Laillisuuskasvatus 4. lk

Perusopetuksen tavoitteena on tukea oppilaiden kasvua ihmisyyteen ja eettisesti vastuukykyiseen yhteiskunnan jäsenyyteen. Laillisuuskasvatus tukee kasvatustyötä rikosoikeudellisesta näkökulmasta. Se käsittelee yhteiskunnan normeja ja sääntöjä sekä eettisiä ja moraalisia kysymyksiä. Laillisuuskasvatuksen tavoitteena on sopia yhteisistä pelisäännöistä ja ohjata lapsia ja nuoria tekemään oikeita valintoja elämässään. Lisäksi se auttaa heitä selviytymään mahdollisimman vähin vaurioin tai vahingoin jo tapahtuneista tilanteista.

Tavoitteet: L1, L2, L3, L5

Oppiaineisiin kytkeytyminen: Suomen kieli ja kirjallisuus (T1, T2, T9), ympäristöoppi (T4,T8, T10,T14), uskonto (T10, T12), historia (T5), yhteiskuntaoppi (T3, T4, T6) 

Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne

POLIISIN TEHTÄVÄT
Kesto: 10 min
Tarvikkeet: mobiililaitteet tai tietokoneet

Aluksi kysy lapsilta, mitä ovat poliisin tehtävät.

Kerro sen jälkeen: Poliisin tehtävä on varmistaa ihmisten ja ympäristön turvallisuus kaikissa tilanteissa ja kaikkina aikoina. Poliisi ennalta estää ja selvittää rikoksia sekä saattaa ne syyteharkintaan. Jos on joutunut rikoksen uhriksi on poliisi tärkeä virkahenkilö asian hoitamiseen. Poliisin tehtävä on ensisijaisesti selvittää mitä on tapahtunut, mutta poliisi auttaa myös rikosilmoitusprosessin läpiviennissä. Poliisin tehtävä on myös saattaa asiakas henkisen avun piiriin, jota saa esimerkiksi erilaisilta järjestöiltä.

Seuraavaksi jokainen osallistuja tekee Poliisin duuni -testin mobiililaitteella tai tietokoneella, testi löytyy osoitteesta: https://www.nuoretjarikollisuus.fi/articles/poliisin-duuni.

Lopuksi voitte keskustella testin tuloksista ja kysymyksistä, jos joku asia jäi arveluttamaan lapsia.

SEIS VARAS!! 
Kesto: 30-45 min 
Tarvikkeet: AV-laitteisto, Konstaapeli Daniel tässä, moro! -kirjat tai tietokoneet/mobiililaitteet, paperia ja kynät 

Katsokaa YLE MIX video, SEIS VARAS!! – Mitä käy, jos varastaa kaupasta?: https://areena.yle.fi/1-67881619?utm_medium=social&utm_campaign=areena-web-share&utm_source=copy-link-share (8 min) 

Videon jälkeen jaetaan osallistujat noin 4-5 henkilön ryhmiin. Ryhmien tehtävänä on selvittää Konstaapeli Danielin kirjaa tai nettiä hyödyntämällä, mitä seuraavat rikosnimekkeet tarkoittavat ja kertoa jokaisesta ainakin yksi esimerkki: 

  1. Näpistys 
  1. Varkaus 
  1. Ryöstö 
  1. Lievä petos 
  1. Maksuväline petos 

Käykää lopuksi ryhmien vastaukset yhdessä läpi. 

KIUSAAMINEN VOI OLLA RIKOS 
Kesto: 15 min 
Tarvikkeet: AV-laitteisto 

Kerro lapsille: Kiusaaminen nimistä rikosta ei ole, mutta monet kiusaamisen tavat ovat rikoksia. Väkivallalla uhkailu, henkinen ja fyysinen väkivalta, valheiden levittäminen ja toisen tavaroiden rikkominen ovat kiellettyjä laissa. Rikoksia voivat myös olla haukkuminen, törkeät kommentit netissä ja seksuaalinen vihjailu. Tämä koskee myös alaikäisiä.

Katsokaa yhdessä Hämeen poliisilaitoksen tekemä video kiusaamisesta: https://youtu.be/TFtuwkfcO8Y?si=l3awh9jZE05EIUhJ (3:55 min). 

Käykää videon katsomisen jälkeen yhdessä keskustelua esimerkiksi apukysymysten avulla: 

  • Mitä ajatuksia video herätti? 
  • Kuinka moni on nähnyt kiusaamista netissä? 
  • Kuinka moni on nähnyt kiusaamista koulussa?  
  • Kerro esimerkki kiusaamistilanteesta. 
  • Mitä eroa on henkisellä ja fyysisellä kiusaamisella? 
  • Mitä kiusaaminen voi aiheuttaa kiusatulle? 
  • Miksi joku kiusaa? 
  • Onko netissä tapahtuva kiusaaminen “vähemmän” vakavaa? 

Voit myös ohjeistaa lapsia tekemään kiusaamiseen liittyvän testin osoitteessa: https://www.nuoretjarikollisuus.fi/articles/kiusaaminen-koulussa-ja-netissa

SELVITETÄÄN RIKOKSIA.
Kesto: 20 min
Tarvikkeet: Konstaapeli Daniel tässä, moro! -kirjoja tai mobiililaitteet/tietokoneet tiedonetsintään, rikostarinat tulostettuna: 4lk-laillisuus-tarinat ja leikattuna

Jaetaan lapset viiteen ryhmään ja jokainen ryhmä saa yhden rikostarinan. Ryhmän tehtävänä on lukea tarina ja selvittää, mikä rikos siinä tapahtuu. Lisäksi on selvitettävä, millaisen rangaistuksen rikoksesta voi saada. Lopuksi jokainen ryhmä kertoo tarinan muille ja kertoo rikoksesta, mikä siinä tapahtuu.

Voidaan käydä myös keskustelua apukysymysten avulla:

  • Ovatko lapset törmänneet tällaisiin rikoksiin oikeasti?
  • Tiesivätkö lapset, että tällaiset tapaukset ovat rikoksia?
  • Mitä voi seurata lapselle, joka tekee tällaisia rikoksia?

KONSTAAPELI DANIEL TÄSSÄ MORO!

Suosittu nettipoliisi Daniel Kalejaiye, Konstaapeli Daniel, kertoo uutuuskirjassaan nuorille rikoksista ja rangaistuksista ja antaa ajattelemisen aihetta erilaisiin nuorten elämässä ajankohtaisiin tilanteisiin.

Konstaapeli Daniel tässä, moro! -kirja syntyi, koska Kalejaiye uskoo, että tieto on avainasemassa hölmöilyjen välttämisessä ja omien oikeuksien puolustamisessa. Kaikkea ei tarvitse oppia kantapään kautta.

”Olen lukemattomat kerrat päätynyt keskustelemaan nuoren kanssa, miksi hänen tekemänsä asia on väärin ja millä tavalla se on rikos. Monen rikosnimikkeen tunnusmerkistö voi täyttyä huomaamatta, minkä vuoksi moni nuori loukkaa toista tahattomasti. Nuoren on syytä tietää mitä tehdä silloin, kun epäilee joutuneensa rikoksen uhriksi ja mikä parempi, tietää milloin on joutunut rikoksen uhriksi. Tämän kirjan avulla lukija saa mahdollisuuden tutustua rikoslakiin tavalla, jollaista ei ole ollut tarjolla koskaan aikaisemmin”, Kalejaiye sanoo.

Konstaapeli Daniel tässä, moro! -kirjassa on esimerkkitarinoita nuorille tutuista ympyröistä: kaveriporukoiden päähänpistoja, bileillan kämmejä, suhdekriisejä. Kalejaiye kertoo kirjassa myös ajatuksiaan ja kokemuksiaan muun muassa nettikäyttäytymisestä, mopon virittämisestä, groomingista, rasismista ja onnettomuuspaikalla kuvaamisesta.

Kirja on jaettu jokaiseen Kuopion peruskouluun ja sitä voidaan hyödyntää monipuolisesti osana laillisuuskasvatusta. Hyödyntämällä kirjan tarinoita ja tehtäviä, opettajat voivat edistää oppilaiden ymmärrystä rikoksista ja rangaistuksista sekä tukea heidän kykyään tehdä terveellisiä ja laillisia valintoja elämässään.

LÄHTEET:

Rikosuhripäivystys. https://www.riku.fi/

Kalejaiye Daniel, Konstaapeli Daniel tässä, moro!, Lasten Keskus 2022

Sisäministeriön ja Poliisin yhdessä luoma materiaali: Nuoret ja rikollisuus, https://www.nuoretjarikollisuus.fi/

Hämeen Poliisilaitos, laillisuuskasvatuspaketti videomuodossa, Laillisuuskasvatuspaketti videomuodossa