Päihdekasvatus 9. lk

Päihteiden käyttö on riskitekijä terveydelle ja hyvinvoinnille. Päihdekasvatus perustuu ajatukseen, että lapsia ja nuoria tulee suojella päihteiden käytön haitoilta. Päihteiden käytön aloitusikää siirtämällä vaikutetaan myös merkittävästi päihteiden käytön aiheuttamiin haittoihin. 

Päihdekasvatuksella tuetaan yksilöiden kasvua ja tavoitellaan päihdehaitatonta elämää sekä hyvinvointia. Päihdekasvatus voi antaa mahdollisuuden harjoitella taitoja, joiden avulla pystyy huolehtimaan omasta ja muiden hyvinvoinnista. 

Näiden taitojen avulla saa kykyjä pärjätä haastavissa elämäntilanteissa ilman haitallista päihdekäyttöä sekä taitoja käsitellä sosiaalista painetta ja tarkastella kulttuurisia normeja kriittisesti. 

Päihdekasvatus auttaa luomaan realistisia odotuksia päihteiden käytön seurauksista sekä päihteidenkäytön yleisyydestä vertaisryhmässä. Päihdekasvatuksella voidaan vaikuttaa luokan ja koulun normistoon ja toimintakulttuuriin sekä madaltaa kynnystä puhua vaikeistakin asioista. 

Tavoitteet:  L1, L2,L3,L5   

• Antaa tietoa päihteiden vaikutuksista sekä tietoja riskien arviointiin omalla kohdalla  

• Vahvistaa sosiaalisia taitoja, elämänhallintataitoja ja muita suojaavia tekijöitä   

Oppiaineisiin kytkeytyminen: Terveystieto (T2, T3,T5,T6,T7,T8), yhteiskuntaoppi (T2, T3,T9,T7), biologia (T5), oppilaanohjaus (T4)

Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne

HARJOITUKSET:

PÄIHTEET
Kesto: 15-20 min
Tarvikkeet: AV-laitteisto

Katsokaa aluksi yhdessä Hämeen Poliisilaitoksen video päihteistä: https://youtu.be/g6MxacdGmPE?si=b3xQpXPWtDKEWbia (9:25 min)

Keskustelkaa videon jälkeen yhdessä apukysymysten avulla:

  • Mitä ajatuksia video herätti?
  • Oletko törmännyt huumeiden käyttöön jossakin tilanteessa?
  • Keskustelevatko nuoret huumeiden käytöstä?
  • Ovatko asenteet huumeiden käyttöön mielestänne muuttuneet?
  • Mitä huumeiden käytöstä voi seurata?
  • Miten huumeiden käyttö vaikuttaa yhteiskuntaan?
  • Miksi nuoret kokeilevat huumeita?
  • Millä tavoin voitaisiin ennaltaehkäistä huumeiden kokeilua?
  • Miksi huumeiden käyttö on lisääntynyt?

FAKTOJA TUPAKKA- JA NIKOTIINITUOTTEISTA 
Kesto: 45min 
Tarvikkeet: ohjeet ja materiaalit löytyvät osoitteesta: 

Ohjaajan näkymä: https://fressisedu.fi/materiaalit/faktoja-tupakka-ja-nikotiinituotteista/  

Osallistujan näkymä: https://fressisedu.fi/oppilaille-faktoja-tupakka-ja-nikotiinituotteista/  

SNAPCHAT: EI KANNATA KÄYTTÄÄ 
Kesto: 20-45 min 
Tarvikkeet: Mobiililaitteet 

Osallistujat kuvaavat pareittain Snapchat-videot (10 s.). Kumpikin toimii vuorollaan kuvaajana ja kuvattavana. Videon aiheena on keksiä mahdollisimman monta positiivista asiaa, jotka ovat seurausta tupakoimattomuudesta, nuuskaamattomuudesta, alkoholittomasta elämästä, huumeettomuudesta tai sähkötupakoimattomuudesta. . Lopuksi osallistujat katsovat toistensa tuotoksia ja keskustelevat yhdessä päihteettömyyden positiivisista vaikutuksista ihmisen fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen terveyteen. 

TILANNEKORTIT
Kesto: 30-40min
Tarvikkeet: Tilannekortit tulostettuna

Jaa osallistujat pienryhmiin ja anna heille tilannekortit. Osallistujien tulee pohtia niihin vastaukset ja ratkaisuehdotukset. Käykää lopuksi yhdessä tilannekortit ja ratkaisuehdotukset läpi.

MIKSI NIKOTIINITTOMUUS ON HYVÄ VALINTA? 
Kesto: 45min 
Tarvikkeet: ohjeet ja materiaalit löytyvät osoitteesta: 

Ohjaajan näkymä: https://fressisedu.fi/oppilaille-miksi-nikotiinittomuus-on-hyva-valinta/  

Osallistujan näkymä: https://fressisedu.fi/materiaalit/miksi-nikotiinittomuus-on-hyva-valinta/  

EI KIITOS! 
Kesto: 30min 
Tarvikkeet: kyniä, paperia, välineet videon tekemiseen. 

Osallistujat pohtivat pienryhmissä erilaisia tapoja kieltäytyä tarjotusta tupakkatuotteesta. Sen jälkeen luokka keskustelee yhdessä ehdotetuista vaihtoehdoista, joita voivat olla esimerkiksi: 

  • “En polta!” 
  • “Mun pitää mennä kotiin, moi!“ 
  • “Miksi haluat mun kokeilevan nuuskaa?” 
  • “Hyi, haisee pahalta!” 
  • “Mulla on rahoille parempaa käyttöä.” 

Pienryhmä laatii käsikirjoituksen tilanteesta, jossa tarjotaan tupakkaa/nuuskaa/sähkötupakkaa ei-käyttävälle kaverille esimerkiksi kotibileissä tai koulumatkalla. Käsikirjoituksesta tulee käydä selkeästi ilmi kieltäytymistapa. Ryhmä valitsee roolihenkilöt ja näyttelee kohtauksen luokan edessä tai kuvaa sen videolle (sovellusehdotus: iMovie, Apple). Luokka katsoo ryhmien tuotokset yhdessä ja keskustelee siitä, mitkä kieltäytymistavat olivat tehokkaimpia ja miksi. 

LÖÖPPI TAI JULISTE: LOPETA 
Kesto: 45min 
Tarvikkeet: askarteluvälineet lööpin tai julisteen tekoon ja mobiililaitteet 

Osallistujat työskentelevät pareittain ja perehtyvät nuorille suunnatulla Fressis-sivustolla artikkeleihin: 

Näin lopetat tupakoinnin 

Näin lopetat nuuskan käytön 

Lisäksi osallistujat tutustuvat lopettamisen terveyshyötyihin Röökikroppa-sivustolla. 

Röökikroppa 

Tämän jälkeen osallistujat suunnittelevat ja toteuttavat heille itselleen tärkeästä tupakoinnin tai nuuskaamisen lopettamisen terveysvaikutuksesta lööpin tai tietoiskujulisteen. Tunnin lopuksi osallistujat esittelevät oman tuotoksensa koko luokalle. 

MIELLEKARTTA: #KIUSAUS 
Kesto: 20 min 
Tarvikkeet: tietokone, mobiililaite, kyniä, paperia 

Osallistujat tekevät miellekartan otsikolla #KIUSAUS – tupakan / nuuskan / sähkötupakan kokeilu. Tehtävän avulla osallistuja pohtii syitä siihen, miksi joku kokeilee tupakkaa tai nuuskaa. Miellekartta voidaan tehdä vihkoon tai digitaalisesti (sovellusehdotukset MindMeister tai Popplet). 

Ohjaaja voi johdatella osallistujia tehtävään esimerkiksi seuraavilla kysymyksillä: 

  • Mitä ovat eri nikotiinituotteet? 
  • Miksi nikotiinituotteista kieltäytyminen on kaveriporukassa vaikeaa? 
  • Miksi nuoret käyttävät nikotiinituotteita yleensä ryhmässä? 

Kun miellekartta on valmis, osallistujat keskustelevat yhdessä. Mitä asioita osallistujat kirjasivat kokeilujen syiksi? Lopuksi osallistujat pohtivat pienryhmissä keinoja, miten muuten voi selvitä tilanteesta kokeilematta. Miten omalla käytöksellä voi auttaa muita kieltäytymään? 

PUHUTAAN ALKOHOLISTA

Puhutaan alkoholista -opetusmateriaali koostuu harjoituksista, jotka pohjautuvat nuorten omiin edellytyksiin, kokemuksiin ja elämäntilanteisiin. Puhutaan alkoholista on laadittu niin, että sitä on helppo soveltaa nuorten erilaisiin alkoholinkäyttökokemuksiin sekä valmiuksiin käsitellä perusteluja ja käydä läpi asioita eri työskentelymuotojen avulla. Aineisto on jaettu neljään tasoon, jotka huomioivat nuorten erilaiset elämäntilanteet. 

Harjoituksissa keskitytään nuorten valmiuksiin vaikuttaa omaan tilanteeseensa ja valintoihin itsenäisesti.  

Materiaali on helppokäyttöistä ja soveltuu usean eri oppiaineen tarpeisiin.  

Materiaaliin tutustumista varten Puhutaan alkoholista -aineisto on koottu kirjamuotoon, jota voi selata netissä: https://www.e-julkaisu.fi/sajk/puhutaanalkoholista/mobile.html#pid=1  

Ohjaajan ja osallistujan aineistot löydät osoitteesta: https://www.puhutaanalkoholista.fi/opetusmateriaali  

BUENO TALK

Osoitteesta: https://buenotalk.fi/ löydät lyhytvideoita ja tietovisoja päihteisiin ja pelaamiseen liittyen.

LÄHTEET:

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry https://ehyt.fi/  

FressisEdu https://fressisedu.fi/  

Mannerheimin lastensuojeluliitto, https://www.mll.fi/ammattilaisille/kouluille-ja-oppilaitoksille/tukioppilastoiminta/materiaalit/  

Suomen Alkoholijuomakauppa ry (SAJK), https://www.puhutaanalkoholista.fi/