Kuunteleminen 9. lk

Kuunteleminen on kuulemisen aktiivisempi taso. Hyvä kuuntelija pystyy osoittamaan toiselle kiinnostuksensa häntä ja hänen viestiään kohtaan, sekä tulkitsemaan eri merkityksiä sanotusta. Tämä taito vaikuttaa vuorovaikutuksen onnistumiseen ja jatkoon. Usein kuuntelijalla on kiire oman viestin sanomisessa ja loput toisen puheesta menee ohi valmistautuessa omaan vastaukseen. Kuuntelemista harjoitellaan aidolla läsnäololla, vuoron odottamisella, lähettämällä ilmeillä ja eleillä viestejä kuuntelemisesta sekä reagoimalla lopuksi toisen viestiin. Kuuntelutaitojen opettaminen lapsille ja nuorille on tärkeää, koska taitava kuuntelu auttaa lapsia ja nuoria hallitsemaan oppimisessa tarvittavaa merkityksen muodostamista. Kuuntelutaitojen kehityksessä lapsille luetuilla tarinoilla on iso merkitys. 

Tavoitteet: L1, L2, L3 

  • Opitaan, mikä on kuulemisen ja kuuntelemisen ero 
  • Osoitetaan aktiivista ja läsnäolevaa kuuntelua ilmeillä, eleillä, sanoilla ja koko keholla 
  • Harjoitellaan kuuntelun taitoja keskittymällä tilanteeseen ja keskustelun toiseen osapuoleen 
  • Opitaan odottamaan vuoroa 

Oppiaineisiin kytkeytyminen: suomenkieli ja kirjallisuus (T1, T2, T3, T4), terveystieto (T2), uskonto (T10), kotitalous (T6) 

Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne

HARJOITUKSET: 

PALLO YSTÄVÄLLE 
Kesto: 10-15 min 
Tarvikkeet: tennispalloja tai muita pieniä palloja 

Toimitaan piirissä. Ryhmän ohjaaja vierittää tennispallon jollekin ryhmästä huutaen ensin tämän nimen. Peli jatkuu näin muutamien vieritysten ajan. Hetken kuluttua peliin lisätään palloja yksi kerrallaan. Samalle henkilölle voi lähettää kuitenkin vain yhden pallon kerrallaan.  

NAUHURI 
Kesto: 10 min 

Asetutaan pareittain istumaan kasvotusten. Toinen alkaa kertoa tarinaa noin minuutin ajan. Tarina voi olla keksitty tai ihan vaan kertomista vaikka omasta aamusta tai viikonlopusta tai lomasta. Minuutin jälkeen ryhmän ohjaaja keskeyttää. Kuuntelevan parin pitää toistaa kuultu tarina mahdollisimman hyvin ja käyttää sinä-muotoa. Vaihdetaan rooleja. 

SANA KERRALLAAN -TARINA 
Kesto: 10 min 

Istutaan piirissä, ja lähdetään keksimään tarinaa ja draamankaarellista juonta. Aluksi voidaan päättää vaikka tapahtumapaikka ja –aika yhdessä. Jokainen osallistuja saa sanoa vain yhden sanan kerrallaan.  

KUVAKORTIT  
Kesto: 10-15 min 
Tarvikkeet: kuvakortteja esim. Ateneumin taidepakka tai Minna Kattelus Kipinä kortit tai mitkä tahansa kuvakortit 

Toimitaan pareittain. Parille jaetaan kortti, jota toinen ei näe. Toinen on siis kertoja ja toinen kuuntelija. Kuuntelija laittaa silmät kiinni, ja kertoja kuvailee, mitä kuvassa näkee (kuvailee tarkasti yksityiskohtia, värejä, muotoja yms.). Seuraavassa vaiheessa kuvailija kuvittelee itse olevansa kuvassa ja käyttää mielikuvituksen avulla muita aisteja esim. Mitä haistaisi? Mitä kuulisi? Ja mitä tapahtuisi seuraavaksi, jos kuva lähtisi “elämään”. Lopuksi pari aukaisee silmät ja yhdessä katsotaan kuvaa ja keskustellaan,  millainen mielikuva on verrattuna todellisuuteen jne. 

LÄHTEET: 

Draamaa! -käsikirja: https://peda.net/kuopio/yhteiset-hankkeet/peh2/mktv/ped/draamaa-kasikirja:file/download/ed5baa0befdc7cb192f42cc49585c2f63360870c/draamaa%21%20k%C3%A4sikirja.pdf 

Kataja, J., Jaakkola T. & Liukkonen J. 2011. Ryhmä liikkeelle! Toiminnallisia harjoituksia ryhmän kehittämiseksi. PS-kustannus.