Laillisuuskasvatus 7. lk

Perusopetuksen tavoitteena on tukea oppilaiden kasvua ihmisyyteen ja eettisesti vastuukykyiseen yhteiskunnan jäsenyyteen. Laillisuuskasvatus tukee kasvatustyötä rikosoikeudellisesta näkökulmasta. Se käsittelee yhteiskunnan normeja ja sääntöjä sekä eettisiä ja moraalisia kysymyksiä. Laillisuuskasvatuksen tavoitteena on sopia yhteisistä pelisäännöistä ja ohjata lapsia ja nuoria tekemään oikeita valintoja elämässään. Lisäksi se auttaa heitä selviytymään mahdollisimman vähin vaurioin tai vahingoin jo tapahtuneista tilanteista.

Tavoitteet: L1, L2, L3, L5, L7

Oppiaineisiin kytkeytyminen: Suomenkieli ja kirjallisuus: (T1) Maantieto (T9, T12) Terveystieto (T1,T2,T3,T9,T11,T12) Uskonto(T9) Yhteiskuntaoppi (T2,T3,T7,T9) Oppilaanohjaus (T3,T4,T6)  

Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne

VÄKIVALTA
Kesto: 20-35 min
Tarvikkeet: AV-laitteisto, mobiililaitteet

1. Katsokaa yhdessä Hämeen Poliisilaitoksen video Väkivalta: https://youtu.be/hcWQtXcfWRU?si=FtozqPPczIeMhgj_ (8:29 min).

2. Jokainen tekee itsenäisesti tai parin kanssa Rikosuhripäivystyksen tietovisan osoitteessa: https://www.riku.fi/tietokilpailu-fyysisen-vakivallan-vakavuus-ja-puhumisen-tarkeys/.

3. Käykää yhteinen keskustelu aiheesta apukysymysten avulla:

  • Missä yhteyksissä olet törmännyt väkivaltaiseen käytökseen?
  • Miksi väkivalta kouluympäristössä on erityisen ongelmallista?
  • Mistä väkivaltainen käyttäytyminen voi johtua?
  • Mitä väkivallasta voi seurata uhrille?
  • Mitä väkivallasta voi seurata tekijälle?
  • Ihannoidaanko nuorten keskuudessa väkivaltaa?

4. Mikäli aikaa on, lopuksi voitte katsoa Yle Areenasta Tomas, katutappelija -dokumentin: https://areena.yle.fi/1-50950525?utm_medium=social&utm_campaign=areena-web-share&utm_source=copy-link-share (11 min). Dokumentissa väkivaltaisesti alakoulusta alkaen käyttäytynyt Tomas kertoo taustastaan, joka johti siihen, että hän sai väkivallan seurauksena aivovamman. Tomas tekee nykyään väkivallan vastaista työtä, kiertää kouluilla puhumassa ja järjestää Stop väkivallalle -tapahtumia.

JAKAMALLA KUVAN VOIT SYYLLISTYÄ RIKOKSEEN
Kesto: 20 min
Tarvikkeet: AV-laitteisto

Kerro nuorille: Kuvien, myös alastonkuvien jakaminen nuorten keskuudessa on yleistä. Nuori ei välttämättä tule ajatelleeksi, että toisen nuoren alastonkuvan luvatta jakaminen kavereille voi täyttää rikoksen tunnusmerkistön. Alastonkuvan levittämisestä on tärkeää ilmoittaa poliisille tuen ja avun saamiseksi.

Katsokaa Poliisin tekemä video Shareable: https://www.nuoretjarikollisuus.fi/articles/jakamalla-toisen-nuden-voit-syyllistya-rikokseen-2 (15:33 min)

Keskustelkaa videon jälkeen yhdessä apukysymysten avulla:

  • Mitä ajatuksia video herätti?
  • Tiesittekö, että kuvia jakamallakin voi syyllistyä rikokseen?

VAHINGONTEKO JA VAHINGONKORVAUKSET
Kesto: 10 min
Tarvikkeet: AV-laitteisto

1. Katsokaa yhdessä Hämeen poliisilaitoksen Vahingonteko -video: https://youtu.be/qh80wmwGtFM?si=mWzrblcUUgqlT2ZH (4:09 min).

2. Keskustelkaa videon jälkeen yhdessä esimerkiksi:

  • Kuinka moni on nähnyt, kun toisen omaisuutta vahingoitetaan? Mitä siinä tapahtui? Paljonkohan korvaus maksoi?
  • Mitä seuraa, jos jää kiinni vahingonteosta? (poliisin esitutkinta, poliisin puhutus, lastensuojeluilmoitus, vahingonkorvausten maksaminen, mahdollisesti sovittelu, yli 15-vuotiaille mahdollisesti oikeudenkäynti ja rangaistus sakko-vankeutta)

PERUSOPETUSLAKI
Kesto: 20 min
Tarvikkeet: mobiililaitteet tai tietokoneet, tarvittaessa kyniä ja paperia muistiinpanoille

Nuorten tehtävänä on tutustua oppilaan oikeuksiin ja velvollisuuksiin, jotka löytyvät perusopetuslaista: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980628#L7. Nuoret jaetaan pareihin tai pieniin ryhmiin, joissa heidän tehtävänään on selvittää perusopetuslaista, millaisia oikeuksia ja velvollisuuksia heille on laissa säädetty. Jokainen pari tai pienryhmä kerää lyhyet muistiinpanot aiheesta, joista tulisi selvitä ainakin seuraavat asiat:

  • Miten oppilaan on käyttäydyttävä koulussa?
  • Millaisia velvollisuuksia oppilaalla on?
  • Millaisia tavaroita kouluun ei saa tuoda?
  • Millaisia kurinpitotoimia oppilaille voidaan määrätä?
  • Tuliko teille joku asia uutena, että se on laissa säädetty?

Käykää lopuksi läpi vastaukset kysymyksiin.

KONSTAAPELI DANIEL TÄSSÄ MORO!

Suosittu nettipoliisi Daniel Kalejaiye, Konstaapeli Daniel, kertoo uutuuskirjassaan nuorille rikoksista ja rangaistuksista ja antaa ajattelemisen aihetta erilaisiin nuorten elämässä ajankohtaisiin tilanteisiin.

Konstaapeli Daniel tässä, moro! -kirja syntyi, koska Kalejaiye uskoo, että tieto on avainasemassa hölmöilyjen välttämisessä ja omien oikeuksien puolustamisessa. Kaikkea ei tarvitse oppia kantapään kautta.

”Olen lukemattomat kerrat päätynyt keskustelemaan nuoren kanssa, miksi hänen tekemänsä asia on väärin ja millä tavalla se on rikos. Monen rikosnimikkeen tunnusmerkistö voi täyttyä huomaamatta, minkä vuoksi moni nuori loukkaa toista tahattomasti. Nuoren on syytä tietää mitä tehdä silloin, kun epäilee joutuneensa rikoksen uhriksi ja mikä parempi, tietää milloin on joutunut rikoksen uhriksi. Tämän kirjan avulla lukija saa mahdollisuuden tutustua rikoslakiin tavalla, jollaista ei ole ollut tarjolla koskaan aikaisemmin”, Kalejaiye sanoo.

Konstaapeli Daniel tässä, moro! -kirjassa on esimerkkitarinoita nuorille tutuista ympyröistä: kaveriporukoiden päähänpistoja, bileillan kämmejä, suhdekriisejä. Kalejaiye kertoo kirjassa myös ajatuksiaan ja kokemuksiaan muun muassa nettikäyttäytymisestä, mopon virittämisestä, groomingista, rasismista ja onnettomuuspaikalla kuvaamisesta.

Uutuuskirja sopii kaikille ​tiedonhaluisille ikään katsomatta: sille, joka haluaa ajattelun aihetta, ja sille, joka on jo ehtinyt hölmöillä, tai sille, joka haaveilee työstä poliisina tai lain parissa.

Kirja on jaettu jokaiseen Kuopion peruskouluun ja sitä voidaan hyödyntää monipuolisesti osana laillisuuskasvatusta. Hyödyntämällä kirjan tarinoita ja tehtäviä, opettajat voivat edistää oppilaiden ymmärrystä rikoksista ja rangaistuksista sekä tukea heidän kykyään tehdä terveellisiä ja laillisia valintoja elämässään.

ESIMERKKITUNTISUUNNITELMA LAILLISUUSKASVATUKSESTA
Kesto: 45min
Tarvikkeet: Av-laitteisto, Case-tehtävät tulostettuina oppilaille, jotka löytyvät Konstaapeli Daniel tässä moro!-kirjasta.

Laillisuuskasvatus_mallitunti.pdf

LÄHTEET:

Rikosuhripäivystys. https://www.riku.fi/

Daniel Kalejaiye, Konstaapeli Daniel tässä, moro!, Lasten Keskus 2022

Nuoret ja rikollisuus. https://www.nuoretjarikollisuus.fi/

Hämeen poliisilaitos, Laillisuuskasvatuspaketti videomuodossa