Ryhmäyttäminen 1. lk
Ryhmäyttäminen on pitkä prosessi, jonka tavoitteena on ryhmän jäsenten keskinäinen tutustuminen, vuorovaikutuksen oppiminen, luottamuksen syntyminen, oman paikan löytäminen ryhmässä sekä viihtyminen yhdessä. Se vastaa ihmisen moniin tarpeisiin, koska tutustuessaan uusiin ihmisiin ja kohdatessaan toisia ryhmän jäseniä, tulee jokainen kuulluksi ja nähdyksi. Ryhmäytyminen vie aikaa, koska se vaatii luottamuksellisen ilmapiirin. Luottamuksellinen ilmapiiri tekee ryhmän toiminnasta luontevaa ja sujuvaa. Hyvin ryhmäytynyt ryhmä synnyttää kannustavan oppimisympäristön, mikä edistää jokaisen yksilön oppimista ja ehkäisee syrjäytymistä.
Ryhmäyttämisen keinona tässä materiaalissa toimii yhteinen leikki sekä muut toiminnalliset menetelmät. Ryhmäyttävien leikkien tarkoituksena on virittää ryhmä toimimaan yhdessä yhteisen kivan tekemisen avulla. Kaikilla on tarve tuntea kuuluvansa osaksi ryhmää, ja yhteinen leikki on mitä parhain keino sen tunteen saavuttamiseksi.
Monet tämän materiaalin harjoitteet toimivat myös tutustumisleikkeinä uuden ryhmän kanssa. Ryhmäyttäminen ei kuitenkaan ole vain uuden ryhmän tutustumista varten tai kouluvuoden aloitukseen, vaan tärkeää kaikissa ryhmän muotoutumisen vaiheissa. Ryhmän kehitysvaiheet ovat muodostumisvaihe, kuohuntavaihe, yhdenmukaisuuden vaihe, toimivan työskentelyn vaihe ja lopetusvaihe (Tucmanin 1965 teoriasta suomennettuna esim. Jääskeläinen 2022). Kaikki ryhmät käyvät läpi nämä vaiheet ja niistä eteenpäin pääseminen on tärkeää ja sen eteen tarvitaan myös työskentelyä. Huomioon kannattaa ottaa se, että ryhmä ryhmäytyy yhteisissä hetkissä joka tapauksessa, mutta suunta on ryhmänohjaajan vaikutettavissa, meneekö ryhmä negatiiviseen vai positiiviseen suuntaan.
Vaikka tässä materiaalipaketissa ryhmäyttämis -otsikon alle on koottu vuosiluokittain tietyt harjoitukset ja leikit, kaikki materiaalipankin harjoitukset vahvistavat ryhmän toimintaa ja luovat positiivista ryhmäyttävää vaikutusta.
Ryhmätuokion aloittamiseen kannattaa valita helppo lämmittelyleikki, joka voi hyvin olla ennestään tuttu, josta kaikki saavat onnistumisen kokemuksen.
Tavoitteet: L1, L2, L3, L7
- Heittäytyminen leikin maailmaan, uskaltaminen ja improvisaatio.
- Tutustuminen omaan ryhmään
- Tunne kuulumisesta ryhmän jäseneksi
- Vuorovaikutustaitojen harjoittelu
- Luottamuksellisen ilmapiirin synnyttäminen
Oppiaineisiin kytkeytyminen: suomen kieli ja kirjallisuus (T1, T2, T3), uskonto (T5, T6, T7, T8), elämänkatsomustieto (T1, T2, T3, T4), ympäristöoppi (T10, T14), liikunta (T7, T8, T9)
Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne
NIMILEIKIT
NIMI JA HASSU ASENTO
Kesto: 5-10 min
Seisotaan piirissä. Yksi kerrallaan sanoo oman nimensä ja tekee jonkun asennon esim. Hei, olen Runo ja tämä on minun hassu asento. Muut toistavat nimen “Hei Runo” ja tekevät saman asennon.
KUTIAMINEN
Kesto: 5-10 min
Leikkijät seisovat piirissä. Yksi leikkijöistä aloittaa sanomalla oman nimensä ja kertomalla, mistä kohdasta kutiaa, esimerkiksi ”Olen Musa ja kutian jalkapohjasta”. Samalla hän kutittaa itseään. Toiset leikkijät vastaavat ”Olet Musa ja kutiat jalkapohjasta” ja kutittavat omia jalkapohjiaan. Näin leikkijät kertovat vuorollaan, mistä kutiavat. Samalla voidaan harjoitella eri kehonosia.
VIERUSKAVERIN ESITTELY
Kesto: 5-10 min
Piirissä istuessa esitellään esim. oikealla puolella istuva henkilö: ”Tässä on Tahti, ja hän pitää keppareista.” Eli kerrotaan vieressä olevan nimi ja arvataan, mistä hän pitää. Vieruskaveri saa sitten kertoa, oliko väittämä totta, vai haluaako korjata. Muistuta, että on hauskaa, jos esittelyssä ei tarkasti tiedäkään, mistä toinen tykkää, vaan leikin idea on, että saakin mokata.
LAKANAHAASTE
Kesto: 5-10 min
Tarvikkeet: lakana
Ryhmä jaetaan puoliksi ja he menevät seisomaan kahden ryhmäläisen ylhäällä pitelemän lakanan molemmin puolin siten, etteivät näe toisiaan. Ohjaajan antamasta merkistä (esim. “astu”) molemmilta puolilta lakanaa yksi ryhmäläinen astuu lähemmäksi lakanaa ja toisesta merkistä (esim. “pudota”) lakanan pitelijät laskevat lakanan. Kumpi eteen astuneista ensin sanoo toisen nimen, saa joukkueellensa pisteen.
TUTUSTUMISLEIKIT
PUPU-PORKKANA-PYSSY (kivi-sakset-paperi)
Kesto: 5-10 min
Kaikki leikkivät yhtä aikaa kaikkien kanssa ja keräävät pisteitä. Pari menee selät vastakkain ja he laskevat yhteen ääneen “änyyteenyt”. Nyt-sanalla hypätään ympäri ja otetaan joku asennoista (pupu=kädet ylhäällä korvina, porkkana= kädet kylkien vierellä tiukasti ja jalat yhdessä, pyssy= kädet pyssynä edessä). Pupu voittaa porkkanan (syö sen), porkkana pyssyn (tukkii sen) ja pyssy pupun (kääk, kuolema).
TUTUSTU MINUUN
Kesto: 10 min
Tarvikkeet: jokin esine esim. pehmolelu tai hernepussi, kaiutin ja musiikkia
Tätä leikkiä voidaan käyttää sekä tutustumiseen, mutta myös nimien kertaamiseen. Mennään piiriin. Ryhmän ohjaaja laittaa kiertämään piirissä esineen musiikin tahtiin. Kun musiikki lakkaa, se kenellä esine on, kertoo nimensä ja vastaa ohjaajan antamaan kysymykseen itsestään. Voidaan myös sopia, että aluksi kaikki vastaavat samaan kysymykseen (lempiruoka, mistä tykkää, missä on taitava jne.). Leikin edetessä (tai kun se on jo tuttu) voidaan myös tehdä niin, että esineen saaja itse valitsee, mitä itsestään kertoo. Leikitään niin kauan, että kaikki ovat saaneet kertoa itsestään.
TUNNUSTUKSIA
Kesto: 10-15 min
Tarvikkeet: kaiutin ja musiikki
Integrointi: liikkumistapana tunnetaidot (liiku iloisesti, pelokkaasti jne.), kysymykset myös kaikkiin oppiaineisiin, kun kerrataan opittua, kysellään läksyjä, etukäteistietoa opittavasta asiasta jne.
Erilaisten musiikkien soidessa liikutaan, miten juuri se musiikki sillä hetkellä liikuttaa (vinkki: elokuvamusiikista löytyy hyviä tunnelmia ja luovuutta herättävää musaa). Kun musiikki lakkaa, otetaan joka kierroksella eri pari. Sovitaan, että otetaan pari mahdollisimman läheltä, kuka siihen sattuu, eikä lähdetä etsimään paria. Parilta kysytään open antama kysymys. Painotetaan keskustelun opettelua eli kuuntelemista, kysymistä, silmiin katsomista jne. Kysymykset voivat olla ihan mitä vaan tutustumiseen liittyviä esim:
1) Mikä sinun lempiherkkusi on?
2) Mitä sinä tykkäät tehdä vapaa-ajalla?
3) Mikä on sinun lempinimesi ja kuka sitä käyttää?
4) Mitä harrastat tai mitä haluaisit harrastaa?
5) Jos olisit eläin, mikä eläin olisit?
6) Minne haluaisit matkustaa?
7.) Mitä tekisit aarrearkullisella rahaa?
8.) Mikä on kivaa koulussa?
RYHMÄYTTÄMISLEIKIT
MAGNEETTI, JYRÄ, LAAVA, TYHJIÖ
Kesto: 5-10 min
Tarvikkeet: isompi tila
Juostaan tilassa. Ryhmän ohjaaja huutaa jonkin näistä neljästä, jolloin mahdollisimman nopeasti tehdään sovittu liike.
Magneetti=koko ryhmä kiinni toisiinsa
Jyrä= mennään mahdollisimman matalaksi maahan
Laava= Lattiaan ei saa koskea eli noustaan tilassa jonkun kalusteen tms. päälle
Tyhjiö= Tilassa mennään mahdollisimman kauas toisista leikkijöistä
JOO-LEIKKI
Kesto: 5-10 min
Joku leikkijöistä aloittaa ehdottamalla ryhmälle jonkun fyysisen toiminnon esim: ”Hei, ulkoilutetaan koiraa!”, jolloin kaikki huutavat innostuneesti ”JOO!” ja aloittavat miimisen tekemisen. Toiminta jatkuu, kunnes joku toinen tekee uuden ehdotuksen jne. Huom! painotettava lapsille, että kaikkien kaikenlaiseen tekemiseen suhtaudutaan yhtä innokkaasti. Ryhmän ohjaajan kannattaa jakaa vuoroja, jos innokkaita ehdottajia on paljon.
KUNINKAAN/KUNINGATTAREN TOIVOMUSTUOLI
Kesto: 5-10 min
Toivomustuoliin istuu kuningas/kuningatar, joka toivoo näkevänsä ryhmän tekevän miimisesti jotain. Esim. kuningatar toivoo näkevänsä tanssivia banaaneja tai kuningas toivoo näkevänsä matalalla liitäviä lintuja jne. Ryhmän ohjaaja asettuu tuoliin ensiksi ja antaa mallin, mutta sitten tuoliin voi tulla myös kuka tahansa ryhmästä. Harjoituksen voi liittää myös tunneharjoitukseksi esim. Kuningatar toivoo näkevänsä pelokkaita kissoja.
PATSAAT
Kesto: 15-20 min
Työskennellään 4-6 hengen ryhmissä. Muodostetaan yhteistyöllä ryhmän ohjaajan antamaan ohjeen mukaan patsaita annetuista sanoista. Näitä voivat olla esimerkiksi aurinko, kukka, formula-auto, linna, karkkipussi jne.
Patsaat voidaan aina liittää myös oppiaineisiin, kun syvennetään draaman keinoin tarinaa, tehdään matikan muotoja, ympäristöopin kasveja ja eläimiä jne.
ILOA ETSIMÄSSÄ -PELI
Kesto: 15-45 min.
Tarvikkeet: jokaiselle tiimille mobiililaite
Peliä voi pelata yhdessä esimerkiksi 2–6 hengen tiimeissä. Koulussa tiimit voidaan koostaa esimerkiksi oman luokan oppilaista tai sekoittamalla rinnakkaisluokkien- tai kummioppilastoiminnan oppilaita pienryhmiksi.
Peli toimii Seppo-alustalla ja sen tehtävänä on löytää piiloon mennyt Ilo. Peli sisältää kolme tasoa ja kahdeksan tehtävää, jotka toteutetaan mobiililaitteella kuvaten, kirjoittaen ja tehtäviä ratkaisten.
Tehtävän suorittamisesta tiimi ansaitsee osaamismerkkejä ja saa lisää vihjeitä Ilon löytämiseen.
Lisäohjeita löytyy osoitteesta: https://www.mll.fi/tehtavat/iloa-etsimassa/
LÄHTEET:
Draamaa! Käsikirja: https://peda.net/kuopio/yhteiset-hankkeet/peh2/mktv/ped/draamaa-kasikirja:file/download/ed5baa0befdc7cb192f42cc49585c2f63360870c/draamaa%21%20k%C3%A4sikirja.pdf
Hyvinvoinnin vuosikello Rovaniemi: https://www.rovaniemi.fi/loader.aspx?id=22f675c8-f199-48ee-94a4-80cc0d619be4
Jääskeläinen, L. (2022) Ryhmä toimivaksi. Helppoja harjoituksia ryhmäyttämiseen. PS-kustannus.
Mannerheimin Lastensuojeluliitto, https://www.mll.fi