Keskusteleminen 5. lk
Keskustelutaidot auttavat meitä ymmärtämään ja tulemaan ymmärretyksi. Näillä on suuri merkitys sosiaalisten taitojen kehittymisessä ja ihmissuhteita luodessa. Keskustelun taidot kietoutuvat osaksi kaikkia vuorovaikutuksen osa-alueita ja aina keskustelua harjoitellessa harjoitellaan myös kuuntelemista, kysymistä, kehon ilmaisua jne. Hyvät keskustelutaidot tarkoittavat, että molemmat keskustelun osapuolet harjoittavat aktiivista kuuntelua, keskittymistä, kiinnostumista, läsnäoloa ja lisäkysymysten esittämistä keskustelukumppanille.
Tilan seinälle voi myös askarrella ryhmätyönä tai tulostaa valmiin julisteen muistuttamaan hyvistä tavoista keskustella. Valmis juliste löytyy esim. täältä:
Värinautit, keskustelutaidot:
https://www.varinautit.fi/wp-content/uploads/2021/04/keskustelutaidot_varinautit.pdf
Tavoitteet: L1, L2, L3, L5, L6, L7
- Keskustelutaitojen harjoitteleminen
- mielipiteen kertominen
- omista ajatuksista kertominen
Oppiaineisiin kytkeytyminen: uskonto (T11), suomenkieli ja kirjallisuus (T1, T2, T3, T4), englanti (T7, T8, T9), ympäristöoppi (T10, T14), kuvataide (T2)
Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne
HARJOITUKSET:
KESKUSTELUPIIRI / LUOKKAPIIRI
Kesto: 10 min
Asetutaan istumaan piiriin. Piirin voi tehdä lattialle, tuoleista jne.; missä vain on hyvä istua. Piirin tulisi olla sellainen, että kaikki näkevät hyvin toisensa ja voivat katsoa toisiaan silmiin. Jokaisella on puheenvuoro vuorotellen. Puheenvuoron merkiksi voi ottaa esim. vaikka pehmolelun, ja puheenvuoro on aina hänellä, kuka pitelee pehmoa. Jokainen saa sanoa oman asiansa vuorotellen.
Piirissä voi keskustella ihan arjen kuulumisista, mille tällä hetkellä tuntuu, mitä iloja tai huolia on jne. Tärkeintä tässä on harjoitella hyvää vuorovaikutusta eli katsoa puhujaa, kuunnella keskeyttämättä, osoittaa ilmeillä/eleillä kuuntelevasi, olla itse avoin ja rehellinen puhuessasi eli ns. puhua suoraan sydämestäsi, mutta muistaa silloinkin kohtelias tapa puhua.
HAASTATTELIJAN ROOLISSA
Kesto: 10 min
Toimitaan pareittain. Haastateltava valitsee itselleen roolin, joka voi olla joku kaikkien tuntema hahmo (Batman, Mikki Hiiri, Tasavallan Presidentti jne.) tai voi keksiä ihan oman hahmon. Tarkoituksena ei ole yrittää imitoida ja matkia ketään tunnettua, vaan kuvitella, miten tämä henkilö vastaisi. Haastattelijan tehtävä on kysyä kysymyksiä, joihin haastateltava voi keksiä vastauksen ilman että sitä oikeasti tietää tai se on yleisesti tiedossa esim. Mikä on lempiruokaasi?, Ketä perheeseesi kuuluu? Jne. Jos hahmo keksitään itse, saa tietenkin keksiä kaikki vastauksen mielikuvituksen mukaan. Vaihdetaan osia. Lopuksi kokoonnutaan yhteiseen piiriin ja kerrotaan kaikille, ketä sai haastatella ja lyhyesti joku tieto mitä sai.
TOIMIVA / EI TOIMIVA VUOROVAIKUTUS
Kesto: 15 min
Tarvikkeet: AV-laitteisto
1. Katsotaan aluksi yhdessä Uuteen ihmiseen tutustuminen –video: https://sproppimateriaalit.fi/web/site-186223/state-jurdcmzrgercytzr/page-186285 (2:37 min).
Keskustellaan videon herättämistä ajatuksista.
- Mistä asioista sinun on helppo puhua muiden ihmisten kanssa?
- Mistä asioista et puhu mielelläsi?
- Mistä asioista/teoista tulee sellainen tunne, että kaveri ei kuuntele? Miltä se tuntuu?
- Millä tavoin voit osoittaa kaverille, että olet kiinnostunut hänen kertomistaan asioista?
2. Tehdään yhdessä näennäinen vuorovaikutus-harjoitus. Ohjaaja jakaa lapset pareiksi. Asetutaan istumaan parin kanssa kasvotusten, ja päätetään, kumpi parista on A ja kumpi B. A aloittaa kertomaan jotain helposti tuotettavaa tarinaa esim. omasta aamustaan, harrastuksestaan, lemmikkieläimestään tms. B kuuntelee, mutta toimii samalla ryhmänohjaajan ohjeiden mukaisesti. Tarkoituksena on tahallaan häiriköidä A:ta ja korostetaan, että A:n pitää jatkaa kertomustaan tapahtui mitä tahansa. Ryhmänohjaaja voi antaa B:lle ohjeita joko suullisesti tai kirjoittaa taululle, jolloin kertoja ei kuule ohjetta. Sama tehdään myös toisin päin eli B kertoo ja A kuuntelee.
Keskustelua haittaavia toimintoja:
- Kuuntele kädet puuskassa
- Liikehdi levottomasti ja katsele ympärillesi
- Haukottele
- Näprää vaatteita tai puhelinta
- Nyökyttele ja toistele lisäsanoja ”kyllä, joo, ymmärrän” jne.
- Käännä selkä
- Mene liian lähelle ja jopa kosketa puhujaa
- Nouse seisomaan ja katsele puhujaa ylempää
Harjoituksen jälkeen on tärkeää käydä yhdessä keskustelua
- Mikä oli häiritsevää, miksi?
- Tapahtuuko tällaista oikeasti, onko itse syyllistynyt näihin jne?
- Millaisissa arkipäivän tilanteissa vuorovaikutus toisen kanssa voi olla näennäistä?
VÄSYTTÄÄ – PELASIN KOKO YÖN! VÄITTELYHARJOITUS
Kesto: 45 min
Tarvikkeet: Väittämät liitteestä tulostettuna ryhmille:
Jaetaan ryhmä noin neljän hengen pienryhmiin. Jaetaan pienryhmille liitteen väittämät. Ryhmä keskustelee ensin väittämien pohjalta aiheista. Pienryhmää voi ohjeistaa myös aina ensin peukulla näyttämään kunkin väitteen kohdalla, mitä mieltä on kyseisestä väitteestä, jonka jälkeen keskustelemaan kerrotaan mielipide ja perusteellaan oma peukun asento.
- Voin pelata niin monta tuntia kuin haluan.
- Vanhempieni tulee valvoa netissä olemistani.
- Läksyt voi jättää tekemättä, jos pelaaminen koukuttaa.
- Läksyt ovat koululaisen työtä.
- En mene nukkumaan, jos kiinnostava peli on kesken.
- Nukkumaanmenoaikoja tulisi aina noudattaa.
- Väsymisen taustalla on usein liian myöhään pelaaminen.
- Virtuaalimaailman kaverit ovat mielenkiintoisempia kuin luokkakaverit.
- Olen saanut uusia ystäviä pelien kautta.
- Harrastan mielummin jotain muuta kuin istun koneen äärellä.
- Tunnen henkilökohtaisesti kaikki Instan seuraajani.
- On tärkeää olla somessa 24/7
- Some-kaverin viestiin ei tarvitse vastata heti.
- Minulla on enemmän kavereita somessa kuin koulussa.
- Virtuaalimaailma on täysin harhaa.
Väittämäkeskustelun jälkeen jaetaan koko iso ryhmä satunnaisesti puolesta ja vastaan –joukkueisiin. Joukkueet saavat hetken aikaa valmistautua perustelemaan omaa kantaansa. Ennen varsinaisen väittelyn aloittamista sovitaan säännöistä eli toisten päälle ei puhuta, oma mielipide perustellaan, jokaisella on vuoro kertoa oma mielipiteensä ja vastapuolelle puhutaan kunnioittavasti, vaikka ovatkin eri mieltä. Hyvä on myös muistuttaa siitä, että harjoitus tehdään roolissa; tämä ei välttämättä oikeasti ole sinun mielipiteesi!
Varsinaisen väittelyn aiheita voivat olla esim:
– Peliaikaa ei tarvitse rajoittaa.
– Some on turha keksintö.
– Pelaamisesta aiheutuvaan väsymykseen on energiajuoma hyvä apu.
– Oikeita ystäviä voi saada pelaamisen kautta.
– Pelaaminen koukuttaa.
Esillä voi myös olla väittelyyn sopivia argumentoinnin aloituksia, kuten:
- Olen samaa mieltä kuin sinä, mutta…
- Olen eri mieltä kanssani, sillä…
- En kannata tuota ajatusta, koska…
- Ajatuksesi on hyvä, mutta…
- Perustele vastauksesi…
- Voisitko tarkentaa…
- Miksi olet sitä mieltä, että…
HUOM! Harjoitus sopii myös digiturvataitojen harjoitteluun
BINGO
Kesto: 10 min
Tarvikkeet: Bingo-pelipohjia tulostettuna: https://ryhmarenki.fi/erilaisia-tutustumisbingoja/
Netistä löytyy paljon erilaisia bingo-pelipohjia tutustumiseen. Ryhmäläisille jaetaan pohja, johon he käyvät ryhmässä kyselleen etsimässä sopivan henkilön väitteeseen tai kysymykseen. Samalla harjoitellaan kuuntelemista, keskustelemista ja kaikkien kanssa työskentelemistä.
LÄHTEET:
Draamaa! -käsikirja: https://peda.net/kuopio/yhteiset-hankkeet/peh2/mktv/ped/draamaa-kasikirja:file/download/ed5baa0befdc7cb192f42cc49585c2f63360870c/draamaa%21%20k%C3%A4sikirja.pdf
Ryhmärenki: https://ryhmarenki.fi/
Eskelä-Haapanen, S., Hannula M. & Lepola M. 2015. Puhe pulppuamaan! Oppimista tukeva keskustelu. PS-kustannus.