Katsekontakti 4. lk

Katsekontaktin ottaminen on kaikissa sosiaalisissa taidoissa pohja, jonka päälle muu vuorovaikutus rakentuu. Katsekontaktin myötä vuorovaikutustilanteeseen muodostuu yhteisesti jaettu ja avoimempi ilmapiiri. 

Katsekontaktiharjoitusten merkitys on kasvanut vuosikymmenen aikana, kun valitettavan usein vuorovaikutustilanteisiin on tullut mukaan ”ylimääräinen” osapuoli: puhelin. Vuorovaikutustilanne saattaa jäädä hyvinkin epäselväksi ja merkityksettömäksi ilman katsekontaktia. Katse on kuin yksi palapelin pala, ja sen puuttuminen jättää lopputuloksen vajaaksi. Jokaisella meillä on myös tarve tulla nähdyksi, ja toisen hyväksyvä katse on merkittävä itsetunnon kehittymisen kannalta. Ottamalla katsekontaktin ihminen suostuu myös katsottavaksi. Toisista se voi tuntua vaikealta tai jopa ahdistavalta, siksi katsekontakti on tärkeä harjoiteltava taito. 

Tavoitteet: L1, L2, L3 

  • Katsominen toista silmiin 
  • Katsottavana oleminen 

Oppiaineisiin kytkeytyminen: äidinkieli ja kirjallisuus (T3), ympäristöoppi (T10) 

Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne

HARJOITUKSET: 

ANNA KISSALLE KOTI 
Kesto: 10 min 

Seisotaan piirissä ja keskellä ”kissa” kiertää ryhmäläiseltä toiselle pyytäen ”anna kissalle koti”. Piirissä olijat vastaavat aina: ”kysy naapurilta” osoittaen vieressä olijaa. Leikissä harjoitellaan ottamaan riski eli vaihtamaan paikkaa piirissä seisovien kanssa siten, että haetaan katsekontakti ja sovitaan nyökkäämällä paikanvaihdosta. Pari vaihtaa paikkaa piirin poikki. Kissa yrittää kysymysten lomassa ehtiä vapautuneelle tyhjälle paikalle, jolloin epäonnistuneesta paikanvaihtajasta tulee uusi kissa. 

KATSOTTAVANA KESKELLÄ 
Kesto: 5-10 min 

Toimitaan piirissä. Yksi (ehdottomasti vapaaehtoinen) menee vuorollaan keskelle ja on kaikkien katsottavana. Ryhmän ohjaaja voi johdatella harjoitusta esim. “katsokaa miten kaveri on laittanut hiukset tänään, katsokaas millaiset sukat on jalassa, näkeekö joku, minkä väriset silmät kaverilla on?” Jne. Tämän jälkeen voidaan harjoitusta syventää niin, että piirin kehällä olevat muut ryhmän jäsenet voivat sanoa kehuja ja positiivisia asioita kaverille. Lopuksi kysytään keskellä olijalta, mille tuntui: mikä oli kivaa, oliko joku kiusallista jne. 

LÄHTEET:  

Draamaa! Käsikirja: https://peda.net/kuopio/yhteiset-hankkeet/peh2/mktv/ped/draamaa-kasikirja:file/download/ed5baa0befdc7cb192f42cc49585c2f63360870c/draamaa%21%20k%C3%A4sikirja.pdf