Ryhmäyttäminen 5. lk

Ryhmäyttäminen on pitkä prosessi, jonka tavoitteena on ryhmän jäsenten keskinäinen tutustuminen, vuorovaikutuksen oppiminen, luottamuksen syntyminen, oman paikan löytäminen ryhmässä sekä viihtyminen yhdessä. Se vastaa ihmisen moniin tarpeisiin, koska tutustuessaan uusiin ihmisiin ja kohdatessaan toisia ryhmän jäseniä, tulee jokainen kuulluksi ja nähdyksi. Ryhmäytyminen vie aikaa, koska se vaatii luottamuksellisen ilmapiirin. Luottamuksellinen ilmapiiri tekee ryhmän toiminnasta luontevaa ja sujuvaa. Hyvin ryhmäytynyt ryhmä synnyttää kannustavan oppimisympäristön, mikä edistää jokaisen yksilön oppimista ja ehkäisee syrjäytymistä. 

Ryhmäyttämisen keinona tässä materiaalissa toimii yhteinen leikki sekä muut toiminnalliset menetelmät. Ryhmäyttävien leikkien tarkoituksena on virittää ryhmä toimimaan yhdessä yhteisen kivan tekemisen avulla. Kaikilla on tarve tuntea kuuluvansa osaksi ryhmää, ja yhteinen leikki on mitä parhain keino sen tunteen saavuttamiseksi.  

Monet tämän materiaalin harjoitteet toimivat myös tutustumisleikkeinä uuden ryhmän kanssa. Ryhmäyttäminen ei kuitenkaan ole vain uuden ryhmän tutustumista varten tai kouluvuoden aloitukseen, vaan tärkeää kaikissa ryhmän muotoutumisen vaiheissa. Ryhmän kehitysvaiheet ovat muodostumisvaihe, kuohuntavaihe, yhdenmukaisuuden vaihe, toimivan työskentelyn vaihe ja lopetusvaihe (Tucmanin 1965 teoriasta suomennettuna esim. Jääskeläinen 2022). Kaikki ryhmät käyvät läpi nämä vaiheet ja niistä eteenpäin pääseminen on tärkeää ja sen eteen tarvitaan myös työskentelyä. Huomioon kannattaa ottaa se, että ryhmä ryhmäytyy yhteisissä hetkissä joka tapauksessa, mutta suunta on ryhmänohjaajan vaikutettavissa, meneekö ryhmä negatiiviseen vai positiiviseen suuntaan. 

Vaikka tässä materiaalipaketissa ryhmäyttämis -otsikon alle on koottu vuosiluokittain tietyt harjoitukset ja leikit, kaikki materiaalipankin harjoitukset vahvistavat ryhmän toimintaa ja luovat positiivista ryhmäyttävää vaikutusta. 

Ryhmätuokion aloittamiseen kannattaa valita helppo lämmittelyleikki, joka voi hyvin olla ennestään tuttu, josta kaikki saavat onnistumisen kokemuksen. 

Tavoitteet: L1, L2, L3 

  • Heittäytyminen leikin maailmaan, uskaltaminen ja improvisaatio.  
  • Tutustuminen omaan ryhmään 
  • Tunne kuulumisesta ryhmän jäseneksi 
  • Vuorovaikutustaitojen harjoittelu 
  • Luottamuksellisen ilmapiirin synnyttäminen 

Oppiaineisiin kytkeytyminen:  äidinkieli ja kirjallisuus (T1, T2, T3, T4), englanti (T5, T7, T8, T9), uskonto (T11), ympäristöoppi (T8, T10), elämänkatsomustieto (T4), musiikki (T1, T3, T8), liikunta (T8) 

Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne

NIMILEIKIT

NIMILÄPSY 
Kesto: 10 min 
Tarvikkeet: sanomalehti 

Seisotaan piirissä, yksi on piirin keskellä sanomalehtirullan kanssa. Piirin kehällä sanotaan vuorotellen jonkun ryhmäläisen nimi ja keskellä olijan pitäisi ehtiä kopauttamaan kevyesti tätä henkilöä lehtirullalla olkapäähän ennen kuin hän ehtii sanoa uuden nimen. 

Versio 2: Piirin keskellä seisojalla on sanomalehtirulla (tai vastaava pehmeä asia kädessä). Muut ympärillä istumassa piirissä tuoleilla. Ohjaaja sanoo jonkun piirissä istuvan nimen ja tämä henkilö nousee ylös. Leikkijä saa istua vasta kun on sanonut jonkun muun istujan nimen. Samaa nimeä ei saa sanoa saman kierroksen aikana. Keskellä olija yrittää “läppästä” seisovaa henkilöä. Jos hän onnistuu, niin läpsäisty henkilö tulee keskelle ja keskellä olija menee istumaan. Alkaa uusi kierros. 

MIC MÄC
Kesto: 10 min 

Seisotaan piirissä, piirin keskellä yksi leikkijöistä. Keskellä olija osoittaa yhtä piirin kehällä olevista leikkijöistä ja sanoo joko “mic” tai “mäc”. Mic-sanalla osoitetun pitää sanoa mahdollisimman nopeasti itseään vasemmalla puolella olevan ryhmäläisen nimi tai mäc-sanalla oikealla puolella olevan. Jos sanoo väärän nimen, pääsee “iloisesti mokaten” keskelle osoittajaksi. Jos keskellä olija sanoo “mic mäc”, kaikkien leikkijöiden pitää vaihtaa paikkaa ja keskellä olija saa “varastaa” jonkun paikan (uusi osoittaja keskelle). 

TUTUSTUMISLEIKIT

VAIHDA PAIKKAA / OLENKO AINOA? 
Kesto: 10 min 

Ollaan piirissä tuoleilla, yksi seisoo keskellä. Sama periaate kun ”hedelmäsalaatti” – leikissä, mutta paikkaa vaihdetaan, jos pitää samasta asiasta/on tehnyt samaa/osaa jotain samaa kuin keskellä oleva. Esim. keskellä olija sanoo: ”Olen käynyt Pariisissa.” Kaikki, jotka ovat käyneet joutuvat vaihtamaan paikkaa, jolloin keskellä oleva yrittää ehtiä jollekin tyhjälle paikalle. Väitteiden täytyy olla tosia, jolloin opitaan samalla uusia asioita ihmisistä. Väitteet voivat olla myös osaamiseen liittyviä, esim. ”Olen hyvä tekemään trampalla temppuja.” tai ”Osaan olla hyvä kuuntelija.”  

Toinen versio leikistä on ”Olenko ainoa?”, jossa periaate on ihan sama, mutta keskellä olija tekee väitteen kysymysmuodossa, esim. ”Olenko ainoa, joka osaa seisoa käsillään?” jne. Kaikki, jotka osaavat samaa/pitävät samasta asiasta, vastaavat kuorossa “ET!” ja lähtevät vaihtamaan paikkaa. 

ESINEEN AVULLA ESITTÄYTYMINEN 
Kesto: 15 min 
Tarvikkeet: paljon erilaisia esineitä 

Ryhmän ohjaaja varaa pöydälle kasan erilaisia esineitä. Jokainen ryhmäläinen valitsee yhden esineen ja kertoo sitten muulle ryhmälle, miksi valitsi esineen ja miten se kuvaa leikkijää. 

RULETTI 
Kesto: 15-20 min 

Asetutaan seisomaan kahteen sisäkkäiseen piiriin niin, että sisemmän piirin ryhmäläisten kasvot ovat kohti ulkopiiriläisiä eli sisäpiiriläisten selät vastakkain. Jokaisen sisäpiiriläisen kohdalla on yksi ulkopiiriläinen eli oma pari. Ensimmäiseksi tervehditään jotenkin paria, mikä tälle parille tuntuu luontevalta tavalta tervehtiä (kättely, kivet, halaus, sanallinen moikkaus…). Seuraavaksi ryhmän ohjaaja sanoo jonkun haastattelukysymyksen, jonka parit kysyvät toisiltaan. Kun molemmat ovat kysyneet ja vastanneet, kiitetään paria ja ulkopiiri siirtyy kellon suuntaan yhden ihmisen eteenpäin -> uusi pari. Taas tervehditään, kysytään ja vastataan ja kiitetään. Jatketaan samalla tavalla koko kierros läpi. Tutustumiseen liittyviä kysymyksiä voisivat olla esim:   
1. Mikä sinun koko nimesi on? 
2. Jos olisit eläin, mikä eläin olisit? 
3. Mitä tekisit aarrearkullisella rahaa? 
4. Mikä on sinun erityistaitosi? 
5. Minkä taidon haluaisit oppia? 
6. Ketkä tuntevat sinut parhaiten? Jne.  

Lisää tutustumiskysymyksiä esim. täältä: https://www.varinautit.fi/wp-content/uploads/2020/08/tullaan_tutuiksi_peli.pdf

RYHMÄYTTÄMISLEIKIT

KUKA MINÄ OLEN? 
Kesto: 15 min 
Tarvikkeet: maalarinteippiä 

Ryhmän ohjaaja kirjoittaa maalarinteipin paloille kaikkien ryhmäläisten nimet ja jakaa ne satunnaisesti ryhmäläisille liimaten palan jokaisen otsaan. Leikkijöiden tehtävänä on kierrellä muiden ryhmäläisten luona selvittämässä kysymysten avulla “Kuka minä olen?” Kysymykset tulee esittää sellaisten väittämien muodossa, joihin toinen voi vastata “kyllä” tai “ei”.  Lopuksi koko ryhmä kerääntyy piiriin ja jokainen saa vuorollaan arvata kuka on (voi myös lyhyesti kertoa, mitkä kysymykset ja vastaukset olivat ratkaisevia)

RIKKINÄINEN PUHELIN, VERSIO 2 
Kesto: 10-15 min 

Asetutaan piiriin istumaan. Jokainen miettii itsestään jonkin erityisen piirteen/ totuuden. Leikinohjaaja sanoo jonkun ryhmäläisen nimen, joka laittaa oman “salaisuutensa” kiertämään piiriin kuiskaamalla sen vasemmalla puolellaan istuvalle. Viesti kiertää piirin läpi. Kun ensimmäinen viesti on mennyt vähän matkaa, sanoo leikinohjaaja toisen oppilaan nimen, joka laittaa vastaavasti oman viestinsä kiertämään vasemmalta alkaen jne. Piirissä kulkee siis monta viestiä yhtä aikaa. Näin jatketaan, kunnes kaikki ovat saaneet lähettää viestinsä ja saaneet omansa takaisin. Tämän jälkeen leikinohjaaja pyytää viittaamaan niitä, joiden viesti pysyi muuttumattomana.

Keskustellaan: Missä muualla ilmiötä esiintyy? Miten suhtautua monen välikäden kautta saatuun viestiin. Miksi viesti voi muuttua? 

PATSAAT JA VALOKUVAT 
Kesto: 15-20 min 

Jaetaan ryhmä 4-5 hengen ryhmiin. Ohjaaja antaa aiheita patsaille, josta ryhmät muodostavat omanlaisensa yhteisen jähmettyneen esineen. Kannattaa painottaa ensimmäisen mieleen tulevan ajatuksen ja ratkaisun tärkeyttä, sekä keskustella ryhmärooleista ja johtajuudesta. Ja kaikki ovat yhtä oikeita vaihtoehtoja, tätä ei voi tehdä väärin!  

Level 1: Aluksi ensimmäisillä kierroksilla voidaan käyttää vielä puhetta, mutta heti kun patsaiden idea on hoksattu, jätetään puhe pois. Esimerkkiaiheita: aurinko, spagetti ja lihapullat, hirviö, mökki jne.  

Level 2: Play-nappi. Jähmettynyt patsas herääkin eloon eli mukaan tulee ääni ja liike, kun ryhmän ohjaaja painaa kuvitteellista play-nappia. Aiheina esim: kaivinkone, helikopteri, tehosekoitin.  

Siirrytään patsaista valokuviin. Erona se, että nyt tehdään tilannekuva, jossa kaikki ovat samassa kuvassa, eivät siis esitä yhtä ja samaa esinettä. Jatketaan samalla tavalla ilman ääntä ja play-napilla (kuva käynnistyy 5 sek ajaksi ja ääni tulee mukaan). Aiheita esim: jääkiekko-ottelu, tulipalo, urheilukilpailut, kateus, nälkä jne.  

Level 3: Ajatusäänet. Ryhmän ohjaaja käy koskettamassa kuvassa olevaa henkilöä, jolloin tämä sanoo ääneen yhden ajatuksen tai repliikin tilanteessa eli mitä sillä hetkellä ajattelisi tai sanoisi. 

JÄHMY
Kesto: 10-15 min 

Ryhmän ohjaaja voi aluksi mallintaa leikin muiden edessä, vaikka leikissä toimitaan joko pareittain tai pienissä ryhmissä. Yksi ryhmäläisistä ottaa jonkin asennon ja jähmettyy siihen (esim. ojentaa kätensä eteen). Toinen “tulee tilanteeseen” eli reagoi jotenkin asentoon ja käynnistää kohtauksen (esim. tarttuu ojennettuun käteen, kättelee ja sanoo: Hyvää itsenäisyyspäivää herra Presidentti tai nostaakin itse kädet ylös ja sanoo: Saat kassan, älä ammu!). Tähän alkuperäisen asennon ottanut vastaa reagoimalla joko eleillä tai myös sanoilla. Kun mallinnos on tehty, jakaudutaan pareihin tai ryhmiin ja tehdään pieniä lyhyitä improvisoituja kohtauksia. Muutaman kohtauksen jälkeen vaihdetaan pareja. Kun työtapa on tuttu, voidaan tehdä koko isonkin ryhmän kanssa yhteisiä kohtauksia.

KANNUSTUSKUJA  
Kesto: 10-15 min 

Asetutaan kahteen riviin, jotka ovat toisiaan vastakkain ja väliin jää reilu metri. Jokainen ryhmäläinen kulkee vuorollaan hitaasti kävellen kujan läpi. Kulkijan kohdalla toiset sanovat kivoja asioita, vahvuuksia, kehuja jne., kun kujanjuoksija on kohdalla. Puhutaan harjoituksen jälkeen, miltä kulkeminen tuntui ja toisaalta taas, mille tuntuu antaa positiivista palautetta. 

LÄHTEET: 

Draamaa! Käsikirja: https://peda.net/kuopio/yhteiset-hankkeet/peh2/mktv/ped/draamaa-kasikirja:file/download/ed5baa0befdc7cb192f42cc49585c2f63360870c/draamaa%21%20k%C3%A4sikirja.pdf 

Kiitos kaveruudelle -käsikirja: https://www.kuopio.fi/uploads/2023/02/kiitos-kaveruudelle-kasikirja.pdf 

Friends-materiaali: https://asemanlapset.fi/extranet/ryhmaytyminen-ja-kaveritaidot/ 

Värinautit: https://www.varinautit.fi/tutustumistehtavat/