Kuunteleminen 1. lk

Kuunteleminen on kuulemisen aktiivisempi taso. Hyvä kuuntelija pystyy osoittamaan toiselle kiinnostuksensa häntä ja hänen viestiään kohtaan, sekä tulkitsemaan eri merkityksiä sanotusta. Tämä taito vaikuttaa vuorovaikutuksen onnistumiseen ja jatkoon. Usein kuuntelijalla on kiire oman viestin sanomisessa ja loput toisen puheesta menee ohi valmistautuessa omaan vastaukseen. Kuuntelemista harjoitellaan aidolla läsnäololla, vuoron odottamisella, lähettämällä ilmeillä ja eleillä viestejä kuuntelemisesta sekä reagoimalla lopuksi toisen viestiin. Kuuntelutaitojen opettaminen lapsille ja nuorille on tärkeää, koska taitava kuuntelu auttaa lapsia ja nuoria hallitsemaan oppimisessa tarvittavaa merkityksen muodostamista. Kuuntelutaitojen kehityksessä lapsille luetuilla tarinoilla on iso merkitys. 

Tavoitteet: L1, L2, L3 

  • Opitaan, mikä on kuulemisen ja kuuntelemisen ero 
  • Osoitetaan aktiivista ja läsnäolevaa kuuntelua ilmeillä, eleillä, sanoilla ja koko keholla 
  • Harjoitellaan kuuntelun taitoja keskittymällä tilanteeseen ja keskustelun toiseen osapuoleen 
  • Opitaan odottamaan vuoroa 

Oppiaineisiin kytkeytyminen: suomen kieli ja kirjallisuus (T1, T2, T3, T5, T6, T7, T8), ympäristöoppi (T6, T10), uskonto (T6, T8), elämänkatsomustieto (T1), musiikki (T3) 

Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne

HARJOITUKSET: 


RIKKINÄINEN PUHELIN 
Kesto: 5-10 min  

Ollaan piirissä. Aloittaja lähettää viestin (jonkun valitsemansa lauseen) kuiskaamalla sen toiselle leikkijälle. Muut peittävät varmuuden vuoksi vielä korvansa. Viestin saanut kuiskaa sen seuraavalle jne. Mennään läpi koko kierros. Viimeisenä viestin saanut sanoo lauseen ääneen. Yleensä lause muuttuu paljon ja aika hassuksikin. Jutellaan, miksi näin käy ja mitä merkitystä on sillä, että viesti muuttuu sitä paljon kerrottaessa (vrt. juoruaminen, toisen asioista kertominen vaikkei ole omaa kokemusta jne.)

LUOVUUS LEGOILLA 
Kesto: 10-15 min 
Tarvikkeet: lego-palikoita 
 
Annetaan parille molemmille kasa legoja, joissa on täsmälleen samat palat. Parit asettuvat selät vastakkain, ettei kumpikaan näe toisen palikoita. Ensin parista A rakentaa Legoista jonkun muodon. Se voi olla esittävä rakennelma tai sitten ihan sattumanvarainen muoto. Kun rakennelma on valmis, A kuvailee työnsä B:lle palikka kerrallaan, ja B yrittää kuvailun perusteella rakentaa täsmälleen samanlaisen muodon. Lopuksi vertaillaan, miten hyvin onnistuttiin ja keskustellaan prosessista. Sama tehdään tietenkin myös toisin päin. 

KUUNTELEN MUSIIKKIA 
Kesto: 5-10 min 
Tarvikkeet: kaiutin ja musiikkia 

Ryhmän ohjaaja soittaa pätkiä erilaisista musiikkikappaleista. Ryhmäläiset kuuntelevat hiljaa, mielellään silmät kiinni. Kannattaa ohjata aluksi ottamaan hyvä kuunteluasento ja oma rauhallinen paikka. Aina pätkän kuuntelun jälkeen näytetään peukulla, tykkäsikö kappaleesta sekä käydään keskustelu, mistä musiikki voisi kertoa, ketä siellä voisi olla, mikä vuorokaudenaika/vuodenaika, millaisia tunteita musiikki kenties herättää jne.

KUUNTELEN TARINAN 
Kesto: 10-15 min 
Tarvikkeet: kirja tms. tarina 

Luetaan ryhmälle tarina/kertomus. Tarinan kuuntelun jälkeen jutellaan kuullusta ja avataan kuultua jotenkin draaman keinoin esim. tekemällä patsaita, valokuvia juonesta, rakentamalla tarinan jokin tila, haastattelemalla tarinan henkilöä kuumassa tuolissa jne. (Katso vinkkejä harjoituspankista). Voidaan integroida myös taito- ja taideaineisiin piirtämällä, tekemällä tarinalle äänimaisema jne. 

KERRON TARINAN  
Kesto: 5-10 min 

Asetutaan parin kanssa kasvotusten. Toinen kertoo joko mielikuvitustarinaa tai ihan todellista vaikka omasta aamusta/viikonlopusta/lomasta jne. Kuuntelijalle painotetaan, miten tärkeää on katsoa kertojaa, hymyillä kertojalle välillä, ettei keskeytä, voi nyökytellä tai käyttää lyhyitä ymmärtäviä ja kannustavia sanoja. Vaihdetaan osia. 

LÄHTEET: 

Draamaa! Käsikirja: https://peda.net/kuopio/yhteiset-hankkeet/peh2/mktv/ped/draamaa-kasikirja:file/download/ed5baa0befdc7cb192f42cc49585c2f63360870c/draamaa%21%20k%C3%A4sikirja.pdf