Katsekontakti 5. lk

Katsekontaktin ottaminen on kaikissa sosiaalisissa taidoissa pohja, jonka päälle muu vuorovaikutus rakentuu. Katsekontaktin myötä vuorovaikutustilanteeseen muodostuu yhteisesti jaettu ja avoimempi ilmapiiri. 

Katsekontaktiharjoitusten merkitys on kasvanut vuosikymmenen aikana, kun valitettavan usein vuorovaikutustilanteisiin on tullut mukaan ”ylimääräinen” osapuoli: puhelin. Vuorovaikutustilanne saattaa jäädä hyvinkin epäselväksi ja merkityksettömäksi ilman katsekontaktia. Katse on kuin yksi palapelin pala, ja sen puuttuminen jättää lopputuloksen vajaaksi. Jokaisella meillä on myös tarve tulla nähdyksi, ja toisen hyväksyvä katse on merkittävä itsetunnon kehittymisen kannalta. Ottamalla katsekontaktin ihminen suostuu myös katsottavaksi. Toisista se voi tuntua vaikealta tai jopa ahdistavalta, siksi katsekontakti on tärkeä harjoiteltava taito. 

Tavoitteet: L1, L2, L3 

  • Katsominen toista silmiin 
  • Katsottavana oleminen 

Oppiaineisiin kytkeytyminen: äidinkieli ja kirjallisuus (T3), ympäristöoppi (T10) 

Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne

HARJOITUKSET: 

MIKÄ MINUSSA MUUTTUI? 
Kesto: 5-10 min 
 
Asetutaan seisomaan pareittain noin metrin etäisyydelle toisistaan. Katsotaan ensin toista tarkasti. Ryhmän ohjaaja voi ohjata apukysymyksillä kuten ”katso minkä väriset sukat parillasi on tänään, miten parisi hiukset ovat” jne. Sitten toinen kääntää selkänsä ja toinen tekee omaan ulkonäköön pienen muutoksen, jonka toinen sitten käännyttyään yrittää löytää. Vaihdetaan muuttajaa ja toistetaan useamman kerran. Voidaan myös lisätä vaikeusastetta, että tehdäänkin kaksi tai kolme muutosta kerralla. 

PEILI / KOLMEN PEILI 
Kesto: 10 min 
Tarvikkeet: kaiutin ja musiikkia 

Asetutaan seisomaan pareittain kasvotusten noin metrin päähän toisesta. Toinen on ensin johtaja ja toinen peili. Johtaja lähtee tekemään improvisoidusti jotain liikettä ja peili seuraa. Pyritään katsomaan toista koko ajan silmiin ja käyttämään ns. ääreisnäköä. Pareja on hyvä muistuttaa tarpeeksi hitaasta rytmistä. Tätä helpottaa rauhallinen musiikki taustalla. Vaihdetaan roolit. 

Versio 2: Kolmen peili.  
Jaetaan ryhmä kolmikoihin. Kolmikot asettuvat seisomaan vastakkain niin että toisella puolella yksi ja toiselle puolelle pari tiiviisti vierekkäin. Yksin seisova on johtaja ja vastapäätä oleva pari tämän peili niin, että toinen on kehon vasemman puolen liikkeet ja toinen oikean.  Johtaja lähtee tekemään improvisoidusti jotain liikettä ja peili seuraa. Johtajaa on hyvä muistuttaa tarpeeksi hitaasta rytmistä. Tätä helpottaa rauhallinen musiikki taustalla. Vaihdetaan roolit niin, että kaikki saavat olla johtajina. 

MÄ NÄÄN SUT 
Kesto: 5 min 

Kuljetaan vapaasti tilassa. Kun katse kohtaa jonkun kanssa, kävellään sopivalta tuntuvalle etäisyydelle hänen kanssaan ja kohdataan hänet katsekontakti koko kohtaamisen ajan säilyttäen. Kohtaamisen aikana ei ole kiire mihinkään ja siinä on vain yksi tehtävä eli aidosti nähdä toinen ihminen. Kun tuntuu siltä, että näkee parinsa (miten ikinä sen haluaa tulkita) sanotaan hänelle sanat ”Mä nään sut”. Kun molemmat ovat nähneet ja tulleet nähdyksi voidaan kontakti hyvältä tuntuvana hetkenä purkaa ja kumpikin jatkaa kävelemistä tilassa. Tilassa kävelemistä ja kohtaamisia jatketaan, kunnes ohjaaja pysäyttää harjoituksen. 

LÄHTEET: 

Draamaa! -käsikirja: https://peda.net/kuopio/yhteiset-hankkeet/peh2/mktv/ped/draamaa-kasikirja:file/download/ed5baa0befdc7cb192f42cc49585c2f63360870c/draamaa%21%20k%C3%A4sikirja.pdf 

Draamanörtti: https://draama.blog/2020/10/01/yhteys-ja-kontaktiharjoitteet/