Ryhmäyttäminen 2. lk

Ryhmäyttäminen on pitkä prosessi, jonka tavoitteena on ryhmän jäsenten keskinäinen tutustuminen, vuorovaikutuksen oppiminen, luottamuksen syntyminen, oman paikan löytäminen ryhmässä sekä viihtyminen yhdessä. Se vastaa ihmisen moniin tarpeisiin, koska tutustuessaan uusiin ihmisiin ja kohdatessaan toisia ryhmän jäseniä, tulee jokainen kuulluksi ja nähdyksi. Ryhmäytyminen vie aikaa, koska se vaatii luottamuksellisen ilmapiirin. Luottamuksellinen ilmapiiri tekee ryhmän toiminnasta luontevaa ja sujuvaa. Hyvin ryhmäytynyt ryhmä synnyttää kannustavan oppimisympäristön, mikä edistää jokaisen yksilön oppimista ja ehkäisee syrjäytymistä. 

Ryhmäyttämisen keinona tässä materiaalissa toimii yhteinen leikki sekä muut toiminnalliset menetelmät. Ryhmäyttävien leikkien tarkoituksena on virittää ryhmä toimimaan yhdessä yhteisen kivan tekemisen avulla. Kaikilla on tarve tuntea kuuluvansa osaksi ryhmää, ja yhteinen leikki on mitä parhain keino sen tunteen saavuttamiseksi.  

Monet tämän materiaalin harjoitteet toimivat myös tutustumisleikkeinä uuden ryhmän kanssa. Ryhmäyttäminen ei kuitenkaan ole vain uuden ryhmän tutustumista varten tai kouluvuoden aloitukseen, vaan tärkeää kaikissa ryhmän muotoutumisen vaiheissa. Ryhmän kehitysvaiheet ovat muodostumisvaihe, kuohuntavaihe, yhdenmukaisuuden vaihe, toimivan työskentelyn vaihe ja lopetusvaihe (Tucmanin 1965 teoriasta suomennettuna esim. Jääskeläinen 2022). Kaikki ryhmät käyvät läpi nämä vaiheet ja niistä eteenpäin pääseminen on tärkeää ja sen eteen tarvitaan myös työskentelyä. Huomioon kannattaa ottaa se, että ryhmä ryhmäytyy yhteisissä hetkissä joka tapauksessa, mutta suunta on ryhmänohjaajan vaikutettavissa, meneekö ryhmä negatiiviseen vai positiiviseen suuntaan. 

Vaikka tässä materiaalipaketissa ryhmäyttämis -otsikon alle on koottu vuosiluokittain tietyt harjoitukset ja leikit, kaikki materiaalipankin harjoitukset vahvistavat ryhmän toimintaa ja luovat positiivista ryhmäyttävää vaikutusta. 

Ryhmätuokion aloittamiseen kannattaa valita helppo lämmittelyleikki, joka voi hyvin olla ennestään tuttu, josta kaikki saavat onnistumisen kokemuksen. 

Tavoitteet: L1, L2, L3, L7 

  • Heittäytyminen leikin maailmaan, uskaltaminen ja improvisaatio.  
  • Tutustuminen omaan ryhmään 
  • Tunne kuulumisesta ryhmän jäseneksi 
  • Vuorovaikutustaitojen harjoittelu 
  • Luottamuksellisen ilmapiirin synnyttäminen 

Oppiaineisiin kytkeytyminen: suomen kieli ja kirjallisuus (T1, T2, T3), uskonto (T5, T6, T7, T8), elämänkatsomustieto (T1, T2, T3, T4), ympäristöoppi (T10, T14), liikunta (T7, T8, T9) 

Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne

NIMILEIKIT

PALLO PIIRISSÄ 
Kesto: 5 min 
Tarvikkeet: heiteltävä esine  

Heitellään palloa (tai hernepussia, pehmolelua tms.) piirissä. Ennen heittoa sanotaan oma nimi ja kaverin nimi, kenelle pallon heittää esim. Musalta Tahdille. Muistutetaan, että heittäjän vastuulla on varmistaa katseella ennen heittoa, että kaveri on valmiina. Varmistetaan, että pallo käy kaikilla. 

HYVÄÄ PÄIVÄÄ 
Kesto: 5-10 min 

Seisotaan piirissä. Yksi on keskellä ja sanoo jonkun piirissä olijan nimen. Tällöin ne kaksi, jotka seisovat tämän nimeltä mainitun leikkijän vieressä, kääntyvät hänen puoleensa ja sanovat hänelle kohteliaasti: “Hyvää päivää.” Leikkiä voidaan jatkaa niin, että leikin keskellä olija pysyy koko ajan samana ja hän huolehtii, että kaikkien piirissä olijoiden nimi mainitaan yhtä monta kertaa. Keskellä olijaa voidaan myös vaihtaa, mutta silloin on vaikeampi varmistaa, että kaikkien nimi todella mainitaan. 

NIMI KEHOLLA 
Kesto: 10 min  

Jokainen valitsee jonkin kehonosan, jolla kirjoittaa oman nimensä ilmaan. Käydään kierros, jossa jokainen vuorollaan sanoo oman nimensä ja kertoo, millä kehonosalla haluaa nimensä kirjoitettavan -> kirjoitetaan kaikkien nimet vuorotellen. 

TUTUSTUMISLEIKIT

VAIHDA PAIKKAA 
Kesto: 10 min  

Ollaan piirissä tuoleilla, yksi seisoo keskellä. Sama periaate kun ”hedelmäsalaatti” – leikissä, mutta paikkaa vaihdetaan, jos pitää samasta asiasta/on tehnyt samaa/osaa jotain samaa kuin keskellä oleva. Esim. keskellä olija sanoo: ”Olen käynyt Pariisissa.” Kaikki, jotka ovat käyneet joutuvat vaihtamaan paikkaa, jolloin keskellä oleva yrittää ehtiä jollekin tyhjälle paikalle. Väitteiden täytyy olla tosia, jolloin opitaan samalla uusia asioita ihmisistä. Väitteet voivat olla myös osaamiseen liittyviä, esim. ”Olen hyvä tekemään trampalla temppuja.” tai ”Osaan olla hyvä kuuntelija.” 

TUTUSTUMIS-LAUTAPELI 
Kesto: 15 min 
Tarvikkeet: pelimerkit ja nopat, linkistä kopioidut lautapelipohjat ryhmille:
https://www.varinautit.fi/wp-content/uploads/2021/03/varinauttien_tutustumispeli.pdf

Tutustua voi myös pelaamisen kautta. Jaa lapset pienryhmiin, joissa lautapeliä pelataan.

RYHMÄYTTÄMISLEIKIT

HASSULAN JUNA 
Kesto: 10 min 

Ryhmä asettuu jonoksi ja ottaa toisiaan olkapäistä kiinni. Ohjaaja asettuu veturiksi eli ensimmäiseksi. Voidaan myös äännellä junan ääniä. Juna mutkittelee tilassa, kunnes veturi huutaa, mille asemalle tullaan ja juna pysähtyy. Oppilaat käyttäytyvät asemalla annetun liikehdinnän mukaan. Asemoja voivat olla esim. Hassulan asema (nauretaan ja hassutellaan), Pomppulan asema (hypitään), Hepolan asema, Vauvalan asema jne. 

ESINERALLI 
Kesto: 10 min 

Työskennellään pareittain. Improvisoidaan viidessä sekunnissa ryhmän ohjaajan antaman ohjeen mukaan esine (patsas). Työskentelyyn voi ottaa joko irrallisia esineitä mitä tahansa (lusikka ja haarukka, lapsi ja vanhempi, koira ja taluttaja, pää ja pyöräilykypärä jne.) tai tehdä tarinaksi esim. 

“Lähdetään yhdessä matkalle. Mukaan tarvitaan MATKALAUKKU (5 sek), sinne pakataan SHORTSIT ja UIMARENGAS jne. 

HUONEEN (TILAN) RAKENTAMINEN 
Kesto: 10-15 min  

Yksi ryhmäläisistä menee tilan keskelle ja asettuu patsaaksi joksikin huonekaluksi, esineeksi jne. nimeten sen esim. “olen nojatuoli”. Seuraava ryhmäläinen tekee tilaan jonkun uuden esineen ottaen edellisen huomioon. Viimeisenä tilaan tullut käyttää huonetta eli avaa oven, ottaa jääkaapista ruokaa, istuu sohvalle jne. Aluksi viimeinen voi olla ryhmän ohjaaja.  

Tilan tekemistä voi käyttää ryhmäyttämisen lisäksi esim. syventämään draaman keinoin äidinkielen tarinaa, uskonnon kertomusta, ympässä metsää jne. 

LAHJAN ANTAMINEN 
Kesto: 10-15 min 

Istutaan piirissä. Kuvitellaan piirin keskelle iso säkillinen lahjoja. Käydään vuorotellen nostamassa lahja, kannetaan sitä miimisesti sen koon, painon ja muodon mukaan. Valitaan yksi piiristä ja annetaan hänelle lahja. Vastaanottaja kiittää vuolaasti ja nimeää esineen esim: ”Voi kiitos! Ihana villasukka!”. Variaationa voidaan hakea myös itselle lahja ja nimetä asian, minkä ”aina on halunnut”. 

LÄHTEET: 

Draamaa! Käsikirja: https://peda.net/kuopio/yhteiset-hankkeet/peh2/mktv/ped/draamaa-kasikirja:file/download/ed5baa0befdc7cb192f42cc49585c2f63360870c/draamaa%21%20k%C3%A4sikirja.pdf 

Norrena, J. (toim.) (2016). Ryhmä oppimaan! Toiminnallisia työtapoja ja tehtäväkehyksiä. PS-kustannus. 

Värinautit: https://www.varinautit.fi/