Ryhmäyttäminen 6. lk

Ryhmäyttäminen on pitkä prosessi, jonka tavoitteena on ryhmän jäsenten keskinäinen tutustuminen, vuorovaikutuksen oppiminen, luottamuksen syntyminen, oman paikan löytäminen ryhmässä sekä viihtyminen yhdessä. Se vastaa ihmisen moniin tarpeisiin, koska tutustuessaan uusiin ihmisiin ja kohdatessaan toisia ryhmän jäseniä, tulee jokainen kuulluksi ja nähdyksi. Ryhmäytyminen vie aikaa, koska se vaatii luottamuksellisen ilmapiirin. Luottamuksellinen ilmapiiri tekee ryhmän toiminnasta luontevaa ja sujuvaa. Hyvin ryhmäytynyt ryhmä synnyttää kannustavan oppimisympäristön, mikä edistää jokaisen yksilön oppimista ja ehkäisee syrjäytymistä. 

Ryhmäyttämisen keinona tässä materiaalissa toimii yhteinen leikki sekä muut toiminnalliset menetelmät. Ryhmäyttävien leikkien tarkoituksena on virittää ryhmä toimimaan yhdessä yhteisen kivan tekemisen avulla. Kaikilla on tarve tuntea kuuluvansa osaksi ryhmää, ja yhteinen leikki on mitä parhain keino sen tunteen saavuttamiseksi.  

Monet tämän materiaalin harjoitteet toimivat myös tutustumisleikkeinä uuden ryhmän kanssa. Ryhmäyttäminen ei kuitenkaan ole vain uuden ryhmän tutustumista varten tai kouluvuoden aloitukseen, vaan tärkeää kaikissa ryhmän muotoutumisen vaiheissa. Ryhmän kehitysvaiheet ovat muodostumisvaihe, kuohuntavaihe, yhdenmukaisuuden vaihe, toimivan työskentelyn vaihe ja lopetusvaihe (Tucmanin 1965 teoriasta suomennettuna esim. Jääskeläinen 2022). Kaikki ryhmät käyvät läpi nämä vaiheet ja niistä eteenpäin pääseminen on tärkeää ja sen eteen tarvitaan myös työskentelyä. Huomioon kannattaa ottaa se, että ryhmä ryhmäytyy yhteisissä hetkissä joka tapauksessa, mutta suunta on ryhmänohjaajan vaikutettavissa, meneekö ryhmä negatiiviseen vai positiiviseen suuntaan. 

Vaikka tässä materiaalipaketissa ryhmäyttämis -otsikon alle on koottu vuosiluokittain tietyt harjoitukset ja leikit, kaikki materiaalipankin harjoitukset vahvistavat ryhmän toimintaa ja luovat positiivista ryhmäyttävää vaikutusta. 

Ryhmätuokion aloittamiseen kannattaa valita helppo lämmittelyleikki, joka voi hyvin olla ennestään tuttu, josta kaikki saavat onnistumisen kokemuksen. 

Tavoitteet: L1, L2, L3 

  • Heittäytyminen leikin maailmaan, uskaltaminen ja improvisaatio.  
  • Tutustuminen omaan ryhmään 
  • Tunne kuulumisesta ryhmän jäseneksi 
  • Vuorovaikutustaitojen harjoittelu 
  • Luottamuksellisen ilmapiirin synnyttäminen 

Oppiaineisiin kytkeytyminen:  äidinkieli ja kirjallisuus (T1, T2, T3, T4), englanti (T5, T7, T8, T9), uskonto (T11), ympäristöoppi (T8, T10), elämänkatsomustieto (T4), musiikki (T1, T3, T8), liikunta (T8) 

Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne

NIMILEIKIT

TERVEISIÄ 
Kesto: 10 min 
Tarvikkeet: pallo/hernepussi tms.  

Ollaan piirissä. Yhdellä on jokin viestikapula, kuten pallo/hernepussi tms. Hän sanoo terveisiä itseltä jollekin toiselle esim. Musalta terveisiä Tahdille ja heittää pallon Tahdille. Huolehditaan, että viestikapula kiertää kaikilla. 

Level 2. Liikutaan tilassa, haetaan kontakti ja heitetään pallo/hernepussi jollekin nimeten samalla osallistuja “Musalta terveisiä Tahdille”. Yritetään tehdä mahdollisimman hyviä heittoja ja varmistetaan ennen heittoa, että vastaanottajaan on saatu katsekontakti. 

TUTUSTUMISLEIKIT

SUOMEN KARTTA 
Kesto: 10 min 

Kuvitellaan tilaan Suomen kartta (ryhmän ohjaaja ”piirtää ääriviivat”). Jokainen asettuu seisomaan sinne, missä asuu (siis yhdeksi rykelmäksi). Seuraavaksi asetutaan sinne, missä on syntynyt ja kolmanneksi sinne, missä haluaisi tulevaisuudessa asua. Tulevaisuus voidaan laajentaa myös koko maailman kartaksi. Keskustellaan yhdessä valinnasta, miksi haluaisin juuri tuonne asumaan. 

ENSIMMÄINEN JA VIIMEINEN 
Kesto: 10 min 
Tarvikkeet: sakset ja monistettava pelipohja:
https://www.varinautit.fi/wp-content/uploads/2020/07/ensimmaiset_viimeiset_tehtavat.pdf

Pelataan pareittain tai pienissä ryhmissä lautapeliä. Pelipohjasta leikataan irti kortit, jotka käännetään pakaksi nurin päin pöydälle. Pinosta nostetaan kortti ja kerrotaan sekä kysymys että vastaus toisille. Samalla harjoitellaan aktiivista kuuntelemista ja lisäkysymysten tekemistä. Voidaan pelata myös niin, että kaikki vastaavat samaan kysymykseen. 

KUKA OLEN? 
Kesto: 10-30 min 
Tarvikkeet: Paperi ja kyniä jokaiselle osallistujalle 

Jokainen piirtää paperille oman kuvansa sekä kirjoittaa kuvan alle oman nimensä niin, että kirjaimet ovat yksitellen allekkain. Sen jälkeen keksitään kaikista kirjaimista itseä kuvaileva sana tai virke. Asiat voivat liittyä perheeseen, harrastuksiin, lemmikkieläimiin, luonteenpiirteisiin tai mieluisiin tai epämieluisiin asioihin.   

Esim: TAHTI  
T= tykkää eläimistä 
A= auttaa mielellään muita 
H= harrastaa parkouria 
T= toimelias 
I= isona haluaisi eläinlääkäriksi 

Jatkotyöskentelynä voidaan jatkaa muiden kirjoittamilla vahvuuksilla. Kuvat laitetaan pöydille ja jokainen voi kiertää kirjoittamassa joko kuvan alle tai paperin toiselle puolelle kivaa palautetta, vahvuuksia, kehuja jne. Kaverille. Lopuksi ripustetaan kuvat seinälle luokkakuvaksi tai viireiksi kattoon (voi aluksi leikata jo viirien muotoon). 

RYHMÄYTTÄMISLEIKIT

JOUKKUEKISAT 
Kesto: 10-15 min 
 
Ryhmä jaetaan noin 5-6 hengen joukkueisiin. Sovitaan tilaan lähtö- ja maalipaikka (esim. 10m välimatka) Ohjaaja esittää kysymyksen jostain piirteestä, ja ryhmäläiset päättävät keneen se heidän ryhmästään parhaiten sopii. Muiden ryhmäläisten tehtävä on kantaa tämä henkilö yhdessä lähtöpaikasta maalipaikkaan. Ensimmäinen ryhmä maalipaikassa saa pisteen. Jos kannettava koskee matkalla maahan, on ryhmän palattava takaisin lähtöpaikkaan. Jos ohjaajan sanoma asia sopii useampaan kuin yhteen henkilöön, valitaan se, ketä ei ole vielä kannettu. Voittajaryhmä on se, joka on saanut kerättyä kilpailun loputtua eniten pisteitä. 

Kysymyksiä voivat olla esim: 

  1. Kenellä on ryhmän suurin jalka? 
  2. Kenellä on ryhmän pisimmät hiukset? 
  3. Kenen syntymäpäivät ovat lähimpänä kuluvaa päivää? 
  4. Kenellä on hassuin nauru? 
  5. Kenellä on eniten sisaruksia? 
  6. Kuka ryhmästä on viimeksi käynyt elokuvissa? 
  7. Kenen nimessä (etu- + sukunimi) on eniten kirjaimia? 

AAKKOSET 
Kesto: 10 min 

Ollaan piirissä. Leikin johtaja aloittaa A-kirjaimesta sanomalla jonkin A:lla alkavan sanan. Mahdollisimman nopeasti seuraava jatkaa A-sanoja ja viesti kiertää niin kauan kunnes joku ei enää keksi uutta A-sanaa. Annetaan aplodit “mokalle” ja siirrytään seuraavaan kirjaimeen. 

MITÄ SÄ TEET? / VALEHTELIJA 
Kesto: 10 min 

Yksi ryhmästä menee piirin keskelle ja alkaa miimisen tekemisen esim. harjaa hampaitaan. Toinen tulee mukaan ja kysyy ”Mitä sä teet?”. Tekijän on vastattava jollain muulla verbillä (uudella toiminnolla) kuin mitä juuri on tekemässä esim: ”ulkoilutan koiraa!” Ensimmäinen lähtee pois ja toinen alkaa ulkoiluttaa koiraa, kunnes taas tulee joku kysymään jne. Jos tekijä vastaa saman kun mitä on tekemässä, antavat piiriläiset hurjat aplodit ja keskellä olija tuulettaa.  

Variaatio tästä on ”Valehtelija”. Toimitaan ihan samoin, mutta kun toiseksi piiriin tulija saa ”Mitä sä teet?” –kysymykseensä vastauksen, syyttää tämä aloittajaa valehtelijaksi. Aloittaja väittää kivan kovaa ulkoiluttavansa koiraa ja käydään lyhyt improvisoitu kohtaus, kunnes toisena tullut luovuttaa valehtelijalle ja alkaa itse ulkoiluttaa koiraa (eli valehtelijan nimeämää miimistä toimintaa.) Käydään näin koko kierros läpi, että kaikki tulevat vuorollaan valehtelemaan. 

MINÄ OLEN PUU
Kesto: 10-15 min 

Toimitaan noin 5 hengen ryhmissä. Ryhmästä yksi menee piirin keskelle, ottaa asennon ja nimeää itsensä esim: Minä olen puu, Minä olen kopiokone jne. Toinen ryhmästä “tulee kuvaan” eli esim. Minä olen puun oksa jne. Kuva on valmis, kun kaikki ovat tulleet kuvaan. Huom! Voi esittää myös abstraktia asiaa kuten tunnetta ”Minä olen puunhakkaajalla oleva kiukku”. Ensimmäisenä kuvaan tullut sanoo kuka kuvaan jää ja muut poistuvat. Uusi kuva alkaa tästä kuvaan jääneestä, joka toistaa saman, mikä oli edellisessä kuvassa. Harjoitus voidaan toteuttaa myös lava-asetelmassa, jolloin katsomosta kuka tahansa saa tulla kuvaan. Tällöin ohjaaja päättää, milloin kuva on valmis. 

MINUN TARINANI 
Kesto: 20-30 min 

Jaetaan ryhmä ensin pienempiin n. 4 hengen ryhmiin. Jokainen ryhmäläinen kertoo toisille pienen tarinan oman elämänsä varrelta. Jos on vaikeaa keksiä, voi antaa aiheita (kesälomalla, onnettomuus, arvatkaa miten säikähdin!, paras joululahja jne.). Kertomisen jälkeen ryhmäläiset päättävät yhdessä, kenen tarinasta tehdään kolmen kuvan valokuvasarja (still-sarjakuva). Kun kaikki ovat harjoitelleet kuvasarjat, siirrytään koko isona ryhmänä katsomo-lava –asetelmaan. Katsotaan vuorotellen ryhmien esitykset ja ennen kun tarina paljastetaan koko ryhmälle, voivat katsojat arvailla, kenen tarina olisi kyseessä ja mitä tarinassa tapahtui. 

PUHUTAAN HYVÄÄ SELÄN TAKANA 
Kesto: 10 min 

Ryhmä jaetaan noin neljän hengen ryhmiin. Tällä kertaa omaan ryhmään saa valita tutuimmat kaverit. Yksi ryhmäläisistä vuorotelleen kääntää muille selän ja muut oman ryhmän jäsenet puhuvat hänestä hyvää selän takana: siis kehuja kiitoksia, vahvuuksia jne. Selän kääntäneestä puhutaan kun hän ei olisi paikalla esim: “Tahti on niin taitava piirtäjä! Ja muistatteko kun hän auttoi minua ruokalassa kun kaadoin tarjottimen…” Jne. Jokaisesta puhutaan minuutin ajan (ohjaaja katsoo kellosta), jonka jälkeen vaihdetaan seuraavaan. Lopuksi puhutaan yhdessä, miltä harjoitus tuntui. 

LÄHTEET: 

Draamaa! -käsikirja: https://peda.net/kuopio/yhteiset-hankkeet/peh2/mktv/ped/draamaa-kasikirja:file/download/ed5baa0befdc7cb192f42cc49585c2f63360870c/draamaa%21%20k%C3%A4sikirja.pdf 

Värinautit: https://www.varinautit.fi/tutustumistehtavat/ 

SPR kaveritaitoja-ohjelma: https://www.sproppimateriaalit.fi/web/site-186223/state-jurdcmzrgercytzr/front-page