Keskusteleminen 1. lk
Keskustelutaidot auttavat meitä ymmärtämään ja tulemaan ymmärretyksi. Näillä on suuri merkitys sosiaalisten taitojen kehittymisessä ja ihmissuhteita luodessa. Keskustelun taidot kietoutuvat osaksi kaikkia vuorovaikutuksen osa-alueita ja aina keskustelua harjoitellessa harjoitellaan myös kuuntelemista, kysymistä, kehon ilmaisua jne. Hyvät keskustelutaidot tarkoittavat, että molemmat keskustelun osapuolet harjoittavat aktiivista kuuntelua, keskittymistä, kiinnostumista, läsnäoloa ja lisäkysymysten esittämistä keskustelukumppanille.
Tilan seinälle voi myös askarrella ryhmätyönä tai tulostaa valmiin julisteen muistuttamaan hyvistä tavoista keskustella. Valmis juliste löytyy esim. täältä: Värinautit, keskustelutaidot: https://www.varinautit.fi/wp-content/uploads/2021/04/keskustelutaidot_varinautit.pdf
Tavoitteet: L1, L5, L6, L7
- Keskustelutaitojen harjoitteleminen
- Mielipiteen kertominen
- Omista ajatuksista kertominen
Oppiaineisiin kytkeytyminen: uskonto (T5, T6, T8), suomen kieli ja kirjallisuus (T1, T2, T3, T4, T12), ympäristöoppi (T10, T14), elämänkatsomustieto (T2, T4)
Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne
HARJOITUKSET
KESKUSTELUPIIRI / LUOKKAPIIRI
Kesto: 5-10 min
Asetutaan istumaan piiriin. Piirin voi tehdä lattialle, tuoleista jne.; missä vain on hyvä istua. Piirin tulisi olla sellainen, että kaikki näkevät hyvin toisensa ja voivat katsoa toisiaan silmiin. Jokaisella on puheenvuoro vuorotellen. Puheenvuoron merkiksi voi ottaa esim. vaikka pehmolelun, ja puheenvuoro on aina hänellä, kuka pitelee pehmoa. Jokainen saa sanoa oman asiansa vuorotellen.
Piirissä voi keskustella ihan arjen kuulumisista, mille tällä hetkellä tuntuu, mitä iloja tai huolia on jne. Tärkeintä tässä on harjoitella hyvää vuorovaikutusta eli katsoa puhujaa, kuunnella keskeyttämättä, osoittaa ilmeillä/eleillä kuuntelevasi, olla itse avoin ja rehellinen puhuessasi eli ns. puhua suoraan sydämestäsi, mutta muistaa silloinkin kohtelias tapa puhua.
PIKKUPIIRI
Kesto: 5 min
Tarvikkeet: pehmolelu, hernepussi, pallo tms.
Sama idea kuin keskustelu/luokkapiirissä, mutta pienemmissä ryhmissä, jolloin enemmän yhdellä lapsella mahdollisuus harjoitella mielipiteen kertomista. Kannattaa ottaa jonkin konkreettinen esine puheenvuoron merkiksi. Aiheeksi voi antaa aluksi helpompi keskustelun aiheita esim. Kertokaa vuorotellen ryhmälle omasta viikonlopusta/aamusta/lomasta/joululahjatoiveista jne., josta pikkuhiljaa kohti mielipiteen perustelua.
Vinkki: Keskustelun avuksi voi ottaa alkuun vaikka kuvasta kertomisen, jos on vaikeaa keksiä sanottavaa. Tavoitteena kuitenkin uskaltaa kertoa asioista omalle ryhmälle.
KUVAILE KAVERIA
Kesto: 10 min
Jaetaan ryhmä pareihin. Ensin parit asettuvat seisomaan kasvot vastakkain ja tarkkailevat paria tehden havaintoja ulkonäköön, pukeutumiseen jne. liittyen mahdollisimman tarkasti noin minuutin ajan. Puhutaan samalla myös katsottavana olemisesta. Seuraavaksi asetutaan istumaan selät vastakkain ja kuvaillaan toiselle vuorotellen mahdollisimman tarkasti omista havainnoista, miltä toinen näyttää ja mitä huomasi. Kun molemmat ovat kertoneet, käännytään kasvotusten ja keskustellaan, jäikö jotain olennaista havaitsematta, miltä tuntui jne. Tämä on hyvä tilaisuus myös harjoitella kivan kohteliaisuuden kertomista, palautteen vastaanottamista ja siitä kiittämistä.
RULETTI
Kesto: 15-20 min
Asetutaan seisomaan kahteen sisäkkäiseen piiriin niin, että sisemmän piirin ryhmäläisten kasvot ovat kohti ulkopiiriläisiä eli sisäpiiriläisten selät vastakkain. Jokaisen sisäpiiriläisen kohdalla on yksi ulkopiiriläinen eli oma pari. Ensimmäiseksi tervehditään jotenkin paria, mikä tälle parille tuntuu luontevalta tavalta tervehtiä (kättely, kivet, halaus, sanallinen moikkaus…). Seuraavaksi ryhmän ohjaaja sanoo jonkun haastattelukysymyksen, jonka parit kysyvät toisiltaan. Kun molemmat ovat kysyneet ja vastanneet, kiitetään paria ja ulkopiiri siirtyy kellon suuntaan yhden ihmisen eteenpäin -> uusi pari. Taas tervehditään, kysytään ja vastataan ja kiitetään. Jatketaan samalla tavalla koko kierros läpi.
Muistutetaan ryhmäläisiä silmiin katsomisesta, kuuntelemisesta ja keskittymisestä omaan pariin. Kysymykset voivat liittyä tutustumiseen, mielipiteen vaihtoon, jonkin oppiaineen sisältöön, läksyjen kertaamiseen jne. Kysyä voi esimerkiksi:
1.) Mitä sinulle kuuluu?
2.) Mikä on sinusta kivaa tässä ryhmässä/luokassa?
3) Mikä on sinusta hassua?
4.) Mikä on sinun tärkein esineesi?
5.) Mitä haluaisit oppia?
6.) Millainen olisi sinun unelmahuone? Jne.
LÄHTEET:
Draamaa! Käsikirja: https://peda.net/kuopio/yhteiset-hankkeet/peh2/mktv/ped/draamaa-kasikirja:file/download/ed5baa0befdc7cb192f42cc49585c2f63360870c/draamaa%21%20k%C3%A4sikirja.pdf
Eskelä-Haapanen, S., Hannula M. & Lepola M. 2015. Puhe pulppuamaan! Oppimista tukeva keskustelu. PS-kustannus.