Kuunteleminen 5. lk
Kuunteleminen on kuulemisen aktiivisempi taso. Hyvä kuuntelija pystyy osoittamaan toiselle kiinnostuksensa häntä ja hänen viestiään kohtaan, sekä tulkitsemaan eri merkityksiä sanotusta. Tämä taito vaikuttaa vuorovaikutuksen onnistumiseen ja jatkoon. Usein kuuntelijalla on kiire oman viestin sanomisessa ja loput toisen puheesta menee ohi valmistautuessa omaan vastaukseen. Kuuntelemista harjoitellaan aidolla läsnäololla, vuoron odottamisella, lähettämällä ilmeillä ja eleillä viestejä kuuntelemisesta sekä reagoimalla lopuksi toisen viestiin. Kuuntelutaitojen opettaminen lapsille ja nuorille on tärkeää, koska taitava kuuntelu auttaa lapsia ja nuoria hallitsemaan oppimisessa tarvittavaa merkityksen muodostamista. Kuuntelutaitojen kehityksessä lapsille luetuilla tarinoilla on iso merkitys.
Tavoitteet: L1, L2, L3
- Opitaan, mikä on kuulemisen ja kuuntelemisen ero
- Osoitetaan aktiivista ja läsnäolevaa kuuntelua ilmeillä, eleillä, sanoilla ja koko keholla
- Harjoitellaan kuuntelun taitoja keskittymällä tilanteeseen ja keskustelun toiseen osapuoleen
- Opitaan odottamaan vuoroa
Oppiaineisiin kytkeytyminen: suomen ja kirjallisuus (T1, T2, T3, T4), ympäristöoppi (T10), uskonto (T11), elämänkatsomustieto (T4, T8)
Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne
HARJOITUKSET:
PALLO YSTÄVÄLLE
Kesto: 10-15 min
Tarvikkeet: tennispalloja tai muita pieniä palloja
Toimitaan piirissä. Ryhmän ohjaaja vierittää tennispallon jollekin ryhmästä huutaen ensin tämän nimen. Peli jatkuu näin muutamien vieritysten ajan. Hetken kuluttua peliin lisätään palloja yksi kerrallaan. Samalle henkilölle voi lähettää kuitenkin vain yhden pallon kerrallaan.
KUVAKORTIT
Kesto: 10-15 min
Tarvikkeet: kuvakortteja esim. Ateneumin taidepakka tai Minna Kattelus Kipinä kortit tai mitkä tahansa kuvakortit
Mennään pareittain. Toinen laittaa silmät kiinni, ja toinen kertoo, mitä kuvassa näkee (kuvailee tarkasti yksityiskohtia yms.). Seuraavassa vaiheessa kuvailija kuvittelee itse olevansa kuvassa ja käyttää mielikuvituksen avulla muita aisteja esim. Mitä haistaisi? Mitä kuulisi? Ja mitä tapahtuisi seuraavaksi, jos kuva lähtisi “elämään”. Lopuksi pari aukaisee silmät ja yhdessä katsotaan kuvaa ja keskustellaan, millainen mielikuva on verrattuna todellisuuteen jne.
SANA KERRALLAAN -TARINA
Kesto: 10 min
Istutaan piirissä, ja lähdetään keksimään tarinaa ja draamankaarellista juonta. Aluksi voidaan päättää vaikka tapahtumapaikka ja –aika yhdessä. Jokainen osallistuja saa sanoa vain yhden sanan kerrallaan.
LUOVUUS LEGOILLA
Kesto: 10-15 min
Tarvikkeet: lego-palikoita
Annetaan parille molemmille kasa legoja, joissa on täsmälleen samat palat. Parit asettuvat selät vastakkain, ettei kumpikaan näe toisen palikoita. Ensin parista A rakentaa Legoista jonkun muodon. Se voi olla esittävä rakennelma tai sitten ihan sattumanvarainen muoto. Kun rakennelma on valmis, A kuvailee työnsä B:lle palikka kerrallaan, ja B yrittää kuvailun perusteella rakentaa täsmälleen samanlaisen muodon. Lopuksi vertaillaan, miten hyvin onnistuttiin ja keskustellaan prosessista. Sama tehdään tietenkin myös toisin päin.
LÄHTEET:
Draamaa! -käsikirja: https://peda.net/kuopio/yhteiset-hankkeet/peh2/mktv/ped/draamaa-kasikirja:file/download/ed5baa0befdc7cb192f42cc49585c2f63360870c/draamaa%21%20k%C3%A4sikirja.pdf
Kataja, J., Jaakkola T. & Liukkonen J. (2011). Ryhmä liikkeelle! Toiminnallisia harjoituksia ryhmän kehittämiseksi. PS-kustannus.