Seksuaalikasvatus 3. lk

Seksuaalisuus kuuluu ihmisyyteen siinä missä syöminen, liikkuminen ja nukkuminen. Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että ymmärtää, miten keho ja mieli toimivat yhdessä ja erikseen. Seksuaalisuuteen liittyy myös kokemus sukupuolesta, taidot suojella itseä ja kunnioittaa muita, sekä se kenestä tykkää ja miten osoittaa toiselle tykkäämistä.

Seksuaalikasvatuksen avulla lapsi saa tietoja ja taitoja, jotka edistävät hänen turvallisuuttaan, seksuaalista itsemääräämisoikeutta ja hyvinvointia liittyen muun muassa ihmissuhteisiin ja mediaan. Puolueeton ja luotettavaan tietoon pohjautuva seksuaalikasvatus kuuluu jokaisen ihmisen seksuaalioikeuksiin (WHO). Seksuaalisuuteen liittyvistä asioista keskusteleminen turvallisen aikuisen kanssa kasvattaa lasta keskustelemaan seksuaalisuudesta kaikissa elämänvaiheissaan.  

Seksuaalikasvatus auttaa kehittämään vastuullista ja ennakkoluulotonta suhtautumistapaa ihmissuhteisiin, seksuaalisuuden moninaisuuteen sekä oikeudenmukaisempia yhteiskuntia, joissa toimitaan syrjintää, häirintää ja väkivaltaa vastaan. Jos lapsi ei saa kokonaisvaltaista, tutkittuun tietoon pohjautuvaa seksuaalikasvatusta, hän voi oppia malleja tai omaksua uskomuksia, jotka voivat olla vaarallisia lapselle itselleen tai muille. Laadukas seksuaalikasvatus vähentää virheellisiä luuloja ja siten ehkäisee seksuaaliväkivaltaa. 

Tässä materiaalissa seksuaalikasvatuksen teemoja ovat seksuaalioikeudet, moninaisuus, ihmissuhteet, kehosuhde, mediataidot ja turvataidot. Aiheiden käsitteleminen ikätasoisesti lisää lasten tietoa ja rohkaisee lapsia esimerkiksi tunnistamaan omia rajojaan, ymmärtämään moninaisuutta ja suhtautumaan kriittisesti mediaan.  

Jokainen lapsen kanssa toimiva aikuinen on seksuaalikasvattaja, halusipa sitä tai ei. Siksi jokaisen kasvattajan kannattaa kiinnittää huomiota seksuaalisuuteen liittyviin arvoihinsa, asenteisiinsa ja kipukohtiinsa sekä pohtia, miten niitä tulee välittäneeksi lapselle joko tietoisesti tai tiedostamattaan.  

Hyvä seksuaalikasvatus on ikätasoista, rehellistä ja positiivista. Tavoitteena on opettaa lapselle, että jokainen on hyvä ja oikea juuri sellaisena kuin on, ja jokaisella on oikeus asettaa omat rajansa ja pitää itsestään huolta. Hyvä seksuaalikasvattaja ei kerro omia yksityisiä asioita seksuaalisuudestaan.   

Lisätietoja WHO:n seksuaalikasvatuksen standardeista Euroopassa:https://www.julkari.fi/handle/10024/80220

Huom. Tuntien aiheet saattavat herättää lapsissa monenlaisia tuntemuksia ja lapset saattavat jopa kertoa sinulle häirinnän tai väkivallan kokemuksista. Tämän vuoksi on hyvä tutustua ohjeistukseen, miten toimia, jos lapsi tai nuori kertoo sinulle kokeneensa häirintää tai väkivaltaa: ohjeita aikuisille.

Tavoitteet: L1, L2, L3, L7

Oppiaineisiin kytkeytyminen: Ympäristöoppi (T8, T10, T11, T12, T15, T19), elämänkatsomustieto (T2, T3, T4, T6, T9)

Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne

HARJOITUKSET:

LÄMMITTELYLEIKKI: TURVAOHJE 
Kesto: 10 min  
Tarvikkeet: reipasta taustamusiikkia  
   
1. Ohjaaja kertoo turvaohjeesta: 
“Liian kovat äänet tai vaikkapa riitelyn äänet voivat kuulostaa ikäviltä ja sellaisen kuuntelemisesta voi tulla paha olo. Niin voi käydä myös silloin, jos joku puhuu muuten rumasti tai käyttäytyy uhkaavasti, koittaa vaikkapa koskettaa sinua ilman lupaa. Tällaisia tilanteita varten on opeteltava kolmen kohdan sääntö, joiden mukaan sinun on hyvä toimia, jos joku tilanne näyttää, kuulostaa tai tuntuu pahalta:  

  • Sano ei  
  • Lähde pois  
  • Kerro turvalliselle aikuiselle”  

2. Leikitään turvaohjeisiin liittyvää leikkiä. Kaikki osallistujat kävelevät tilassa sikin sokin musiikin soidessa. Aina välillä ohjaaja pysäyttää musiikin ja antaa jonkin näistä kolmesta ohjeesta, kuinka osallistujien tulee toimia:

“Sano ei” = kaikki pysähtyvät, ottavat oman tomeran asennon ja sanovat vahvasti EI  
“Lähde pois” = kaikki juoksevat hetken paikallaan  
“Kerro turvalliselle aikuiselle” = kaikki juoksevat ohjaajan luo ja kuiskuttelevat siansaksakielellä  

Kun musiikki lähtee soimaan, niin kaikki kulkevat taas sikin sokin tilassa. Kun peli alkaa olla tuttu, niin ohjaaja voi aina sanoa, kuka osallistujista saa päättää, miten toimitaan.  

SEKSUAALIOIKEUDET: MINULLA ON LUPA… 
Kesto: 10 min 

1. Käydään läpi oikeuksia perinteisellä ”Laiva on lastattu” -tekniikalla. Istutaan ringissä. Yksi aloittaa lauseen: ”Minulla on lupa…” ja jatkaa sitä jollakin asialla, mihin hänen mielestään hänellä on lupa (esim. leikkiä, nukkua, syödä). Seuraava jatkaa jollakin omalla asialla, mihin hänellä on lupa. Käydään kierrosta läpi. Ohjaaja kuuntelee tarkasti ja pysäyttää leikin, jos joku lapsista sanoo jotakin ilkeää, esim. ”Minulla on lupa lyödä isoveljeä.”  

2. Harjoituksen jälkeen ohjaajan on vielä hyvä nostaa esiin, että jokaisella on myös mm. lupa tykätä kenestä haluaa, päättää omasta kehostaan, jutella omista asioista turvalliselle aikuiselle ja saada turvaa sekä suojelua. Ohjaaja voi kertoa, että näitä asioita kutsutaan seksuaalioikeuksiksi.

MONINAISUUS: ERILAISIA PERHEITÄ 
Kesto: 20 min 
Tarvikkeet: AV-laitteisto 

1. Ohjaaja kertoo, että tänään mietitään erilaisia perheitä. Ohjaaja muistuttaa, että myös osallistujissa on erilaisia perheitä ja kaikenlaiset perheet ovat yhtä hyviä. Katsotaan yhdessä Mimmit-yhtyeen Perhesamba: https://youtu.be/IrNZxoPyTY8?si=rvKW4glRCK3GuJ_U (3:14 min)

2. Keskustellaan yhdessä, millaisia perheitä laulussa oli. Ohjaaja voi kirjoittaa taululle. Keksitäänkö yhdessä vielä muunlaisia perheitä? 

3. Halutessaan aihetta voidaan vielä jatkaa lukemalla perheiden moninaisuuteen liittyviä kirjoja: 
Sulon ja Elsin uudet naapurit (Otava 2021) 
Meidän pihan perhesoppa (Tammi 2015) 
Bonussisko (Mäkelä 2021) 
Minä ja siskoni (Mäkelä 2019) 
Kaikki muuttuu (Mäkelä 2022) 
Sonjan kaksi myssyä (Lasten keskus 2022) 
Monen sortin perheet (Lasten Keskus 2020) 
Villiina ja isosiskopakkaus (WSOY 2017) 
Kahden maan Ebba (2017) 
Kahden perheen Ebba (2018) 
Kahden isän Ebba (2020) 
Poika ja hame (2021) 
Poika ja perhostunne (2022) 

IHMISSUHTEET: MONINAISUUS RAKKAUDESSA 
Kesto: 10 min 
Tarvikkeet: taulu ja kynä 

Mietitään sanoja, jotka liittyvät rakkauteen. Tehdään yhdessä taululle ajatuskartta sanoista ja luokitellaan sanat kolmeen: 

  • Rakkauden kohde (esim. perhe, ystävät) 
  • Rakkauden teot (esim. suukko, halaus) 
  • Rakkauden tunteet (esim. ilo, mustasukkaisuus)

KEHOSUHDE: MINUN KEHOSSA ON…
Kesto: 15 min 
Tarvikkeet: tuolit jokaiselle 

1. Jokainen lapsi miettii asian, mikä omassa kehossa on kivaa, kaunista, vahvaa, taitavaa jne. Jotakin myönteistä, mistä pitää ja mikä tekee onnelliseksi. 

2. Istutaan ringissä. Yksi keskellä ilman tuolia ja hän aloittaa kertomalla itsestään: ”Minun kehossa on…” Kaikki, jotka kokevat, että heidän kehonsa on myös samanlainen tässä asiassa, nousevat ylös ja vaihtavat paikkaa. Viereiselle tuolille ei saa mennä. Keskellä ollut henkilö myös menee vapaalle tuolille ja näin ollen keskushenkilön paikka vaihtuu koko ajan. 

Leikkiin voidaan myös lisätä, että jos kukaan ei ole samanlainen, niin kaikki joutuvat vaihtamaan paikkaa. Ja jos sama ihminen joutuu keskelle uudestaan, niin hän voi varastaa jonkun toisen paikan. 

3. Jutellaan lopuksi, miksi on tärkeää miettiä oman kehon hyviä puolia. 

TURVATAIDOT: JÄMÄKKÄ MINÄ 
Kesto: 15 min  
Tarvikkeet: Tuolit  

1. Ohjaaja kertoo lapsille, mitä jämäkkyys tarkoittaa: 

“Jämäkkyys tarkoittaa sitä, että osaat puolustaa itseäsi, omia näkemyksiäsi, sanomaan ei ja uskallat poistua hankalista tilanteista. Jämäkkyys auttaa sinua kertomaan, mitä sinä haluat, mitä tarvitset, ja auttaa sinua suojautumaan vahingollisilta asioilta.    

Jämäkkyys auttaa myös toisten kanssa olemisessa: kun uskallat sanoa selkeästi, mitä ajattelet, toivot tai tarvitset, toiset kuuntelevat sinua paremmin ja osaavat ottaa toiveesi huomioon.”  

2. Harjoitellaan sanomaan “ei”. Ohjaaja jakaa ryhmän pareihin. Toinen parista istuu penkillä ja toisen tehtävänä on saada houkuteltua istuja luopumaan paikastaan. Istujaan tai penkkiin ei saa koskea, eikä uhkailla väkivallalla vaan istujaa tulee houkutella kivoilla asioilla. Ohjaajan on tärkeää muistuttaa lapsia, että tämä on leikkiä eikä houkuttelussa luvattuja asioita oikeasti toteuteta. Istujan on sanottava kaikkiin houkutteluihin “EI”.  

3. Kun harjoitus on ohi, niin parit vaihtavat vuoroja. Lopuksi keskustellaan yhdessä, miltä tuntui kieltäytyä.  

SEKSUAALIKASVATUKSEN LÄHDELUETTELO: 

Amnesty International,  https://www.amnesty.fi/amnestyn-materiaali-tarjoaa-kouluille-tyokaluja-suostumuskulttuurin-edistamiseen/  

Anna Haapalainen, Annan terveystiedon sivut, https://sites.google.com/edu.mikkeli.fi/annanterveystiedonsivut/ymp%C3%A4rist%C3%B6terveys  

BZgA Federal Centre for Health Education. 2010. ”Seksuaalikasvatuksen standardit Euroopassa – Suuntaviivat poliittisille päättäjille, opetus- ja terveydenhoitolan viranomaisille ja asiantuntijoille” (alkuperäinen englanninkielinen teos: Standards for Sexuality Education in Europe – A framework for policy makers, educational and health authonrities and specialists) Valopaino Oy. Helsinki. 

Cacciatore Raisa, Korteniemi-Poikela Erja: Rakkaus, ilo, rohkeus – seksuaalisuuden portaat.   

HIV point, https://hivpoint.fi/seksuaalikasvatus/ 

Mannerheimin lastensuojeluliitto, https://www.mll.fi/   

Mieli Ry, Hyvänmielen koulu, https://mieli.fi/materiaalit-ja-koulutukset/koulutukset/mielenterveystaitoja-varhaiskasvatukseen-ja-kouluun-koontisivu/hyvan-mielen-koulu-ylakoulun-henkilostolle/  

Nuorten Exit, https://nuortenexit.fi/ 

Oinonen M. & Susineva A. 2021. ”Seksuaalikasvattajan käsikirja.” Hiv-säätiö. Helsinki. 

Oulun Tunne- ja turvataitokasvatus https://www.ouka.fi/tunne-ja-turvataitokasvatus 

Pelastakaa lapset, https://www.pelastakaalapset.fi/  

Pesonen Anniina, Nurmi Reetta ja Hannukkala Marjo, Hyvän mielen koulu käsikirja –  mielenterveystaitojen vahvistaminen yläkoulussa 

Rovaniemen Hyvinvoinnin vuosikello, https://www.rovaniemi.fi/ 

Seta, https://seta.fi/sateenkaaritieto/ammattilaisille/opetusala/perusopetus-ja-toinen-aste/ 

Suvanto Tiina-Elina: Yhdenvertainen seksuaalikasvatusta 1.-6. luokille -opeopas (2022) 

Tasa-arvo valtuutettu, https://tasa-arvo.fi/seksuaalinen-ja-sukupuoleen-perustuva-hairinta1 

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Katriina Bildjuschkin, Työpaperi Seksuaalikasvatuksen tueksi, https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-542-4  

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos: Andell Minna, Lajunen Kaija, Ylenius-Lehtonen Mirja: Tunne- ja turvataitoja lapsille, Helsinki 2019. 

Väestöliitto, https://www.vaestoliitto.fi/ 

Yksittäistapaus, https://www.yksittaistapaus.fi/  

YLE, https://yle.fi/