Vuosikello
Jokainen Kuopion koulu tekee oman yhteisöllisen opiskeluhuollon vuosikellon. Vuosikellossa näkyy käsiteltävät teemat sekä kokousten ajankohdat. Perusopetuksessa tämä velvoite on kirjattu opiskeluhuoltosuunnitelmaan. Vuosikello helpottaa ja selkeyttää hyvinvointityön koordinointia, seurantaa ja arviointia. Sinne kirjataan muun muassa lukuvuoden kokoukset, hyvinvointiin liittyvät kyselyt, käytännön toimet, tapahtumat ja tempaukset. Lukuvuoden päätteeksi vuosikelloa voi hyödyntää toiminnan arvioinnissa.
Vuosikelloa kannattaa hyödyntää toimintojen synkronoinnissa oppilas-, opiskelijakuntien, vanhempainyhdistysten ja koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa. Yhteisöllisen opiskeluhuollon vuosikello annetaan tiedoksi oppilaille, opiskelijoille, huoltajille, vanhempien edustajille ja yhteistyökumppaneille, että he voivat ennakoida ja sopeuttaa omaa toimintaansa sen mukaisesti. On tärkeää antaa ryhmille riittävästi aikaa valmistautua asialistalla oleviin asioihin ennen kokouksia.
Esimerkkivuosikello
Toimintakuukausi | Toimintasuunnitelma kuukausittain / Yhteisöllisen oh-ryhmän kokouksen sisällöt | Oh-ryhmän palaveri-aika | Oh-ryhmän palaveriin kutsuttavat tahot | Hyvät käytänteet lukuvuoden aikana & Arviointi ja kehittämisajatukset |
---|---|---|---|---|
ELOKUU | Opiskeluhuollon vuosikellon tekeminen, teemat; check-lista | Aikaa varataan reilusti | Osallisuusryhmien vastaavat opettajat sekä | |
Opiskeluhuoltoryhmän omat käytänteet, toimijoiden roolit, luokka/ryhmäkohtaisen työskentelyn rakenteet ja aikataulutus. | oppilas/opiskelija edustus, huoltajien edustus, | |||
Yksilökohtaisen opiskeluhuoltotyön rakenteet, lomakkeet ja konsultaation rakenteet. | tunne- ja turvataitovastaava | |||
Opiskeluhuoltotyöstä tiedottaminen, opiskeluhuollon video, koulun nettisivut. | ||||
Opiskeluhuollon toimijoiden esittäytyminen; oppilaat, opiskelijat, huoltajat. | ||||
Osallisuusryhmien toiminta ja Huoltajien osallisuus; Mikä homma?! Yhteisöllisen opiskeluhuollon oppaat | ||||
Jatkuva ryhmäyttäminen ja tunne- ja turvataidot; toimintasuunnitelma | ||||
SYYSKUU | Poissaolot. Toimivatko suunnitelmat ja käytänteet? Ennaltaehkäisy, kouluun sitouttaminen, kouluviihtyvyys. Päihdetyö, ennaltaehkäisyn ja puuttumisen keinot, toimivatko käytänteet? | Oppilaskunnan / opiskelijakunnan ja huoltajien edustus | ||
LOKAKUU | Terveystarkastusten koonti; toimintasuunnitelma. TEA-viisarin tiedonkeruu, tulosten analysointi ja toimenpiteet | |||
MARRASKUU | Kiusaamisen ym. ennaltaehkäisy, puuttumisen keinot, jälkihuolenpito, toimivatko suunnitelmat ja käytänteet? | Verso-oppilaita, tukioppilaita, tutor-opiskelijoita | ||
JOULUKUU | Opiskeluhuoltotyön väliarviointi; toiminnan muutokset | |||
TAMMIKUU | Koulun kriisityö, toimivatko suunnitelma ja käytänteet, kriisiryhmän kokoonpano | Kriisiryhmän jäsenet | ||
HELMIKUU | Nivelvaihetyö; toimivatko käytänteet, mitä uutta | Nuorisotyön edustus | ||
MAALISKUU | Kouluterveyskysely joka 2. vuosi; tiedonkeruu, tulosten analysointi ja toimenpiteet | |||
HUHTIKUU | Hyvinvointiviikko. Koulu- ja opiskeluympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin edistäminen ja tarkastaminen joka 3. vuosi. | Koko yhteistyöverkosto | ||
TOUKOKUU | Opiskeluhuoltotyön arviointi | |||
Seuraavan lukuvuoden opiskeluhuollon vuosikellon suunnittelu, teemat. | ||||
KESÄAIKA | Tulevan lukuvuoden materiaalin tuottamista |