Laillisuuskasvatus 8. lk

Perusopetuksen tavoitteena on tukea oppilaiden kasvua ihmisyyteen ja eettisesti vastuukykyiseen yhteiskunnan jäsenyyteen. Laillisuuskasvatus tukee kasvatustyötä rikosoikeudellisesta näkökulmasta. Se käsittelee yhteiskunnan normeja ja sääntöjä sekä eettisiä ja moraalisia kysymyksiä. Laillisuuskasvatuksen tavoitteena on sopia yhteisistä pelisäännöistä ja ohjata lapsia ja nuoria tekemään oikeita valintoja elämässään. Lisäksi se auttaa heitä selviytymään mahdollisimman vähin vaurioin tai vahingoin jo tapahtuneista tilanteista.

Tavoitteet: L1, L2, L3, L5, L7

Oppiaineisiin kytkeytyminen: Suomenkieli ja kirjallisuus: (T1), terveystieto (T1,T2,T3,T9,T11,T12), uskonto (T9), yhteiskuntaoppi (T2,T3,T7,T9), oppilaanohjaus (T3,T4,T6)  

RYHDY RIKOSTUTKIJAKSI
Kesto: 30 min
Tarvikkeet: Konstaapeli Daniel tässä, moro! -kirja ja siitä kopioituna sivut: 154-155, 158-165

Kopioi Konstaapeli Daniel tässä, moro! -kirjasta rikostarinat: Päättäribileet (s.154-155), Velkojen maksu (s.158-159), Alastonkuva (s.160-161), Ujo stalkkaaja (s.162-163) ja Rippileiri (s.164-165). Mikäli osallistujia on paljon, voit ottaa jokaisesta tarinasta kaksi kopiota.

Jaa osallistujat noin neljän henkilön ryhmiin ja jaa jokaiselle ryhmälle yksi rikostapaus. Ryhmän tehtävänä on lukea tarinat ääneen ja pohtia yhdessä, mitä rikoksia tarinoissa tapahtuu. Kun ryhmät ovat valmiina, kertovat he ryhmä kerrallaan lyhennetysti toisille, mitä tarinassa tapahtui ja mihin rikoksiin tarinassa syyllistyttiin. Ohjaaja lukee puolestaan jokaisen tapauksen oikean ratkaisun kirjasta ääneen (s. 169-171).

VOIKO KIUSAAMINEN OLLA RIKOS?
Kesto: 20-30 min
Tarvikkeet: AV-laitteisto, Konstaapeli Daniel tässä, moro! -kirjat tai mobiililaitteet/tietokoneet tiedon etsintään, tapaukset tulostettuna ja leikattuina: 8lk-rikostapausesimerkit

Virittäydytään aiheeseen katsomalla yhdessä Pohjois-Savon hyvinvointialueen video, Kiusaaminen on rikos ryhmäläisten kanssa: https://youtu.be/HI_Ic_9MLU8?si=AQ0NVD67HZIS1-2c (5:58 min).

Videon katsomisen jälkeen keskustellaan yhdessä kiusaamisen muodoista esimerkkien avulla, voit näyttää esimerkit myös oppilaille: Kiusaamisen muotoja.

Digitaalinen kiusaaminen: 

  • Skenaario: Tahti huomaa, että hänen kuviaan on käytetty ilman lupaansa meemissä, joka leviää sosiaalisessa mediassa. Kuvissa on nöyryyttäviä kommentteja hänen ulkonäöstään ja harrastuksistaan. 

Henkinen kiusaaminen: 

  • Skenaario: Musa on uusi koulussa, ja hän kuulee, kuinka muut oppilaat kuiskailevat ja nauravat selän takana. Hän ei saa kutsua syntymäpäiväjuhliin, ja häntä vältellään välitunneilla. 

Fyysinen kiusaaminen: 

  • Skenaario: Riimi saa jatkuvasti tönimisiä ja lyöntejä koulun käytävillä. Hän ei ole kertonut aikuisille, koska pelkää kiusaajien kostavan. 

Sosiaalinen kiusaaminen: 

  • Skenaario: Sointu huomaa, että hänet on suljettu pois kaikista ryhmäkeskusteluista WhatsAppissa ja että hänen entiset ystävänsä ovat alkaneet jakaa salaisuuksiaan, jotka hän oli kertonut luottamuksellisesti. 

Kasvokkain tapahtuva kiusaaminen: 

  • Skenaario: Runo on lahjakas ja koulussa menestyvä, mutta hän joutuu kateellisten luokkatovereidensa pilkan kohteeksi. He nimittävät häntä “opettajan lemmikiksi” ja tekevät hänestä ilkeitä vitsejä. 

Tämän jälkeen tutustutaan rikosnimikkeisiin esimerkkien avulla. Ohjaaja jakaa osallistujat kuuteen ryhmään ja antaa ryhmille Danielin kirjat tai vaihtoehtoisesti osallistujat etsivät tietoa mobiililaitteella tai tietokoneella esimerkiksi Rikosuhripäivystyksen sivuilta: https://www.riku.fi/erilaisia-rikoksia/.

Ohjaaja jakaa osallistujille kynät ja paperit. Jokainen ryhmä saa yhden tapauksen, johon heidän pitää etsiä rikosnimike sekä lyhyesti rikoksen määritelmä. Lopuksi käydään ryhmien vastaukset yhdessä läpi ohjaajan johdolla. Yhteistä keskustelua jokaisesta kohdasta erikseen alla olevien kysymysten avulla. Vastaukset löytyvät liitteen 2. sivulta.

RIKOSPROSESSI
Kesto: 10 min
Tarvikkeet: AV-laitteisto, mobiililaitteet/tietokoneet osallistujille

Katsotaan yhdessä Rikosuhripäivystyksen video rikosprosessista: https://youtu.be/CNGA7t6KzMA?si=oUmgCi1iA3LubWF_ (3:03 min).

Videon katsomisen jälkeen jokainen tekee Rikosuhripäivystyksen sivuilla tietokilpailun, johon on kerätty kysymyksiä rikosprosessiin liittyen. Oikeat vastaukset on hyvä käydä yhdessä koko ryhmän kanssa läpi. Tietokilpailu osoitteessa: https://www.riku.fi/rikostietokilpailu/.

KONSTAAPELI DANIEL TÄSSÄ MORO!

Suosittu nettipoliisi Daniel Kalejaiye, Konstaapeli Daniel, kertoo uutuuskirjassaan nuorille rikoksista ja rangaistuksista ja antaa ajattelemisen aihetta erilaisiin nuorten elämässä ajankohtaisiin tilanteisiin.

Konstaapeli Daniel tässä, moro! -kirja syntyi, koska Kalejaiye uskoo, että tieto on avainasemassa hölmöilyjen välttämisessä ja omien oikeuksien puolustamisessa. Kaikkea ei tarvitse oppia kantapään kautta.

”Olen lukemattomat kerrat päätynyt keskustelemaan nuoren kanssa, miksi hänen tekemänsä asia on väärin ja millä tavalla se on rikos. Monen rikosnimikkeen tunnusmerkistö voi täyttyä huomaamatta, minkä vuoksi moni nuori loukkaa toista tahattomasti. Nuoren on syytä tietää mitä tehdä silloin, kun epäilee joutuneensa rikoksen uhriksi ja mikä parempi, tietää milloin on joutunut rikoksen uhriksi. Tämän kirjan avulla lukija saa mahdollisuuden tutustua rikoslakiin tavalla, jollaista ei ole ollut tarjolla koskaan aikaisemmin”, Kalejaiye sanoo.

Konstaapeli Daniel tässä, moro! -kirjassa on esimerkkitarinoita nuorille tutuista ympyröistä: kaveriporukoiden päähänpistoja, bileillan kämmejä, suhdekriisejä. Kalejaiye kertoo kirjassa myös ajatuksiaan ja kokemuksiaan muun muassa nettikäyttäytymisestä, mopon virittämisestä, groomingista, rasismista ja onnettomuuspaikalla kuvaamisesta.

Uutuuskirja sopii kaikille ​tiedonhaluisille ikään katsomatta: sille, joka haluaa ajattelun aihetta, ja sille, joka on jo ehtinyt hölmöillä, tai sille, joka haaveilee työstä poliisina tai lain parissa.

Kirja on jaettu jokaiseen Kuopion peruskouluun ja sitä voidaan hyödyntää monipuolisesti osana laillisuuskasvatusta. Hyödyntämällä kirjan tarinoita ja tehtäviä, opettajat voivat edistää oppilaiden ymmärrystä rikoksista ja rangaistuksista sekä tukea heidän kykyään tehdä terveellisiä ja laillisia valintoja elämässään.

ESIMERKKITUNTISUUNNITELMA LAILLISUUSKASVATUKSESTA

Laillisuuskasvatus_mallitunti.pdf

Kesto: 45min

Tarvikkeet: Av-välineistö, Case-tehtävät tulostettuina oppilaille, jotka löytyvät Konstaapeli Daniel tässä, moro! -kirjasta.

LÄHTEET:

Rikosuhripäivystys. https://www.riku.fi/

Daniel Kalejaiye, Konstaapeli Daniel tässä, moro!, Lasten Keskus 2022

Nuoret ja rikollisuus. https://www.nuoretjarikollisuus.fi/