Ryhmäyttäminen 4. lk
Ryhmäyttäminen on pitkä prosessi, jonka tavoitteena on ryhmän jäsenten keskinäinen tutustuminen, vuorovaikutuksen oppiminen, luottamuksen syntyminen, oman paikan löytäminen ryhmässä sekä viihtyminen yhdessä. Se vastaa ihmisen moniin tarpeisiin, koska tutustuessaan uusiin ihmisiin ja kohdatessaan toisia ryhmän jäseniä, tulee jokainen kuulluksi ja nähdyksi. Ryhmäytyminen vie aikaa, koska se vaatii luottamuksellisen ilmapiirin. Luottamuksellinen ilmapiiri tekee ryhmän toiminnasta luontevaa ja sujuvaa. Hyvin ryhmäytynyt ryhmä synnyttää kannustavan oppimisympäristön, mikä edistää jokaisen yksilön oppimista ja ehkäisee syrjäytymistä.
Ryhmäyttämisen keinona tässä materiaalissa toimii yhteinen leikki sekä muut toiminnalliset menetelmät. Ryhmäyttävien leikkien tarkoituksena on virittää ryhmä toimimaan yhdessä yhteisen kivan tekemisen avulla. Kaikilla on tarve tuntea kuuluvansa osaksi ryhmää, ja yhteinen leikki on mitä parhain keino sen tunteen saavuttamiseksi.
Monet tämän materiaalin harjoitteet toimivat myös tutustumisleikkeinä uuden ryhmän kanssa. Ryhmäyttäminen ei kuitenkaan ole vain uuden ryhmän tutustumista varten tai kouluvuoden aloitukseen, vaan tärkeää kaikissa ryhmän muotoutumisen vaiheissa. Ryhmän kehitysvaiheet ovat muodostumisvaihe, kuohuntavaihe, yhdenmukaisuuden vaihe, toimivan työskentelyn vaihe ja lopetusvaihe (Tucmanin 1965 teoriasta suomennettuna esim. Jääskeläinen 2022). Kaikki ryhmät käyvät läpi nämä vaiheet ja niistä eteenpäin pääseminen on tärkeää ja sen eteen tarvitaan myös työskentelyä. Huomioon kannattaa ottaa se, että ryhmä ryhmäytyy yhteisissä hetkissä joka tapauksessa, mutta suunta on ryhmänohjaajan vaikutettavissa, meneekö ryhmä negatiiviseen vai positiiviseen suuntaan.
Vaikka tässä materiaalipaketissa ryhmäyttämis -otsikon alle on koottu vuosiluokittain tietyt harjoitukset ja leikit, kaikki materiaalipankin harjoitukset vahvistavat ryhmän toimintaa ja luovat positiivista ryhmäyttävää vaikutusta.
Ryhmätuokion aloittamiseen kannattaa valita helppo lämmittelyleikki, joka voi hyvin olla ennestään tuttu, josta kaikki saavat onnistumisen kokemuksen.
Tavoitteet: L1, L2, L3
- Heittäytyminen leikin maailmaan, uskaltaminen ja improvisaatio.
- Tutustuminen omaan ryhmään
- Tunne kuulumisesta ryhmän jäseneksi
- Vuorovaikutustaitojen harjoittelu
- Luottamuksellisen ilmapiirin synnyttäminen
Oppiaineisiin kytkeytyminen: suomen kieli ja kirjallisuus (T1, T2, T3, T4), englanti (T5, T7, T8, T9), uskonto (T11), ympäristöoppi (T8, T10), elämänkatsomustieto (T4), musiikki (T1, T3, T8), liikunta (T8)
Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne
NIMILEIKIT
VIERUSKAVERIN ESITTELY
Kesto: 10 min
Piirissä istuessa esitellään esim. oikealla puolella istuva henkilö: ”Tässä on Tahti, ja hän pitää keppareista.” Eli kerrotaan vieressä olevan nimi ja arvataan, mistä hän pitää. Vieruskaveri saa sitten kertoa, oliko väittämä totta, vai haluaako korjata. Muistuta, että on hauskaa, jos esittelyssä ei tarkasti tiedäkään, mistä toinen tykkää, vaan leikin idea on, että saakin mokata.
Vinkki: Aluksi piiriin voi mennä istumaan vaikka koulumatkan pituuden perusteella niin ei ole se tutuin kaveri vieressä…
LÄNNEN NOPEIN
Kesto: 10 min
Ryhmä asettuu seisomaan piiriin, piirin keskelle menee yksi leikkijä. Keskellä olija osoittaa ketä tahansa piiristä eli ”ampuu kohti”. Osoitettu henkilö menee mahdollisimman nopeasti kyykkyyn, jolloin tämän osoitetun henkilön molemmilla puolella olevat jäävät kaksintaisteluun. Molemmat yrittävät mahdollisimman nopeasti sanoa toisen kaksintaistelijan nimen. Kumpi ehtii ensin, pudottaa vastustajansa pelistä. Tämän täytyy mennä istumaan. Otetaan taas uusi kierros ja osoitettaan jotakuta piirissä. Pikkuhiljaa pelaajia putoaa pois ja tehtävä vaikeutuu, koska viereinen kaksintaistelija saattaakin olla jo paljon kauempana pelaajien tiputtua. Lopuksi jäljelle jää kaksi taistelijaa, jotka kivi-sakset-paperi -leikillä katsovat, kumpi on voittaja. Viimeiseksi jäljelle jäävä on lännen nopein.
TUTUSTUMISLEIKIT
TUTUSTU MINUUN
Kesto: 10 min
Tarvikkeet: jokin esine esim. pehmolelu tai hernepussi, kaiutin ja musiikkia
Tätä leikkiä voidaan käyttää sekä tutustumiseen, mutta myös nimien kertaamiseen. Mennään piiriin. Ryhmän ohjaaja laittaa kiertämään piirissä esineen musiikin tahtiin. Kun musiikki lakkaa, se kenellä esine on, kertoo nimensä ja vastaa ohjaajan antamaan kysymykseen itsestään.
Voidaan myös sopia, että aluksi kaikki vastaavat samaan kysymykseen (lempiruoka, mistä tykkää, missä on taitava jne.). Leikin edetessä (tai kun se on jo tuttu) voidaan myös tehdä niin, että esineen saaja itse valitsee, mitä itsestään kertoo. Leikitään niin kauan, että kaikki ovat saaneet kertoa itsestään.
YKSI HENGITYS
Kesto: 10 min
Seisotaan piirissä. Yksi vuorollaan vetää keuhkot täyteen ilmaa ja kertoo itsestään (mistä tykkää, ketä perheeseen kuuluu jne.) niin kauan kuin pystyy puhumaan ilman, että pitää vetää lisää happea eli yhden ulospuhalluksen aikana. Jos ryhmä on kovin tuttu toisilleen, voidaan sopia, että keksitään itsestä asioita, joita muut eivät vielä tiedä.
KUKA TEISTÄ?
Kesto: 10 min
Tarvikkeet: kynät ja moniste liitteestä: https://www.varinautit.fi/wp-content/uploads/2020/08/kuka_teista_1.pdf
Tulosta linkistä kaikille osallistujille oma moniste. Tehtävänä on kerätä linkin monisteeseen ryhmästä henkilö, joka vastaa kuvausta.
RYHMÄYTTÄMISLEIKIT
PIKAPATSAAT
Kesto: 10 min
Tarvikkeet: kaiutin ja musiikkia
Musiikin soidessa liikutaan eri tavoin (esim. liiku jotenkin pyörien, liiku kuin lattia olisi trampoliini jne.). Kun musa lakkaa, otetaan ohjaajan huutaman mukaan pari, kolmen ryhmä, neljän ryhmä jne. (eri kerroilla tietysti eri henkilöt omassa ryhmässä). Ohjaaja sanoo, mistä muodostetaan nopeasti patsas eli esim. “tehkää maailman suurin timantti”, “tehkää linna” jne.
Vinkki: Aiheet voi ottaa myös oppiaineista.
JONO TAI JONOKISA
Kesto: 10-15 min
Muodostetaan tilaan jono jollakin perusteella esim. silmien väri, koulumatkan pituus, pikkurillin pituus, syntymäpäivä jne.
Kun työtapa on tuttu, voidaan ryhmä jakaa kahteen joukkueeseen ja kumpi muodostaa jonon ensimmäisenä annetun aiheen mukaan, saa pisteen.
IHMISMUISTIPELI
Kesto: 10 min
Ryhmästä valitaan kaksi vapaaehtoista pelaajaa, jotka viedään pois tilasta. Heidän poissa ollessaan muut leikkijät hakevat itselleen parin. Jokainen pari keksii itselleen tunnusäänen ja/tai liikkeen. Kun kaikki ovat keksineet, leikin johtaja tarkistaa, ettei useammalla parilla ole samaa ääntä/liikettä. Tämän jälkeen leikkijät asettuvat epämääräiseen järjestykseen seisomaan ja pelaajat pyydetään paikalle. Kumpikin saa kääntää vuorollaan kaksi ”korttia”, ts. kahdesti asettaa kätensä jonkun olkapään päälle, jolloin kyseinen ”kortti” tekee sovitun äänen/liikkeen. Jos paria ei tule, vuoro siirtyy seuraavalle. Jos pelaaja saa parin, kyseinen pari poistuu hänen ”paikkaansa” (esim. nimetty nurkka tilassa) ja pelaaja saa uuden vuoron. Pelin lopussa enemmän kortteja kerännyt voittaa.
HUONEEN (TILAN) RAKENTAMINEN
Kesto: 10 min
Yksi ryhmäläisistä menee tilan keskelle ja asettuu patsaaksi joksikin huonekaluksi, esineeksi jne. nimeten sen esim. “olen nojatuoli”. Seuraava ryhmäläinen tekee tilaan jonkun uuden esineen ottaen edellisen huomioon. Viimeisenä tilaan tullut käyttää huonetta eli avaa oven, ottaa jääkaapista ruokaa, istuu sohvalle jne. Aluksi viimeinen voi olla ryhmän ohjaaja.
Tilan tekemistä voi käyttää ryhmäyttämisen lisäksi esim. syventämään draaman keinoin äidinkielen tarinaa, uskonnon kertomusta, ympässä metsää jne.
NORSU. PALMU, GORILLA
Kesto: 10 min
Seistään piirissä, yksi menee keskelle. Opetellaan ensin hahmojen liikkeet:
Norsu= keskimmäinen nostaa oikean kätensä suoraksi eteen ja tarttuu vasemmalla kädellä nenästään kiertäen vasurin oikean ympäri. Reunoilla olevat tekevät käsillä norsulle korvat.
Palmu= keskimmäinen nostaa molemmat kätensä ylös ja alkaa huojua ja suhista (tuuli). Reunoilla olevat nostavat vain yhden (palmun puoleisen) käden ja suhisevat.
Gorilla= keskimmäinen hakkaa nyrkeillä rintaansa ja sanoo ”aaa” äännettä. Reunoilla olevat nyppivät gorillasta kirppuja.
Keskellä olija osoittaa nopeasti yhtä piirin leikkijää ja sanoo hahmon nimen (norsu, palmu tai gorilla). Piirissä olevan pitää mahdollisimman nopeasti reagoida ja tehdä nimeen sovittu liike. Myös tämän molemmilla puolilla seisovien täytyy reagoida omalla liikkeellä. Jos joku näistä kolmesta tekee väärän liikkeen, tai ei reagoi riittävän nopeasti, saa hurjasti tuulettaa (ja muut kannustavat aplodein) ja mennä seuraavaksi keskelle.
Variaatioita kymmeniä esim. James Bond (keskellä sanoo ”my name is Bond, James Bond”, reunoilla tekevät käsillä aseen ja nojaavat Bondiin), wc-pönttö (keskellä istuu pöntölle ja ähkii, reunoilla vetävät vessan), Harry Potter (tekee kädellä taikasauva-liikkeen ja tekee suulla viuhviuh-äänen, reunoilla olevat toistavat ”huispaus”-sanaa ja lentävät luudalla) jne.
LÄHTEET:
Draamaa! Käsikirja: https://peda.net/kuopio/yhteiset-hankkeet/peh2/mktv/ped/draamaa-kasikirja:file/download/ed5baa0befdc7cb192f42cc49585c2f63360870c/draamaa%21%20k%C3%A4sikirja.pdf
Värinautit: https://www.varinautit.fi/