Päihdekasvatus 4. lk

Päihteiden käyttö on riskitekijä terveydelle ja hyvinvoinnille. Päihdekasvatus perustuu ajatukseen, että lapsia ja nuoria tulee suojella päihteiden käytön haitoilta. Päihteiden käytön aloitusikää siirtämällä vaikutetaan myös merkittävästi päihteiden käytön aiheuttamiin haittoihin. Päihdekasvatuksella tuetaan yksilöiden kasvua ja tavoitellaan päihdehaitatonta elämää sekä hyvinvointia. Päihdekasvatus voi antaa mahdollisuuden harjoitella taitoja, joiden avulla pystyy huolehtimaan omasta ja muiden hyvinvoinnista. 

Näiden taitojen avulla saa kykyjä pärjätä haastavissa elämäntilanteissa ilman haitallista päihdekäyttöä sekä taitoja käsitellä sosiaalista painetta ja tarkastella kulttuurisia normeja kriittisesti. Päihdekasvatus auttaa luomaan realistisia odotuksia päihteiden käytön seurauksista sekä päihteidenkäytön yleisyydestä vertaisryhmässä. Päihdekasvatuksella voidaan vaikuttaa luokan ja koulun normistoon ja toimintakulttuuriin sekä madaltaa kynnystä puhua vaikeistakin asioista. 

Tavoitteet: L3, L4, L5 

• Annetaan mahdollisuus keskustella päihdeasenteista  

• Vahvistetaan itseluottamusta ja kykyä tehdä omia itsenäisiä päätöksiä  

• Vahvistetaan valmiuksia suhtautua kriittisesti mediassa näkyviin päihteisiin 

Oppiaineisiin kytkeytyminen: Ympäristöoppi (T4,T6,T8,T10), yhteiskuntaoppi (T6, T7, T8) 

Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne

HARJOITUKSET:

SINÄ VOIT VAIKUTTAA VALINNOILLASI 
Kesto: 5-10 min 
Tarvikkeet: AV-laitteisto 

Katsokaa yhdessä Syöpäjärjestöjen video, Puhtia päivään:
https://youtu.be/zL6nfc76-jo?si=9Ixr7HDms4hUO62p (1:49 min). 

Videon jälkeen keskustele lasten kanssa: 

  • Millaisia huonoja valintoja näit videolla? Miten ne vaikuttivat videon henkilöön? 
  • Millaisia hyviä valintoja näit videolla? Miten ne vaikuttivat videon henkilöön? 
  • Millaisia hyviä valintoja sinä teet, että pysyt terveenä ja energisenä? 

EI SÄHKÖSAVUKKEELLE ELI VAPELLE-CIRCUIT
Kesto: 45-60 min 
Tarvikkeet: rastit tulostettuna ja leikattuna: Vapettomuus circuit sekä vastauspaperi jokaiselle ryhmälle, vastaukset ohjaajalle: Circuit vastauksia ohjaajalle

Tunnilla lapset jaetaan neljään eri ryhmään. Ryhmien tehtävänä on kulkea rastit läpi ja suorittaa niiden tehtävät. Tarvittaessa jokaiselle rastille voi kellottaa aikaa esimerkiksi 5 minuuttia. Kun kaikki ryhmät ovat kiertäneet rasteilla, vaihtavat ryhmät papereita keskenään, niin että toinen ryhmä tarkastaa vastaukset. Ohjaaja käy läpi vastaukset ja niistä on hyvä samalla keskustella lasten kanssa.

Lue lisää sähkösavukkeista: Sähkösavuke eli vape nuorten keskuudessa

TERVEELLISTEN VALINTOJEN POLKU
Kesto: 45min
Tarvikkeet: pysäkkien ohjeet tulostettuina: Terveellisten-valintojen-polku, kyniä, paperia

Tilaan luodaan polku, jossa on erilaisia pysäkkejä. Jokaiselle pysäkille tulostetaan ja leikataan tehtävä. Tehtävät liittyvät terveellisiin valintoihin.

NIKOTIINITTOMUUS-BINGO
Kesto: 20 min 
Tarvikkeet: paperia ja kyniä lapsille, ohjaajalle tulostettuna ja numeroituna lista: Nikotiinittomuus-bingo

Bingon avulla käydään läpi syitä, miksi ei kannata kokeilla eikä aloittaa nikotiinituotteiden, kuten tupakan, vapen tai nikotiinipussien käyttöä. Tarkoituksena on tuoda esille monipuolisesti erilaisia näkökulmia nikotiinittomuuteen.

Kukin lapsi tekee itselleen 4×4 ruudukon, johon hän sijoittaa sattumanvaraiseen järjestykseen numerot 1–16. Liitteessä olevat 16 syytä olla käyttämättä nikotiinituotteita asetetaan kaikkien näkyville, mutta vain ohjaajalla on listasta versio, jossa numerot ovat näkyvillä.  

Ohjaaja kysyy lapsilta vuoron perään: ”Miksi ei kannata kokeilla nikotiinituotteita?” (Huom! Kaikki listan syyt eivät välttämättä päde kaikkiin nikotiinituotteisiin. Ohjaaja voi käydä nämä vielä erikseen läpi yhdessä lasten kanssa.) Jokainen vuorollaan valitsee listalta syyn ja bingonumero määräytyy sen mukaan, mihin numerojärjestykseen ohjaaja on syyt laittanut. Aluksi luokka sopii, mitä bingon saamiseksi vaaditaan (esim. 4 vierekkäin tai allekkain tai kulmasta kulmaan). 

Nikotiini tuotteita ei kannata käyttää, koska…  

  • Säästyy rahaa. Nikotiinituotteet ovat kalliita. 
  • Hengitys säilyy raikkaana. 
  • Hampaat eivät kellastu. 
  • Hajuaisti on parempi. 
  • Ruoka maistuu paremmalta. 
  • Iho säilyy kirkkaana ja kimmoisana eikä rypisty niin helposti. 
  • Ei haise pahalle. 
  • Hiukset pysyvät terveinä. 
  • Kunto on parempi, jaksaa liikkua. 
  • On pirteämpi, jaksaa harrastaa ja käydä koulua. 
  • Kynnet ja sormet eivät kellastu. 
  • Vastustuskyky pysyy hyvänä, eikä tule kipeäksi niin helposti. 
  • Keuhkot pysyvät terveenä. 
  • Sydän pysyy terveenä. 
  • Elää pidempään. 
  • Ei riko lakia. 

HAROLD-PELI
Kesto: 10-15 min 
Tarvikkeet: tietokone tai mobiililaite 

Harold-pelillä kannustetaan lapsia ja nuoria tekemään hyvinvointia ja terveyttä edistäviä valintoja arjessaan. Pelin päähahmo Harold seikkailee unimaailmassaan kerraten päivällä koulussa puhuttuja asioita valintojen tekemisestä. Pelissä toistuvat vuorotellen keräily- ja sanapilvi-osuudet.

Keräily-osuudessa pelaajan tulee ohjata Harold keräämään hyvinvointia edistäviä ja välttelemään terveydelle haitallisia asioita. Sanapilvi-osuudessa pohditaan keskustellen eri väittämien kautta pelin teemoja tarkemmin. Tarkoituksena on, että peliä pelattaisiin yhdessä aikuisen kanssa keskustellen terveyteen ja hyvinvointiin vaikuttavista teemoista. 

Peli löytyy osoitteesta: https://koulutuselamaan.fi/fi/lapsille-2/harold/. Huom. turkoosi polku 4.luokkalaisille 

Aiheina pelissä ovat: alkoholi, tupakka, energiajuomat, uni, vapaa-aika, ravinto 

LÄHTEET:

Ehkäisevä päihdetyö Ehyt Ry, https://ehyt.fi/  

Fressisedu, https://fressisedu.fi/ 

Koulutus elämään säätiö, https://koulutuselamaan.fi/  

Mannerheimin Lastensuojeluliitto, https://www.mll.fi/   

Näkövammaiset lapset Ry, https://www.silmatera.fi/