Laillisuuskasvatus 9. lk

Perusopetuksen tavoitteena on tukea oppilaiden kasvua ihmisyyteen ja eettisesti vastuukykyiseen yhteiskunnan jäsenyyteen. Laillisuuskasvatus tukee kasvatustyötä rikosoikeudellisesta näkökulmasta. Se käsittelee yhteiskunnan normeja ja sääntöjä sekä eettisiä ja moraalisia kysymyksiä. Laillisuuskasvatuksen tavoitteena on sopia yhteisistä pelisäännöistä ja ohjata lapsia ja nuoria tekemään oikeita valintoja elämässään. Lisäksi se auttaa heitä selviytymään mahdollisimman vähin vaurioin tai vahingoin jo tapahtuneista tilanteista.

Tavoitteet: L1, L2, L3, L5, L7

Oppiaineisiin kytkeytyminen: Suomenkieli ja kirjallisuus: (T1), terveystieto (T1,T2,T3,T9,T11,T12), uskonto (T9), yhteiskuntaoppi (T2,T3,T7,T9), oppilaanohjaus (T3,T4,T6)  

Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne

NUORET JA RIKOLLISUUS
Kesto: 45 min
Tarvikkeet: tietokoneet jokaiselle parille/ryhmälle

Jaa osallistujat pareiksi tai pienryhmiin, jokainen pari tai ryhmä tarvitsee itselleen tietokoneen. Tehtävänä on tutustua Sisäministeriön ja Poliisin yhteistyössä rakentamaan sivustoon, jossa aiheina ovat mm. grooming, kiusaaminen, väkivalta ja poliisin työ. Sivusto löytyy osoitteesta: https://www.nuoretjarikollisuus.fi/tietoa-rikoksista. Ryhmien tehtävänä on tutustua sivustolla oleviin lyhyisiin tietoiskuihin ja videoihin sekä tehdä nopeita tietovisoja sivuston aiheista.

Loppuun on hyvä varata noin 5-10 minuuttia aikaa yhteiselle keskustelulle, jota voi käydä esimerkiksi apukysymysten avulla:

  • Opitko jotakin uutta? Mitä?
  • Mikä asia jäi päällimmäisenä mieleen materiaaleista?
  • Olivatko sivuston aiheet mielenkiintoisia?
  • Millaisia tuloksia saitte tietovisoista?

RYHDY RIKOSTUTKIJAKSI
Kesto: 20 min
Tarvikkeet: Konstaapeli Daniel tässä, moro! -kirja ja siitä kopioituna sivut: 142-145, 148-149, 152-153, 166-167

Kopioi Konstaapeli Daniel tässä, moro! -kirjasta rikostarinat: Sisältä kaunis kevari (s.142-143), Rallikuski (s.144-145), Selkävaivainen rattijuoppo (s. 148-149), Salarakas (s.152-153) ja Rentoutumissätkä (s.166-167). Mikäli osallistujia on paljon, voit ottaa jokaisesta tarinasta kaksi kopiota.

Jaa osallistujat noin neljän henkilön ryhmiin ja jaa jokaiselle ryhmälle yksi rikostapaus. Ryhmän tehtävänä on lukea tarinat ääneen ja pohtia yhdessä, mitä rikoksia tarinoissa tapahtuu. Kun ryhmät ovat valmiina, kertovat he ryhmä kerrallaan lyhennetysti toisille, mitä tarinassa tapahtui ja mihin rikoksiin tarinassa syyllistyttiin. Ohjaaja lukee puolestaan jokaisen tapauksen oikean ratkaisun kirjasta ääneen (s. 169-171).

SEKSUAALIRIKOKSET
Kesto: 30-45 min
Tarvikkeet: AV-laitteisto, Konstaapeli Daniel tässä, moro! -kirjoja tai tietokoneet/mobiililaitteet tiedon hakuun

Jaetaan osallistujat kuuteen eri ryhmään ja jokaiselle ryhmälle yksi seuraavista aiheista:
– Sukupuolisiveyttä loukkaavan kuvan levittäminen
– Sukupuolisiveyttä loukkaavan lasta esittävän kuvan hallussapito
– Seksuaalinen ahdistelu
– Pakottaminen seksuaaliseen tekoon
– Raiskaus
– Seksuaalinen hyväksikäyttö

Ryhmien tehtävänä on selvittää, mitä ryhmällä selvitettävänä oleva rikosnimeke tarkoittaa, millaisen rangaistuksen teosta voi saada ja lisäksi yksi esimerkki tapauksesta, jossa rikosnimeke täyttyy. Jos käytössä on Konstaapeli Danielin kirjat, löytyvät nimekkeet ja niihin esimerkkitapaukset sivuilta 88-109. Ryhmien tehtävänä on myös miettiä kolme keinoa, miten ennaltaehkäistään seksuaalirikoksia. Kun ryhmät ovat valmiita, jokainen esittelee lyhyesti oman aiheensa toisille. Pohditaan myös ennaltaehkäisyn keinoja, onko ryhmien ehdotuksista kaikki samaa mieltä.

Seuraavaksi ryhmät käyvät tekemässä Rikosuhripäivystyksen tietokilpailun seksuaalirikoksiin liittyen osoitteessa: https://www.riku.fi/tietokilpailu-seksuaalirikoksen-tunnistaminen-ja-avun-hakemisen-tarkeys/. Oikeat vastaukset on hyvä käydä yhdessä koko ryhmän kanssa läpi.

Katsokaa lopuksi yhdessä Rikosuhripäivystyksen video, Kaveri seksuaalirikoksen uhrin tukena: https://youtu.be/fWVjx3fvcUI?si=XQWlGp0sKk0J7NYm (2:10 min).

MEDIATAIDOILLA NETTIRIKOKSIA VASTAAN
Kesto: 45 min
Tarvikkeet: AV-laitteisto

Kuunnelkaa yhdessä Mannerheimin Lastensuojeluliiton Hyvä, paha digi -podcastin jakso: Mediataidoilla nettirikoksia vastaan (29:43 min). Jaksossa vierailee Daniel Kalejaiye, jonka kertoo miksi poliisin on hyvä näkyä somessa, miten kannattaa toimia, jos joutuu nettirikoksen uhriksi ja keinoja miten rikoksia voidaan ehkäistä.

Podcastin kuuntelun jälkeen keskustelkaa pienryhmissä tai koko ryhmän kanssa apukysymysten avulla:

  • Onko teidän mielestänne poliisien tärkeä näkyä myös somessa?
  • Tuliko joku podcastissa kerrottu asia sinulle uutena?
  • Mitkä ovat yleisimpiä rikoksia, mitä netissä tapahtuu?
  • Mitä kannattaa tehdä, jos huomaa netissä huijarin, joutuu kiusaamisen tai rikoksen uhriksi?
  • Mitä nettirikoksen tekijälle voi seurata?

KONSTAAPELI DANIEL TÄSSÄ MORO!

Suosittu nettipoliisi Daniel Kalejaiye, Konstaapeli Daniel, kertoo uutuuskirjassaan nuorille rikoksista ja rangaistuksista ja antaa ajattelemisen aihetta erilaisiin nuorten elämässä ajankohtaisiin tilanteisiin.

Konstaapeli Daniel tässä, moro! -kirja syntyi, koska Kalejaiye uskoo, että tieto on avainasemassa hölmöilyjen välttämisessä ja omien oikeuksien puolustamisessa. Kaikkea ei tarvitse oppia kantapään kautta.

”Olen lukemattomat kerrat päätynyt keskustelemaan nuoren kanssa, miksi hänen tekemänsä asia on väärin ja millä tavalla se on rikos. Monen rikosnimikkeen tunnusmerkistö voi täyttyä huomaamatta, minkä vuoksi moni nuori loukkaa toista tahattomasti. Nuoren on syytä tietää mitä tehdä silloin, kun epäilee joutuneensa rikoksen uhriksi ja mikä parempi, tietää milloin on joutunut rikoksen uhriksi. Tämän kirjan avulla lukija saa mahdollisuuden tutustua rikoslakiin tavalla, jollaista ei ole ollut tarjolla koskaan aikaisemmin”, Kalejaiye sanoo.

Konstaapeli Daniel tässä, moro! -kirjassa on esimerkkitarinoita nuorille tutuista ympyröistä: kaveriporukoiden päähänpistoja, bileillan kämmejä, suhdekriisejä. Kalejaiye kertoo kirjassa myös ajatuksiaan ja kokemuksiaan muun muassa nettikäyttäytymisestä, mopon virittämisestä, groomingista, rasismista ja onnettomuuspaikalla kuvaamisesta.

Uutuuskirja sopii kaikille ​tiedonhaluisille ikään katsomatta: sille, joka haluaa ajattelun aihetta, ja sille, joka on jo ehtinyt hölmöillä, tai sille, joka haaveilee työstä poliisina tai lain parissa.

Kirja on jaettu jokaiseen Kuopion peruskouluun ja sitä voidaan hyödyntää monipuolisesti osana laillisuuskasvatusta. Hyödyntämällä kirjan tarinoita ja tehtäviä, opettajat voivat edistää oppilaiden ymmärrystä rikoksista ja rangaistuksista sekä tukea heidän kykyään tehdä terveellisiä ja laillisia valintoja elämässään.

ESIMERKKITUNTISUUNNITELMA LAILLISUUSKASVATUKSESTA
Kesto: 45min
Tarvikkeet: AV-laitteisto, Case-tehtävät tulostettuina oppilaille, jotka löytyvät Konstaapeli Daniel tässä Moro!-kirjasta.

Laillisuuskasvatus_mallitunti.pdf

LÄHTEET:

Rikosuhripäivystys. https://www.riku.fi/

Daniel Kalejaiye, Konstaapeli Daniel tässä, moro!, Lasten Keskus 2022

Nuoret ja rikollisuus. https://www.nuoretjarikollisuus.fi/

Hämeen Poliisilaitos, Laillisuuskasvatuspaketti videomuodossa