Katsekontakti 6. lk
Katsekontaktin ottaminen on kaikissa sosiaalisissa taidoissa pohja, jonka päälle muu vuorovaikutus rakentuu. Katsekontaktin myötä vuorovaikutustilanteeseen muodostuu yhteisesti jaettu ja avoimempi ilmapiiri.
Katsekontaktiharjoitusten merkitys on kasvanut vuosikymmenen aikana, kun valitettavan usein vuorovaikutustilanteisiin on tullut mukaan ”ylimääräinen” osapuoli: puhelin. Vuorovaikutustilanne saattaa jäädä hyvinkin epäselväksi ja merkityksettömäksi ilman katsekontaktia. Katse on kuin yksi palapelin pala, ja sen puuttuminen jättää lopputuloksen vajaaksi. Jokaisella meillä on myös tarve tulla nähdyksi, ja toisen hyväksyvä katse on merkittävä itsetunnon kehittymisen kannalta. Ottamalla katsekontaktin ihminen suostuu myös katsottavaksi. Toisista se voi tuntua vaikealta tai jopa ahdistavalta, siksi katsekontakti on tärkeä harjoiteltava taito.
Tavoitteet: L1, L2, L3
- Katsominen toista silmiin
- Katsottavana oleminen
Oppiaineisiin kytkeytyminen: suomenkieli ja kirjallisuus (T3), ympäristöoppi (T10)
Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne
HARJOITUKSET:
MENE / TULE
Kesto: 10 min
Mene: Seistään piirissä. Ryhmän ohjaaja aloittaa etsimällä katsekontaktin jonkun piiriläisen kanssa. Kun katsesopimus on syntynyt, sanoo ohjaaja hänelle ”Mene” ja lähtee kävelemään piiriläistä kohti. Piiriläisen on etsittävä itselleen toinen katsekontakti ja ”ajettava” hänet paikaltaan ennen kuin ohjaaja ehtii hänen paikalleen.
Tule: Seistään edelleen piirissä. Aloittaja katsoo jotain piiriläistä silmiin kutsuvasti, ja kun on saanut toiseen kontaktin, toinen sanoo ”tule”. Katsoja (aloittaja) tarvitsee siis luvan, ennen kun voi lähteä tulemaan kohti ja vaihtamaan paikkaa. Toisen pitäisi taas saada lupa joltain kolmannelta, ennen kun voi väistyä tulijan tieltä.
SINÄ, MIELIRUOKA & LEMPIVÄRI
Kesto: 10 min
Asetutaan piiriin. Tehdään ensin ”ystäväketju” siten, että kukin valitsee vuorollaan piiristä jonkun toisen sanomalla ”sinä” ja katsoen häntä silmiin. Viimeinen ottaa ystäväkseen aloittajan. Muodostunut ketju toistetaan pari kertaa, että kaikki muistavat keneltä oma viesti tuli ja kuka on seuraava ystävä. Leikki kehittyy siten, että otetaan useampia sanaketjuja ja joka kerta ystävä, eli kenelle viesti annetaan, vaihtuu. Toisessa ketjussa kerrotaan ystävälle (siis eri henkilö kuin sinä-ketjussa) oma mieliruoka ja kolmannessa lempiväri. Pian piirissä kulkee kolme eri ketjua yhtä aikaa. Tärkeää on muistaa, että on viestin lähettäjän vastuulla seurata eli saada katsekontakti, että ystävä saa viestin. Pitää siis vaikka odottaa hetki, jos hänelle on muualta toinen ketju tulossa tai toistaa sana useampaan kertaan.
KATSOTAAN
Kesto: 15-20 min
Jakaudutaan pareihin. Kuljetaan tilassa ja parien on säilytettävä katsekontakti, vaikka väliin tulisi toisia ryhmäläisiä. Parin kannattaa vaihdella etäisyyttä ja pyrkiä välillä mahdollisimman kauaksi ja lähelle toisistaan kuitenkin säilyttäen koko ajan katsekontaktin.
Level 2: Sen jälkeen parit sopivat keskenään, kumpi on katsekontaktin hakija ja kumpi väistelijä. Katsekontaktin väistelijä pyrkii olemaan katsomatta pariaan, ja katsekontaktin hakijan tehtävänä on yrittää saada katsekontakti edes pieneksi hetkeksi. Katsekontaktin väistämiseen on hyvä sopia yhteisiä sääntöjä, kuten että koko ajan ei saa katsoa kattoon tai lattiaan. Myöskään silmiä ei saa sulkea eikä juosta karkuun. Lopuksi rooleja vaihdetaan.
Harjoituksen jälkeen käydään keskustelu, jossa apuna voi käyttää esim. näitä kysymyksiä:
- Miltä tuntui kulkea katsekontaktissa toisen kanssa? Oliko katsekontaktin ylläpitäminen vaikeaa?
- Miksi joskus alkaa naurattaa, kun katsoo toista suoraan silmiin?
- Miltä tuntui vältellä toisen katsetta? Entä miltä tuntui hakea katsekontaktia toisen vältellessä?
- Millaisia keinoja keksitte katseen varastamiseksi?
- Millaisissa tilanteissa katsekontakti toiseen ihmiseen helpottaa?
LÄHTEET:
Draamaa! -käsikirja: https://peda.net/kuopio/yhteiset-hankkeet/peh2/mktv/ped/draamaa-kasikirja:file/download/ed5baa0befdc7cb192f42cc49585c2f63360870c/draamaa%21%20k%C3%A4sikirja.pdf