Seksuaalikasvatus 9. lk
Seksuaalisuus kuuluu ihmisyyteen siinä missä syöminen, liikkuminen ja nukkuminen. Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että ymmärtää, miten keho ja mieli toimivat yhdessä ja erikseen. Seksuaalisuuteen liittyy myös kokemus sukupuolesta, taidot suojella itseä ja kunnioittaa muita, sekä se kenestä tykkää ja miten osoittaa toiselle tykkäämistä.
Seksuaalikasvatuksen avulla nuori saa tietoja ja taitoja, jotka edistävät hänen turvallisuuttaan, seksuaalista itsemääräämisoikeutta ja hyvinvointia liittyen muun muassa ihmissuhteisiin ja mediaan. Puolueeton ja luotettavaan tietoon pohjautuva seksuaalikasvatus kuuluu jokaisen ihmisen seksuaalioikeuksiin (WHO). Seksuaalisuuteen liittyvistä asioista keskusteleminen turvallisen aikuisen kanssa kasvattaa nuorta keskustelemaan seksuaalisuudesta kaikissa elämänvaiheissaan.
Seksuaalikasvatus auttaa kehittämään vastuullista ja ennakkoluulotonta suhtautumistapaa ihmissuhteisiin, seksuaalisuuden moninaisuuteen sekä oikeudenmukaisempia yhteiskuntia, joissa toimitaan syrjintää, häirintää ja väkivaltaa vastaan.
Jos nuori ei saa kokonaisvaltaista, tutkittuun tietoon pohjautuvaa seksuaalikasvatusta, hän voi oppia malleja tai omaksua uskomuksia, jotka voivat olla vaarallisia nuorelle itselleen tai muille. Ilman suunnitelmallista seksuaalikasvatusta nuoren kyky ymmärtää ja kyseenalaistaa esimerkiksi aikuisviihteestä ja muusta mediasta sekä kavereilta opittuja malleja ja niiden takana olevia uskomuksia voi jäädä vaillinaiseksi.
Laadukas seksuaalikasvatus vähentää virheellisiä luuloja ja siten ehkäisee seksuaaliväkivaltaa. Se myös tukee nuoren psykososiaalista kehitystehtävää ja auttaa pohtimaan muun muassa: Kuka minä olen? Mihin minä kuulun? Millainen minä olen? Olenko arvokas? Miten koen kehoni? Kuka saa minuun koskea? Ja kuka saa minua määrätä?
Tässä materiaalissa seksuaalikasvatuksen teemoja ovat seksuaalioikeudet, moninaisuus, ihmissuhteet, kehosuhde, mediataidot ja turvataidot. Aiheiden käsitteleminen ikätasoisesti lisää nuorten tietoja ja taitoja, joiden avulla hänellä on mahdollisuus pohtia omia asenteitaan seksuaalisuuteen liittyvissä kysymyksissä. Näiden tietojen perusteella nuori tekee itselleen parhaita mahdollisia valintoja oman seksuaalisuuden toteuttamisesta ja osaa huomioida myös toiset.
Jokainen nuoren kanssa toimiva aikuinen on seksuaalikasvattaja, halusipa sitä tai ei. Siksi jokaisen kasvattajan kannattaa kiinnittää huomiota seksuaalisuuteen liittyviin arvoihinsa, asenteisiinsa ja kipukohtiinsa sekä pohtia, miten niitä tulee välittäneeksi nuorelle joko tietoisesti tai tiedostamattaan.
Hyvä seksuaalikasvatus on ikätasoista, rehellistä ja positiivista. Tavoitteena on opettaa nuorelle, että jokainen on hyvä ja oikea juuri sellaisena kuin on, ja jokaisella on oikeus asettaa omat rajansa ja pitää itsestään huolta. Hyvä seksuaalikasvattaja ei kerro omia yksityisiä asioita seksuaalisuudestaan.
Lisätietoja WHO:n seksuaalikasvatuksen standardeista Euroopassa: https://www.julkari.fi/handle/10024/80220
Huom. Tuntien aiheet saattavat herättää lapsissa monenlaisia tuntemuksia ja lapset saattavat jopa kertoa sinulle häirinnän tai väkivallan kokemuksista. Tämän vuoksi on hyvä tutustua ohjeistukseen, miten toimia, jos lapsi tai nuori kertoo sinulle kokeneensa häirintää tai väkivaltaa: ohjeita aikuisille.
Tavoitteet: L1, L2, L3, L7
Oppiaineisiin kytkeytyminen: Biologia (T5, T11), terveystieto (T1, T2, T3, T4, T5, T7, T12), elämänkatsomustieto (T7, T8, T10), Suomen kieli ja kirjallisuus (T3)
Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne
HARJOITUKSET:
LÄMMITTELY: PUHUTAAN SEKSISTÄ!
Kesto: 20 min
Kuvitellaan tilaan näkymätön jana, jonka toisessa päässä on “täysin samaa mieltä” ja toisessa “täysin eri mieltä”. Ohjaaja sanoo väitteitä ja jokaisen osallistujan tulee asettua janalla sille kohdalle, joka kuvaa hänen mielipidettään. Keskustellaan yhdessä ennen seuraavaa väitettä.
Väitteet:
- Seksistä puhutaan liikaa mediassa.
- Seksi ja rakkaus kuuluvat yhteen.
- Seksi on penis-vagina -yhdyntää.
- Kaikkien sukupuolten edustajat haluavat seksistä samoja asioita.
- Jos alkaa suudella ja hyväillä toista, on suostuttava seksiin loppuun asti.
- Seksikkäisiin vaatteisiin saa pukeutua kuka tahansa.
- Porno on hyvää seksivalistusta.
- Miehen pitää osata kuin luonnostaan seksitaidot.
- Toisen haluttomuutta tai osallistumattomuutta seksiin ei välttämättä huomaa
SEKSUAALIOIKEUDET: BUDUAAR
Kesto: 45 min
Tarvikkeet: AV-laitteisto
1. Katsotaan Yksittäistapaus-elokuvasarjan lyhytelokuva Buduaar:
Kotibileiden jälkeen Emmi (Suvi Blick) on käymässä nukkumaan, kun vanha luokkakaveri Jani (Joonas Snellman) haluaa jäädä yöksi. Emmi antaa Janin jäädä nukkumaan huoneensa lattialle, mutta Jani ei kuitenkaan ole aikeissa nukkua.
Elokuva löytyy osoitteesta: https://www.yksittaistapaus.fi/elokuva/buduaar/
2. Elokuvan katsomisen jälkeen sen teema käsitellään nuorten kanssa keskustellen. Kysymyksiä keskustelun avuksi:
- Mitä huoneessa tapahtui?
- Millaisia ajatuksia elokuvan henkilöiden käyttäytyminen herätti?
- Toimivatko jotkut henkilöt tilanteessa mielestäsi väärin?
- Mistä tietää, painostaako joku itseä tai painostaako itse toista jossakin tilanteessa?
- Miten kannattaa toimia, jos huomaa loukanneensa toista?
- Miten voi toimia, jos joutuu itse häirinnän kohteeksi?
- Miten voi toimia, jos joku kertoo sinulle joutuneensa häirinnän kohteeksi?
MONINAISUUS: SATEENKAARI-IHMISTEN OIKEUKSIEN HISTORIA
Kesto: 2 oppituntia
Tarvikkeet: AV-laitteisto, paperi ja kynä jokaiselle
Ylen dokumenttisarja Suomi on queer valottaa Suomen seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen historian merkittävimpiä hetkiä. Dokumenttisarjan ensimmäinen osa ”Yhteiskunnan piti muuttua, ei meidän” sopii erinomaisesti historian ja yhteiskuntaopin tunneille. Se kertoo sateenkaari-ihmisten oikeuksista ja yhteiskunnan asenteiden muuttumisesta Suomen historiassa.
1. Jokaisella osallistujalla oma paperi, johon piirretään aikajana 1950-luvulta 2020-luvulle. Dokumenttia katsoessa osallistujat ja myös ohjaaja täydentävät vuosilukuja omaan aikajanaansa.
2. Katsotaan yhdessä Yle Areenasta Suomi on queer -sarjan ensimmäinen osa: https://areena.yle.fi/1-66699923 (41 min)
Samalla osallistujat voivat täyttää omaa aikajanaa ja merkitä sinne omasta mielestään tärkeitä vuosilukuja ja merkkipaaluja.
3. Dokumentin jälkeen pohditaan ja keskustellaan yhdessä:
- Miten sateenkaari-ihmisten oikeudet ja yhteiskunnan asenteet ovat muuttuneet vanhempiesi elinaikana? Entä isovanhempiesi? Entä sinun?
- Millaisia ajatuksia ja tunteita dokumentti sinussa herätti?
- Opitko jotakin uutta? Muuttiko dokumentti ajatuksiasi tai mielipiteitäsi?
MONINAISUUS: MEDIAN NÄKÖKULMAT SATEENKAAREVASSA HISTORIASSA
Kesto: 2 oppituntia
Tarvikkeet: AV-laitteisto, paperi ja kynät
Ylen dokumenttisarja Suomi on queer valottaa Suomen seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen historian merkittävimpiä hetkiä. Dokumenttisarjan toinen osa ”Homoiltoja mä muistelen kauhulla” sopii erinomaisesti mediakasvatuksen tunneille. Se kertoo median näkökulmista sateenkaari-ihmisten historiassa.
1. Katsotaan yhdessä Yle Areenasta Suomi on queer -sarjan toinen osa: https://areena.yle.fi/1-66699924 (41 min)
Dokumentin jälkeen pohditaan ja keskustellaan yhdessä:
- Miten median näkökulmat sateenkaarevuuteen ovat muuttuneet vanhempiesi elinaikana? Entä isovanhempiesi? Entä sinun?
- Millaisia ajatuksia ja tunteita dokumentti sinussa herätti?
- Opitko jotakin uutta? Muuttiko dokumentti ajatuksiasi tai mielipiteitäsi?
3. Jakaannutaan pareihin. Mietitään parin kanssa otsikko, joka kuvaisi median näkökulmaa tänä päivänä sateenkaari-ihmisistä. Käydään läpi kaikkien parien otsikot ja keskustellaan niistä yhdessä.
IHMISSUHTEET: MILLÄ PERUSTEELLA TEET PÄÄTÖKSEN SEKSISTÄ?
Kesto: 15 min
Eri ihmisillä voi olla hyvinkin erilaisia syitä ryhtyä seksiin ja rakasteluun. Tässä harjoituksessa pohditaan erilaisia syitä. Käydään jokainen syy yksitellen läpi esimerkiksi pohtien ensin parittain ja sitten yhdessä, onko syyt hyväksyttäviä.
Kaikki muut ovat jo tehneet sitä
Ohjaaja voi lisätä: “Usein tuntuu siltä, että itse on kokemattomampi kuin ikätoverit tai ystävät. Se voi olla totta tai harhaluulo. Tässä asiassa kukaan muu ei voi tietää totuutta kuin nuori itse. Onko sillä merkitystä, mitä muut ovat kokeneet? Kyseessä on jokaisen ikioma elämä ja kokemusten kanssa hän elää loppuelämänsä ajan. Tutkimusten mukaan puolet ihmisistä on kokenut ensimmäisen yhdyntänsä noin 17-vuotiaana. Se tarkoittaa, että joka toinen ihminen kokee sen joskus myöhemmin, jotkut eivät ikinä.”
Joku muu haluaa, että teet sitä
Ohjaaja voi lisätä: “Seksiin suostuminen siksi, että toinen henkilö painostaa tai vaatii, on julmaa itseä kohtaan ja voi olla hyvinkin haitallista. Jokainen saa haluta, mitä haluaa, mutta jokaisella on myös kaikissa tilanteissa oma määräysvalta ja oikeus omaan kehoonsa. Vaikka olisi jo edetty seksiin, niin missä vaiheessa tahansa on oikeus sanoa ei ja kieltäytyä jatkamasta.”
Sitä kuuluu tehdä, jos seurustelee
Ohjaaja voi lisätä: “Seurustelun laadun kumppanit päättävät yhdessä. Se ei kuulu kenellekään ulkopuoliselle, onko suhteessa seksiä vai ei. Seksin tulee aina olla vapaaehtoista. On myös hyvä muistaa, että seksin määritelmä on laaja: seksiä on yhdynnän lisäksi mm. hyväily, suuteleminen, itsetyydytys, pornon katsominen, suu- ja anaaliseksi. Seurusteleva pari voi tehdä juuri sellaisia seksuaalisia asioita, mitkä juuri heistä tuntuu mukavalle.”
Kaverit kilpailevat seksikokemuksilla
Ohjaaja voi lisätä: “Kilpaileminen ja leuhkiminen seksuaalisilla kokemuksilla on tyhmää ja surullista. Jos ryhtyy seksiin näyttääkseen kavereille, se ei ole reilua itselle eikä kumppanille, sillä seksi on yksityinen kumppaneiden välinen juttu, joka ei kuulu kavereille. On myös hyvä muistaa, että yksi seksuaalioikeus on oikeus yksityisyyteen: toisille ei tarvitse kertoa seksuaalisuudestaan eikä toisten seksuaalisuutta tarvitse todistaa, jos se tuottaa itselle ahdistusta.”
Siitä saa rahaa
Ohjaaja voi lisätä: “Suomessa ei saa ostaa minkäänlaisia seksipalveluja alle 18-vuotiaalta, vaikka nuori itse sitä ehdottaisi. Tämä koskee myös vastikkeiden (esim. rahan, vaatteiden, päihteiden) tarjoamista alaikäiselle joistain seksuaalisesta teosta (ns. vastikkeellinen seksi). Seksityötä saa tehdä yli 18-vuotiaana mutta siihen ei kannata ryhtyä hetken mielijohteesta, vaan asiaa kannattaa harkita monesta eri näkökulmasta.”
Pornossakin tehdään sitä
Ohjaaja voi lisätä: “Porno ei todista mitään, koska se on tuotettua aikuisviihdettä ja näyteltyä seksiä. Pornon tekemisen syyt ovat yleensä taloudelliset ja se on tarkoitettu fantasiointiin – ei oppivideoksi. Pornosta ei kannata ottaa paineita tai mallia omaan seksielämään.”
Oma halu, tunne ja päätös tehdä sitä
Ohjaaja voi lisätä: “Tämä kuulostaa jo hyvältä! Niin kauan kuin pelottaa enemmän kuin haluttaa, on syytä vielä miettiä. Sitten kuin haluttaa enemmän kuin pelottaa, alkaa olla kypsä harkitsemaan seksikokemuksia. Seksiin kuuluu oleellisesti myös keskustelun taito ja vastuu ehkäisystä. Molempien tulee olla seksiin valmiita ja sen tulee olla molemmille vapaaehtoista.”
IHMISSUHTEET: MINUN IHMISENI
Kesto: 15 min
Tarvikkeet: kaikille oma paperi ja kyniä
1. Jokainen piirtää oman Minun ihmiseni -kartan. Keskelle paperia piirretään ympyrä, johon kirjoitetaan oma nimi. Ympyrän ympärille piirretään kolme kehää: sisäkehä, keskikehä ja ulkokehä.
Mietitään oman elämän ihmisiä (esim. vanhemmat, bonusvanhemmat, sisarukset, ystävät, luokkakaverit, opettajat, seurustelukumppanit jne.) ja kirjataan heidän nimet sille kehälle, kuinka läheiseltä he tuntuvat: sisäkehä = läheisimmät ihmiset, keskikehä = merkittävät mutta ei läheiset ihmiset ja ulkokehä = kaukaiselta tuntuvat ihmiset. Jokainen saa olla rehellinen – ketään ei tarvitse miellyttää.
2. Täydennetään karttaa vetämällä viivat omasta nimestä niiden henkilöiden nimeen, jotka sopivat seuraaviin kysymyksiin. Viivoja voi tulla jokaiseen kysymykseen yksi tai useampi. Lisäkysymyksiä voi miettiä jokainen itse.
Kenen kanssa on rento olla?
Kuka tekee sinulle hyvän mielen?
Kenet ottaisit mukaan autiolle saarelle?
Keneen luotat?
Kenelle voit kertoa kaiken?
Kuka auttaa sinua tarvittaessa?
Kenen kanssa haluaisit olla läheisempi?
Kenen kanssa haluaisit viettää enemmän aikaasi?
Kenen olkapäätä vasten itket, kun sinun on paha olla?
Kenen kanssa pidät hauskaa?
Kenen kanssa on hyvä olla puhumatta mitään?
KEHO: ULKONÄKÖPAINEET
Kesto: 45 min
Tarvikkeet: iso paperi ja värikyniä jokaiselle pienryhmälle
1. Jaetaan osallistujat 3-4 hengen pienryhmiin. Heidän tulee piirtää paperille ihmisen figuuri eli ääriviivat, jonka sisälle ja ulkopuolelle he kirjoittavat erilaisia paineita, mitä nuori voi kokea ulkonäköön liittyen.
2. Jokainen pienryhmä esittelee oman teoksensa muille ja keskustellaan niistä yhdessä. Näkökulmia, joita olisi hyvä käydä läpi:
- Mistä ulkonäköpaineet syntyvät?
- Kuka määrittelee, mikä on kaunista?
- Saako ihminen pukeutua, miten haluaa?
- Miten porno vaikuttaa ulkonäköpaineisiin?
- Saako toisen ulkonäköä kommentoida?
- Kuka henkilö, vaikuttaja tms. luo positiivista muutosta ulkonäköpaineisiin liittyen? Osaatko vinkata jonkun hyvän sarjan, elokuvan, dokkarin tai podcastin aiheeseen liittyen?
MEDIATAIDOT: SEKSI MEDIASSA VS TODELLISUUDESSA
Kesto: 45 min
Tarvikkeet: puhelin, tablet-tietokone tai tietokone jokaiselle
1. Media antaa usein vääristyneen kuvan seksuaalisuudesta ja seksistä mediassa. Ohjaaja ohjeistaa osallistujia menemään osoitteeseen: https://www.hyvakysymys.fi/testi/testaa-medialukutaitosi-seksista/#/ ja tekemään testin medialukutaidosta. Jokainen tekee testin itsenäisesti (noin 5 min), jonka jälkeen keskustellaan vastauksista yhteisesti.
2. Media antaa usein vääristyneen kuvan seksuaalisuudesta ja seksistä. Ohjaaja voi avata asiaa kertomalla:
“Hyvät medialukutaidot auttavat sinua arvioimaan mediassa tuotetun tiedon luotettavuutta. Media voi tarjota paljon hyvää tietoa, mutta tietoa ei kannatta ottaa vastaan pureskelematta ja pohtimatta sitä hieman.
Kun mediassa tarjotaan seksiin liittyvää tietoa, on hyvä muistaa yksi nyrkkisääntö: median tarjoamat yksinkertaiset vinkit harvoin sopivat kaikille tai kuvastavat moninaisuutta. Jokainen ihminen on lopulta oman kehonsa ja kokemustensa paras asiantuntija. Esimerkiksi toisen ihmisen oikeanlaista koskettamista ei voi kukaan muu opettaa kuin hän, jota kosketetaan.
Media on aina kytköksissä kulttuurissa vallitseviin ihanteisiin ja normeihin, ja näistä on hyvä olla tietoinen. On hyvä muistaa, että porno on tuotettua aikuisviihdettä, joka on tarkoitettu fantasiointiin – ei oppivideoksi. On ymmärrettävää, että porno kiinnostaa ja sen katsominen voi tuottaa nautintoa mutta pornosta ei kannata ottaa paineita tai mallia omaan seksielämään.”
3. Jaetaan osallistujat pareihin tai kolmen hengen pienryhmiin. Heidän tehtävänään on etsiä elokuvien ja sarjojen kohtauksia, jotka liittyvät jollakin tavalla romanttiseen tai seksuaaliseen kanssakäymiseen. Hakusanana voi käyttää esim. YouTubesta ”love story”, ”kissing scene”, ”netflix kiss” tai ”tv kiss”.
Nuorten tulee valita 1-3 lyhyttä kohtausta ja pohtia kohtauksen jälkeen:
- Millaisia tunteita kohtauksen henkilöillä mielestänne oli kohtauksen eri vaiheissa?
- Millaisista asioista mielestänne pystyi huomaamaan, että kohtauksen henkilöt halusivat tai eivät halunneet olla romanttisessa tai seksuaalisessa kanssakäymisessä?
- Nauttivatko kaikki kohtauksen henkilöt tilanteesta? Miksi tai miksi eivät?
- Tulisiko kohtausten henkilöiden tehdä mielestänne jotakin toisella tavalla, että he kunnioittaisivat toisiaan mahdollisimman hyvin?
4. Puretaan tehtävä keskustelemalla nuorten keskeisimmistä pohdinnoista. Käsitellään lopuksi seuraavia kysymyksiä:
- Ylläpitivätkö vai kyseenalaistivatko videot sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyviä stereotypioita?
- Miten elokuvat ja sarjat voivat vaikuttaa käsityksiimme romanttisesta tai seksuaalisesta kanssakäymisestä ja suostumuksesta?
TURVATAIDOT: SUOSTUMUS
Kesto: 30 min
Tarvikkeet: AV-laitteisto, keskustelukortit tulostettuna ja leikattuna: Keskustelukortit suostumuksesta
1. Tämä harjoituksen tarkoituksena on kannustaa nuoria ilmaisemaan omia mielipiteitään suostumukseen ja seksuaalioikeuksiin liittyvistä kysymyksistä. Aloitetaan katsomalla YouTubesta video suostumuksen vertaamisesta teen juontiin: https://youtu.be/uOnkKppCNiU?si=C15hoKeyn2XiYJn2 (2:52 min)
2. Levitä eri puolille lattiaa tai muualle tilaan materiaalin liitteenä olevat keskustelukortit suostumuksesta. Ohjeista nuoria ensin liikkumaan tilassa hiljaa ja vapaasti. Opettajan antaessa äänimerkin nuoret siirtyvät heitä lähimpänä olevan keskustelukortin luokse noin 2–3 hengen pienryhmissä. Ryhmillä on aikaa keskustella muutama minuutti keskustelukorttiin sisältyvästä kysymyksestä.
3. Keskustelu päättyy opettajan antaessa toisen äänimerkin. Tällöin palataan liikkumaan tilassa seuraavaan äänimerkkiin saakka, jolloin etsiydytään jälleen lähimmälle keskustelukortille.
Ohjaa tehtävä antamalla äänimerkkejä niin, että nuoret käyvät yhteensä noin viiden keskustelukortin luona.
4. Purkakaa harjoitus keskustelemalla tai kirjoittamalla seuraavista kysymyksistä:
- Miltä tehtävän tekeminen tuntui? Mistä kysymyksistä oli helppoa ja mistä vaikeaa keskustella?
- Miten suostumus liittyy seksuaaliseen kanssakäymiseen?
- Mitkä ovat keskeisimpiä asioita, jotka jokaisen tulisi muistaa toisten seksuaalioikeuksien kunnioittamiseksi?
SEKSUAALIKASVATUKSEN LÄHDELUETTELO:
Amnesty International, https://www.amnesty.fi/amnestyn-materiaali-tarjoaa-kouluille-tyokaluja-suostumuskulttuurin-edistamiseen/
Anna Haapalainen, Annan terveystiedon sivut, https://sites.google.com/edu.mikkeli.fi/annanterveystiedonsivut/ymp%C3%A4rist%C3%B6terveys
BZgA Federal Centre for Health Education. 2010. ”Seksuaalikasvatuksen standardit Euroopassa – Suuntaviivat poliittisille päättäjille, opetus- ja terveydenhoitolan viranomaisille ja asiantuntijoille” (alkuperäinen englanninkielinen teos: Standards for Sexuality Education in Europe – A framework for policy makers, educational and health authonrities and specialists) Valopaino Oy. Helsinki.
Cacciatore Raisa, Korteniemi-Poikela Erja: Rakkaus, ilo, rohkeus – seksuaalisuuden portaat.
HIV point, https://hivpoint.fi/seksuaalikasvatus/
Mannerheimin lastensuojeluliitto, https://www.mll.fi/
Mieli Ry, Hyvänmielen koulu, https://mieli.fi/materiaalit-ja-koulutukset/koulutukset/mielenterveystaitoja-varhaiskasvatukseen-ja-kouluun-koontisivu/hyvan-mielen-koulu-ylakoulun-henkilostolle/
Nuorten Exit, https://nuortenexit.fi/
Oinonen M. & Susineva A. 2021. ”Seksuaalikasvattajan käsikirja.” Hiv-säätiö. Helsinki.
Oulun Tunne- ja turvataitokasvatus https://www.ouka.fi/tunne-ja-turvataitokasvatus
Pelastakaa lapset, https://www.pelastakaalapset.fi/
Pesonen Anniina, Nurmi Reetta ja Hannukkala Marjo, Hyvän mielen koulu käsikirja – mielenterveystaitojen vahvistaminen yläkoulussa
Rovaniemen Hyvinvoinnin vuosikello, https://www.rovaniemi.fi/
Seta, https://seta.fi/sateenkaaritieto/ammattilaisille/opetusala/perusopetus-ja-toinen-aste/
Suvanto Tiina-Elina: Yhdenvertainen seksuaalikasvatusta 1.-6. luokille -opeopas (2022)
Tasa-arvo valtuutettu, https://tasa-arvo.fi/seksuaalinen-ja-sukupuoleen-perustuva-hairinta1
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Katriina Bildjuschkin, Työpaperi Seksuaalikasvatuksen tueksi, https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-542-4
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos: Andell Minna, Lajunen Kaija, Ylenius-Lehtonen Mirja: Tunne- ja turvataitoja lapsille, Helsinki 2019.
Väestöliitto, https://www.vaestoliitto.fi/
Yksittäistapaus, https://www.yksittaistapaus.fi/
YLE, https://yle.fi/