Katsekontakti 3. lk

Katsekontaktin ottaminen on kaikissa sosiaalisissa taidoissa pohja, jonka päälle muu vuorovaikutus rakentuu. Katsekontaktin myötä vuorovaikutustilanteeseen muodostuu yhteisesti jaettu ja avoimempi ilmapiiri. 

Katsekontaktiharjoitusten merkitys on kasvanut vuosikymmenen aikana, kun valitettavan usein vuorovaikutustilanteisiin on tullut mukaan ”ylimääräinen” osapuoli: puhelin. Vuorovaikutustilanne saattaa jäädä hyvinkin epäselväksi ja merkityksettömäksi ilman katsekontaktia. Katse on kuin yksi palapelin pala, ja sen puuttuminen jättää lopputuloksen vajaaksi. Jokaisella meillä on myös tarve tulla nähdyksi, ja toisen hyväksyvä katse on merkittävä itsetunnon kehittymisen kannalta. Ottamalla katsekontaktin ihminen suostuu myös katsottavaksi. Toisista se voi tuntua vaikealta tai jopa ahdistavalta, siksi katsekontakti on tärkeä harjoiteltava taito. 

Tavoitteet: L1, L2, L3 

  • Katsominen toista silmiin 
  • Katsottavana oleminen 

Oppiaineisiin kytkeytyminen: äidinkieli ja kirjallisuus (T3), ympäristöoppi (T10) 

Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne

HARJOITUKSET: 

SUOMALAISET BUSSIPYSÄKILLÄ 
Kesto: 10 min 
 
Seisotaan piirissä. Ensiksi kaikki katsovat maahan ja valitsevat jonkun toisen leikkijän sukat ja katsovat niitä. Sitten ohjaajan merkistä nostetaan katse sukkien omistajan silmiin. Jos katseet kohtaavat, kauhistutaan ja sanotaan ”HUI!” ja pudotaan pelistä istuen maahan piirin kehälle. Jos katseesi ei kohdannut, painetaan uudelleen päät ja valitaan uudet sukat. Leikki loppuu, kun kaksi viimeistä paria kohtaavat katsein. Variaatiossa voidaan muodostaa ryhmästä kaksi piiriä, jolloin aina katseen kohdatessa juostaan nopeasti toiseen piiriin. Tällöin ei tule odotteluaikaa, vaan kaikki saavat osallistua koko ajan. 

KOLMEN PEILI 
Kesto: 10 min 
Tarvikkeet: kaiutin ja musiikkia 

Jaetaan ryhmä kolmikoihin. Kolmikot asettuvat seisomaan vastakkain niin että toisella puolella yksi ja toiselle puolelle pari tiiviisti vierekkäin. Yksin seisova on johtaja ja vastapäätä oleva pari tämän peili niin, että toinen on kehon vasemman puolen liikkeet ja toinen oikean.  Johtaja lähtee tekemään improvisoidusti jotain liikettä ja peili seuraa. Johtajaa on hyvä muistuttaa tarpeeksi hitaasta rytmistä. Tätä helpottaa rauhallinen musiikki taustalla. Vaihdetaan roolit niin, että kaikki saavat olla johtajina. 

KATSEKISA 
Kesto: 5 min 

Asetutaan pareittain vastakkain. Katsotaan vain toista silmiin. Yritetään katsoa toista mahdollisimman pitkään ilmeettömästi ja “putoamatta” eli nauramatta. Voidaan tehdä myös kisaksi, jolloin vaikka kolmen kierroksen jälkeen katsotaan kummalla on enemmän pisteitä. 

Tärkeintä on kuitenkin keskustelu harjoituksen jälkeen, milloin katse on arvostava, hyväksyvä ja sopiva, ja milloin häiritsevä ja tuijottava. 

LÄHTEET:  

Draamaa! Käsikirja: https://peda.net/kuopio/yhteiset-hankkeet/peh2/mktv/ped/draamaa-kasikirja:file/download/ed5baa0befdc7cb192f42cc49585c2f63360870c/draamaa%21%20k%C3%A4sikirja.pdf