Päihdekasvatus 7. lk

Päihteiden käyttö on riskitekijä terveydelle ja hyvinvoinnille. Päihdekasvatus perustuu ajatukseen, että lapsia ja nuoria tulee suojella päihteiden käytön haitoilta. Päihteiden käytön aloitusikää siirtämällä vaikutetaan myös merkittävästi päihteiden käytön aiheuttamiin haittoihin. 

Päihdekasvatuksella tuetaan yksilöiden kasvua ja tavoitellaan päihdehaitatonta elämää sekä hyvinvointia. Päihdekasvatus voi antaa mahdollisuuden harjoitella taitoja, joiden avulla pystyy huolehtimaan omasta ja muiden hyvinvoinnista. Näiden taitojen avulla saa kykyjä pärjätä haastavissa elämäntilanteissa ilman haitallista päihdekäyttöä sekä taitoja käsitellä sosiaalista painetta ja tarkastella kulttuurisia normeja kriittisesti. 

Päihdekasvatus auttaa luomaan realistisia odotuksia päihteiden käytön seurauksista sekä päihteidenkäytön yleisyydestä vertaisryhmässä. Päihdekasvatuksella voidaan vaikuttaa luokan ja koulun normistoon ja toimintakulttuuriin sekä madaltaa kynnystä puhua vaikeistakin asioista. 

Tavoitteet:  L1, L2,L3,L5   

• Antaa nuorille tietoa päihteiden vaikutuksista sekä tietoja riskien arviointiin omalla kohdalla  

• Vahvistaa sosiaalisia taitoja, elämänhallintataitoja ja muita suojaavia tekijöitä  

Oppiaineisiin kytkeytyminen: Terveystieto (T2, T3,T5,T6,T7,T8), yhteiskuntaoppi (T2, T3,T9,T7) biologia (T5), oppilaanohjaus (T4)

Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne

HARJOITUKSET:

MITÄ VOI TAPAHTUA JOS…..
Kesto: 20 min  
Välineet: paperi jokaiselle ryhmälle, kyniä  

Osallistujat jaetaan neljään ryhmään ja he käyvät istumaan eri puolille luokkaa omissa ryhmissään. Ryhmät saavat paperin ja kyniä. Osallistujia pyydetään piirtämään pahville aikajana, janaan laitetaan kaksi merkintää, heti ja myöhemmin.  

Jokainen ryhmä saa yhden kysymyksen seuraavista: 

  1. Mitä voi tapahtua, jos käytät nuuskaa / nikotiinipusseja?  
  2. Mitä voi tapahtua, jos juot itsesi humalaan?  
  3. Mitä voi tapahtua, jos kokeilet jotakin huumausainetta? 
  4. Mitä voi tapahtua, jos käytät sähkötupakkaa? 

Ryhmien tehtävä on kirjoittaa kymmenessä minuutissa paperille erilaisia asioita, joita voi tapahtua päihdekokeilujen seurauksena. Tarkoitus on myös ajatella, mitkä vaikutukset tulevat heti ja mitkä ehkä myöhemmin. Lopuksi tuotokset käydään läpi koko luokan kesken ja niitä täydennetään. 

Avuksi purkuun: Esimerkiksi mitä voi tapahtua, jos juot itsesi humalaan?  

Heti 

  • Kontrollin menetys 
  • Tapaturmat 
  • Keskittymisvaikeudet 
  • Riitaantuminen kavereiden kanssa 
  • Tavaroiden katoaminen 
  • Alkoholimyrkytys 

Myöhemmin  

  • Nolottaa  
  • Huono olo  
  • Muistinmenetys     
  • Välit vanhempiin heikkenee  
  • Riidat vanhempien kanssa  
  • Merkintä poliisirekisteriin   
  • Mielenterveysongelmat  
  • Terveysongelmat 

MITÄ ISOT EDELLÄ…
Kesto: 15-20 min 

Pohditaan kotoa saatuja esimerkkejä ja vanhempien toivomuksia sekä oikeudenmukaisuutta ja havainnollistetaan tiedostamatonta kaveripainetta. Katsotaan video Mitä isot edellä (0:46min), jossa esiintyy noin 16-vuotias tyttö, joka istuu ostarilla. Hän kertoo vanhempiensa käyttävän alkoholia kohtuullisesti. Vanhempien mielestä olisi parempi, että tyttö joisi kotona, jos haluaisi juoda. He eivät pitäisi siitä, että tyttö ”vetäisi överit” kavereiden kanssa. Video loppuu kysymykseen: ”Entä jos kaverit pyytävät mukaan? 

Toiminnallinen purku videolle. Janalle asettuminen ja keskustelu. Sovitaan, että huoneen oikea reuna tarkoittaa ”samaa mieltä” ja vasen reuna ”eri mieltä”. Osallistujille luetaan videoon liittyviä väitteitä. Heidän tehtävänsä on mennä siihen kohtaan janaa, mitä mieltä he väitteestä ovat. Tehtävän ohjaaja kysyy jokaisen väittämän jälkeen muutamalta osallistujalta, miksi hän on valinnut juuri sen kohdan. Jokaisesta kohdasta kannattaa keskustella, sillä niistä löytyy erilaisia näkökulmia.  

Väitteet:  

  • Tytön vanhemmat näyttävät hänelle hyvää esimerkkiä.  
  • Tytön vanhemmat tekevät järkevästi, kun antavat tytön juoda kotona.  
  • Tytön ikäiselle voisi mielestäni antaa lasillisen kuohuviiniä juhlatilanteessa.  
  • Olisi väärin tyttöä kohtaan, jos vanhemmat eivät antaisi hänen kokeilla alkoholia kotona.  
  • Vanhempien ei kuulu antaa alkoholia alaikäiselle.  
  • On eri asia, että täysi-ikäinen käyttää alkoholia kuin jos alaikäinen käyttää sitä. 
  • Jos kaverit pyytävät mukaan juomaan, kieltäytyminen voi olla helppoa.  
  • Kaverien kanssa juomisesta kieltäytymiselle on olemassa hyviä perusteluja.  
  • Jos kaverit lähtevät juomaan, heidän mukaansa voi lähteä ja olla itse selvin päin.  
  • Jokainen pystyy päättämään itse, mitä tekee riippumatta siitä, mitä mieltä kaverit ovat. 

SINÄ PÄÄTÄT
Kesto: 25 min 
Tarvikkeet: tehtäväpaperit tulostettuna jokaiselle parille, kyniä.  

Osallistujat eläytyvät yhdenlaiseen painostustilanteeseen ja pohtivat millaisia tunteita ja ajatuksia tilanne saattaa herättää eri osapuolissa. Paritehtävässä käsitellään tilannetta, jossa kaveri yrittää saada toisen toimimaan haluamallaan tavalla. Osallistujat jaetaan pareihin. Puolelle pareista jaetaan tarina näkökulmasta 1 ja toiselle puolelle tarina näkökulmasta 2 sekä kysymykset. Parit kirjoittavat vastauksensa papereihin.  

Vaihe 1. Parityö  

Tarina näkökulmasta 1: Pari kaverianne on pyytänyt teitä jo muutaman kerran juomaan viikonloppuna. Mielestänne dokaaminen ei ole kovin fiksua mahdolliset seuraukset huomioon ottaen, eikä teitä huvita lähteä mukaan, vaikka kavereistanne pidättekin. Vaikka olette jo pari kertaa selkeästi kieltäytyneet kavereidenne ehdotuksesta, he yrittävät jälleen houkutella teitä mukaansa. 

Kysymykset:  

1. Miltä teistä tuntuu, kun kaverisi kysyvät teitä mukaan yhä uudestaan, vaikka olet jo muutaman kerran kieltäytynyt?  

2. Mitä toistuva mukaan pyytäminen kertoo kavereistanne?  

3. Miten toivoisitte heidän jatkossa toimivan?  

Tarina näkökulmasta 2: Olette pyytäneet kavereitanne jo muutaman kerran juomaan viikonloppuna. Huomaatte, etteivät kaverinne vaikuta asiasta innostuneelta ja kieltäytyvät toistuvasti. Ajattelette tällä kertaa saada taivuteltua heidät mukaan.  

Kysymykset:  

1. Miksi pyydätte kavereitanne mukaan yhä uudestaan, vaikka huomaatte, että koko ajatus tuntuu heistä kiusalliselta?  

2. Miltä teistä tuntuu, kun kaverinne toistamiseen kieltäytyvät ehdotuksestanne?  

3. Mitä toistuva kieltäytyminen alkoholista kertoo kavereistanne?  

Vaihe 2. Nelihenkiset ryhmät  

Muodostetaan 4 hengen ryhmiä niin, että jokaisessa ryhmässä on pari, jonka tarina oli näkökulmasta 1 ja pari, jonka tarina oli näkökulmasta 2. Parit esittelevät ryhmälle tarinansa näkökulman ja omat vastauksensa tarinaan liittyneisiin kysymyksiin. Ryhmä pohtii ja kirjoittaa paperille (5 min):  

  • Miksi mukaan pyytämisen tilanne näytti eri osapuolista niin erilaiselta?  
  • Keksikää käytännöllisiä ideoita siihen, miten molemmat osapuolet voivat välttyä toisen loukkaamiselta tilanteen jälkeen.  
  • Mitä kaverukset voisivat tehdä yhdessä? Keksikää 3 esimerkkiä.  

Vaihe 3. Loppukeskustelu koko ryhmän kesken  

Ryhmät kertovat, millaisia ideoita heille syntyi vaiheessa 2. Keskustellaan ideoista kummankin tilanteessa olleen näkökulmasta.  

  • Miksi toista juomaan pyytäneet nuoret saattoivat automaattisesti ajatella, että kaikkia kiinnostaa lähteä juomaan?  
  • Miksi tilanteesta saattoi tulla kummallekin kiusallinen?  
  • Olisivatko kieltäytyneet nuoret voineet lähteä muiden mukaan, mutta olla selvin päin? Mitä hankaluuksia siinä ratkaisussa olisi voinut olla? Entä mitä hyviä puolia? 

ARVOKESKUSTELU
Kesto: 20min 
Tarvikkeet: vihreä ja punainen lappu jokaiselle osallistujalle 

Ryhmälle kerrotaan erilaisia väittämiä, jotka koskevat nuoren elämäntapoja ja päihteitä. Näihin vastataan äänestyslapuilla kyllä/samaa mieltä (vihreä lappu) ja ei/erimieltä (punainen lappu). Ohjaaja kertoo myös, että saattaa kysellä heiltä myös perusteluita mielipiteille. Harjoituksen lopussa on lista purkukysymyksiä. 

Ohjaaja lukee eri väittämiä lapusta ja nuoret nostavat aina joko vihreän tai punaisen lapun ylös ilmaistakseen mielipiteensä. Useimpien kysymysten kohdalla ohjaaja voi kysyä perusteluita nuorilta annettuun väittämään. Harjoitus on hyvä tehdä rauhallisessa ympäristössä, jossa ei ole muita häiriöitä.  

Elämäntavat 

  • Minun pitäisi saada itse päättää kaikista omaan elämääni liittyvistä asioista. 
  • Kerron vanhemmilleni omista asioistani. 
  • Jos seurustelen, on ihan ok halailla muita tyttöjä/poikia. 
  • En seurustelisi itseäni kaksi vuotta nuoremman tytön/pojan kanssa. 
  • Kavereitteni mielipiteillä on minulle merkitystä. 
  • Vasta täysi-ikäisen tulisi saada ajaa mopolla/skootterilla. 
  • Jos on juonut vain yhden kaljan, voi ajaa mopolla kotiin. 
  • Mopoa saa virittää, kunhan siitä ei jää kiinni. 
  • Viritetyllä mopolla ajaminen on vaarallista. 
  • Yläasteikäisen tulisi itse saada päättää omista kotiintuloajoistaan. 
  • En välitä, millaisia numeroita saan koulusta. 
  • Opettajien tehtävä on vain kiusata oppilaita läksyillä 

Päihteet: 

  • Tupakan ja alkoholin myynti tulisi sallia 15-vuotiaille. 
  • Alaikäisenä tupakan tai alkoholin ostamisessa kaupasta ei ole mitään väärää, jos siitä ei jää kiinni. 
  • Nuoret polttavat liikaa tupakkaa. 
  • Tupakanpolton lopettaminen lihottaa. 
  • Nuuskaaminen on terveellisempää, kuin tupakointi. 
  • Tupakan myynti pitäisi kieltää lailla. 
  • Vanhempien kannattaisi antaa nuorten kokeilla alkoholinkäyttöä kotona. 
  • Yläkouluikäiset nuoret ovat tarpeeksi vanhoja / kypsiä käyttämään alkoholia. 
  • Kavereiden painostus / tekemiset saattavat vaikuttaa alkoholinkäyttöön. 
  • Alaikäisten ei tulisi juoda alkoholia. 
  • Pystyisin itse hallitsemaan alkoholinkäytön paremmin kuin kaverini. 
  • Kaveripiirissäni alkoholia käytetään enemmän kuin yleensä tässä iässä. 
  • Alkoholi on hyvä keino jännityksen laukaisemiseen. 
  • Humalaiset ovat ärsyttäviä. 
  • Minusta maailma olisi parempi paikka ilman alkoholia. 
  • Olen epävarma suhtautumisestani päihteisiin. 
  • Voin vetää kännit, kunhan vanhemmat eivät saa tietää. 
  • Huumeidenkäyttö on jokaisen oma asia. 
  • En ikinä kokeilisi huumeita. 
  • Olen saanut tarpeeksi tietoa päihteistä 

Purkukysymykset: 

  • Miltä itsestäsi tuntui vastata tällaisiin väittämiin, oliko helppoa päättää oma mielipide? 
  • Oliko vaikeaa perustella oma mielipiteesi? 
  • Onko tällaisista aiheista keskustelu mielestäsi helppoa, entä tarpeellista 
  • Koetko että pystyisit keskustelemaan samoista aiheista vanhempiesi kanssa? Jos et, niin osaatko sanoa mistä se johtuu? 

FUME
Kesto: 20 min 
Tarvikkeet: mobiililaite jokaiselle ja peli laitteeseen ladattuna 

Fume on terveyspeli, jonka tarkoitus on tukea tupakoimattomuutta, tarjota tietoa tupakkatuotteista ja edistää ymmärrystä niiden käytön seurauksista uudenlaisella, hauskalla tavalla. Peliä voi pelata itsenäisesti tai sitä voidaan hyödyntää esimerkiksi koulussa osana tupakkaan liittyvää terveysohjausta ja aiheesta keskustelun pohjana. 

Fume on tarkoitettu ensisijaisesti 10-13 -vuotiaille. Voit ladata Fumen mobiililaitteillesi maksutta eri mobiilikaupoista

Pelataan peliä noin 10 minuutin ajan ja sen jälkeen käydään keskustelu pelistä: 

  • Jäikö pelissä jokin mietityttämään? 
  • Mitä huomasitte tupakkatuotteiden vaikutuksesta ympäristölle?  
  • Miksi kieltäytyminen on vaikeaa, jos tarjoajana on kaveri? 
  • Mitä hyötyä kieltäytymisestä on? 
  • Oletteko laskeneet, paljonko tupakoitsijalla menee rahaa tuotteisiin? Mitä muuta tuolla rahalla voisi tehdä? 

PÄIHDEPUTKEN SEPPO-PELI
Kesto: 30 min 
Tarvikkeet: mobiililaitteet ryhmille 

Jaa osallistujat pienryhmiin ja ohjeista ryhmät menemään nettiselaimella sivulle seppo.io (kannattaa käyttää Chromea tai Firefoxia). Osallistujien tulee kirjaudu sisään pelaajana ja kirjoitaa pelikoodi: ADED6C. 

Osallistujat keksivät omalle joukkueelleen nimen, jonka jälkeen ryhmä saa pelaajatunnuksen, joka on ryhmän nimi + neljä numeroa. Tällä tunnuksella pääsee takaisin peliin, jos se jostain syystä keskeytyy. 

Pelin tehtävät ovat monivalintatehtäviä, yhdistämistehtäviä tai avoimia kirjoitustehtäviä. Pelin jälkeen on hyvä käydä yhteistä keskustelua ohjaajan johdolla pelin kysymyksistä. 

SNAPCHAT: EI KANNATA KÄYTTÄÄ  
Kesto: 20min 
Tarvikkeet: mobiililaitteet 

Nuoret kuvaavat pareittain Snapchat-videot (10 s.). Kumpikin toimii vuorollaan kuvaajana ja kuvattavana. Videon aiheena on keksiä mahdollisimman monta positiivista asiaa, jotka ovat seurausta tupakoimattomuudesta tai nuuskaamattomuudesta. Lopuksi nuoret katsovat toistensa tuotoksia ja keskustelevat yhdessä tupakoimattomuuden/nuuskattomuuden positiivisista vaikutuksista ihmisen fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen terveyteen.  

#NUUSKA #TUPAKKA #SÄHKÖTUPAKKA – INSTAGRAM-TEHTÄVÄ   
Kesto:20min 
Tarvikkeet: mobiililaitteet, kyniä, paperia 

Nuoret kirjoittavat tupakkaan, sähkötupakkaan ja nuuskaan liittyviä hashtageja (#). Sen jälkeen jokainen valitsee Instagramista kolme aiheeseen liittyvää kuvaa. Mitä kuva kertoo? Mitä on tapahtunut ennen kuvan ottoa ja mitä tapahtuu kuvan oton jälkeen? Mitä tapahtuu kuvan ulkopuolella? Nuoret katsovat valittuja kuvia yhdessä ja keskustelevat siitä, millaisen mielikuvan kuva antaa nikotiinituotteesta? Onko kuvissa havaittavissa piilomainontaa?  

MITEN TUNNISTAT ASIALLISEN TIEDON PÄIHTEISTÄ?
Kesto: 15 min 

Kerro, että huoneen toisessa päässä on kohta ”luotettavaa tietoa” ja toisessa päässä ”ei luotettavaa tietoa” ja keskellä ”voi olla kumpaa vain, koska…”. Lue väittämät yksitellen. Pyydä osallistujia menemään siihen päähän huonetta, mitä vastausta he pitävät oikeana. Kysy jokaisen väittämän kohdalla muutamalta osallistujalta, miksi hän on valinnut juuri sen paikan. Perusteluista keskustellaan yhdessä. Osallistujille voidaan antaa mahdollisuus siirtyä toiseen paikkaan kuultujen perustelujen jälkeen 

Väittämät: 

  • Mainoksessa sanotaan, että siideri on kevyttä. 
  • Tuntematon aikuinen sanoo nettikeskustelussa, että kannabista on ihan turvallista kokeilla. 
  • Päihdelääkärit kertovat tutkimusartikkelissaan, että kannabis saattaa aiheuttaa psykoosin. 
  • Äitisi sanoo, että on vaarallista ostaa alkoholia tuntemattomilta. 
  • Suomen laissa sanotaan, että alaikäisille ei saa myydä tai välittää alkoholia. 
  • Kaverisi sanoo, että nuuskaaminen on siistiä ja sen voi lopettaa milloin haluaa. 

Esimerkkivastauksia väittämiin: 

  • Siidereissä on sokereita ja hiilihydraatteja. Sokerin määrä vaihtelee eri juomissa, mutta se kannattaa tarkistaa tuoteselosteesta eikä luottaa pelkästään mainokseen. 
  • Tuntemattomien kokemuksiin päihteistä ei kannata luottaa. Heillä voi olla omat syynsä vähätellä päihteidenriskejä, kuten tarkoitus myydä niitä. Kannattaa suhtautua kriittisesti ajatukseen kokeilujen vaarattomuudesta. Jokainen reagoi päihteisiin yksilöllisesti, mutta tutkimustieto on luotettavinta. Varovaisuus kannattaa. 
  • Päihdetutkijoiden näkemykset perustuvat tutkimustietoon. Niihin kannattaa tutustua. Hyviä asiatiedon lähteitä ovat muun muassa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisut, Duodecim, Ehkäisevä päihdetyö, EHYT ry:n nettisivut. 
  • Äidillä on elämänkokemusta ja hän haluaa suojella sinua. Äitiä kannattaa kuunnella. 
  • Lainsäädäntö koskee myös sinua ja läheisiäsi. Kun alkoholin ja nikotiinituotteiden välittäminen alaikäisille on laitonta, älä vaadi sitä täysi-ikäisiltä. Ikärajat on laadittu sinun terveytesi suojaksi. 
  • Nuuskaaminen on aina ajoittain suosittua, mutta ei koskaan terveellistä tai hyväksi ihmiselle. Nuuskaan, erityisesti Suomessa tällä hetkellä suosittuun 22 milligramman vahvuiseen nuuskaan, syntyy helposti riippuvuus. Kannattaa miettiä, kumpi on tärkeämpää: ohimenevään nuuskatrendiin mukaan lähteminen vai loppuelämääsi vaikuttava omasta terveydestäsi huolehtiminen. 

PUHUTAAN ALKOHOLISTA

Puhutaan alkoholista -opetusmateriaali koostuu harjoituksista, jotka pohjautuvat nuorten omiin edellytyksiin, kokemuksiin ja elämäntilanteisiin. Puhutaan alkoholista on laadittu niin, että sitä on helppo soveltaa nuorten erilaisiin alkoholinkäyttökokemuksiin sekä valmiuksiin käsitellä perusteluja ja käydä läpi asioita eri työskentelymuotojen avulla. Aineisto on jaettu neljään tasoon, jotka huomioivat nuorten erilaiset elämäntilanteet. 

Harjoituksissa keskitytään nuorten valmiuksiin vaikuttaa omaan tilanteeseensa ja valintoihin itsenäisesti.  

Materiaali on helppokäyttöistä ja soveltuu usean eri oppiaineen tarpeisiin.  

Materiaaliin tutustumista varten Puhutaan alkoholista -aineisto on koottu kirjamuotoon, jota voi selata netissä: https://www.e-julkaisu.fi/sajk/puhutaanalkoholista/mobile.html#pid=1  

Opettajan ja oppilaan aineistot löydät osoitteesta: https://www.puhutaanalkoholista.fi/opetusmateriaali  

BUENO TALK

Osoitteesta: https://buenotalk.fi/ löydät lyhytvideoita ja tietovisoja päihteisiin ja pelaamiseen liittyen.

PÄIVÄ PELIRIIPPUVAISENA
Kesto: 30min
Tarvikkeet: tietokoneet, paperia, kyniä.

Nuoret saavat tehtävän, jossa heidän on kuviteltava, että he ovat peliriippuvaisia yhden päivän ajan. Nuoret kirjoittavat esitelmän tai esittävät asian draaman keinoin. Heidän on mietittävä, miten pelaaminen vaikuttaa:

  • Unirytmiin
  • Kouluun ja kotitehtäviin
  • Sosiaalisiin suhteisiin
  • Fyysiseen terveyteen (liikunta, ravinto)

Oppilaat esittävät päivän tapahtumat. Esitysten jälkeen oppilaat keskustelevat kokemuksistaan ja siitä, mitä he oppivat ongelmallisesta pelaamisesta.

LÄHTEET:

Mannerheimin lastensuojeluliitto. www.mll.fi 

Selvästi HOT Päihdekasvatusmateriaali. https://preventiimi.humak.fi/wp-content/uploads/sites/28/2015/11/Selvasti_Hot.pdf  

Fume. https://fume.utu.fi/  

Fressisedu. https://fressisedu.fi/materiaalit  

Suomen Alkoholijuomakauppa ry (SAJK). https://www.puhutaanalkoholista.fi/  

Ehkäisevä päihdetyö ry. https://ehyt.fi/