Seksuaalikasvatus 8. lk

Seksuaalisuus kuuluu ihmisyyteen siinä missä syöminen, liikkuminen ja nukkuminen. Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että ymmärtää, miten keho ja mieli toimivat yhdessä ja erikseen. Seksuaalisuuteen liittyy myös kokemus sukupuolesta, taidot suojella itseä ja kunnioittaa muita, sekä se kenestä tykkää ja miten osoittaa toiselle tykkäämistä.

Seksuaalikasvatuksen avulla nuori saa tietoja ja taitoja, jotka edistävät hänen turvallisuuttaan, seksuaalista itsemääräämisoikeutta ja hyvinvointia liittyen muun muassa ihmissuhteisiin ja mediaan. Puolueeton ja luotettavaan tietoon pohjautuva seksuaalikasvatus kuuluu jokaisen ihmisen seksuaalioikeuksiin (WHO). Seksuaalisuuteen liittyvistä asioista keskusteleminen turvallisen aikuisen kanssa kasvattaa nuorta keskustelemaan seksuaalisuudesta kaikissa elämänvaiheissaan.    

Seksuaalikasvatus auttaa kehittämään vastuullista ja ennakkoluulotonta suhtautumistapaa ihmissuhteisiin, seksuaalisuuden moninaisuuteen sekä oikeudenmukaisempia yhteiskuntia, joissa toimitaan syrjintää, häirintää ja väkivaltaa vastaan.   

Jos nuori ei saa kokonaisvaltaista, tutkittuun tietoon pohjautuvaa seksuaalikasvatusta, hän voi oppia malleja tai omaksua uskomuksia, jotka voivat olla vaarallisia nuorelle itselleen tai muille. Ilman suunnitelmallista seksuaalikasvatusta nuoren kyky ymmärtää ja kyseenalaistaa esimerkiksi aikuisviihteestä ja muusta mediasta sekä kavereilta opittuja malleja ja niiden takana olevia uskomuksia voi jäädä vaillinaiseksi.  

Laadukas seksuaalikasvatus vähentää virheellisiä luuloja ja siten ehkäisee seksuaaliväkivaltaa. Se myös tukee nuoren psykososiaalista kehitystehtävää ja auttaa pohtimaan muun muassa: Kuka minä olen? Mihin minä kuulun? Millainen minä olen? Olenko arvokas? Miten koen kehoni? Kuka saa minuun koskea?  Ja kuka saa minua määrätä? 

Tässä materiaalissa seksuaalikasvatuksen teemoja ovat seksuaalioikeudet, moninaisuus, ihmissuhteet, kehosuhde, mediataidot ja turvataidot. Aiheiden käsitteleminen ikätasoisesti lisää nuorten tietoja ja taitoja, joiden avulla hänellä on mahdollisuus pohtia omia asenteitaan seksuaalisuuteen liittyvissä kysymyksissä. Näiden tietojen perusteella nuori tekee itselleen parhaita mahdollisia valintoja oman seksuaalisuuden toteuttamisesta ja osaa huomioida myös toiset.  

Jokainen nuoren kanssa toimiva aikuinen on seksuaalikasvattaja, halusipa sitä tai ei. Siksi jokaisen kasvattajan kannattaa kiinnittää huomiota seksuaalisuuteen liittyviin arvoihinsa, asenteisiinsa ja kipukohtiinsa sekä pohtia, miten niitä tulee välittäneeksi nuorelle joko tietoisesti tai tiedostamattaan.    

Hyvä seksuaalikasvatus on ikätasoista, rehellistä ja positiivista. Tavoitteena on opettaa nuorelle, että jokainen on hyvä ja oikea juuri sellaisena kuin on, ja jokaisella on oikeus asettaa omat rajansa ja pitää itsestään huolta. Hyvä seksuaalikasvattaja ei kerro omia yksityisiä asioita seksuaalisuudestaan.   

Lisätietoja WHO:n seksuaalikasvatuksen standardeista Euroopassa: https://www.julkari.fi/handle/10024/80220  

Huom. Tuntien aiheet saattavat herättää lapsissa monenlaisia tuntemuksia ja lapset saattavat jopa kertoa sinulle häirinnän tai väkivallan kokemuksista. Tämän vuoksi on hyvä tutustua ohjeistukseen, miten toimia, jos lapsi tai nuori kertoo sinulle kokeneensa häirintää tai väkivaltaa: ohjeita aikuisille.

Tavoitteet: L1, L2, L3, L7

Oppiaineisiin kytkeytyminen: Biologia (T5, T11), terveystieto (T1, T2, T3, T4, T5, T7, T12), elämänkatsomustieto (T7, T8, T10), Suomen kieli ja kirjallisuus (T3)

Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne

LÄMMITTELY: SEKSUAALISUUSSANAPELI 
Kesto: 10 min 
Tarvikkeet: Seksuaalisuus sanakortit tulostettuna ja leikattuna ja tyhjä laatikko 

”Seksuaalisen turvallisuuden kannalta on erittäin tärkeää, että osaa ja uskaltaa käyttää seksuaalisuuteen liittyviä sanoja. Myös seksin tärkein taito on puhumisen taito!” 

Ohjaaja jakaa osallistujat pareiksi. Ohjaajalla on laatikossa seksuaalisuusteemaisia sanakortteja. Vuorotellen toinen parista käy nostamassa itselleen oman kortin ja yrittää selittää kortin sanaa sanomatta sitä. Jos hän ei tiedä sanaa tai selittäminen tuntuu vaikealta tai epämukavalta, niin hän voi ottaa toisen kortin. Kun pari arvaa, mistä on kysymys, hän käy nostamassa oman selitettävän sanansa. Harjoitus jatkuu samaa kaavaa toistaen. Lopussa keskustellaan yhdessä, oliko jotakin sanaa vaikea selittää tai arvata tai oliko joukossa sanoja, joiden merkitystä ei tiedetty.

SEKSUAALIOIKEUDET: TYTTÖBILEET 
Kesto: 45 min  
Tarvikkeet: AV-laitteisto  
   
1. Katsotaan Yksittäistapaus-elokuvasarjan lyhytelokuva Tyttöbileet:  

Teini-ikäiset kaverukset Ellen (Yasmin Najjar), Sissi (Elsa Marjanen), Nana (Alisa Röyttä) ja Eveliina (Anna Kare) viettävät Nanan kotona tämän synttäreitä. Tytöt alkavat tanssia ikkunan edessä pelkissä rintaliiveissä ja herättävät ohi pyöräilevien vanhempien poikien huomion. Tytöt yrittävät ajaa pojat pois mutta toisaalta tilanne on myös kiehtova. Sitten pojat yrittävät päästä mukaan bileisiin.  

Elokuva löytyy sivulta: https://www.yksittaistapaus.fi/elokuva/tyttobileet/#tyttobileet (12:42 min)

2. Elokuvan katsomisen jälkeen sen teema käsitellään nuorten kanssa keskustellen. Kysymyksiä keskustelun avuksi:

  • Mitä tyttöbileissä tapahtui? 
  • Toimivatko jotkut henkilöt tilanteessa mielestäsi väärin? 
  • Mistä tietää, painostaako joku itseä tai painostaako itse toista jossakin tilanteessa? 
  • Millainen merkitys on huoltajien suhtautumisella nuoren tavoille ilmaista seksuaalisuuttaan ja rajojen kokeilemiseen? 
  • Miten voi toimia, jos joutuu itse häirinnän kohteeksi? 
  • Miten voi toimia, jos joku kertoo sinulle joutuneensa häirinnän kohteeksi? 

IHMISSUHTEET: SEURUSTELUSANAT 
Kesto: 20 min 
Tarvikkeet: Seksuaalisuus sanakortit tulostettuna ja leikattuna

Ohjaaja levittää seksuaalisuuteen liittyvät sanakortit pöydälle. Jokainen valitsee korteista sanan, joka omasta mielestä liittyy tavalla tai toisella seurusteluun. Käydään kierros läpi ja jokainen kertoo, minkä sanan hän on valinnut, ja perustelee, miksi. 

IHMISSUHTEET: SUHTEEN PELISÄÄNNÖT 
Kesto: 30 min 
Tarvikkeet: Paperi ja kynä jokaiselle ryhmälle  

1. Harjoituksen tarkoituksena on pohtia, mitkä asiat (tunteet ja teot) kuuluvat hyvään seurustelusuhteeseen ja mitkä asiat eivät kuulu hyvään seurustelusuhteeseen. Harjoituksessa nimetä suhteessa rakentavia, myönteisiä asioita ja oppia tunnistamaan, mitkä asiat suhteessa voivat olla vahingoittavia ja toisen oikeuksia loukkaavia.

Jaetaan ryhmä pareihin tai pienryhmiin. Jokainen pari tai pienryhmä nimeää viisi (5) asiaa, jotka kuuluvat hyvään suhteeseen ja viisi (5) asiaa, jotka eivät kuulu hyvään suhteeseen.  

2. Tehtävä käydään yhdessä keskustellen läpi. Keskustelussa on tärkeää tuoda esiin:

  • Minkäänlainen väkivalta ei kuulu seurustelusuhteeseen. Erilaisia väkivallan muotoja ovat henkinen, fyysinen, seksuaalinen ja taloudellinen väkivalta. Suhteessa kukaan ei saa olla väkivaltainen.   
  • Keskustelkaa siitä, miten erimielisyyksistä voi keskustella rakentavasti (riitely) ja toista kunnioittaen.

KEHOSUHDE: TÄSTÄ PIDÄN ITSESSÄNI  
Kesto: 15 min 
Tarvikkeet: kyniä, pieniä paperilappuja ja kori, johon laput kerätään 

1. Jokainen oppilas miettii itsessään asioita, joista pitää omassa kehossaan, ulkonäössään tai ylipäätänsä itsessään. Kirjoitetaan asiat pienille lapuille. Yksi asia per lappu ja laitetaan laput koriin. Ei näytetä tai kerrota muille, mitä kukakin on kirjoittanut. 

2. Ohjaaja lukee laput ääneen. Tehtävänä EI ole arvata, kuka on kirjoittanut mitä, ja ohjaaja jättää lukematta laput, jotka voisi olla tunnistettavia. Lopuksi keskustellaan yhdessä: 

  • Oliko lapuissa jotakin yhteistä? 
  • Oliko positiivisia asioita helppo keksiä? 
  • Miksi on tärkeää miettiä, mistä asioista pitää itsessään? 
  • Miksi on tärkeää sanoa myös toisille positiivisia asioita hänestä? 

MEDIATAIDOT: LUOTETTAVA TIETO 
Kesto: 3 oppituntia 
Tarvikkeet: nuorille suunnattuja kirjoja liittyen seksuaalisuuteen 

Harjoituksen tavoitteena saada luotettavaa tietoa seksuaalisuutta koskeviin askarruttaviin kysymyksiin ja opetella luotettavan tiedon hakua. Sopii erinomaisesti äidinkielen opetukseen.

1. Oppilaat miettivät ja kirjoittavat nimettömänä seksuaalisuuteen ja seksiin liittyviä kysymyksiä, joihin he haluaisivat vastauksia. Ohjaajan kannattaa käydä kysymykset läpi ja tarkistaa, että ne ovat asiallisia.  

2. Aloitetaan prosessi siten, että oppilaat keskittyvät tuplatunnin tiedonhakuun. Mennään pareihin ja jokainen pari saa yhden kysymyksen, joita oppilaat ovat aiemmin kirjoittaneet. Oppilaiden pitää etsiä kysymykseen luotettava vastaus ainakin kolmesta eri lähteestä, joista vähintään yhden tulee olla kirja. Ohjeita oppilaille tiedonhankintaan: 

  • Nettilähteitä käytättäessäsi mieti, mitkä hakusanat voisivat toimia. Käytä useita eri hakusanoja, esim. itsetyydytys = sooloseksi, masturboida, runkkaaminen, sormetus 
  • Kirjalähteitä käyttäessäsi silmäile ensin kirjan sisällysluettelo ja hakemisto, jotta saat selvää, voisiko kirja antaa tietoa, jota etsit. 
  • Vertaile eri lähteiden tietoja. 
  • Valitse tiedot, jotka sinusta on tärkeää kertoa, jotta vastaus kysymykseesi on riittävä. Älä kopioi suoraan vaan muotoile tieto selkeästi ja napakasti. 
  • Kokoa tiedot esim. PowerPoint-diaksi ja merkitse lähteet seuraavasti: 

Inti Chavez Perez: Respektiä – Seksikirja pojille. Gummerus, 2019. 
https://www.nuortennetti.fi/seksuaalisuus/itsetyydytys/ (Luettu 31.3.2023)

3. Lopuksi tarkastellaan yhdessä oppilaiden vastauksia ja keskustellaan niistä lisää yhdessä. Arvioidaan myös yhdessä lähteitä ja niiden luotettavuutta. Keskustellaan yhdessä, mistä voi päätellä, että tieto on tai ei ole luotettavaa (esim. julkaisupäivä, julkaisija ja sisällön tavoitteen ja puolueettomuuden arviointi) 

Seksuaalisuudesta kertovia kirjoja nuorille:  

Inti Chavez Perez: Respektiä – Seksikirja pojille 
Ina Mikkola: Runkkarin käsikirja 
Nathalie Simonsson: Maailman tärkein kirja 
Brochmann & Stokken Dahl: Vau, mikä vagina! 
Brochmann & Stokken Dahl: Tyttökirja 
Jordan Paramor: Sex Education – Opas seksiin ja elämään 
Tittamari Marttinen: Seksistä selkoa 
Pia Brandt: Hei beibi, mä oon tulta! – Nuoren oma seksikirja 
Virtanen, Akkila & Kellock: #hyväälovee: paras facktakirja murrosikään 
Maaret Kallio: Sopivasti ihana – Q ja A tyttöjen seksuaalisuudesta ja seksistä 

TURVATAIDOT: SEKSIMAISTERI 
Kesto: 10 min  
Tarvikkeet: älylaite jokaiselle  

1. Ohjaaja lukee alustuksen: “Väkivalta ja sen yritys on ihmisoikeusrikkomus ja rikos. Seksuaalista häirintää ja väkivaltaa on kohdannut valitettavan moni nuori.   

Kaikki ihmisen seksuaalista itsemääräämisoikeutta loukkaavat teot ovat seksuaalista kaltoinkohtelua. Seksuaalisuuden kuuluu olla iloinen asia ja voimavara. Sen ei kuulu ahdistaa tai pelottaa. Seksuaalista kaltoinkohtelua ovat esimerkiksi epämiellyttävät puheet, viestit, koskettelu sekä seksuaalinen väkivalta. Jokaisella meistä on oikeus määrittää omat henkilökohtaiset rajamme. Testaa oletko sinä Seksimaisteri!”  

2. Jokainen tekee joko yksin tai tehdään yhdessä kaikkien osallistujien kanssa Seksimaisteri -testi: https://nettiturvakoti.fi/tunnista-vakivalta/testit-ja-tehtavat/seksimaisteritesti/. Jutellaan lopuksi testistä ja sen tuloksista. 

TURVATAIDOT: #EIOOOK 
Kesto: 30 min 
Tarvikkeet: AV-laitteisto  

1. Katsotaan alkuun yhdessä: https://www.youtube.com/watch?v=4r3i4qzNY2U (1:24 min)

2. Määritellään sitten yhdessä, mitä seksuaalinen häirintä tarkoittaa ja miten eri tavoin se voi ilmetä. Ohjaaja voi lopuksi tiivistää:

“Seksuaalista häirintää on muun muassa vihjailu ja seksuaalisesti värittyneet vitsit, vartaloa, pukeutumista tai yksityiselämää koskevat puheet ja kysymykset. Ehdottelu, vaatiminen ja fyysinen koskeminen sekä raiskaus tai sen yritys ovat seksuaalista häirintää. Häirintää tapahtuu myös puhelimen ja netin välityksellä. Sukupuolinen huomio muuttuu häirinnäksi silloin kun sitä jatketaan, vaikka huomion kohde ilmaisisi sen olevan epämiellyttävää.”   

3. Jakaannutaan viiteen ryhmään ja keskustellaan aiheesta Learning cafe -menetelmällä:

Tilassa on neljä pistettä, joissa jokaisessa on omat esimerkkitilanteet. Pienryhmät kiertävät vuorotellen kaikki pisteet. Yhdellä pisteellä ollaan noin 5 minuuttia ja pohditaan, miten toimia kyseisessä tilanteessa: Mitä voi tehdä, jos joutuu häirityksi tai ahdistelluksi? Miten voi tukea ystävää, joka kertoo kokeneensa ahdistelua tai häirintää?  

Esimerkkitilanteet:    

  • Olet ensimmäisessä kesätyöpaikassasi. Lähin esimiehesi tulee päivittäin hieromaan hartioitasi ilman lupaasi. Kuinka voisit kieltäytyä hieronnasta vaarantamatta työpaikkaasi? Kuka voisi tilanteessa auttaa ja tukea? Kenelle voisit kertoa tilanteesta?   
      
  • Olet ostoksilla tavaratalossa. Ohikulkeva nainen puristaa sinua takapuolesta. Mitä teet? Kenelle voisit kertoa tilanteesta ja kuka voisi auttaa ja tukea?   
  • Muusa kertoo, että Runo on lähennellyt häntä ikävästi. Muusa kysyy sinulta, mitä tehdä. Runo kuitenkin väittää, että kyse oli vain flirtistä. Miten menettelet tilanteessa? Kuinka Muusan kannattaa tilanteessa toimia? Kuka määrittelee, milloin tilanteessa on kyse seksuaalisesta häirinnästä ja milloin flirtistä?   
  • Viima ja Myrsky Leo seurustelevat ja käyvät samaa koulua. Koulussa heille huudellaan, heitä homotellaan ja heitä kiusataan etenkin muiden poikien toimesta. Kukaan harvemmin puuttuu huuteluun. Miten tilanteeseen voisi ja kuuluisi puuttua?  
  • Olet jutellut Snäpissä yhden kiinnostavan tyypin kanssa. Ilmassa on ihastusta molemmin puolin. Hän ehdottaa, että voisitte vaihtaa kuvat, joissa näkyy paljasta pintaa. Et ehdi vastata mitään, kun hän jo lähettää kuvan itsestään ilman housuja, ja vaatii, että nyt on sun vuoro. Onko tilanne oikein? Täytyykö sinun suostua vaihtokauppaan? Mitä tilanteessa voi tehdä?   

SEKSUAALIKASVATUKSEN LÄHDELUETTELO: 

Amnesty International,  https://www.amnesty.fi/amnestyn-materiaali-tarjoaa-kouluille-tyokaluja-suostumuskulttuurin-edistamiseen/  

Anna Haapalainen, Annan terveystiedon sivut, https://sites.google.com/edu.mikkeli.fi/annanterveystiedonsivut/ymp%C3%A4rist%C3%B6terveys  

BZgA Federal Centre for Health Education. 2010. ”Seksuaalikasvatuksen standardit Euroopassa – Suuntaviivat poliittisille päättäjille, opetus- ja terveydenhoitolan viranomaisille ja asiantuntijoille” (alkuperäinen englanninkielinen teos: Standards for Sexuality Education in Europe – A framework for policy makers, educational and health authonrities and specialists) Valopaino Oy. Helsinki. 

Cacciatore Raisa, Korteniemi-Poikela Erja: Rakkaus, ilo, rohkeus – seksuaalisuuden portaat.   

HIV point, https://hivpoint.fi/seksuaalikasvatus/ 

Mannerheimin lastensuojeluliitto, https://www.mll.fi/   

Mieli Ry, Hyvänmielen koulu, https://mieli.fi/materiaalit-ja-koulutukset/koulutukset/mielenterveystaitoja-varhaiskasvatukseen-ja-kouluun-koontisivu/hyvan-mielen-koulu-ylakoulun-henkilostolle/  

Nuorten Exit, https://nuortenexit.fi/ 

Oinonen M. & Susineva A. 2021. ”Seksuaalikasvattajan käsikirja.” Hiv-säätiö. Helsinki. 

Oulun Tunne- ja turvataitokasvatus https://www.ouka.fi/tunne-ja-turvataitokasvatus 

Pelastakaa lapset, https://www.pelastakaalapset.fi/  

Pesonen Anniina, Nurmi Reetta ja Hannukkala Marjo, Hyvän mielen koulu käsikirja –  mielenterveystaitojen vahvistaminen yläkoulussa 

Rovaniemen Hyvinvoinnin vuosikello, https://www.rovaniemi.fi/ 

Seta, https://seta.fi/sateenkaaritieto/ammattilaisille/opetusala/perusopetus-ja-toinen-aste/ 

Suvanto Tiina-Elina: Yhdenvertainen seksuaalikasvatusta 1.-6. luokille -opeopas (2022) 

Tasa-arvo valtuutettu, https://tasa-arvo.fi/seksuaalinen-ja-sukupuoleen-perustuva-hairinta1 

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Katriina Bildjuschkin, Työpaperi Seksuaalikasvatuksen tueksi, https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-542-4  

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos: Andell Minna, Lajunen Kaija, Ylenius-Lehtonen Mirja: Tunne- ja turvataitoja lapsille, Helsinki 2019. 

Väestöliitto, https://www.vaestoliitto.fi/ 

Yksittäistapaus, https://www.yksittaistapaus.fi/  

YLE, https://yle.fi/