Digiturvataidot 7. lk
Digitaalinen media on keskeinen osa useimpien nuorten arkea, joka tarjoaa paitsi houkuttelevia sisältöjä ja jännittäviä mahdollisuuksia, myös tuo mukanaan erilaisia haasteita ja riskejä. Näiden riskien tunnistaminen ja hallinta vaatii kattavaa ymmärrystä digitaalisen turvallisuuden alueella.
Välttääksemme verkossa piileviä vaaroja ja varmistaaksemme turvallisemman netinkäytön, on oleellista kehittää digiturvallisuustaitoja. Nämä taidot sisältävät kyvyn havaita potentiaalisesti vaarallisia tilanteita ja sopimatonta käyttäytymistä verkossa sekä osaamisen toimia oikein, jos oma hyvinvointi tai turvallisuus on uhattuna. On myös keskeistä painottaa, että jokaisella on oikeus henkilökohtaiseen koskemattomuuteen ja loukkaamattomuuteen, mukaan lukien digitaaliset tilat.
Tavoitteet: L1 L2 L3 L5 L7
- Harjoitellaan tunnistamaan ongelmallisia ja uhkaavia tilanteita mediassa sekä vahvistetaan taitoja toimia näissä tilanteissa.
- Pohditaan median käytön vaikutuksia omaan hyvinvointiin ja arkeen.
- Opetellaan arvioimaan median käyttöön kuluvaa aikaa ja
- Harjoitellaan erilaisia tapoja vähentää digitaalista kuormitusta ja digistressiä.
Oppiaineisiin kytkeytyminen: suomen kieli ja kirjallisuus (T1, T2, T3, T13), yhteiskuntaoppi:(T2 T9) , terveystieto: (T1, T2, T3, T4, T9), elämänkatsomustieto: (T10) , historia: (T10) , oppilaanohjaus: (T1, T2, T3,T9) , uskonto: (T8,T9,T10)
Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne
HARJOITUKSET:
MEDIAN KÄYTÖN SEURANTA / DIGIFIT-TREENI
Kesto: 45min
Tarvikkeet: digifit-treenipäiväkirjat tulostettuina: https://www.nuortennetti.fi/prod_nn/2021/11/31085033/digifit-treenipaivakirja-lapset-ja-nuoret-1.pdf
Ohjeistetaan Digifit-treeniharjoitusohjelman käyttöön ja nuorille tulostetaan Digifit-treenipäiväkirjat. Nuoret tekevät esim. viikon ajan treenipäiväkirjan tehtäviä, joiden avulla nuoret harjoittelevat älypuhelimen käytön hallintaa ja omia digihyvinvointitaitoja. Ohjeistus tehtävään ja sen aineistoihin löytyvät Mannerheimin Lastensuojeluliiton nettisivustolta: https://www.nuortennetti.fi/netti-ja-media/digihyvinvointi/digifit-taa-ei-oo-kuuri-taa-on-treeni/
Treeniharjoitusohjelmaan kuuluu digihyvinvointi-testi, ruutuajan seuraaminen ja sen vaikutusten arvioiminen, medioiden siivouspäivä, median käytön vaikutus uneen ja unen merkitys hyvinvoinnille, some-detox -harjoitus, digistressin aiheuttajat ja sen vähentäminen, täydellinen tai lähes täydellinen medioiden käytöstä luopuminen yhden vuorokauden ajaksi, digiherkkupäivä sekä Digifit-treenin loppuarviointi. Digihyvinvointitesti löytyy osoitteesta: https://www.nuortennetti.fi/netti-ja-media/digihyvinvointi/digihyvinvointi-testi/
Käsitelkää koulussa yhdessä Digifit-treenin jälkeen, mitä nuoret oppivat Digifit-treeniltä, mitä hyötyä siitä oli, mikä oli haastavinta, saiko treeni aikaan joitakin pysyviä muutoksia esim.digilaitteiden käytössä ja mitkä fiilikset ovat nyt, kun treenit ovat ohi.
MITEN MEIHIN VAIKUTETAAN -OPPITUNTIKOKONAISUUS
Kesto: 1-6 x 45 min
Tarvikkeet: materiaalit löytyvät linkistä: https://mediakasvatus.fi/materiaali/miten-meihin-vaikutetaan/
Miten meihin vaikutetaan? -materiaali on lukioon ja yläkoululaisille suunnattu oppituntien kokonaisuus. Sen tavoitteena on tukea nuorten monilukutaidon ja etenkin kriittisen medialukutaidon kehittymistä. Kuuden oppitunnin aikana opitaan tunnistamaan ja analysoimaan mediavaikuttamisen muotoja, tekniikoita ja ilmiöitä.
Tuntien teemat ovat:
- Mediavaikuttamisen monet muodot
- Mediavaikuttamisen tekniikat ja niiden tunnistaminen
- Sisältöjen levittäminen: vastuu ja valinnat
- Vihapuhe ja populismi
- Mainonta ja tubettajat mielipidevaikuttajina
- Kriittinen medialukutaito
Harjoituksista voi valita myös yksittäisiä tehtäviä.
HYVÄ, PAHA SOME
Kesto: 25 min
Tarvikkeet: Av-laitteisto
Katsotaan Punaisen Ristin Itsemyötätunto-video: Kaveritaitoja 3: Itsemyötätunto (1:51min)
Videon katsomisen jälkeen jaetaan osallistujat pienryhmiin, joissa nuoret keskustelevat seuraavista asioista:
Käy läpi somessa käyttämäsi kanavat ja seuraamiasi ihmisiä/sivuja. Pohdi seuraavia kysymyksiä:
- Minkälaiset sisällöt herättävät sinussa kateutta, riittämättömyyttä, vertailua ja epäonnistumisen tunteita?
- Minkälaiset sisällöt lisäävät hyvää mieltä, armollisuutta ja lempeyttä itseäsi kohtaan?
- Voisitko vähentää ikäviä tunteita herättävien sisältöjen seuraamista?
Harjoituksen voi purkaa yhteiskeskustelulla.
KESKUSTELUA ILMAN PUHETTA
Kesto:30-45 min
Tarvikkeet: Av-laitteisto, mobiililaitteet oppilaille
Nuoret lukevat ensin Mediakasvatusseuran sivun Miten ymmärtää ilmeetöntä?. Sivun voi heijastaa tai avata esim. tabletilla.
Vaihe 1:Nuoret jaetaan pienryhmiin. He vastaavat seuraaviin kysymyksiin keskustellen:
- Kuinka paljon vietätte aikaa some- ja pikaviestinkeskusteluissa päivän aikana? Onko se mielestänne sopivasti?
- Mistä asioista älylaitteilla keskustellaan? Mistä asioista keskustelette kasvotusten? Kuinka nämä keskustelut eroavat toisistaan?
- Mitä hyvää on digitaalisissa keskusteluissa? Entä huonoa?
- Kertokaa esimerkki tilanteesta, joka ei mielestänne sujunut hyvin digikeskustelussa (joko oma keskustelu tai muiden käymä keskustelu). Mikä meni vikaan ja miksi?
Puretaan keskustelut ryhmittäin.
Vaihe 2: Tehdään harjoitus, johon tarvitaan avuksi kaksi nuorta. He istuvat selät vastakkain luokan eteen. Ohjaaja antaa heille aiheen, josta heidän tulee keskustella muutaman minuutin ajan mahdollisimman neutraalilla äänellä näkemättä toistensa kasvoja. Aihe voi olla neutraali esim. harrastukseen tai koulunkäyntiin liittyvä, tai enemmän mielipiteitä herättävä aihe, kuten “Koulun pitäisi alkaa jo klo 7”. Muut tekevät havaintoja keskustelun etenemisistä. Miltä keskustelijoista tuntui, kun ei nähnyt toisen eleitä ja ilmeitä eikä kuullut äänensävyn vaihtelua? Tilannetta voi jossain määrin verrata digikeskusteluihin, joissa näemme ja kuulemme vain asian, mutta emme sen sävyjä tai ihmistä sanojen takana.
PIKAOPAS SOMEN KÄYTTÖÖN
Kesto:30 min
Tarvikkeet: kolme paperia, kynä, teippiä.
Ohjaaja kirjoittaa erillisille papereille seuraavat asiat: tuntuu pahalta, tuntuu hyvältä ja neutraali tunne. Paperit kiinnitetään luokan seinille tarpeeksi kauas toisistaan.
Nuoret seisovat luokassa. Ohjaaja lukee alla olevat tilanteet yksi kerrallaan. Jokainen nuori liikkuu sen paperin luo, joka kuvaa eniten hänen fiilistään paperilla luetusta asiasta.
a) Kaveri julkaisee kuvan somessa ystävänpäivänä. Kuvassa olemme yhdessä viime kesänä huvipuistossa. Kaverini toivottaa minulle hyvää ystävänpäivää ja kertoo, kuinka tärkeä olen hänelle.
b) Entinen seurustelukumppani lähettelee puhelimella kavereilleen kuvia minusta uima-asussa ilman lupaani.
c) Anonyymi käyttäjä haukkuu ulkonäköäni Instagramissa.
d) Kuulun keskusteluryhmään, jossa haukutaan rinnakkaisluokan oppilaita kaikin mahdollisin tavoin.
e) Kaverini on alkanut kuvata salaa ihastustaan ja lähettelee minulle kuvia ihastuksestaan.
f) Somessa on harrastusryhmä, jossa tsempataan muita ja jossa ylläpitäjä valvoo, että ryhmän sääntöjä noudatetaan.
g) Katson koulun Instagramista kuvia koulun talviurheilupäivästä. Kuvissa näkyy nuoria hiihtämässä, pelaamassa jääkiekkoa ja laskemassa mäkeä. Ketään ei tunnista kuvista.
(Ohjaaja voi keksiä lisää esimerkkejä sen mukaan, mille luokassa on tarvetta, esim. jos on tullut ilmi somekiusaamista.)
Keskustellaan esimerkit läpi. Miksi menit kyseisen lapun luo? Onko toiminta oikein vai väärin ja miksi? Mitä seurauksia kyseisestä toiminnasta voi olla? Ohjaaja voi esim. kertoa, mitä rikosnimikkeitä kiusaaminen saattaa täyttää.
Nuoret keksivät jokaiseen paperilapun kategoriaan lisää esimerkkejä esim. parin kanssa. Mitkä asiat somessa aiheuttavat hyvää fiilistä? Mistä tulee huono olo? Entä mistä neutraali?
LÄPPÄ LENTÄÄ-PELI
Kesto: 15-45 min.
Tarvikkeet: mobiilaitteet jokaiselle
Pelaaminen: Peli on toteutettu Seppo-alustalla. Pelaaminen onnistuu selaimella osoitteessa play.seppo.io tai lataamalla mobiilikaupasta Seppo-sovelluksen. Peli ei vaadi nuorilta erillistä kirjautumista. Ohjaaja ei näe tehtävävastauksia ja vastaukset eivät ole julkisia.
Purku: Keskustelkaa vielä pelistä heränneistä ajatuksista.
- Kootkaa 2–4 hengen tiimi tai pelatkaa peliä itsenäisesti. Varatkaa aikaa noin 15 minuuttia.
- Valitkaa laite, jolla pelaatte. Suosittelemme pelaamaan peliä selaimen kautta osoitteessa play.seppo.io.
- Huomio. Selaimen kautta pelatessa suositellaan Chromen, Firefoxin tai Safarin käyttöä (ei Internet Exploreria). Peliä voi pelata myös Play- tai App mobiilikaupasta ladattavalla Seppo-sovelluksella.
- Valitkaa kieli ja syöttäkää pelikoodi: suomeksi 8855GA tai englanniksi 2C37G3.
- Keksikää nimimerkki ja aloittakaa pelaaminen.
- Huomio. Peliasetuksista voi ottaa talteen pelitunnuksen, jolloin pelaamista voi jatkaa koska vain.
- Keskustelkaa lopuksi pelin herättämistä ajatuksista. Apukysymyksiä keskusteluun löytyy ohjaajan ohjeistuksesta sekä Nuortennetistä (linkit sivuston lopussa).
VÄKIVALTAVIDEON LEVITTÄMINEN
Kesto: 45min
Tarvikkeet: AV-laitteisto, valmis dia-esitys: Väkivaltavideon levittäminen.pdf
Väkivaltavideot ovat herättäneet viime aikoina paljon keskustelua kouluissa. Oppitunnilla käsitellään aihetta videolla olevan tapausesimerkin ja luokassa hyödynnettävien keskustelutehtävien kautta.
JAKAAKO VAI EIKÖ JAKAA
Kesto: 10 min
Tarvikkeet: tulosta ja leikkaa tilannekortit niin, että jokaiselle osallistujalle on yksi kortti. Vähintään neljällä oppilaalla on hyvä olla sama kortti. Voit jättää myös osan tilanteista pois.
Ohjeet tunnin pitämiseen löytyvät: Jakaako vai eikö jakaa.pdf
ESIMERKKITUNTI DIGITURVALLISUUDESTA
Kesto: 45min
Tarvikkeet: AV-laitteisto
LÄHTEET:
Etelä-Karjalan SKY-pilotti. https://sites.google.com/edu.lappeenranta.fi/hyvamyo/7-luokan-materiaalit/media-ja-hyvinvointi
Mediakasvatusseura. https://mediakasvatus.fi/
Punainen risti,https://rednet.punainenristi.fi/kaveritaitoja
Nuortennetti. https://www.nuortennetti.fi/
Oulun tunne- ja turvataitomateriaali. https://www.ouka.fi/tunne-ja-turvataitokasvatus
Someturva. https://someturva.fi