Ryhmäyttäminen
Mikä hyöty, miksi tehdään?
- Vaikuttaa työrauhaan, auttaa ryhmän hallinnassa.
- Tutustuminen helpottaa ryhmätöiden tekemistä.
- Oppiminen helpottuu turvallisessa porukassa.
- Vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja tarvitaan työelämässä.
- Tunne- ja empatiataidot kehittyvät.
- Kaikilla opiskelijoilla, kaikilla oppitunneilla on oikeus turvalliseen ryhmään, jossa opiskella.
- Hyötyjä saadaan aina; olipa kyse viikon, viiden viikon tai kokonaisen lukuvuoden kestävästä ryhmästä
Yhteisöllisen ja osallistavan toimintakulttuurin vaaliminen kuuluu opetussuunnitelmaan ja on tärkeä osa yhteisöllistä opiskeluhuoltotyötä. Ryhmäyttäminen on prosessi, jossa tietoisesti ja ohjatusti tuetaan ja kehitetään ryhmän jäsenten keskinäistä vuorovaikutusta, tuntemista ja luottamusta. Turvallisen ryhmän luomiseen ei riitä yksi tutustumispäivä vaan ryhmän vuorovaikutus vaatii tietoista kehittämistä pitkin lukuvuotta kaikilla perusopetuksen luokka-asteilla ja lukiokoulutuksen vuositasoilla. On tärkeää muistaa ryhmäytys myös luokan kokoonpanon muuttuessa.
Arkiryhmäyttäminen on jatkuvaa, tavoitteiden mukaisesti eri tavoin toteutettavaa toimintaa. Ryhmäyttämistä voi toteuttaa esimerkiksi ryhmäjakojen, pari- ja ryhmätyöskentelyn keinoin. On hyvä pohtia, miten ryhmäyttämisen saa kiinnitettyä oppiaineen sisältöön ja oppitunnin kulkuun.
Harjoitukset päivitetään tänne kevään aikana.
