Ryhmäyttäminen 9. lk
Ryhmäyttäminen on pitkä prosessi, jonka tavoitteena on ryhmän jäsenten keskinäinen tutustuminen, vuorovaikutuksen oppiminen, luottamuksen syntyminen, oman paikan löytäminen ryhmässä sekä viihtyminen yhdessä. Se vastaa ihmisen moniin tarpeisiin, koska tutustuessaan uusiin ihmisiin ja kohdatessaan toisia ryhmän jäseniä, tulee jokainen kuulluksi ja nähdyksi. Ryhmäytyminen vie aikaa, koska se vaatii luottamuksellisen ilmapiirin. Luottamuksellinen ilmapiiri tekee ryhmän toiminnasta luontevaa ja sujuvaa. Hyvin ryhmäytynyt ryhmä synnyttää kannustavan oppimisympäristön, mikä edistää jokaisen yksilön oppimista ja ehkäisee syrjäytymistä.
Ryhmäyttämisen keinona tässä materiaalissa toimii yhteinen leikki sekä muut toiminnalliset menetelmät. Ryhmäyttävien leikkien tarkoituksena on virittää ryhmä toimimaan yhdessä yhteisen kivan tekemisen avulla. Kaikilla on tarve tuntea kuuluvansa osaksi ryhmää, ja yhteinen leikki on mitä parhain keino sen tunteen saavuttamiseksi.
Monet tämän materiaalin harjoitteet toimivat myös tutustumisleikkeinä uuden ryhmän kanssa. Ryhmäyttäminen ei kuitenkaan ole vain uuden ryhmän tutustumista varten tai kouluvuoden aloitukseen, vaan tärkeää kaikissa ryhmän muotoutumisen vaiheissa. Ryhmän kehitysvaiheet ovat muodostumisvaihe, kuohuntavaihe, yhdenmukaisuuden vaihe, toimivan työskentelyn vaihe ja lopetusvaihe (Tucmanin 1965 teoriasta suomennettuna esim. Jääskeläinen 2022). Kaikki ryhmät käyvät läpi nämä vaiheet ja niistä eteenpäin pääseminen on tärkeää ja sen eteen tarvitaan myös työskentelyä. Huomioon kannattaa ottaa se, että ryhmä ryhmäytyy yhteisissä hetkissä joka tapauksessa, mutta suunta on ryhmänohjaajan vaikutettavissa, meneekö ryhmä negatiiviseen vai positiiviseen suuntaan.
Vaikka tässä materiaalipaketissa ryhmäyttämis -otsikon alle on koottu vuosiluokittain tietyt harjoitukset ja leikit, kaikki materiaalipankin harjoitukset vahvistavat ryhmän toimintaa ja luovat positiivista ryhmäyttävää vaikutusta.
Ryhmätuokion aloittamiseen kannattaa valita helppo lämmittelyleikki, joka voi hyvin olla ennestään tuttu, josta kaikki saavat onnistumisen kokemuksen.
Tavoitteet: L1, L2, L3
- Heittäytyminen leikin maailmaan, uskaltaminen ja improvisaatio.
- Tutustuminen omaan ryhmään
- Tunne kuulumisesta ryhmän jäseneksi
- Vuorovaikutustaitojen harjoittelu
- Luottamuksellisen ilmapiirin synnyttäminen
Oppiaineisiin kytkeytyminen: suomen kieli ja kirjallisuus (T1, T2, T3, T4), uskonto (T10), terveystieto (T2, T4), liikunta (T8), kotitalous (T8, T9), oppilaanohjaus (T7)
Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne
NIMILEIKIT
VIERUSKAVERIN ESITTELY
Kesto: 5 min
Piirissä istuessa esitellään esim. oikealla puolella istuva henkilö: ”Tässä on Tahti, ja hän pitää pianon soittamisesta.” Eli kerrotaan vieressä olevan nimi ja arvataan/kerrotaan, mistä hän pitää. Vieruskaveri saa sitten kertoa, oliko väittämä totta, vai haluaako korjata. Muistuta, että on hauskaa, jos esittelyssä ei tarkasti tiedäkään, mistä toinen tykkää, vaan leikin idea on, että saakin mokata. Aluksi kannattaa järjestää piiri niin, ettei vieressä ole se tutuin kaveri (esim. piiriin äidin nimen alkukirjaimen mukaan).
PAIKANVAIHTAJAT
Kesto: 5-10 min
Seistään piirissä. Yksi vapaaehtoinen painaa ensin mieleensä ryhmäläisten järjestyksen ja menee sitten piirin ulkopuolelle ja sulkee silmänsä. Leikin ohjaaja pyöräyttää kynää piirin keskellä, ja ne keihin kynän päät osoittavat, vaihtavat paikkaa. Vapaaehtoinen avaa silmänsä ja arvaa, ketkä olivat paikkojen vaihtajat.
TUTUSTUMISLEIKIT
PARIHAASTATTELU
Kesto: 10-15 min
Tarvikkeet: paperia ja kyniä
Jakaudutaan pareiksi (ryhmäläisen kanssa, jota ei niin hyvin tunne). Haastatellaan paria (joko ohjaajan antamia kysymysvinkkejä taululta tai itse keksittyjä) vuorotelleen. Kuunnellaan ja painetaan vastaukset mieleen. Toisessa vaiheessa piirretään parista “huonommalla kädellä” (oikeakätiset vasemmalla jne.) muotokuva. Lopuksi palataan yhteiseen piiriin ja esitellään oma pari muotokuvan kera toisille. Ja saa kysyä tilanteessa parilta, jos jonkin asian unohti 😊.
Valmiita kysymyksiä tulostettavaksi esim. täältä:
Värinautit: https://www.varinautit.fi/wp-content/uploads/2020/08/tullaan_tutuiksi_peli.pdf
Kysymykset voivat olla myös hassujakin kysymyksiä kuten:
– Millaisia sukkia tykkäät käyttää?
– Mikä on kengännumerosi?
– Millaisella tuolilla istut mieluiten?
– Mikä on inhokkivärisi?
– Mitä karkkia et suostu syömään? Jne.
RYHMÄYTTÄMISLEIKIT
PING JA PONG
Kesto: 10 min
Tarvikkeet: kaksi eri väristä kynää
Istutaan piirissä. Aloittaja (leikinohjaaja) “antaa” vasemmalla puolella olevalle esineen (esim. keltainen kynä) ja sanoo ”Tämä on ping”. Vieruskaveri kysyy ”Ai mikä?”, johon alkuperäinen aloittaja vastaa ”Ping”. Siihen vasemmanpuoleinen kommentoi ”Aaa, ping!” ja ottaa kynän itselleen. Tätä jatketaan täysin samalla tavalla seuraavalle, mutta varmistetaan aina alkuperäiseltä leikin aloittajalta “ai mikä?” kysymyksellä eli monta kysymystä tulee peräkkäin, kun palataan aina alkuun. Kunhan leikin idea on tajuttu, laitetaan liikkeelle toinen kynä (eri värinen), joka on “pong”, sekä käydään sama keskustelu. Ideana keskittyminen, mutta mokatessa yhteinen tilanteelle nauru.
TYHJÄ TUOLI
Kesto: 10 min
Tilassa paljon yksittäisiä tuoleja, joissa ryhmäläiset istuvat. Yksi tuoli on tyhjä ja yksi henkilö ilman tuolia. Tämä ryhmäläinen lähtee kohti tyhjää tuolia ja muut ryhmäläiset “suojelevat” tyhjää tuolia siirtymällä aina tyhjään tuoliin, kun etenijä lähestyy. Vaaditaan yhteispeliä ja ryhmätyötaitoja.
KOLME ASIAA
Kesto: 10 min
Seistään piirissä. Se joka aloittaa, osoittaa ketä tahansa ja pyytää: ”Kolme asiaa katkaravuista”. Osoitettu keksii mahdollisimman nopeasti kolme asiaa katkaravuista, kuten: ”Pieniä, käyriä, jäisiä”. Painotetaan, ettei asioiden tarvitse olla tosia, tärkeintä on sanoa jotakin. Tämän jälkeen hän osoittaa jotakuta toista sanoen ”Kolme asiaa [jostakin]” jne. Aiheet voivat olla miten pieniä tai suuria tahansa, kuten hiuspinni tai rakkaus. Muu ryhmä kannustaa ja tsemppaa keksimään asioita mahdollisimman nopeasti.
Harjoitus voidaan tehdä myös parin kanssa kaksin tai esittäen asiat miimisesti keholla.
RYHMÄROOLIT – TYYPIT
Kesto: 30 min
Toimitaan pienissä 4-8 hengen ryhmissä roolissa. Aluksi ohjaaja esittelee roolit:
- Harri Humoristi, joka yrittää olla hauska.
- Eero Erilainen, joka haluaa erottua muista eikä olla vahingossakaan samanlainen.
- Kake Kovis, joka on ulospäin välinpitämätön ja pomottaa muita.
- Make Myötäilijä, joka suostuu kaikkeen ja haluaa olla mahdollisimman samanlainen kuin muut.
- Sipe Suosittu, joka ylpeilee ja on valmis mihin vain saadakseen ihailua.
- Tintti Täydellisyydentavoittelija, joka yrittää pitää langat käsissään ja pelkää epäonnistumista.
- Ulla Ujo, joka haluaa olla huomaamaton ja omissa oloissaan.
- Virpi Viisastelija, joka huomauttelee ja löytää virheitä muiden tekemisistä.
Tutustutaan kahdeksaan eri tyyppiin, jotka ajattelevat, tuntevat ja käyttäytyvät eri tavoilla. Keskustellaan, kuka heistä on lähimpänä itseä, ja tutkitaan sen tyypin vahvuuksia ja heikkouksia. Käydään keskustelu: ”Onko tällaisia tyyppejä oikeassa elämässä?” ja kukin osallistuja miettii itsekseen, kuka tyypeistä on lähimpänä itseä. Pohditaan vielä yhdessä ”Millaisissa tilanteissa tyypin piirteet tulevat esiin? Millaisia seurauksia niistä voi tulla hänelle ja muille?”
Tämän jälkeen jakaudutaan ryhmiin, joissa on kaikkia erilaisia tyyppejä (osa voi puuttua, riippuu ryhmien koosta). Pienryhmä suunnittelee kohtauksen (pantomiimi tai puhuttu kohtaus), jossa tyypit tapaavat ja heidän erilaisuus tulee jotenkin esille. Ryhmälle annetaan ohjeeksi miettiä, miten kunkin tyypin hyödyt ja haitat tulevat esille. Tämän jälkeen osallistujat tekevät katsomo-lava -muodostelman. Pienryhmät esittävät lavalla vuorotellen tarinansa niin, että pantomiimi versiossa kertoja kertoo ja muut näyttelevät samanaikaisesti tai sitten koko ryhmä näyttelee uhuen.
Lopuksi käydään yhteistä keskustelua: ”Voisiko tällaista tapahtua todellisuudessa? Miksi tyyppi toimi tällä tavalla? Millaisen ohjeen antaisitte tälle tyypille?
JÄHMY
Kesto: 10-15 min
Ryhmän ohjaaja voi aluksi mallintaa leikin muiden edessä, vaikka leikissä toimitaan joko pareittain tai pienissä ryhmissä. Yksi ryhmäläisistä ottaa jonkin asennon ja jähmettyy siihen (esim. ojentaa kätensä eteen). Toinen “tulee tilanteeseen” eli reagoi jotenkin asentoon ja käynnistää kohtauksen (esim. tarttuu ojennettuun käteen, kättelee ja sanoo: Hyvää itsenäisyyspäivää herra Preidentti tai nostaakin itse kädet ylös ja sanoo: Saat kassan, älä ammu!). Tähän alkuperäisen asennon ottanut vastaa reagoimalla joko eleillä tai myös sanoilla. Kun mallinnos on tehty, jakaudutaan pareihin tai ryhmiin ja tehdään pieniä lyhyitä improvisoituja kohtauksia. Muutaman kohtauksen jälkeen vaihdetaan pareja. Kun työtapa on tuttu, voidaan tehdä koko isonkin ryhmän kanssa yhteisiä kohtauksia.
PUHUTAAN HYVÄÄ SELÄN TAKANA
Kesto: 10-15 min
Ryhmä jaetaan noin neljän hengen ryhmiin. Tällä kertaa omaan ryhmään saa valita tutuimmat kaverit. Yksi ryhmäläisistä vuorotelleen kääntää muille selän ja muut oman ryhmän jäsenet puhuvat hänestä hyvää selän takana: siis kehuja kiitoksia, vahvuuksia jne. Selän kääntäneestä puhutaan kun hän ei olisi paikalla esim: “Tahti on niin taitava piirtäjä! Ja muistatteko kun hän auttoi minua ruokalassa kun kaadoin tarjottimen…” Jne. Jokaisesta puhutaan minuutin ajan (ohjaaja katsoo kellosta), jonka jälkeen vaihdetaan seuraava. Lopuksi puhutaan yhdessä, miltä harjoitus tuntui.
PALAUTE-PELI
Kesto: 15 min
Tarvikkeet: tavalliset pelikortit
Jokainen ottaa vuorollaan kortin pakasta. Mustat kortit ovat kehittämiskohteita, punaiset positiivisia asioita, numerot 1–6 merkitsevät itseä ja 7–13 ryhmää. Esimerkiksi Pata 8: henkilö kertoo yhden asian, jonka ryhmä olisi voinut tehdä toisin tai, jossa ryhmä olisi onnistunut paremmin; Ruutu 3: henkilö kertoo yhden asian, jossa mielestään onnistui hyvin tai jonka on projektin aikana oppinut. Pelataan niin kauan, kun asiaa riittää.
MUISTOT
Kesto: 5-10 min
Ryhmä makaa ringissä selällään päät kohti keskustaa silmät kiinni. Jokainen kertoo ryhmän toiminnasta yhden mieleen jääneen mukavan muiston. Järjestyksellä ei ole väliä vaan kukin puhuu, kun siltä tuntuu.
LÄHTEET:
Draamaa! -käsikirja: https://peda.net/kuopio/yhteiset-hankkeet/peh2/mktv/ped/draamaa-kasikirja:file/download/ed5baa0befdc7cb192f42cc49585c2f63360870c/draamaa%21%20k%C3%A4sikirja.pdf
Nuorten akatemia, harjoituspankki: https://www.mahis.info/wp-content/uploads/2018/03/HARJOITUSPANKKI.pdf
Kiitos kaveruudelle -käsikirja: https://www.kuopio.fi/uploads/2023/02/kiitos-kaveruudelle-kasikirja.pdf