Laillisuuskasvatus 5. lk

Perusopetuksen tavoitteena on tukea oppilaiden kasvua ihmisyyteen ja eettisesti vastuukykyiseen yhteiskunnan jäsenyyteen. Laillisuuskasvatus tukee kasvatustyötä rikosoikeudellisesta näkökulmasta. Se käsittelee yhteiskunnan normeja ja sääntöjä sekä eettisiä ja moraalisia kysymyksiä. Laillisuuskasvatuksen tavoitteena on sopia yhteisistä pelisäännöistä ja ohjata lapsia ja nuoria tekemään oikeita valintoja elämässään. Lisäksi se auttaa heitä selviytymään mahdollisimman vähin vaurioin tai vahingoin jo tapahtuneista tilanteista.

Tavoitteet: L1, L2, L3, L5

Oppiaineisiin kytkeytyminen: Suomen kieli ja kirjallisuus (T1, T2, T9), ympäristöoppi (T4,T8, T10,T14), uskonto (T10, T12), historia (T5), yhteiskuntaoppi (T3, T4, T6) 

Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne

VAHINGONTEKO
Kesto: 15 min
Tarvikkeet: AV-laitteisto

Katsokaa yhdessä Hämeen poliisilaitoksen Vahingonteko -video: https://youtu.be/qh80wmwGtFM?si=mWzrblcUUgqlT2ZH (4:09 min).

Keskustelkaa videon jälkeen yhdessä apukysymysten avulla

  • Kuinka moni on nähnyt vahingonteon jälkiä? (esim. luvattomia graffiteja)
  • Kuinka moni on nähnyt, kun toisen omaisuutta vahingoitetaan? Mitä siinä tapahtui? Paljonkohan korvaus maksoi?
  • Miksi graffiteja tehdään luvattomille paikoille tai toisen omaisuutta muuten vahingoitetaan?
  • Mitä seuraa, jos jää kiinni vahingon teosta?
  • Kenen kuuluu maksaa 5. luokkalaisen tekemän vahingonteon korvaukset?
  • Mitä tapahtuu, jos lapsi ei pysty maksamaan korvauksia?
  • Kuinka pitkään korvauksia voi joutua maksamaan?

NÄPISTELY
Kesto: 20 min
Tarvikkeet: AV-laitteisto, Konstaapeli Daniel tässä, moro -kirja

Katsokaa aluksi yhdessä Hämeen poliisilaitoksen video Näpistely: https://youtu.be/fc6bJJX1elk?si=5s01BFAEL0WKfvtZ (4:04 min).

Lukekaa videon katsomisen jälkeen Konstaapeli Daniel tässä, moro -kirjasta sivut 11-14 ja sivu 26. Selvittäkää, mitä eroa on näpistyksellä, varkaudella ja ryöstöllä sekä milloin kyseessä on lievä petos.

Keskustelkaa yhdessä apukysymysten avulla:

  • Oletko joskus nähnyt tai kuullut jonkun näpistäneen tai esimerkiksi punninneen irtokarkit väärin (lievä petos)?
  • Miksi joku näpistää tai varastaa?
  • Mitä siitä seuraa, jos jää näpistyksestä tai varastamisesta kiinni lapsena (lastensuojeluilmoitus, poliisin puhutus, vahingonkorvaus) entä yli 15-vuotiaana (sakko, vahingonkorvaus, rikosrekisterimerkintä)?
  • Miten nuorena ajattelemattomuuksissa tehty näpistys voi vaikuttaa tulevaisuudessa?

SOPIIKO TÄMÄ KÄYTÖS KOULUUN?
Kesto: 30 min
Tarvikkeet: AV-laitteisto, Konstaapeli Daniel tässä, moro! -kirja tai tietokoneet/mobiililaitteet ryhmille

Katsokaa yhdessä Rikosuhripäivystyksen video Sopiiko tämä käytös kouluun?: https://www.nuoretjarikollisuus.fi/articles/sopiiko-tama-kaytos-kouluun (1:56 min).

Keskustelkaa yhdessä videon katsomisen jälkeen apukysymysten avulla:

  • Tapahtuuko kouluissa tai harrastuspaikoissa lasten ja nuorten kesken asioita, joita videossa näimme?
  • Huomataanko mielestänne kouluissa tai harrastuspaikoissa, jos tällaista tapahtuu?

Ohjaaja jakaa osallistujat keskustelun jälkeen pienryhmiin, joissa lapset selvittävät Konstaapeli Danielin kirjaa tai nettiä käyttämällä, millaisia rikosnimekkeitä videolla tapahtuneet teot voisivat täyttää. Hyvä lähde netissä on esimerkiksi rikosuhripäivystyksen sivu https://www.riku.fi/. Kun ryhmät ovat valmiita käydään yhdessä läpi, millaisia rikosnimekkeitä he ovat löytäneet.

Ohjaaja voi ottaa purkuun avuksi myös Rikosuhripäivystyksen materiaalin: https://www.riku.fi/content/uploads/su_file/1800__PP_Tunnistammeko_koulussa_tapahtuvat_rikokset_PP_10122018.pdf.

RYHDY RIKOSTUTKIJAKSI
Kesto: 30 min
Tarvikkeet: Kostaapeli Daniel tässä, moro! -kirja

Kopio Konstaapeli Daniel tässä, moro! kirjasta rikostarinat: Vilkkaiden poikien kesäpäivä (s.140-141), Kananmuna-anarkistit (s. 150-151), Näpistelijäduo (s. 156-157) ja Vaatekriisi (s.168). Mikäli ryhmässä on paljon lapsia, voi yhtä rikostarinaa kopioida aina kaksi kappaletta.

Lapset jaetaan noin neljän henkilön ryhmiin ja jokaiselle ryhmälle jaetaan yksi rikostarina. Ryhmän tehtävänä on lukea tarina oman ryhmän kanssa ääneen ja miettiä, mitä rikoksia tarinassa tapahtuu. Kun ryhmät ovat valmiina, kertovat he ryhmä kerrallaan lyhennetysti toisille, mitä tarinassa tapahtui ja mihin rikoksiin tarinassa syyllistyttiin. Ohjaaja lukee puolestaan jokaisen tapauksen oikean ratkaisun kirjasta ääneen (s. 169-171).

KONSTAAPELI DANIEL TÄSSÄ, MORO!

Suosittu nettipoliisi Daniel Kalejaiye, Konstaapeli Daniel, kertoo uutuuskirjassaan nuorille rikoksista ja rangaistuksista ja antaa ajattelemisen aihetta erilaisiin nuorten elämässä ajankohtaisiin tilanteisiin.

Konstaapeli Daniel tässä, moro! -kirja syntyi, koska Kalejaiye uskoo, että tieto on avainasemassa hölmöilyjen välttämisessä ja omien oikeuksien puolustamisessa. Kaikkea ei tarvitse oppia kantapään kautta.

”Olen lukemattomat kerrat päätynyt keskustelemaan nuoren kanssa, miksi hänen tekemänsä asia on väärin ja millä tavalla se on rikos. Monen rikosnimikkeen tunnusmerkistö voi täyttyä huomaamatta, minkä vuoksi moni nuori loukkaa toista tahattomasti. Nuoren on syytä tietää mitä tehdä silloin, kun epäilee joutuneensa rikoksen uhriksi ja mikä parempi, tietää milloin on joutunut rikoksen uhriksi. Tämän kirjan avulla lukija saa mahdollisuuden tutustua rikoslakiin tavalla, jollaista ei ole ollut tarjolla koskaan aikaisemmin”, Kalejaiye sanoo.

Konstaapeli Daniel tässä, moro! -kirjassa on esimerkkitarinoita nuorille tutuista ympyröistä: kaveriporukoiden päähänpistoja, bileillan kämmejä, suhdekriisejä. Kalejaiye kertoo kirjassa myös ajatuksiaan ja kokemuksiaan muun muassa nettikäyttäytymisestä, mopon virittämisestä, groomingista, rasismista ja onnettomuuspaikalla kuvaamisesta.

Kirja on jaettu jokaiseen Kuopion peruskouluun ja sitä voidaan hyödyntää monipuolisesti osana laillisuuskasvatusta. Hyödyntämällä kirjan tarinoita ja tehtäviä, opettajat voivat edistää oppilaiden ymmärrystä rikoksista ja rangaistuksista sekä tukea heidän kykyään tehdä terveellisiä ja laillisia valintoja elämässään.

ESIMERKKITUNTISUUNNITELMA LAILLISUUSKASVATUKSESTA
Kesto: 45min
Tarvikkeet: AV-laitteisto, case-tehtävät tulostettuina oppilaille, jotka löytyvät Konstaapeli Daniel tässä moro!-kirjasta.

Laillisuuskasvatus_mallitunti.pdf

LÄHTEET:

Rikosuhripäivystys. https://www.riku.fi/

Daniel Kalejaiye, Konstaapeli Daniel tässä, moro!, Lasten Keskus 2022

Nuoret ja rikollisuus.https://www.nuoretjarikollisuus.fi/

Hämeen poliisilaitos, Laillisuuskasvatuspaketti videomuodossa