Kohtaaminen 1. lk

Joka päivä kohtaamme kymmeniä ihmisiä, mutta oikeanlainen kohtaamisen taito ei ole itsestään selvää ja sitä on hyvä harjoitella. Kohtaamisen taidolla tarkoitetaan kykyä pysähtyä toisen ihmisen äärelle; hänen tunteidensa ja ajatustensa luo. Tapa miten kohtaamme ja kohtelemme ryhmämme jäseniä vaikuttaa ryhmän työskentelyilmapiiriin. 

Kohtaamisen taitoon kuuluu toista silmiin katsominen, arvostava kuunteleminen ja taito keskustella. Kohtaamisen merkkejä ovat myös kehon sanattomat viestit, kuten hymy, avoin asento tai nyökkäily. Kohtaamisen taidoissa harjoitellaan myös läsnäoloa, aitoa kiinnostusta toiseen, auttamisen halua ja toisen kunnioittamista.  

Tässä materiaalissa kohtaaminen on jaettu kolmeen eri osa-alueeseen: katsekontaktiin, kuuntelemiseen ja keskustelemiseen. Kohtaaminen on paljon muutakin. Siihen liittyy toisen hyväksyminen, empatiataidot, toisinaan kunnioittava koskettaminen unohtamatta tervehtimisen ja kiittämisen taitoja. Kaikissa näissä harjoituksissa ja leikeissä harjoitellaan aina samalla useampaa eri taitoa, mutta oman otsikkonsa alla on nimenomaan tavoite ainakin tämän taidon harjoitteluun. 

Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne

KATSEKONTAKTI

Katsekontaktin ottaminen on kaikissa sosiaalisissa taidoissa pohja, jonka päälle muu vuorovaikutus rakentuu. Katsekontaktin myötä vuorovaikutustilanteeseen muodostuu yhteisesti jaettu ja avoimempi ilmapiiri. 

Katsekontaktiharjoitusten merkitys on kasvanut viime vuosikymmenen aikana, kun valitettavan usein vuorovaikutustilanteisiin on tullut mukaan ”ylimääräinen” osapuoli: puhelin. Vuorovaikutustilanne saattaa jäädä hyvinkin epäselväksi ja merkityksettömäksi ilman katsekontaktia. Katse on kuin yksi palapelin pala, ja sen puuttuminen jättää lopputuloksen vajaaksi. Jokaisella meillä on myös tarve tulla nähdyksi, ja toisen hyväksyvä katse on merkittävä itsetunnon kehittymisen kannalta. Ottamalla katsekontaktin ihminen suostuu myös katsottavaksi. Toisista se voi tuntua vaikealta tai jopa ahdistavalta, siksi katsekontakti on tärkeä harjoiteltava taito. 

Tavoitteet: L1, L2, L3 

  • Katsominen toista silmiin 
  • Katsottavana oleminen 
  • Ilmaisuun heittäytyminen 

Oppiaineisiin kytkeytyminen: suomen kieli ja kirjallisuus (T1, T4), ympäristöoppi (T10, T15), uskonto (T5)

HARJOITUKSET: 

MIKÄ MINUSSA MUUTTUI? 
Kesto: 5-10 min 
 
Asetutaan seisomaan pareittain noin metrin etäisyydelle toisistaan. Katsotaan ensin toista tarkasti. Ryhmän ohjaaja voi ohjata apukysymyksillä kuten ”katso minkä väriset sukat parillasi on tänään, miten parisi hiukset ovat” jne. Sitten toinen kääntää selkänsä ja toinen tekee omaan ulkonäköön pienen muutoksen, jonka toinen sitten käännyttyään yrittää löytää. Vaihdetaan muuttajaa ja toistetaan useamman kerran.

PEILI 
Kesto: 10 min 
Tarvikkeet: kaiutin ja rauhallista musiikkia 

Asetutaan seisomaan pareittain kasvotusten noin metrin päähän toisesta. Toinen on ensin johtaja ja toinen peili. Johtaja lähtee tekemään improvisoidusti jotain liikettä ja peili seuraa. Pyritään katsomaan toista koko ajan silmiin ja käyttämään ns. ääreisnäköä. Pareja on hyvä muistuttaa tarpeeksi hitaasta rytmistä. Tätä helpottaa rauhallinen musiikki taustalla. Vaihdetaan roolit. 

KAVERIN KATSE 
Kesto: 5 min 
Tarvikkeet: kaiutin ja musiikkia 

Liikutaan musiikin tahtiin. Kun musiikki lakkaa, otetaan lähin pari ja etsitään toisen silmät eli luodaan katsekontakti. Katsotaan rauhallisesti toista silmiin sen aikaa, että musiikki uudelleen alkaa. Puhutaan jo käsitteenä hyväksyvästä (kivasta) katseesta. 

Level 2: Kun pelkkä katsominen alkaa sujua, voidaan ottaa mukaan toisen tervehtiminen parille luontevalla tavalla (sanallinen moikkaus, kivet, kättely, halaus jne.) 

KUUNTELEMINEN

Kuunteleminen on kuulemisen aktiivisempi taso. Hyvä kuuntelija pystyy osoittamaan toiselle kiinnostuksensa häntä ja hänen viestiään kohtaan, sekä tulkitsemaan eri merkityksiä sanotusta. Tämä taito vaikuttaa vuorovaikutuksen onnistumiseen ja jatkoon. Usein kuuntelijalla on kiire oman viestin sanomisessa ja loput toisen puheesta menee ohi valmistautuessa omaan vastaukseen. Kuuntelemista harjoitellaan aidolla läsnäololla, vuoron odottamisella, lähettämällä ilmeillä ja eleillä viestejä kuuntelemisesta sekä reagoimalla lopuksi toisen viestiin. Kuuntelutaitojen opettaminen lapsille ja nuorille on tärkeää, koska taitava kuuntelu auttaa lapsia ja nuoria hallitsemaan oppimisessa tarvittavaa merkityksen muodostamista. Kuuntelutaitojen kehityksessä lapsille luetuilla tarinoilla on iso merkitys. 

Tavoitteet: L1, L2, L3 

  • Opitaan, mikä on kuulemisen ja kuuntelemisen ero 
  • Osoitetaan aktiivista ja läsnäolevaa kuuntelua ilmeillä, eleillä, sanoilla ja koko keholla 
  • Harjoitellaan kuuntelun taitoja keskittymällä tilanteeseen ja keskustelun toiseen osapuoleen 
  • Opitaan odottamaan vuoroa 

Oppiaineisiin kytkeytyminen: suomen kieli ja kirjallisuus (T1, T2, T3, T5, T6, T7, T8), ympäristöoppi (T6, T10), uskonto (T6, T8), elämänkatsomustieto (T1), musiikki (T3) 

HARJOITUKSET: 

RIKKINÄINEN PUHELIN 
Kesto: 5-10 min  

Ollaan piirissä. Aloittaja lähettää viestin (jonkun valitsemansa lauseen) kuiskaamalla sen toiselle leikkijälle. Muut peittävät varmuuden vuoksi vielä korvansa. Viestin saanut kuiskaa sen seuraavalle jne. Mennään läpi koko kierros. Viimeisenä viestin saanut sanoo lauseen ääneen. Yleensä lause muuttuu paljon ja aika hassuksikin. Jutellaan, miksi näin käy ja mitä merkitystä on sillä, että viesti muuttuu sitä paljon kerrottaessa (vrt. juoruaminen, toisen asioista kertominen vaikkei ole omaa kokemusta jne.)

LUOVUUS LEGOILLA 
Kesto: 10-15 min 
Tarvikkeet: lego-palikoita 
 
Annetaan parille molemmille kasa legoja, joissa on täsmälleen samat palat. Parit asettuvat selät vastakkain, ettei kumpikaan näe toisen palikoita. Ensin parista A rakentaa Legoista jonkun muodon. Se voi olla esittävä rakennelma tai sitten ihan sattumanvarainen muoto. Kun rakennelma on valmis, A kuvailee työnsä B:lle palikka kerrallaan, ja B yrittää kuvailun perusteella rakentaa täsmälleen samanlaisen muodon. Lopuksi vertaillaan, miten hyvin onnistuttiin ja keskustellaan prosessista. Sama tehdään tietenkin myös toisin päin. 

KUUNTELEN MUSIIKKIA 
Kesto: 5-10 min 
Tarvikkeet: kaiutin ja musiikkia 

Ryhmän ohjaaja soittaa pätkiä erilaisista musiikkikappaleista. Ryhmäläiset kuuntelevat hiljaa, mielellään silmät kiinni. Kannattaa ohjata aluksi ottamaan hyvä kuunteluasento ja oma rauhallinen paikka. Aina pätkän kuuntelun jälkeen näytetään peukulla, tykkäsikö kappaleesta sekä käydään keskustelu, mistä musiikki voisi kertoa, ketä siellä voisi olla, mikä vuorokaudenaika/vuodenaika, millaisia tunteita musiikki kenties herättää jne.

KUUNTELEN TARINAN 
Kesto: 10-15 min 
Tarvikkeet: kirja tms. tarina 

Luetaan ryhmälle tarina/kertomus. Tarinan kuuntelun jälkeen jutellaan kuullusta ja avataan kuultua jotenkin draaman keinoin esim. tekemällä patsaita, valokuvia juonesta, rakentamalla tarinan jokin tila, haastattelemalla tarinan henkilöä kuumassa tuolissa jne. (Katso vinkkejä harjoituspankista). Voidaan integroida myös taito- ja taideaineisiin piirtämällä, tekemällä tarinalle äänimaisema jne.

KERRON TARINAN  
Kesto: 5-10 min 

Asetutaan parin kanssa kasvotusten. Toinen kertoo joko mielikuvitustarinaa tai ihan todellista vaikka omasta aamusta/viikonlopusta/lomasta jne. Kuuntelijalle painotetaan, miten tärkeää on katsoa kertojaa, hymyillä kertojalle välillä, ettei keskeytä, voi nyökytellä tai käyttää lyhyitä ymmärtäviä ja kannustavia sanoja. Vaihdetaan osia. 

KESKUSTELEMINEN

Keskustelutaidot auttavat meitä ymmärtämään ja tulemaan ymmärretyksi. Näillä on suuri merkitys sosiaalisten taitojen kehittymisessä ja ihmissuhteita luodessa. Keskustelun taidot kietoutuvat osaksi kaikkia vuorovaikutuksen osa-alueita ja aina keskustelua harjoitellessa harjoitellaan myös kuuntelemista, kysymistä, kehon ilmaisua jne. Hyvät keskustelutaidot tarkoittavat, että molemmat keskustelun osapuolet harjoittavat aktiivista kuuntelua, keskittymistä, kiinnostumista, läsnäoloa ja lisäkysymysten esittämistä keskustelukumppanille.  

Tilan seinälle voi myös askarrella ryhmätyönä tai  tulostaa valmiin julisteen muistuttamaan hyvistä tavoista keskustella. Valmis juliste löytyy esim. täältä: Värinautit, keskustelutaidot: https://www.varinautit.fi/wp-content/uploads/2021/04/keskustelutaidot_varinautit.pdf 

Tavoitteet: L1, L5, L6, L7 

  • Keskustelutaitojen harjoitteleminen 
  • Mielipiteen kertominen 
  • Omista ajatuksista kertominen 

Oppiaineisiin kytkeytyminen: uskonto ((T5, T6, T8), suomen kieli ja kirjallisuus (T1, T2, T3, T4, T12), ympäristöoppi (T10, T14), elämänkatsomustieto (T2, T4)

HARJOITUKSET

KESKUSTELUPIIRI / LUOKKAPIIRI 
Kesto: 5-10 min 

Asetutaan istumaan piiriin. Piirin voi tehdä lattialle, tuoleista jne.; missä vain on hyvä istua. Piirin tulisi olla sellainen, että kaikki näkevät hyvin toisensa ja voivat katsoa toisiaan silmiin. Jokaisella on puheenvuoro vuorotellen. Puheenvuoron merkiksi voi ottaa esim. vaikka pehmolelun, ja puheenvuoro on aina hänellä, kuka pitelee pehmoa. Jokainen saa sanoa oman asiansa vuorotellen.

Piirissä voi keskustella ihan arjen kuulumisista, mille tällä hetkellä tuntuu, mitä iloja tai huolia on jne. Tärkeintä tässä on harjoitella hyvää vuorovaikutusta eli katsoa puhujaa, kuunnella keskeyttämättä, osoittaa ilmeillä/eleillä kuuntelevasi, olla itse avoin ja rehellinen puhuessasi eli ns. puhua suoraan sydämestäsi, mutta muistaa silloinkin kohtelias tapa puhua.

PIKKUPIIRI 
Kesto: 5 min 
Tarvikkeet: pehmolelu, hernepussi, pallo tms. 

Sama idea kuin keskustelu/luokkapiirissä, mutta pienemmissä ryhmissä, jolloin enemmän yhdellä lapsella mahdollisuus harjoitella mielipiteen kertomista. Kannattaa ottaa jonkin konkreettinen esine puheenvuoron merkiksi. Aiheeksi voi antaa aluksi helpompi keskustelun aiheita esim. Kertokaa vuorotellen ryhmälle omasta viikonlopusta/aamusta/lomasta/joululahjatoiveista jne., josta pikkuhiljaa kohti mielipiteen perustelua. 

Vinkki: Keskustelun avuksi voi ottaa alkuun vaikka kuvasta kertomisen, jos on vaikeaa keksiä sanottavaa. Tavoitteena kuitenkin uskaltaa kertoa asioista omalle ryhmälle.

KUVAILE KAVERIA 
Kesto: 10 min 

Jaetaan ryhmä pareihin. Ensin parit asettuvat seisomaan kasvot vastakkain ja tarkkailevat paria tehden havaintoja ulkonäköön, pukeutumiseen jne. liittyen mahdollisimman tarkasti noin minuutin ajan. Puhutaan samalla myös katsottavana olemisesta. Seuraavaksi asetutaan istumaan selät vastakkain ja kuvaillaan toiselle vuorotellen mahdollisimman tarkasti omista havainnoista, miltä toinen näyttää ja mitä huomasi. Kun molemmat ovat kertoneet, käännytään kasvotusten ja keskustellaan, jäikö jotain olennaista havaitsematta, miltä tuntui jne. Tämä on hyvä tilaisuus myös harjoitella kivan kohteliaisuuden kertomista, palautteen vastaanottamista ja siitä kiittämistä.

RULETTI 
Kesto: 15-20 min  

Asetutaan seisomaan kahteen sisäkkäiseen piiriin niin, että sisemmän piirin ryhmäläisten kasvot ovat kohti ulkopiiriläisiä eli sisäpiiriläisten selät vastakkain. Jokaisen sisäpiiriläisen kohdalla on yksi ulkopiiriläinen eli oma pari. Ensimmäiseksi tervehditään jotenkin paria, mikä tälle parille tuntuu luontevalta tavalta tervehtiä (kättely, kivet, halaus, sanallinen moikkaus…). Seuraavaksi ryhmän ohjaaja sanoo jonkun haastattelukysymyksen, jonka parit kysyvät toisiltaan. Kun molemmat ovat kysyneet ja vastanneet, kiitetään paria ja ulkopiiri siirtyy kellon suuntaan yhden ihmisen eteenpäin -> uusi pari. Taas tervehditään, kysytään ja vastataan ja kiitetään. Jatketaan samalla tavalla koko kierros läpi.  

Muistutetaan ryhmäläisiä silmiin katsomisesta, kuuntelemisesta ja keskittymisestä omaan pariin. Kysymykset voivat liittyä tutustumiseen, mielipiteen vaihtoon, jonkin oppiaineen sisältöön, läksyjen kertaamiseen jne.  Kysyä voi esimerkiksi:  

1.) Mitä sinulle kuuluu? 
2.) Mikä on sinusta kivaa tässä ryhmässä/luokassa? 
3) Mikä on sinusta hassua? 
4.) Mikä on sinun tärkein esineesi? 
5.) Mitä haluaisit oppia? 
6.) Millainen olisi sinun unelmahuone? Jne. 

LÄHTEET: 

Draamaa! Käsikirja: https://peda.net/kuopio/yhteiset-hankkeet/peh2/mktv/ped/draamaa-kasikirja:file/download/ed5baa0befdc7cb192f42cc49585c2f63360870c/draamaa%21%20k%C3%A4sikirja.pdf 

Eskelä-Haapanen, S., Hannula M. & Lepola M. 2015. Puhe pulppuamaan! Oppimista tukeva keskustelu. PS-kustannus.