Laillisuuskasvatus 6. lk

Perusopetuksen tavoitteena on tukea oppilaiden kasvua ihmisyyteen ja eettisesti vastuukykyiseen yhteiskunnan jäsenyyteen. Laillisuuskasvatus tukee kasvatustyötä rikosoikeudellisesta näkökulmasta. Se käsittelee yhteiskunnan normeja ja sääntöjä sekä eettisiä ja moraalisia kysymyksiä. Laillisuuskasvatuksen tavoitteena on sopia yhteisistä pelisäännöistä ja ohjata lapsia ja nuoria tekemään oikeita valintoja elämässään. Lisäksi se auttaa heitä selviytymään mahdollisimman vähin vaurioin tai vahingoin jo tapahtuneista tilanteista.

Tavoitteet: L1, L2, L3, L5

Oppiaineisiin kytkeytyminen: Suomen kieli ja kirjallisuus: (T1, T2, T9), ympäristöoppi: (T4,T8, T10,T14), uskonto: (T10, T12), historia (T5), yhteiskuntaoppi (T3, T4, T6) 

Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne

KIUSAAMINEN VOI OLLA RIKOS
Kesto: 20 min
Tarvikkeet: AV-laitteisto

Katsokaa aluksi yhdessä Pohjois-Savon hyvinvointialueen ja poliisin yhteistyönä tekemä Yksi hetki, Kiusaaminen on rikos -video: https://youtu.be/HI_Ic_9MLU8?si=l3JoUQMB86FRt57y (5:58 min)

Keskustelu ryhmän kanssa videon katsomisen jälkeen: 

  • Mitä tunteita ja ajatuksia herätti?  
  • Jäikö joku tietty kohta mieleen?  
  • Oletko havainnut kiusaamista koulussa ja/tai somessa? 
  • Miksi koulussa ja/tai somessa kiusataan?  
  • Milloin kiusaaminen on rikos?  (Rikosnimikkeitä esim; pahoinpitely, laiton uhkaus, vahingonteko, yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen, kunnianloukkaus.)

On myös hyvä kertoa lapsille: Myös henkinen väkivalta voi joissain tapauksissa täyttää RL 21§ pahoinpitelyn tunnusmerkistön. Vahingonkorvausvelvollisuus on kaikilla, rikosoikeudellinen vastuu alkaa sinä päivänä, kun täyttää 15v. Kiusaamiseksi mielletään lisäksi runsas joukko tekoja, jotka eivät täytä rikoksen tunnusmerkistöä, eivätkä ne sinällään ole lainvastaisia. Teot ovat kuitenkin vakavia ja julmia, eikä niitä saa väheksyä. Niihin tulee reagoida heti ja ne tulee keskeyttää välittömästi.

Lopuksi katsokaa vielä Konstaapeli Danielin video Kiusaaja: https://www.nuoretjarikollisuus.fi/articles/kiusaaja (1 min).

  • Oletteko samaa mieltä Danielin kanssa kiusaamisesta?

HAUKKUMINEN, FEIKKIPROFIILI TAI LUVATON KUVA SOMESSA
Kesto: 30 min
Tarvikkeet: AV-laitteisto

1. Katsokaa yhdessä Tube äidin video, Haukkuminen, feikkiprofiili tai luvaton kuva somessa – Mistä apua?: https://youtu.be/Wsw2UYS7inw?si=dkGb-RjLXfhq7_yy (14:10 min).

2. Kysy osallistujilta videon katsomisen jälkeen väittämät, näihin osallistujat voivat vastata esimerkiksi näyttämällä peukkua ylös = rikos tapahtuu, peukkua alas = ei tapahdu rikosta

Väittämät:

  • Somessa toisen elämästä tiedon jakaminen, joka on täysin totta (rikos, jos minulla ei ole lupaa jakaa tätä tietoa)
  • Tuntemattoman ihmisen haukkuminen somessa (rikos)
  • Samaa koulua käyvän alempi luokkalaisen oppilaan uhkaileminen somessa väkivallalla, ihan läpällä (rikos, huom. laki ei tunne “läppää” lieventävänä asiana)
  • Ihastukselle alastonkuvan lähettäminen itsestään (rikos, jos ei ole toisen suostumusta kuvan lähettämiseen, myös alle 16-vuotiaan alastonkuvan hallussa pitäminen tai kuvan edelleen jakaminen voi täyttää rikoksen tunnusmerkistön)

3. Keskustelkaa lopuksi yhdessä vielä aiheesta apukysymysten avulla:

  • Kuinka monella teistä on tili jossakin sosiaalisessa mediassa?
  • Mitkä ovat yleisimpiä netissä nuorten keskuudessa tapahtuvia rikoksia? (kunnianloukkaus, yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen, laiton uhkaus)
  • Oletko havainnut itse, että tällaisia rikoksia tapahtuu netissä/somessa?
  • Oletko havainnut, että tällaisia rikoksia tapahtuu netin ulkopuolella?

TUTKITAAN RIKOSNIMEKKEITÄ
Kesto: 30 min
Tarvikkeet: Konstaapeli Daniel tässä, moro! -kirjat tai mobiililaitteet/tietokoneet tiedonetsintään, tarvittaessa muistiinpanovälineet

Jaetaan osallistujat pienryhmiin ja jokainen ryhmä saa tutkittavakseen yhden alla olevista rikosnimekkeistä. Ryhmän tehtävänä on selvittää, mitä rikosnimeke tarkoittaa, miten tällaiseen rikokseen voi syyllistyä, keksiä tai etsiä yksi lyhyt esimerkkitarina, jossa rikos tapahtuu ja millainen rangaistus tästä rikoksesta voi seurata.

Tutkittavat rikosnimekkeet:

  • Vahingonteko
  • Identiteettivarkaus
  • Viestintärauhan rikkominen
  • Yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen
  • Toisen vahingoittamiseen soveltuvan esineen tai aineen hallussapito
  • Petos
  • Kunnianloukkaus

Lopuksi jokainen ryhmä esittelee tutkimansa rikosnimekkeen muulle ryhmälle.

KONSTAAPELI DANIEL TÄSSÄ MORO!

Suosittu nettipoliisi Daniel Kalejaiye, Konstaapeli Daniel, kertoo uutuuskirjassaan nuorille rikoksista ja rangaistuksista ja antaa ajattelemisen aihetta erilaisiin nuorten elämässä ajankohtaisiin tilanteisiin.

Konstaapeli Daniel tässä, moro! -kirja syntyi, koska Kalejaiye uskoo, että tieto on avainasemassa hölmöilyjen välttämisessä ja omien oikeuksien puolustamisessa. Kaikkea ei tarvitse oppia kantapään kautta.

”Olen lukemattomat kerrat päätynyt keskustelemaan nuoren kanssa, miksi hänen tekemänsä asia on väärin ja millä tavalla se on rikos. Monen rikosnimikkeen tunnusmerkistö voi täyttyä huomaamatta, minkä vuoksi moni nuori loukkaa toista tahattomasti. Nuoren on syytä tietää mitä tehdä silloin, kun epäilee joutuneensa rikoksen uhriksi ja mikä parempi, tietää milloin on joutunut rikoksen uhriksi. Tämän kirjan avulla lukija saa mahdollisuuden tutustua rikoslakiin tavalla, jollaista ei ole ollut tarjolla koskaan aikaisemmin”, Kalejaiye sanoo.

Konstaapeli Daniel tässä, moro! -kirjassa on esimerkkitarinoita nuorille tutuista ympyröistä: kaveriporukoiden päähänpistoja, bileillan kämmejä, suhdekriisejä. Kalejaiye kertoo kirjassa myös ajatuksiaan ja kokemuksiaan muun muassa nettikäyttäytymisestä, mopon virittämisestä, groomingista, rasismista ja onnettomuuspaikalla kuvaamisesta.

Uutuuskirja sopii kaikille ​tiedonhaluisille ikään katsomatta: sille, joka haluaa ajattelun aihetta, ja sille, joka on jo ehtinyt hölmöillä, tai sille, joka haaveilee työstä poliisina tai lain parissa.

Kirja on jaettu jokaiseen Kuopion peruskouluun ja sitä voidaan hyödyntää monipuolisesti osana laillisuuskasvatusta. Hyödyntämällä kirjan tarinoita ja tehtäviä, opettajat voivat edistää oppilaiden ymmärrystä rikoksista ja rangaistuksista sekä tukea heidän kykyään tehdä terveellisiä ja laillisia valintoja elämässään.

ESIMERKKITUNTISUUNNITELMA LAILLISUUSKASVATUKSESTA
Kesto: 45min
Tarvikkeet: Av-laitteisto, Case-tehtävät tulostettuina oppilaille, jotka löytyvät Konstaapeli Daniel tässä moro!-kirjasta.

Laillisuuskasvatus_mallitunti.pdf

LÄHTEET:

Rikosuhripäivystys. https://www.riku.fi/

Daniel Kalejaiye, Konstaapeli Daniel tässä, moro!, Lasten Keskus 2022

Nuoret ja rikollisuus. https://www.nuoretjarikollisuus.fi/