Vuosikello

Jokainen Kuopion koulu tekee oman yhteisöllisen opiskeluhuollon vuosikellon. Vuosikellossa näkyy käsiteltävät teemat sekä kokousten ajankohdat. Perusopetuksessa tämä velvoite on kirjattu opiskeluhuoltosuunnitelmaan. Vuosikello helpottaa ja selkeyttää hyvinvointityön koordinointia, seurantaa ja arviointia. Sinne kirjataan muun muassa lukuvuoden kokoukset, hyvinvointiin liittyvät kyselyt, käytännön toimet, tapahtumat ja tempaukset. Lukuvuoden päätteeksi vuosikelloa voi hyödyntää toiminnan arvioinnissa.    

Vuosikelloa kannattaa hyödyntää toimintojen synkronoinnissa oppilas-, opiskelijakuntien, vanhempainyhdistysten ja koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa.  Yhteisöllisen opiskeluhuollon vuosikello annetaan tiedoksi oppilaille, opiskelijoille, huoltajille, vanhempien edustajille ja yhteistyökumppaneille, että he voivat ennakoida ja sopeuttaa omaa toimintaansa sen mukaisesti. On tärkeää antaa ryhmille riittävästi aikaa valmistautua asialistalla oleviin asioihin ennen kokouksia. 

Esimerkkivuosikello

ToimintakuukausiToimintasuunnitelma kuukausittain / Yhteisöllisen oh-ryhmän kokouksen sisällötOh-ryhmän palaveri-aikaOh-ryhmän palaveriin kutsuttavat tahotHyvät käytänteet lukuvuoden aikana & Arviointi ja kehittämisajatukset
ELOKUUOpiskeluhuollon vuosikellon tekeminen, teemat; check-listaAikaa varataan reilustiOsallisuusryhmien vastaavat opettajat sekä
Opiskeluhuoltoryhmän omat käytänteet, toimijoiden roolit, luokka/ryhmäkohtaisen työskentelyn rakenteet ja aikataulutus. oppilas/opiskelija edustus, huoltajien edustus,
Yksilökohtaisen opiskeluhuoltotyön rakenteet, lomakkeet ja konsultaation rakenteet. tunne- ja turvataitovastaava
Opiskeluhuoltotyöstä tiedottaminen, opiskeluhuollon video, koulun nettisivut.
Opiskeluhuollon toimijoiden esittäytyminen; oppilaat, opiskelijat, huoltajat.
Osallisuusryhmien toiminta ja Huoltajien osallisuus; Mikä homma?! Yhteisöllisen opiskeluhuollon oppaat
Jatkuva ryhmäyttäminen ja tunne- ja turvataidot; toimintasuunnitelma
SYYSKUUPoissaolot. Toimivatko suunnitelmat ja käytänteet? Ennaltaehkäisy, kouluun sitouttaminen, kouluviihtyvyys. Päihdetyö, ennaltaehkäisyn ja puuttumisen keinot, toimivatko käytänteet?Oppilaskunnan / opiskelijakunnan ja huoltajien edustus
LOKAKUUTerveystarkastusten koonti; toimintasuunnitelma. TEA-viisarin tiedonkeruu, tulosten analysointi ja toimenpiteet
MARRASKUUKiusaamisen ym. ennaltaehkäisy, puuttumisen keinot, jälkihuolenpito, toimivatko suunnitelmat ja käytänteet?Verso-oppilaita, tukioppilaita, tutor-opiskelijoita
JOULUKUUOpiskeluhuoltotyön väliarviointi; toiminnan muutokset
TAMMIKUUKoulun kriisityö, toimivatko suunnitelma ja käytänteet, kriisiryhmän kokoonpanoKriisiryhmän jäsenet
HELMIKUUNivelvaihetyö; toimivatko käytänteet, mitä uuttaNuorisotyön edustus
MAALISKUUKouluterveyskysely joka 2. vuosi; tiedonkeruu, tulosten analysointi ja toimenpiteet
HUHTIKUUHyvinvointiviikko. Koulu- ja opiskeluympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin edistäminen ja tarkastaminen joka 3. vuosi.Koko yhteistyöverkosto
TOUKOKUUOpiskeluhuoltotyön arviointi
Seuraavan lukuvuoden opiskeluhuollon vuosikellon suunnittelu, teemat.
KESÄAIKATulevan lukuvuoden materiaalin tuottamista