Kuunteleminen 6. lk

Kuunteleminen on kuulemisen aktiivisempi taso. Hyvä kuuntelija pystyy osoittamaan toiselle kiinnostuksensa häntä ja hänen viestiään kohtaan, sekä tulkitsemaan eri merkityksiä sanotusta. Tämä taito vaikuttaa vuorovaikutuksen onnistumiseen ja jatkoon. Usein kuuntelijalla on kiire oman viestin sanomisessa ja loput toisen puheesta menee ohi valmistautuessa omaan vastaukseen. Kuuntelemista harjoitellaan aidolla läsnäololla, vuoron odottamisella, lähettämällä ilmeillä ja eleillä viestejä kuuntelemisesta sekä reagoimalla lopuksi toisen viestiin. Kuuntelutaitojen opettaminen lapsille ja nuorille on tärkeää, koska taitava kuuntelu auttaa lapsia ja nuoria hallitsemaan oppimisessa tarvittavaa merkityksen muodostamista. Kuuntelutaitojen kehityksessä lapsille luetuilla tarinoilla on iso merkitys. 

Tavoitteet: L1, L2, L3 

  • Opitaan, mikä on kuulemisen ja kuuntelemisen ero 
  • Osoitetaan aktiivista ja läsnäolevaa kuuntelua ilmeillä, eleillä, sanoilla ja koko keholla 
  • Harjoitellaan kuuntelun taitoja keskittymällä tilanteeseen ja keskustelun toiseen osapuoleen 
  • Opitaan odottamaan vuoroa 

Oppiaineisiin kytkeytyminen: äidinkieli ja kirjallisuus (T1, T2, T3, T4), ympäristöoppi (T10), uskonto (T11), elämänkatsomustieto (T4, T8) 

Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne

HARJOITUKSET: 

MUISTATKO TARINAN? 
Kesto: 10-15 min 

Toimitaan pareittain. Toinen kaikista pareista poistuu tilasta hetkeksi. Ryhmän ohjaaja kertoo ensin lyhyen tarinan. Tämän jälkeen pyydetään poistuneet parit takaisin. Tarinan kuullut pari kertoo kuulemansa mahdollisimman tarkasti parilleen. Tämän jälkeen muutama halukas voi kertoa koko ryhmälle parilta kuulemansa tarinan ja voidaan yhdessä miettiä, mikä muuttui, mitä unohtui jne. 

VENTTI 
Kesto: 5 min 

Seisotaan piirissä. Luetellaan luvut 1-21, mutta ei sovita mitään etukäteen (kuka aloittaa, miten nopealla tempolla jne,). Kuka tahansa saa sanoa seuraavan luvun, mutta jos kaksi sanoo luvun yhtä aikaa, pitää aloittaa alusta. Keskustellaan lopuksi, miksi onnistuttiin/ei onnistuttu, sekä myös läsnäolon merkityksestä ja toisista aistimisesta. 

ARPITARINAT 
Kesto: 15-20 min 

Tämän harjoituksen voi tehdä joko pienemmissä ryhmissä tai koko ison ryhmän kesken. Jokainen kertoo vuorollaan tarinan jostakin elämän varrella saadusta arvesta. Tarinan kuunneltuaan muut ryhmäläiset tekevät “tarinan näkyväksi” jotenkin draaman keinoin esim. valokuvana (still-kuvana), valokuva-tarinana (n. 3 kuvaa) pantomiimina tai näyteltynä kohtauksena. Isona ryhmänä toimiessa voidaan tehdä katsomo-lava –asetelma, jolloin halukkaat ryhmäläiset menevät tekemään tarinan näkyväksi. 

LÄHTEET: 

Draamaa!- käsikirja: https://peda.net/kuopio/yhteiset-hankkeet/peh2/mktv/ped/draamaa-kasikirja:file/download/ed5baa0befdc7cb192f42cc49585c2f63360870c/draamaa%21%20k%C3%A4sikirja.pdf