Seksuaalikasvatus 4. lk

Seksuaalisuus kuuluu ihmisyyteen siinä missä syöminen, liikkuminen ja nukkuminen. Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että ymmärtää, miten keho ja mieli toimivat yhdessä ja erikseen. Seksuaalisuuteen liittyy myös kokemus sukupuolesta, taidot suojella itseä ja kunnioittaa muita, sekä se kenestä tykkää ja miten osoittaa toiselle tykkäämistä.

Seksuaalikasvatuksen avulla lapsi saa tietoja ja taitoja, jotka edistävät hänen turvallisuuttaan, seksuaalista itsemääräämisoikeutta ja hyvinvointia liittyen muun muassa ihmissuhteisiin ja mediaan. Puolueeton ja luotettavaan tietoon pohjautuva seksuaalikasvatus kuuluu jokaisen ihmisen seksuaalioikeuksiin (WHO). Seksuaalisuuteen liittyvistä asioista keskusteleminen turvallisen aikuisen kanssa kasvattaa lasta keskustelemaan seksuaalisuudesta kaikissa elämänvaiheissaan.  

Seksuaalikasvatus auttaa kehittämään vastuullista ja ennakkoluulotonta suhtautumistapaa ihmissuhteisiin, seksuaalisuuden moninaisuuteen sekä oikeudenmukaisempia yhteiskuntia, joissa toimitaan syrjintää, häirintää ja väkivaltaa vastaan. Jos lapsi ei saa kokonaisvaltaista, tutkittuun tietoon pohjautuvaa seksuaalikasvatusta, hän voi oppia malleja tai omaksua uskomuksia, jotka voivat olla vaarallisia lapselle itselleen tai muille. Laadukas seksuaalikasvatus vähentää virheellisiä luuloja ja siten ehkäisee seksuaaliväkivaltaa. 

Tässä materiaalissa seksuaalikasvatuksen teemoja ovat seksuaalioikeudet, moninaisuus, ihmissuhteet, kehosuhde, mediataidot ja turvataidot. Aiheiden käsitteleminen ikätasoisesti lisää lasten tietoa ja rohkaisee lapsia esimerkiksi tunnistamaan omia rajojaan, ymmärtämään moninaisuutta ja suhtautumaan kriittisesti mediaan.  

Jokainen lapsen kanssa toimiva aikuinen on seksuaalikasvattaja, halusipa sitä tai ei. Siksi jokaisen kasvattajan kannattaa kiinnittää huomiota seksuaalisuuteen liittyviin arvoihinsa, asenteisiinsa ja kipukohtiinsa sekä pohtia, miten niitä tulee välittäneeksi lapselle joko tietoisesti tai tiedostamattaan.  

Hyvä seksuaalikasvatus on ikätasoista, rehellistä ja positiivista. Tavoitteena on opettaa lapselle, että jokainen on hyvä ja oikea juuri sellaisena kuin on, ja jokaisella on oikeus asettaa omat rajansa ja pitää itsestään huolta. Hyvä seksuaalikasvattaja ei kerro omia yksityisiä asioita seksuaalisuudestaan.   

Lisätietoja WHO:n seksuaalikasvatuksen standardeista Euroopassa:https://www.julkari.fi/handle/10024/80220

Huom. Tuntien aiheet saattavat herättää lapsissa monenlaisia tuntemuksia ja lapset saattavat jopa kertoa sinulle häirinnän tai väkivallan kokemuksista. Tämän vuoksi on hyvä tutustua ohjeistukseen, miten toimia, jos lapsi tai nuori kertoo sinulle kokeneensa häirintää tai väkivaltaa: ohjeita aikuisille.

Tavoitteet: L1, L2, L3, L7

Oppiaineisiin kytkeytyminen: Ympäristöoppi (T8, T10, T11, T12, T15, T19), elämänkatsomustieto (T2, T3, T4, T6, T9)

Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne

HARJOITUKSET:

LÄMMITTELYLEIKKI: OMA TILA 
Kesto: 10 min  
Tarvikkeet: taustamusiikkia   

1. Osallistujat kävelevät vapaasti tilassa, kunnes ohjaajan merkistä pysähdytään ja asetutaan seisomaan vastakkain lähimpänä olevan kanssa. Ohjaaja antaa ohjeen, kuinka lähellä paria tulee olla (esim. käsien mitta, eri puolilla luokkaa, kynän mitta jne.) Ohjeet voivat pysyä jonkin aikaa samoina ja välillä vaihdella. 

2. Lopuksi keskustellaan yhdessä: 

  • Mikä etäisyyksistä tuntui hyvälle? Mikä ei? 
  • Vaikuttiko tunteeseen, kuinka tuttu oma pari oli? 
  • Mistä voi päätellä, että on liian lähellä toista? 
  • Mitä voi tehdä, jos toinen tulee liian lähelle? 

SEKSUAALIOIKEUDET: OIKEUDET LASTENTASOISESTI 
Kesto: 15 min 

1. Istutaan ringissä. Käydään ensin läpi väitteitä ja osallistujat saavat vastata, ovatko he samaa vai erimieltä. Jos ovat, niin he nousevat ylös, ja jos eivät ole, niin he voivat istua. 

  • Jokaisella on lupa tykätä, kenestä haluaa. Näyttää, miltä haluaa. Lupa rakastaa itseään (oikeus omaan seksuaalisuuteen) 
  • Jokaisella on lupa saada tietoa, miten olla hyvä itselle ja muille (oikeus tietoon seksuaalisuudesta) 
  • Jokaisella on lupa päättää omasta kehostaan ja saada turvaa tarvittaessa (oikeus suojella itseään ja tulla suojelluksi) 
  • Jokaisella on lupa jutella itsestä ja omasta terveydestä sekä käydä lääkärissä (oikeus seksuaaliterveyspalveluihin) 
  • Jokaisella on lupa olla sellainen, kuin on, ilman että kukaan kiusaa (oikeus tasa-arvoon ja syrjimättömyyteen / oikeus näkyä) 
  • Jokaisella on lupa pitää hyviä salaisuuksia (oikeus yksityisyyteen) 
  • Jokaisella on lupa päättää, millaista elämää elää, esimerkiksi haluaako seurustella, lapsia tai mennä naimisiin (oikeus vaikuttaa) 

2. Väitetehtävän jälkeen ohjaaja kertoo: 
”Nämä asiat, joita nyt mietitte, ovat seksuaalioikeuksia. Jokaisella maailman ihmisellä pitäisi olla lupa näihin asioihin, joita nyt kävimme läpi. Kun ihmiset toteuttavat näitä lupia, niin jokaisella on turvallista olla omana itsenään.”  

Voidaan käydä keskustelua, toteutuuko lasten mielestä seksuaalioikeudet hyvin vai huonosti. Ohjaaja voi nostaa esimerkkejä (esim. Onko jokaisella lupa olla sellainen kuin on ilman kiusaamista? Saako kaikki aikuiset maailmassa päättää, millaista elämää he haluavat elää?) 

MONINAISUUS: SEKSUAALINEN SUUNTAUTUMINEN 
Kesto: 10 min 
Tarvikkeet: AV-laitteisto 

1. Katsotaan yhdessä Tasaseks-video seksuaalisesta suuntautumisesta: https://tasaseks.fi/videot/seksuaalinen-suuntautuminen/ (2:08 min)

2. Jutellaan videosta ja seksuaalisista suuntautumisista yhdessä. Ohjaajan on hyvä varautua, että joukossa voi olla sateenkaariperheiden lapsia tai lapset saattavat kertoa henkilökohtaisia huomioitaan. 

  • Mitä eri suuntautumisia videossa mainittiin? Mitkä olivat uusia ja mitkä jo tuttuja? 
  • Tuleeko teille mieleen joku sarja tai elokuva, jossa olisi erilaisia seksuaalisia suuntautumisia. 

IHMISSUHTEET: SEKSUAALISUUDEN PORTAAT  
Kesto: 30 min 
Tarvikkeet: Seksuaalisuuden portaat -otsikot kaikille pareille ja Seksuaalisuuden portaat -kuva ilman tekstejä heijastettuna taululle: seksuaalisuuden-portaat-4lk

1. Ohjaaja kertoo lapsille, mitä seksuaalisuus ja Seksuaalisuuden portaat tarkoittavat:  

“Seksuaalisuus kuuluu ihmisyyteen siinä missä syöminen, liikkuminen ja nukkuminen. Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että ymmärtää, miten keho toimii ja miltä se tuntuu. Seksuaalisuuteen liittyy myös kokemus sukupuolesta, taidot suojella itseä ja kunnioittaa muita, sekä se kenestä tykkää ja miten osoittaa toiselle tykkäämistä.  

Seksuaalisuuden portaat tarkoittavat sitä, miten seksuaalinen kehitys etenee lapsesta aikuisuuteen. Kehittymistä tapahtuu mielessä, kehossa ja tunteissa.  

Tärkeintä on se, että jokainen etenee kehityksessään rauhassa ja omaa tahtiaan. Kaikki eivät välttämättä edes käy jokaisella portaalla, joku päättää jäädä jollekin tietylle portaalle tai palaa portaikossa taaksepäin. Portaiden tehtävä on turvata matka kohti aikuisuutta ja ne eivät pääty rakastelu -portaalle vaan ne jatkuvat koko elämän ajan.”  

2. Ohjaaja on leikannut seksuaalisuuden portaiden otsikot jokaiselle parille tai pienryhmälle. Osallistujien tehtävänä on miettiä portaat oikeaan järjestykseen nuorimmasta ikävuodesta ylöspäin. Porraskuva voi olla heijastettuna luokan taululle.   

3. Lopuksi käydään ohjaajan kanssa läpi, mikä on Seksuaalisuuden portaiden järjestys ja mitä ne tarkoittavat: 

Olet ihana! Lapsi syntyy täynnä luottamusta siihen, että hän on maailman upein ja tärkein olento! Hän rakastaa jokaista kehonsa kohtaa luonnostaan.    

Tykkäyskaveri. Lapsella on paljon myönteisiä tunteita. Lapsi kaipaa hellyyttä ja ihailua ja haluaa myös osoittaa niitä. Lapsi suhtautuu ilolla tykkäämiseen. Puurosta voi tykätä, samoin sylissä olosta, rapsutuksista, kylvystä, mansikoista, keinumisesta ja lempiväristä.   

Vanhempien ihailu. Lapsilla on suunnattomasti rakkautta, jota he jakavat ympärillään oleville ihmisille, eläimille, leluille ja jopa kiville tai puille. Lapsi etsii rakkaudelleen turvallista ja erityistä kohdetta, jolle sitä voisi osoittaa. Usein se on oma vanhempi.   

Idoli ihastuttaa. Lapsi ihastuu ja ihailee perheen ulkopuolista aikuista. Idoli voi olla opettaja tai harrasteohjaaja. Lapsi on rakastunut omaan tunteeseensa. Idoli on myös voimakas samastumisen kohde. Aikuisen hyväksyntä ja arvostus ovat merkittäviä.   

Tuttu, mutta salattu. Rakastumisen ja ihastuksen kohde on samanikäinen lähipiiristä. Ihastus on voimakasta. Ihastukseen liittyvistä suurista tunteista ei kerrota kenellekään. Lapsi ja nuori opettelee hallitsemaan tunteitaan ja niihin liittyvä käytöstä. Tähän vaiheeseen voi liittyä myös seksuaali-identiteetin pohdintaa.   

Tuttu ja kaverille kerrottu. Ihastuksesta puhutaan kaverille. Ystävän tuki ja hyväksyntä ovat tärkeitä ja antavat luvan unelmoida seurustelusta. Kaveripiirissä voidaan jakaa tarinoita seurustelusta, vaikka kyse olisikin unelmista.   

Tykkään sinusta. Lapsi tai nuori uskaltaa tunnustaa rakkautensa rakkauden kohteelle. Unelma suhteesta vahvistuu. Vastarakkauden saaminen on erityinen plussa, mutta tärkeintä on, että uskaltaa tunnustaa rakkautensa. On hyvä, että nuori voi harjoitella rakkautensa tunnustamista arvostavasti ja kunnioittavasti.   

Käsikädessä. Tällä portaalla on jo löydetty seurustelukumppani. Käsi etsiytyy käteen. Tämä on ensimmäisen rakkauden kosketus, joka sisältää suuren tunteen. Tässä vaiheessa harjoitellaan sietämään läheisyyttä ja etäisyyttä.   

Suudellen. Nuori ottaa ison askeleen. Vain nuori voi itse tietää, milloin hän on kypsä seuraavalle portaalle. Tällä portaalla opetellaan suutelemista. Kosketuksessa on jo mukana seksuaalista kiihottumista. Suutelemisen nautinto ja läheisyys ja intiimiys lähtevät omasta halusta ja toiveesta. Nuori opettelee rajaa julkisen ja yksityisen välillä.   

Mikä tuntuu hyvältä? Tällä portaalla jaetaan seksuaalista nautintoa. Nuoret harjoittelevat viestittämään ja ottamaan vastaan sitä, mikä tuntuu hyvältä ja tunnistamaan rajojaan. Läsnä ovat saman aikaan biologia, tunne ja järki.   

Rakastella. Tällä portaalla ollaan jo niin sinut oman kehon kanssa, että uskalletaan lähteä harjoittelemaan yhdyntää. Kyse on harjoittelusta, rohkaistumisesta ja yhdessä yrittämisestä. On myös pohdittava, miten huolehtia riskeistä. On tärkeää olla varma, että on valmis harjoittelemaan rakastelua ja mukaan kuuluu aina toisen kunnioittaminen.   

…portaat jatkuvat koko elämän ajan. 

TURVATAIDOT: TURVALLISET AIKUISET 
Kesto: 15 min  
Tarvikkeet: Tehtävämonisteet: Turvalliset-aikuiseni-4lk tulostettuna jokaiselle osallistujalle 

Käydään ensin keskustelu yhdessä lasten kanssa, millainen on turvallinen aikuinen. Keskustelun jälkeen jokainen lapsi piirtää ja/tai kirjoittaa monisteeseen omia turvallisia aikuisiaan. 

SEKSUAALIKASVATUKSEN LÄHDELUETTELO: 

Amnesty International,  https://www.amnesty.fi/amnestyn-materiaali-tarjoaa-kouluille-tyokaluja-suostumuskulttuurin-edistamiseen/  

Anna Haapalainen, Annan terveystiedon sivut, https://sites.google.com/edu.mikkeli.fi/annanterveystiedonsivut/ymp%C3%A4rist%C3%B6terveys  

BZgA Federal Centre for Health Education. 2010. ”Seksuaalikasvatuksen standardit Euroopassa – Suuntaviivat poliittisille päättäjille, opetus- ja terveydenhoitolan viranomaisille ja asiantuntijoille” (alkuperäinen englanninkielinen teos: Standards for Sexuality Education in Europe – A framework for policy makers, educational and health authonrities and specialists) Valopaino Oy. Helsinki. 

Cacciatore Raisa, Korteniemi-Poikela Erja: Rakkaus, ilo, rohkeus – seksuaalisuuden portaat.   

HIV point, https://hivpoint.fi/seksuaalikasvatus/ 

Mannerheimin lastensuojeluliitto, https://www.mll.fi/   

Mieli Ry, Hyvänmielen koulu, https://mieli.fi/materiaalit-ja-koulutukset/koulutukset/mielenterveystaitoja-varhaiskasvatukseen-ja-kouluun-koontisivu/hyvan-mielen-koulu-ylakoulun-henkilostolle/  

Nuorten Exit, https://nuortenexit.fi/ 

Oinonen M. & Susineva A. 2021. ”Seksuaalikasvattajan käsikirja.” Hiv-säätiö. Helsinki. 

Oulun Tunne- ja turvataitokasvatus https://www.ouka.fi/tunne-ja-turvataitokasvatus 

Pelastakaa lapset, https://www.pelastakaalapset.fi/  

Pesonen Anniina, Nurmi Reetta ja Hannukkala Marjo, Hyvän mielen koulu käsikirja –  mielenterveystaitojen vahvistaminen yläkoulussa 

Rovaniemen Hyvinvoinnin vuosikello, https://www.rovaniemi.fi/ 

Seta, https://seta.fi/sateenkaaritieto/ammattilaisille/opetusala/perusopetus-ja-toinen-aste/ 

Suvanto Tiina-Elina: Yhdenvertainen seksuaalikasvatusta 1.-6. luokille -opeopas (2022) 

Tasa-arvo valtuutettu, https://tasa-arvo.fi/seksuaalinen-ja-sukupuoleen-perustuva-hairinta1 

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Katriina Bildjuschkin, Työpaperi Seksuaalikasvatuksen tueksi, https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-542-4  

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos: Andell Minna, Lajunen Kaija, Ylenius-Lehtonen Mirja: Tunne- ja turvataitoja lapsille, Helsinki 2019. 

Väestöliitto, https://www.vaestoliitto.fi/ 

Yksittäistapaus, https://www.yksittaistapaus.fi/  

YLE, https://yle.fi/