Keskusteleminen 3. lk
Keskustelutaidot auttavat meitä ymmärtämään ja tulemaan ymmärretyksi. Näillä on suuri merkitys sosiaalisten taitojen kehittymisessä ja ihmissuhteita luodessa. Keskustelun taidot kietoutuvat osaksi kaikkia vuorovaikutuksen osa-alueita ja aina keskustelua harjoitellessa harjoitellaan myös kuuntelemista, kysymistä, kehon ilmaisua jne. Hyvät keskustelutaidot tarkoittavat, että molemmat keskustelun osapuolet harjoittavat aktiivista kuuntelua, keskittymistä, kiinnostumista, läsnäoloa ja lisäkysymysten esittämistä keskustelukumppanille.
Tilan seinälle voi myös askarrella ryhmätyönä tai tulostaa valmiin julisteen muistuttamaan hyvistä tavoista keskustella. Valmis juliste löytyy esim. täältä:
Värinautit, keskustelutaidot:
https://www.varinautit.fi/wp-content/uploads/2021/04/keskustelutaidot_varinautit.pdf
Tavoitteet: L1, L2, L3, L5, L6, L7
- Keskustelutaitojen harjoitteleminen
- mielipiteen kertominen
- omista ajatuksista kertominen
Oppiaineisiin kytkeytyminen: uskonto (T11), äidinkieli ja kirjallisuus (T1, T2, T3, T4), englanti (T7, T8, T9), ympäristöoppi (T10, T14), kuvataide (T2)
Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne
HARJOITUKSET:
KESKUSTELUPIIRI / LUOKKAPIIRI
Kesto: 10 min
Asetutaan istumaan piiriin. Piirin voi tehdä lattialle, tuoleista jne.; missä teillä vain on hyvä istua. Piirin tulisi olla sellainen, että kaikki näkevät hyvin toisensa ja voivat katsoa toisiaan silmiin. Jokaisella on puheenvuoro vuorotellen. Puheenvuoron merkiksi voi ottaa esim. vaikka pehmolelun, ja puheenvuoro on aina hänellä, kuka pitelee pehmoa. Jokainen saa sanoa oman asiansa vuorotellen.
Piirissä voi keskustella ihan arjen kuulumisista, mille tällä hetkellä tuntuu, mitä iloja tai huolia on jne. Tärkeintä tässä on harjoitella hyvää vuorovaikutusta eli katsoa puhujaa, kuunnella keskeyttämättä, osoittaa ilmeillä/eleillä kuuntelevasi, olla itse avoin ja rehellinen puhuessasi eli ns. puhua suoraan sydämestäsi, mutta muistaa silloinkin kohtelias tapa puhua.
LUMIPALLOT
Kesto: 15 min
Tarvikkeet: paperia ja kyniä, mielellään aika esteetön tila (paperipallot häviävät tavaroiden ja huonekalujen sekaan)
Jokainen leikkijä kirjoittaa nimensä paperin keskelle ja rypistää sen paperilumipalloksi. Leikinjohtajan merkistä palloja heitellään tilassa. Kun leikinjohtaja huutaa seis, otetaan yksi pallo itselle. Pallon sisältä löytyvältä henkilöltä käydään kysymässä joku leikinjohtajan antama kysymys. Kysymykset voivat koskea mielipidettä, ominaisuutta, asioita, joista tykkää jne. Tai kysymykset voivat olla läksyyn liittyviä, kokeeseen kertaavia, esitiedon keruuta jne.
Korostetaan, ettei palloa saa heittää enää seis-huudon jälkeen, eikä ketään saa heittää päähän. Kierroksen jälkeen varmistetaan, että kaikilta tultiin kysymään. Jos paperiin sattuu oma nimi, ryhmän ohjaaja tekee nopeasti vaihtoja.
OMA KORTTI
Kesto: 15 min
Tarvikkeet: kuvakortteja
Laitetaan piirin keskelle läjä kuvakortteja (Minna Katteluksen Kipinä-kortit, Ateneumin Taidepakka, tunnetaitokortit tms.). Jokainen valitsee kortin sillä perusteella, että kortti kertoo jotain itselle tärkeistä asioista tai herättää mieliin tarinan sinulle tapahtuneesta asiasta. Mennään pareittain, ja kerrotaan oma tarina parille. Pari kuuntelee tarkasti, sillä kertomisen jälkeen palataan piiriin, vaihdetaan kortit parin kanssa ja pari kertoo toistensa tarinat muille.
RYHMÄN LEMPIJUTUT
Kesto: 10 min
Tarvikkeet: moniste keskustelupohjaksi: https://www.varinautit.fi/wp-content/uploads/2020/08/ryhman_lempijutut.pdf
Jakaudutaan n. 4-5 hengen ryhmiin. Tehtävänä on yhdessä ryhmän kanssa päästä yhteen yhteiseen vastaukseen liitteessä annettuihin kohtiin ja täyttää liite. Harjoitellaan vuoron odottamista, aktiivista kuuntelua, oman mielipiteen kertomista ja omasta ideasta/vastauksesta luopumista kompromissin aikaan saamiseksi.
OLEN SITÄ MIELTÄ, ETTÄ…
Kesto: 15 min
Tarvikkeet: liitteen väittämälaput valmiiksi leikattuina purkkiin: mielipide väittämät
Ryhmän ohjaajalla on purkissa liitteen väittämät leikattuna suikaleiksi. Ryhmäläiset käyvät nostamassa vuorotellen lapun, lukevat siinä olevan väittämän ja kertovat muille, ovatko asiasta samaa vai eri mieltä. Mielipide myös perustellaan muutamalla sanalla. Muut oppilaat voivat halutessaan tehdä vielä tarkentavia kysymyksiä ja esittää myös oman perustellun mielipiteensä. Alkuun saattaa jännittää koko ryhmän edessä vastaaminen, joten harjoituksen voi tehdä myös pienemmissä ryhmissä.
Huom! Työtavan tullessa tutuksi, koulussa oppilaat voivat kirjoittaa itse koealueeseen liittyviä väittämiä ja näin voidaan koko luokan kanssa kerrata yhdessä kokeeseen.
LÄHTEET:
Draamaa! Käsikirja: https://peda.net/kuopio/yhteiset-hankkeet/peh2/mktv/ped/draamaa-kasikirja:file/download/ed5baa0befdc7cb192f42cc49585c2f63360870c/draamaa%21%20k%C3%A4sikirja.pdf
Kiitos kaveruudelle -käsikirja: https://www.kuopio.fi/uploads/2023/02/kiitos-kaveruudelle-kasikirja.pdf
Värinautit: https://www.varinautit.fi/wp-content/uploads/2020/08/ryhman_lempijutut.pdf
Eskelä-Haapanen, S., Hannula M. & Lepola M. 2015. Puhe pulppuamaan! Oppimista tukeva keskustelu. PS-kustannus.