Koskettaminen ja kehoviestintä 2. lk

Koskettaminen on luonnollinen osa ihmisyyttä ja meillä kaikilla on tarve tulla kosketetuiksi. Kuitenkin koskettamisen kulttuuri vaihtelee, samoin konteksti. Toisille koskettaminen ja kosketetuksi tuleminen on luontevampaa kuin toisille. Näiden harjoitusten yhteydessä on tärkeää puhua toista kunnioittavasta tavasta koskettaa: koskettaminen ei koskaan saa tuntua epämiellyttävälle, siitä ei saa tulla kiusaantunut olo, saatikka että se sattuisi. Aihe voi monelle olla arka, mutta rohkaistuminen sen käsittelyyn auttaa paljon vuorovaikutuksen opettelua. Onhan esimerkiksi kätteleminen kulttuurimme tapa tervehtiä. Kannattaa kuitenkin olla ”herkillä” oman ryhmänsä suhteen, koska meillä on niin erilainen tapa suhtautua toisen koskettamiseen. Näissä harjoituksissa koskettaminen ei korostu, vaan tulee ikään kuin leikin mukana, mutta se on syytä ehdottomasti ottaa reflektioon mukaan. Aina on hyvä kysyä toiselta, saako häntä koskettaa. 

Vuorovaikutus on suurimmalta osalta muutakin kuin sanoin puhuttua. Sanoja täydentävät eleet, ilmeet, kehonasennot, äänen ominaisuudet ja ympäröivän tilan käyttö. Sanaton viestintä voi olla harkittua tai täysin tiedostamatonta. Se voi olla myös monimerkityksellistä eli sitä saatetaan tulkita toisella tavalla, miten viestijä on sen tarkoittanut. Eleiden avulla, esimerkiksi käsien liikkeillä, voidaan painottaa jotain tiettyä osaa sanoman sisällössä. Erilaisilla kehonasennolla pystyy viestimään toiselle vaikkapa läheisyyttä tai etäisyyttä esimerkiksi nojautumalla kohti paria tai vetäytymällä tästä kauemmaksi, viestii sanattomasti toiselle mielipiteensä.  

Kehon viestinnän opettelu on hyvin tärkeää, sillä tutkimusten mukaan viestin ymmärtämisestä ja sanoman perille menemisestä vain 7 % syntyy sanoista, 38 % äänensävystä ja jopa 55 % kehonkielestä. Tässä osiossa harjoitellaan viestimään toiselle paljolti ilman puhetta eleitä ja liikkeitä käyttämällä, mutta kokeillaan myös äänenpainon ja puhetavan merkitystä. 

Tavoitteet: L1, L2, L3 

  • Itsensä ilmaiseminen kehon avulla puheen lisäksi tai ilman puhetta 
  • Toisen arvostava koskettaminen 
  • Kosketetuksi tuleminen ja sen hyväksyminen 
  • Ilmaisuun heittäytyminen 

Oppiaineisiin kytkeytyminen: suomen kieli ja kirjallisuus (T1, T2, T3),  ympäristöoppi (T10), uskonto (T5), elämänkatsomustieto (T2, T3), liikunta (T1, T3, T8) 

Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne

HARJOITUKSET: 

ERILAISET TERVEHDYKSET 
Kesto: 10 min 
Tarvikkeet: kaiutin ja musiikkia 

Musiikin tahtiin liikutaan tilassa. Ryhmän ohjaaja voi halutessaan antaa erilaisia tapoja liikkua (hitaasti, pyörien, hassusti jne). Musiikin lakatessa lähimmän parin kanssa tervehditään toista ohjaajan antamalla talla (kivet, läpsyt, kättely jne.). Työskentelyn edetessä voidaan antaa ryhmäläisten itse keksiä joku tapa tervehtiä: juuri sellainen joka sen ihmisen kanssa siinä hetkessä syntyy. Voidaan nostaa esille myös koko ryhmälle keksittyjä tervehdyksiä.

SUPERSANKARIT 
Kesto: 10 min 

Asetutaan ensin piiriin seisomaan. Ryhmän ohjaajan johdolla mietitään, millainen voisi olla rohkean supersankarin asento ja otetaan erilaisia asentoja. Vaiheessa kaksi jakaudutaan pareihin, jolloin asetellaan vuorotellen pari haluttuun supersankari-asentoon. Puhutaan samassa yhteydessä kehon osista, joihin saa ja ei saa koskea, sekä toisen arvostavasta koskettamisesta. Kun puolet ryhmästä ovat asettuneina supersankareiksi, voi ryhmän ohjaaja kuvitteellisella play-napilla herättää supersankarit eloon, jolloin jokainen voi lähteä tästä asennosta liikkumaan omalla tavallaan. Vaihdetaan osia. 

PATSASPUISTO 
Kesto: 15 min 

Toimitaan pareittain. Toinen parista on “savea”, toinen taitelija. Taiteilija muovaa savea eli asettaa parinsa haluamaansa asentoon (huom. asennossa pitää pystyä olemaan aika pitkään + fyysiset rajoitteet). Kun kaikki parit ovat valmiita, patsaat jäävät paikoilleen ja taitelijat saavat lähteä kävelemään patsaspuistossa ja tekemään muutoksia toisten patsaisiin. Hetken kuluttua palataan oman patsaan luo ja nimetään se eli pidetään ns. Taidenäyttelyn avajaiset. 

Huom! muistutetaan ja keskustellaan ihmisen kehon osista, joihin ei ole soveliasta koskea. Puhutaan samalla, ettei kosketus saa tuntua pahalle tai epämiellyttävälle. 

ROBOTIT  
Kesto: 15 min 

Toimitaan pareittain. Toinen on robotti, joka tottelee vain kosketuskäskyjä, toinen ohjelmoija, joka kuljettaa. Robotti käynnistetään päästä, josta se myös pysähtyy. Oikeasta olkapäästä käännetään oikealle (90 astetta), vasemmasta vasemmalle ja peruuttamaan saa rinnasta. Robotit kulkevat tilassa rauhallisesti (roboteilla ei ole juoksuvaihetta), eikä robotit ymmärrä ollenkaan puhetta. Esteeseen törmätessä robotit ”junnaavat” paikallaan niin kauan, kunnes saavat uuden käskyn. Keskustellaan ensin toisen arvostavasta kosketuksesta. 

Level 2:ssa voidaan “ohjelmoida” robotti ymmärtämään puhetta, ja laittaa lyhyillä käskyillä toimimaan, kuten “pyöri”, “hyppää”, ”käy kättelemässä opea”, ”leiki kanaa” jne. Tässä yhteydessä myös tärkeää puhua johtamisesta ja toisen oikeanlaisesta kohtelemisesta (valta toiseen). 

SÄHKÖTYSPIIRI 
Kesto: 5-10 min 

Seisotaan piirissä kädet kaverin kädessä, mutta niin että omat kädet on aina ristissä. Aluksi sovitaan, kuka aloittaa sähkötyksen. Sähkötys tapahtuu puristamalla hellästi vierustoverin kättä. Vieressä oleva jatkaa puristusta, kunnes sähkötys on kulkenut koko piirin läpi. Kun alkuperäinen lähettäjä saa sähkötyksensä takaisin, hän nostaa kädet ylös. Samalla muutkin tekevät niin ja yhdessä huutavat ”piip piip!”.  

Vinkki: Leikkiä voidaan vaikeuttaa, siten että kahdella käden puristuksella sähkötys palaa piirissä takaisinpäin. 

SILITYSPIIRI 
Kesto: 10 min 

Jaetaan ryhmä kahteen osaan ja muodostetaan sisä- ja ulkopiiri. Sisäpiiri istuu esim. tuoleilla kasvot piirin keskelle päin. Ulkopiiriläiset kiertävät piiriä ympäri rauhallisesti ja samalla silittävät hartioista jokaista sisäpiiriläistä kulkiessaan heidän ohitseen. Ohjaajan merkistä voidaan jäädä hetkeksi silittämään hartioita, jonka jälkeen taas jatketaan kiertämistä. Silittämisen lisäksi voidaan esim. hieroa tai tehdä sormen päillä ropinaa. 

LÄHTEET: 

Draamaa! Käsikirja: https://peda.net/kuopio/yhteiset-hankkeet/peh2/mktv/ped/draamaa-kasikirja:file/download/ed5baa0befdc7cb192f42cc49585c2f63360870c/draamaa!%20k%C3%A4sikirja.pdf

Materiaalipaketti lasten tunne- ja kaveritaitojen tukemiseksi: 
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/789822/Materiaalipaketti%20lasten%20tunne-%20ja%20kaveritaitojen%20tukemiseksi.pdf?sequence=3