Huoltajat yhteisöllisessä opiskeluhuoltotyössä
Mistä liikkeelle?
- Huoltajat tarvitsevat kannustusta ja rohkaisua osallistumiseen.
- Välitetään eri tavoin selkeä viesti, että heitä toivotaan mukaan oppilaitoksen ja yhteisöllisen opiskeluhuoltoryhmän toimintaan – kutsun ja rohkaisun on todettu vaikuttavan merkittävästi huoltajien päätökseen osallistua.
- Viestitään selkeästi, mitä heiltä toivotaan ja odotetaan. Konkreettisia ajatuksia siitä, miten heitä toivotaan mukaan yhteisölliseen opiskeluhuoltoon.
- Varataan aikaa yhteiselle ideoinnille siitä, miten oppilaitosyhteisön hyvinvointia voitaisiin vahvistaa ja miten huoltajat/kotiväki voisivat olla siinä mukana.
Huoltajien edustajia voi kutsua yhteisölliseen opiskeluhuoltotyöhön esimerkiksi avoimella, kaikille huoltajille suunnatulla kutsulla tai osallisuus ryhmässä voi olla myös edustuksellista. Useimmiten yhteisöllisen opiskeluhuoltoryhmän jäsenenä toimii vanhempainyhdistyksen edustaja.
Jos huoltajia on vaikea saada mukaan yhteisölliseen toimintaan, kannattaa pysähtyä miettimään, miten ja mistä huoltajat saavat tietoa opiskeluhuollosta ja osallistumismahdollisuuksistaan, onko tieto riittävää ja ymmärrettävää, ja miten heitä voisi kannustaa osallistumaan oppilaitoksen yhteisölliseen opiskeluhuoltotyöhön? Konkreettiset, selkeät toiveet toiminnasta ja tekemisistä usein auttavat.
Aktiivinen viestintä siitä, mitä yhteisöllisessä opiskeluhuollossa on meneillään pitää huoltajat ajan tasalla, lisää kiinnostusta hyvinvointityöhön ja vähitellen ehkä myös halua osallistua. Osallisuuden vahvistuminen edellyttää pitkäjänteistä ja suunnitelmallista toimintaa.
Lähde: Marke Hietanen-Peltola, Kristiina Laitinen, Jouni Järvinen ja Susanna Fagerlund-Jalokinos: Toisella asteella toimien – opas oppilaitoksen opiskeluhuoltoryhmälle, THL 2019
Huoltajien rooli kouluhyvinvoinnin vahvistamisessa on tärkeä. Huoltajilla on sellaista tietoa, kokemusta ja havaintoja lastensa koulunkäynnistä ja opinnoista kodin näkökulmasta, mitä koulun sisällä ei välttämättä huomata.
Arkiset havainnot lasten ja nuorten elinympäristöstä, kouluarkeen heijastuvista asuinalueen tai kaverisuhteiden ilmiöistä, koulunkäynnistä ja opiskelusta, sen kuormittavuudesta ja jaksamista tukevista asioista ovat merkityksellisiä hyvinvoinnin edistämisessä.
Opiskeluhuoltoryhmän huoltajaedustajien kanssa on hyvä keskustella mm. seuraavista asioista:
- miten huoltajat voivat osallistua opiskeluhuollon suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin
- mihin teemoihin ja asioihin toivotaan erityisesti aktiivista vaikuttamista ja mukana oloa
- millaista tukea vanhemmat voivat tarjota yhteisölliseen opiskeluhuoltoon
- mitä tietoa on saatavilla opiskeluhuoltotyön tueksi, esimerkiksi yhteisöllisen opiskeluhuollon vuosikello, kouluterveyskysely tai muut kyselyt