Päihdekasvatus 6. lk

Päihteiden käyttö on riskitekijä terveydelle ja hyvinvoinnille. Päihdekasvatus perustuu ajatukseen, että lapsia ja nuoria tulee suojella päihteiden käytön haitoilta. Päihteiden käytön aloitusikää siirtämällä vaikutetaan myös merkittävästi päihteiden käytön aiheuttamiin haittoihin. Päihdekasvatuksella tuetaan yksilöiden kasvua ja tavoitellaan päihdehaitatonta elämää sekä hyvinvointia. Päihdekasvatus voi antaa mahdollisuuden harjoitella taitoja, joiden avulla pystyy huolehtimaan omasta ja muiden hyvinvoinnista. 

Näiden taitojen avulla saa kykyjä pärjätä haastavissa elämäntilanteissa ilman haitallista päihdekäyttöä sekä taitoja käsitellä sosiaalista painetta ja tarkastella kulttuurisia normeja kriittisesti. Päihdekasvatus auttaa luomaan realistisia odotuksia päihteiden käytön seurauksista sekä päihteidenkäytön yleisyydestä vertaisryhmässä. Päihdekasvatuksella voidaan vaikuttaa luokan ja koulun normistoon ja toimintakulttuuriin sekä madaltaa kynnystä puhua vaikeistakin asioista. 

Tavoitteet: L3, L5 

  • Ymmärryksen lisääminen päihteistä, tupakka- ja nikotiinituotteista sekä huumeista, niiden käytön vaikutuksista ja riskeistä 
  • Itsetunnon ja kriittisen ajattelun vahvistaminen 
  • Päihteettömien, huumeettomien ja rahapelittömien toimintatapojen, kuten päihteistä kieltäytymisen, vahvistaminen 

Oppiaineisiin kytkeytyminen: Ympäristöoppi (T4,T6,T8,T10), yhteiskuntaoppi (T7) 

Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne

HARJOITUKSET:

MIELLEKARTTA NIKOTIINISTA 
Kesto: 15 min 
Tarvikkeet: post-it –lappuja, kyniä, taulu tai iso kartonki tai sähköiseen ympäristöön tehty taulu, johon jokainen voi omalla laitteellaan käydä kirjoittamassa (esim. https://flinga.fi/

Osallistujien tehtävänä on kirjoittaa asioita, mitä heille tulee mieleen sanasta nikotiini, jokainen kirjoittaa esimerkiksi 5-8 asiaa. Sen jälkeen aiheet luokitellaan joko luokan taululle tai sähköisesti osa-alueiden: tavat ja tilanteet, eläimet, ympäristö, tunteet, ongelmat, aivot, terveys ja muut ihmiset alle. 

Samalla keskustellaan aiheista, miten moneen asiaan nikotiinituotteet liittyvät. 

KUKA KEKSII ENITEN?
Kesto: n. 15 min  
Tarvikkeet: paperi ja kynä jokaiselle 

Osallistujille annetaan muistiinpanovälineet. Tehtävänä on keksiä mahdollisimman monta mieleen tulevaa asiaa. Jokaista kohtaa varten on minuutti aikaa keksiä sanoja ja kirjata näitä ylös.  

1. Ulkona harrastettavia liikuntalajeja?  

2. Erilaisia tunteita?  

3. Asioita, jotka ovat Suomessa kiellettyjä alle 18-vuotiailta?  

4. Erilaisia tapoja sanoa ”kiitos”?  

5. Tapoja rentoutua koulupäivän jälkeen?  

6. Aikuisia, jotka voivat auttaa, kun on huolia?  

Lopuksi osallistujat laskevat, kuinka monta mitäkin sanaa keksivät. Listoista keskustellaan yhdessä 

Kysymyksiä purkuun:  

  • Esimerkkejä keksityistä sanoista?  
  • Mihin kohtaan sait eniten vastauksia?  
  • Mitä sanoja oli helppo keksiä?  
  • Mitä sanoja oli vaikeaa keksiä? Miksi? 

MIKSI PÄIHTEITÄ KÄYTETÄÄN? MIKSI PÄIHTEITÄ EI TULISI KÄYTTÄÄ?
Kesto: 20min  
Välineet: pahvi, paperia, kyniä  

Ensimmäisellä kierroksella pahviin kirjoitetaan mustalla tussilla ”Miksi päihteitä käytetään?”. Osallistujat saavat vuorollaan tulla kirjoittamaan pahville asioita. Tämän jälkeen vastaukset luetaan ja niistä keskustellaan ohjaajan avustamana.  

Toisella kierroksella mietitään syitä ”Miksi päihteitä ei pitäisi käyttää?”. Ohjaaja jakaa osallistujat kahden tai kolmen hengen ryhmiin. Ryhmät saavat viisi minuuttia aikaa keksiä erilaisia syitä, miksi päihteitä ei kannata käyttää. Tämän jälkeen vastaukset luetaan, kootaan yhteen ja niistä keskustellaan ohjaajan avustamana. 

MITÄ TE TEKISITTE? 
Kesto: 15-30 min, riippuen montako kierrosta leikitään. 

Valitaan 1–2 vapaaehtoista, jotka poistuvat huoneesta. Muut keksivät sillä aikaa pulmallisen tilanteen ja siihen liittyviä ratkaisuja, mitä tilanteessa voisi tehdä. Vapaaehtoiset kutsutaan takaisin. Heidän tehtävänsä on kysellä muilta ”mitä te tekisitte?” Muut ehdottavat ratkaisuja pulmaan. Vastausten perusteella vapaaehtoiset yrittävät ratkaista, mistä tilanteesta on kysymys. Se henkilö, jonka kohdalla vapaaehtoiset arvaavat oikean vastauksen, pääsee seuraavaksi arvaajaksi joko yksin tai valitsemansa parin kanssa.  

Leikissä arvattavat tilanteet liittyvät päihteisiin, kaveripaineeseen tai omiin tunteisiin. Leikin lomassa kuullaan ratkaisuja, miten toimia jonkin ongelman kanssa. 

Arvuuttelun aiheita voivat olla esimerkeiksi:  

  • Olet isä. Lapsesi on tullut illalla humalassa kotiin.  
  • Kaverisi on alkanut juoda niin paljon, että sinua huolestuttaa. 
  • Tulet kotiin. Rappukäytävässä näet naapurin tytön, joka on juonut liikaa ja sammunut.  
  • Olet äiti ja löydät lapsesi housuntaskusta vapen.  
  • Kaverisi pyytävät sinua illalla puistoon, ja heillä on paljon alkoholia mukana.  
  • Kaverisi pyytää sinulta rahaa, jolla hän ostaisi alkoholia tai vapen. 
  • Näet, että koulumatkalla isommat oppilaat pakottavat pienemmän oppilaan vapettamaan. 

Purku: Arvioikaa jokaisen pulman jälkeen ratkaisuehdotuksia: mikä olisi järkevää? Mitä ehdotetuista toimintatavoista voisi seurata? 

RYHMÄPAINEEN SIETÄMINEN
Kesto: 30min
Tarvikkeet: esimerkkitilanteet tulostettuna paperille 

Osallistujat jaetaan ryhmiin ja jokainen ryhmä saa erilaisen tilanteen. Ryhmän jäsenet suunnittelevat draaman tilanteen pohjalta ja esittävät sen koko luokalle. Ryhmiä ohjeistetaan keksimään tilanteelle loppu itse. Draamoissa on kaksi aihetta, kotiintuloajan rikkominen ja tupakasta kieltäytyminen. Ryhmän jäsenet valitsevat yhden ryhmästä päähenkilöksi. 

Ohjaaja voi keksiä muita esimerkkitilanteita. Aiheina voi olla: töhriminen, näpistys, kiusaaminen tai muita luokallesi ajankohtaisia tilanteita.  

Tehtävää voi myös soveltaa tarinan kirjoittamiseksi tai sarjakuvan piirtämiseksi. 

 Apukysymykset: 

  •  Miten vanhempasi olisivat reagoineet, jos olisit jäänyt ulos kavereidesi kanssa? 
  •  Onko ystävälle vaikeampi sanoa ei kuin vieraalle? 
  •  Mitä koet ystäviesi ajattelevan sinusta, jos noudatat kotiintuloaikoja? 
  •  Pohtikaa ryhmässä miten niissä tulisi toimia ja miltä draaman esittäminen tuntui? 

TUPAKKATUOTTEET JA SOSIAALINEN MEDIA 
Kesto:30-45min 
Tarvikkeet: mobiililaitteet, paperia, kyniä. 

Lapset kartoittavat yhdessä ennakkotietonsa tupakka- ja nikotiinituotteista; mitä he tietävät tuotteista, ovatko he kohdanneet niitä arjessa jne. Tämän jälkeen lapset voivat jakautua kiinnostuksensa mukaan selvittämään lisätietoa tupakasta, sähkötupakasta ja nuuskasta/nikotiinipusseista. Tiedot voi kasata sähköiselle alustalle tai luokan taululle, jota kaikki voivat työstää. Lapset esittelevät löytämänsä tiedot muille ryhmille. 

Tämän jälkeen lapset pohtivat sosiaalisen median viestejä suhteessa kerättyyn tietoon. Pohdinnan tueksi lapset voivat käydä katsomassa aiheeseen liittyviä sosiaalisen median viestejä eri some-kanavissa (esim. Instagram). Millaisia tupakkatuotteisiin liittyviä viestejä somessa liikkuu? Ovatko viestit todenmukaisia? Miten sosiaalisessa mediassa vastaan tulevien viestien todenmukaisuutta voidaan arvioida? 

Lisäksi voidaan pohtia, onko olemassa esimerkiksi tiettyjä ryhmiä, joissa tupakoidaan/käytetään nuuskaa erityisen paljon ja miten tällaisen ryhmän käytökseen ja/tai asenteeseen voidaan vaikuttaa? 

Lopuksi lapset suunnittelevat tietojensa sekä tekemiensä havaintojen perusteella tupakkatuotteiden vastaisen some-mainoksen tietylle kohderyhmälle. 

Ryhmät esittelevät toisilleen tuotoksensa. Sen jälkeen he voivat esimerkiksi äänestää näistä vuoden mainoksen. 

TERVEYS-LEHTI 
Kesto: 45 min – useampi oppitunti
Tarvikkeet: tietokoneet, joissa tekstinkäsittelyohjelma

Lapset toteuttavat ryhmätyönä Terveys-verkkolehden. Kukin ryhmä tekee lehteen jutun eri terveysaiheesta: 

  1. ravinto 
  2. liikunta 
  3. uni ja lepo 
  4. hyvä mieli 
  5. harrastukset 
  6. kaverit 
  7. tupakka- ja nikotiinituotteiden haitallisuus 

Lehtijuttu voi olla esimerkiksi haastattelu, artikkeli, uutinen, mielipidekirjoitus tai mainos. 

Esimerkkejä lehden sisältöjen toteutustavoista tupakka- ja nikotiinituotteiden haitallisuus -aiheesta: 

  • Haastattelu: Haastatellaan esimerkiksi yläkoululaisia, jotka eivät käytä tupakka/nikotiinituotteita. Miksi ei kannata tupakoida/nuuskata/käyttää sähkötupakkaa? Miksi he eivät itse käytä tuotteita? Miten he ovat selvinneet yläkoulussa tupakoimatta/nuuskaamatta/sähkötupakoimatta? 
  • Artikkeli: Kootaan tietoa tupakka/ nikotiinituotteiden haitoista ja vaaroista. Mitä tuotteet sisältävät? Miksi ne ovat vaarallisia? Miten tuotteiden käyttö vaikuttaa hyvinvointiin? Tupakka / nikotiinituotteiden ympäristövaikutukset? Mitä haittaa tupakka/nikotiinituotteista on erityisesti nuorelle? 
  • Uutinen: Kirjoitetaan uutisjuttu tupakkatuotteisiin liittyvästä ajankohtaisesta aiheesta. 
  • Mielipidekirjoitus: Kirjoitetaan mielipidekirjoitus esimerkiksi nuorten tupakoinnista, vapettamisesta, tupakoinnista koulussa/yläkoulussa tai lasten ja nuorten parissa toimivien aikuisten tupakoinnista. Mitä mieltä kirjoittaja asiasta on? Mitkä ovat perustelut? 
  • Mainos: Suunnitellaan tupakkatuotteiden vastainen mainos 

Ryhmät etsivät aiheesta tietoa ja materiaalia. Ohjaaja voi myös jakaa lapsille aihetta koskevaa materiaalia. Luokka keksii lehdelle yhdessä kivan nimen ja ideoi kiinnostavia otsikoita. Lehden voi toteuttaa myös paperisena versiona. 

Lisätietoa: https://fressisedu.fi/materiaalit/terveys-lehti/  

HUKKAPUTKI-PELI
Kesto: 10 min 
Tarvikkeet: Mobiililaitteet 

Hukkaputki on tarinapeli, joka tarjoaa hauskaa tekemistä, mutta myös virikkeitä omiin pohdintoihin eri päihteistä ja mielenterveydestä. Pelaajana pääsee itse vaikuttamaan pelin kulkuun tekemällä erilaisia valintoja tutuissa ja arkipäiväisissä tilanteissa. 

Opettajan opas löytyy osoitteesta: https://nuortenlinkki.fi/wp-content/uploads/sites/4/2023/03/opettajan_opas_6lk-1.pdf  

Peli löytyy osoitteesta: https://nuortenlinkki.fi/testialue/peli/  

BUENO TALK

Osoitteesta: https://buenotalk.fi/ löytyy lyhytvideoita ja tietovisoja päihteisiin ja pelaamiseen liittyen.

ONGELMALLINEN PELAAMINEN JA TERVEYS
Kesto: 30-45min
Tarvikkeet: mobiililaitteet / tietokone, paperia, kyniä

Jaa lapset pienryhmiin ja heidän tehtäväkseen etsiä tietoa seuraavista aiheista:

  • Ongelmallisen pelaamisen vaikutukset mielenterveyteen (esim. ahdistus, masennus)
  • Fyysiset vaikutukset (esim. univaikeudet, silmäongelmat, selkäkivut)
  • Sosiaaliset vaikutukset (esim. eristäytyminen, konfliktit perheen ja ystävien kanssa)

Ohjaaja kokoaa ryhmien löydökset yhteen ja keskustelee luokan kanssa siitä, miten ongelmallisen pelaamisen vaikutuksia voi vähentää ja ehkäistä.

Lisätietoa: https://mediakasvatus.fi/materiaali/pelikasvatus-osa-3-huolettaako-pelaaminen/ https://mediakasvatus.fi/materiaali/pelikasvatus-osa-1-pelikasvatus-tutuksi/

LÄHTEET:

Ehkäisevä päihdetyö Ehyt Ry, https://ehyt.fi/  

Fressis, https://www.fressis.fi/ 

Heinonen Sanni, Smiley Soile, Opinnäytetyö – Ehkäisevää päihdekasvatusta ja hyvinvointia kutosille, https://www.theseus.fi/handle/10024/400502  

Hodanjonok Jana, Ruokonen Outi ja Salovaara Anuliisa, Päihdekasvatus tutuksi – Opas alakoulun opettajille, Laurea AMK Opinnäytetyö 2014, https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/75986/jana_hodanjonok-outi-ruokonen-anuliisa-salovaara.pdf?sequence=1&isAllowed=y  

Mannerheimin Lastensuojeluliitto. https://www.mll.fi/  

Mediakasvatus seura. https://mediakasvatus.fi/