Päihdekasvatus 5. lk

Päihteiden käyttö on riskitekijä terveydelle ja hyvinvoinnille. Päihdekasvatus perustuu ajatukseen, että lapsia ja nuoria tulee suojella päihteiden käytön haitoilta. Päihteiden käytön aloitusikää siirtämällä vaikutetaan myös merkittävästi päihteiden käytön aiheuttamiin haittoihin. 

Päihdekasvatuksella tuetaan yksilöiden kasvua ja tavoitellaan päihdehaitatonta elämää sekä hyvinvointia. Päihdekasvatus voi antaa mahdollisuuden harjoitella taitoja, joiden avulla pystyy huolehtimaan omasta ja muiden hyvinvoinnista. 

Näiden taitojen avulla saa kykyjä pärjätä haastavissa elämäntilanteissa ilman haitallista päihdekäyttöä sekä taitoja käsitellä sosiaalista painetta ja tarkastella kulttuurisia normeja kriittisesti. 

Päihdekasvatus auttaa luomaan realistisia odotuksia päihteiden käytön seurauksista sekä päihteidenkäytön yleisyydestä vertaisryhmässä. Päihdekasvatuksella voidaan vaikuttaa luokan ja koulun normistoon ja toimintakulttuuriin sekä madaltaa kynnystä puhua vaikeistakin asioista. 

Tavoitteet: L3, L5 

  • Ymmärryksen lisääminen päihteistä, tupakka- ja nikotiinituotteista sekä huumeista, niiden käytön vaikutuksista ja riskeistä 
  • Itsetunnon ja kriittisen ajattelun vahvistaminen 
  • Päihteettömien, huumeettomien ja rahapelittömien toimintatapojen, kuten päihteistä kieltäytymisen, vahvistaminen 

Oppiaineisiin kytkeytyminen: ympäristöoppi (T4,T6,T8,T10)Yhteiskuntaoppi (T6,T7,T8)

Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne

HARJOITUKSET:

PÄIHDETIETOVISA 5.LUOKKALAISILLE
Kesto: 10 min
Tarvikkeet: Päihdetietovisa.pdf

Tulosta lapsille päihdetietovisat tai heijasta kysymykset taululle. Käykää vastaukset yhdessä läpi.

KATSOTKO MINUA
Kesto: 15 min 

Harjoite havainnollistaa sitä, että ihmiset eivät aina heti huomaa toisessa tapahtuvia muutoksia. Huolet, yksinäisyys tai riippuvuuden syntyminen ei heti näy päältä. Kaverista kannattaa pitää huolta ja kysyä välillä, mitä kuuluu.  

Leikkijät valitsevat itselleen parin. He seisovat hetken vastakkain ja katsovat toisiaan tarkkaan päästä jalkoihin. Sitten he kääntyvät toisistaan poispäin ja vaihtavat ulkonäöstään kaksi asiaa, esimerkiksi avaavat paidan napin, muuttavat kampaustaan tai solmivat kengännauhat eri tavalla. Hetken kuluttua he kääntyvät toisiinsa päin ja yrittävät huomata, mitä muutoksia on tapahtunut.  

Puretaan tehtävä: Ihmiset eivät aina heti huomaa toisessa tapahtuvia muutoksia. Huolet, yksinäisyys tai riippuvuuden syntyminen ei heti näy päältä. Tuttu ihminen voi kuitenkin kiinnittää huomiota siihen, että toisessa on jotain erikoista. Kaverista kannattaa pitää huolta ja kysyä välillä, mitä kuuluu.  

  • Mistä toisen käyttäytymisessä voisi huomata, että hänellä on huolia?  
  • Miksi joskus on vaikeaa kysyä toiselta, mitä hänelle kuuluu?  
  • Miksi toiselle kannattaa kertoa, jos alkaa olla huolestunut hänestä? 

KYSYMYKSIÄ PÄIHTEISTÄ 
Kesto: 30-45 min 
Tarvikkeet: paperilappuja, kyniä, kulho, tietokoneet/pädit/puhelimet, lisäksi mikäli löytyy päihteisiin liittyviä esitteitä tai kirjoja 

Jokainen osallistuja kirjoittaa päihteisiin liittyvän kysymyksen lapulle ja tuo sen tunnin ohjaajalle. Ohjaaja käy kysymykset nopeasti läpi ja katsoo, että ne liittyvät päihteisiin ja mikäli samaa kysymystä on useampia, karsitaan niistä vain yksi jatkoon. Kysymyslaput taitetaan ja laitetaan kulhoon.  

Osallistujat jaetaan pareihin tai pienryhmiin (voit käyttää ryhmiin jakautumiseen nopean harjoitteen). Jokainen pari tai ryhmä nostaa kulhosta kysymyksen ja etsii siihen netistä, oppikirjoista ja mahdollisesti muusta saatavilla olevasta materiaalista tietoa. Kysymyksen vastaus kootaan esim. word-tiedostoon tai kirjoittamalla paperille. 

Lopuksi jokainen pari tai ryhmä esittelee toisille kysymyksen ja siihen löytämänsä vastauksen. Voidaan myös vielä yhdessä keskustella vastauksista ja siitä, oppivatko osallistujat tunnin aikana uutta. 

MUMMON LÄÄKKEET
Kesto: 20-30min 
Tarvikkeet: https://tervekoululainen.fi/alakoulu/laakekasvatus/laakkeiden-oikea-kaytto/tehtava-mummon-laakkeet-tarina/ 

Tehtävän aikana lapset oppivat:  

  • ymmärtämään, että toisen ihmisen lääkkeitä ei saa ottaa.  
  • käsittämään, että jos käyttää toiselle ihmiselle tarkoitettuja lääkkeitä, voi joutua vaaraan.  
  • huomioimaan, että lääkkeen käyttäjä voi joutua vaaraan, jos ei löydä lääkkeitään tutusta paikasta.  

Tehtävän toteutus: 

1.  Ohjaaja lukee tarinan ääneen ja pysähtyy merkittyihin kohtiin. Taukojen aikana lapset toimivan ohjeiden mukaisesti sen mukaan, toimitaanko tarinassa oikein (x-hyppy) vai väärin (kyykky). Tauon jälkeen ohjaaja kertoo oikean vastauksen. 

2.  Lopuksi tarinan tapahtumista keskustellaan yhdessä. Lapset voivat myös suunnitella tarinan teemaan liittyvän näytelmän pienryhmissä ja esittää näytelmät toisilleen. 

BUENO RASTIRATA
Kesto: 2x45min oppitunti 
Tarvikkeet: tehtävämonisteet tulostettuna: https://ehyt.fi/tuote/bueno-rastirata-nikotiini/ 

Bueno Rastirata -nikotiini on nikotiinittomuutta edistävä opetusmateriaali, joka soveltuu peruskouluissa hyödynnettäviksi 5. luokka-asteesta ylöspäin. Tehtävät haastavat pohtimaan nikotiinituotteiden käytön vaikutuksia ihmisiin, ympäristöön ja yhteiskuntaan. Materiaalia voi hyödyntää eri aineiden opetuksessa. 

Opas rastiradan pitämiseen: https://ehyt.fi/wp-content/uploads/2022/08/Rastirata_opettajan_opas_nikotiini_verkkoon_s-1.pdf 

HUKKAPUTKI-PELI
Kesto: 15-30 min 
Tarvikkeet: mobiililaite tai tietokone jokaiselle 

Hukkaputki on tarinallinen peli, joka tarjoaa hauskaa tekemistä, mutta myös virikkeitä omiin pohdintoihin eri päihteistä ja mielenterveydestä. Pelaajana pääsee itse vaikuttamaan pelin kulkuun tekemällä erilaisia valintoja tutuissa ja arkipäiväisissä tilanteissa. 

Linkki peliin: https://nuortenlinkki.fi/testialue/peli/ 

HAROLD-PELI
Kesto: 10-15 min 
Tarvikkeet: tietokone tai mobiililaite 

Harold-pelillä kannustetaan lapsia ja nuoria tekemään hyvinvointia ja terveyttä edistäviä  valintoja arjessaan. Pelin päähahmo Harold seikkailee unimaailmassaan kerraten päivällä koulussa puhuttuja asioita valintojen tekemisestä. Pelissä toistuvat vuorotellen keräily- ja sanapilvi-osuudet. Keräily-osuudessa pelaajan tulee ohjata Harold keräämään hyvinvointia edistäviä ja välttelemään terveydelle haitallisia asioita. Sanapilvi-osuudessa pohditaan keskustellen eri väittämien kautta pelin teemoja tarkemmin.

Pelissä aiheina ovat: alkoholi, tupakka, energiajuomat, uni, vapaa-aika ja ravinto. Peli löytyy osoitteesta: https://koulutuselamaan.fi/fi/lapsille-2/harold/ . Huomioi oranssi polku 5.luokkalaisille 

HYVÄ JA ONGELMALLINEN PELAAMINEN
Kesto: 20-30min
Tarvikkeet: paperia ja kyniä

Ohjaaja jakaa osallistujille kaksi erilaista pelaajaprofiilia:

  • Hyvä pelaaja: Pelaa kohtuullisesti, tasapainottaa pelaamisen ja muut velvollisuudet, pelaa sosiaalisesti ystävien kanssa.
  • Ongelmallinen pelaaja: Pelaa liikaa, laiminlyö muut velvollisuudet, eristäytyy muista.

Oppilaat vertaillevat näitä kahta profiilia pienryhmissä ja miettivät, mitkä tekijät tekevät pelaamisesta hyvää tai ongelmallista.

Lopuksi käydään yhteinen keskustelu siitä, miten jokainen voi olla hyvä pelaaja ja välttää ongelmallisen pelaamisen.

Lisätietoa: https://mediakasvatus.fi/materiaali/pelikasvatus-osa-3-huolettaako-pelaaminen/ https://mediakasvatus.fi/materiaali/pelikasvatus-osa-1-pelikasvatus-tutuksi/

BUENO TALK

Osoitteesta: https://buenotalk.fi/ löydät lyhytvideoita ja tietovisoja päihteistä ja pelaamisesta.

LÄHTEET:

Fressisedu. https://fressisedu.fi/  

Koulutus elämään säätiö. https://koulutuselamaan.fi/ 

Mediakasvatus seura. https://mediakasvatus.fi/

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry. https://ehyt.fi/