Kuunteleminen 8. lk

Kuunteleminen on kuulemisen aktiivisempi taso. Hyvä kuuntelija pystyy osoittamaan toiselle kiinnostuksensa häntä ja hänen viestiään kohtaan, sekä tulkitsemaan eri merkityksiä sanotusta. Tämä taito vaikuttaa vuorovaikutuksen onnistumiseen ja jatkoon. Usein kuuntelijalla on kiire oman viestin sanomisessa ja loput toisen puheesta menee ohi valmistautuessa omaan vastaukseen. Kuuntelemista harjoitellaan aidolla läsnäololla, vuoron odottamisella, lähettämällä ilmeillä ja eleillä viestejä kuuntelemisesta sekä reagoimalla lopuksi toisen viestiin. Kuuntelutaitojen opettaminen lapsille ja nuorille on tärkeää, koska taitava kuuntelu auttaa lapsia ja nuoria hallitsemaan oppimisessa tarvittavaa merkityksen muodostamista. Kuuntelutaitojen kehityksessä lapsille luetuilla tarinoilla on iso merkitys. 

Tavoitteet: L1, L2, L3 

  • Opitaan, mikä on kuulemisen ja kuuntelemisen ero 
  • Osoitetaan aktiivista ja läsnäolevaa kuuntelua ilmeillä, eleillä, sanoilla ja koko keholla 
  • Harjoitellaan kuuntelun taitoja keskittymällä tilanteeseen ja keskustelun toiseen osapuoleen 
  • Opitaan odottamaan vuoroa 

Oppiaineisiin kytkeytyminen: suomenkieli ja kirjallisuus (T1, T2, T3, T4), terveystieto (T2), uskonto (T10), musiikki (T4, T10), kotitalous (T6) 

Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne

HARJOITUKSET:  

 
TUTKITAAN KUUNTELUTAITOA 
Kesto: 10 min 

Keskelle tilaa merkitään joko näkyvä tai mielikuvituksella sovittu jana, joka jakaa tilan KYLLÄ ja EI –puoliskoihin. Ohjaaja lukee kysymyksen kerrallaan. Osallistujia pyydetään rauhassa pohtimaan omia taitojaan kuuntelijana ja menemään sen mukaan joko kyllä tai ei –puolelle. 

Kysymykset: 

  1. Oletko enemmän äänessä kuin keskustelukumppanisi? 
  2. Keskeytätkö kaiken muun tekemisen toisen puhuessa sinulle? 
  3. Kuunteletko silloinkin, kun puhuja ei miellytä sinua? 
  4. Rohkaisetko toista sanattomasti esim. nyökyttelemällä tämän puhuessa? 
  5. Annatko toisen puhua loppuun ilman keskeytystä? 
  6. Katsotko puhujaa silmiin? 
  7. Pyydätkö tarkentamaan, jos et ihan ymmärtänyt mitä toinen sanoi? 
  8. Esitätkö helposti lisäkysymyksiä? 
  9. Onko puhujan iällä ja sukupuolella merkitystä sinulle puheen vastaanottajana? 
  10. Arvosteletko puhujan ajatuksia, kun hänellä on vielä juttu kesken? 

Pohtikaa tämän perusteella itseänne kuuntelijana ja miettikää, mitä voisi vielä parantaa ja miten. 

KKKK = KUUNTELE, KYSY, KERRO, KEHU 
Kesto: 10 min 

Ryhmä jaetaan pareihin. Pari kertoo toiselle tarinan jostakin sellaisesta omasta onnistumisesta, josta on ylpeä. Toisen tehtävänä on kuunnella mahdollisimman tarkasti, kysyä lisäkysymyksiä ja kertoa sitten pienryhmissä tai koko luokalle parin onnistumisesta sekä siitä, mitä ihailee parinsa tarinassa tai mikä siinä on kertojan mielestä hienoa eli kannustaa ja kehua lopuksi. 

KUUNNELLAAN LAULU 
Kesto: 5-10 min 
Tarvikkeet: kaiutin ja musiikkia 

Kuunnellaan ryhmän ohjaajan valitsema laulu. Kuuntelun jälkeen keskustellaan sanoista, melodiasta, tunnelmasta ja mistä laulu kenenkin mielestä kertoo. Syvennetään kuultua draaman keinoin esim. Tekemällä laulusta patsas tai valokuva. 

Level 2: Ryhmäläiset saavat tuoda omia lempilaulujaan (huom. asiallinen sanoitus) ja opetella perustelemaan mielipidettään, miksi kyseisestä laulusta pitää. 

KÄSIKIRJOITTAJA 
Kesto: 10-15 min 

Toimitaan pareittain. Toinen asettuu tuoliin käsikirjoittajaksi, joka samalla kun miimisesti naputtelee sormillaan kuvitteellista näppäimistöä, kertoo ääneen tapahtumat. Parin tehtävä on miimisesti esittää tapahtumia reaaliajassa. Esim. “Eräänä aamuna Tahti pomppasi energisenä ylös. Hän puki kiireesti päälleen ja hotkaisi aamupalan…” Jne. Kun harjoitus sujuu pareittain, voidaan työskennellä 3-4 hengen ryhmissä, jolloin yksi käsikirjoittaa ja muut toimivat. 

LÄHTEET:  

Pesonen A., Nurmi R. & Hannukkala M. 2023. Hyvän mielen koulu käsikirja –  mielenterveystaitojen vahvistaminen yläkoulussa. Mieli Ry.