Digiturvataidot 2. lk
Pienet lapsetkin ovat nykyään paljon ruudun ääressä esimerkiksi tabletilla tai kännykällä, josta saattavat vahingossakin eksyä pelottaville tai ahdistaville sivustoille tai nähdä ikäviä kuvia tai videoita. Myös isommat lapset saattavat näyttää heille jännittäviä tai pelottavia kuvia tai videoita laitteilta. Lasten suojaaminen viestintäteknologian uhkien varalta on yksi ajankohtaisimpia haasteita.
Aikuisen ei tarvitse olla mediataituri, vaan voit kertoa lapsille yleisiä käyttösääntöjä, käyttäytymisohjeita, kriittisyyttä, kertoa digimaailmaan liittyvistä hienoista puolista sekä myös vaaroista. Lasten kanssa kannattaa yhdessä harjoitella medialaitteiden käyttöä ja erilaisten sovellusten ja pelien käyttöä. Näin myös aikuinen oppii samalla ja pysyy perässä lasten digimaailmasta. Turvataitoja kehittämällä lapset voivat paremmin kohdata ja käsitellä erilaisia tilanteita ja niistä syntyviä tunteita niin digitaalisissa kuin fyysisissäkin ympäristöissä.
Tavoitteet: L1 L2 L3 L4 L5
- Opitaan, mitä teknisten laitteiden turvallinen käyttö edellyttää
- Pohditaan ja opitaan turvallisia käyttötapoja ja hyviä käytöstapoja digitaalisissa ympäristöissä
- Pohditaan netin turvallista käyttöä sekä vahvistetaan mediataitoja ja osallisuutta keskustelun ja sääntöjen laadinnan avulla.
- Vahvistetaan lasten kaveri- ja vuorovaikutustaitoja ja toisten huomioimista netissä.
Oppiaineisiin kytkeytyminen: Ympäristöoppi (T8 T9 T10 T11), Suomen kieli ja kirjallisuus (T7 T10)
Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne
HARJOITUKSET:
KYBERSANKARI-PELI
Kesto: yksi pelin maailma kestää noin 10-15 min, maailmoja on yhteensä viisi
Tarvikkeet: tietokone tai mobiililaite jokaiselle lapselle
Peliä pelatakseen lasten täytyy osata lukea. Spoofy on ilmainen peli, jossa seikkaillaan tutuissa ympäristöissä ratkoen erilaisia kyberpulmia. Spoofy on saatavilla suomeksi ja ruotsiksi. Pelata voi selaimella tai Android sekä iOS mobiililaitteilla.
Peli: https://www.spoofy.fi/
Tunnin ohjaajan ohje: https://www.spoofy.fi/tutor
KESKUSTELUPAJA-DIGIPELIT JA MAINOKSET
Kesto: 20min
Tarvikkeet: AV-laitteisto, kortit tallennettuna ja heijastettuna tai tulostettuna
- Avaa sivusto: https://mediametka.fi/dialogikortit/
- Valitse pakasta kortit:
- Millaisia pelejä pelaat?
- Pelien ikärajat ovat neuvoteltavissa
- Jos voisit tehdä oman pelin, millainen siitä tulisi?
- Keitä tubettajia tai striimaajia seuraat ja miksi juuri heitä?
- Kaikki mainokset on helppo tunnistaa
- Missä voi nähdä mainoksia?
- Millaisia pelottavia sisältöjä olet nähnyt?
Väittämiä voi käsitellä esimerkiksi samaa – eri mieltä -janan avulla, jolla oppilaat liikkuvat tilassa valiten haluamansa kohdan väitteen kuullessaan. Janan voi rakentaa tilaan maalirinteippiä apuna käyttäen.
Ryhmästä riippuen väittämiä voi käsitellä myös kokonaan tai osittain peukkuäänestyksellä tai eleillä, jolloin kaikki oppilaat pääsevät ilmaisemaan mielipiteensä, vaikkeivat kommentoisikaan. Peukku äänestyksessä peukutetaan joko ylös, alas tai sivuttain riippuen oppilaan mielipiteestä. Eleinä voi käyttää pään tai silmän nyökkäämistä ja pudistamista tai käden viittomista ylä- tai alaviistoon.
Lopuksi keskustelua korttien kuvista käydään muutaman hengen pienryhmissä. Jaa ryhmät janan avulla, sekoita eri mieltä olevat samaan ryhmään tai valitse sopivat ryhmät oppilaiden mukaan. Tärkeintä on luoda oppilaille turvallinen tila pienryhmiin, jossa on helppo keskustella. Ryhmät voivat tuokion lopussa kertoa mistä keskustelivat.
NETTI JA KAVERIT
Kesto: 45 min
Tarvikkeet: AV-laitteisto
Katsotaan Someturvan video “Netti & kaverit”: https://www.youtube.com/watch?v=Rvme5hzyRs0 (2:05 min). Video sisältää myös keskustelukysymyksiä. Keskustelun ajaksi video pysäytetään.
- Miltä sinusta tuntuisi, jos saisit ilkeän viestin kaverilta?
- Miltä sinusta tuntuisi, jos sinut poistettaisiin ryhmästä missä muut ovat?
- Miten voisi oppia kirjoittamaan viestejä, jotka eivät ole ilkeitä?
- Miten voi kertoa kavereille, että viestistä tulee paha mieli?
Videon katsomisen ja keskusteluiden jälkeen: Asetutaan riviin etunimen mukaiseen aakkosjärjestykseen. Vieruskavereista muodostetaan parit. Parit kirjoittavat (tai piirtävät) toisilleen kivan viestin tai kirjeen.
Tunnin lopuksi:
Pyydetään oppilaita antamaan peukkupalaute oppitunnista väittämien avulla:
– Opin, miten voin kirjoittaa kaverille kivoja viestejä.
– Opin, miten pahalta voi tuntua ikävän viestin saaminen.
– Tiedän, että ilkeiden viestin lähettäminen on väärin.
KUVIEN JAKAMINEN
Kesto: 45 min
- Lämmittelyksi aiheeseen: Luokassa valitaan muutama vapaaehtoinen oppilas. Opettaja kuiskaa vapaaehtoisille oppilaille eri tunteita (ilo, viha, suru, pelko, hämmästys). Oppilaat esittävät vuorotellen opettajan kuiskaaman tunteen ilman sanoja. Muut oppilaat arvaavat, mikä tunne on kyseessä.
- Katsotaan Someturvan video “Kuvien jakaminen” https://youtu.be/f0XfdPY6poM (3 min)
Video sisältää myös keskustelukysymyksiä. Keskustelun ajaksi videon voi pysäyttää.
- Miltä sinusta tuntuisi, jos joku kuvaisi sinua ilman lupaa?
- Miltä sinusta tuntuisi, jos joku kommentoisi ilkeästi videotasi?
- Miksi toisen kuvia ei saa jakaa muille ilman lupaa?
- Mitä voisin sanoa kaverille, jos hänen toimintansa tuntuu pahalta?
- Mitä voi tehdä, jos oma kuva tai video jaetaan muille ilman lupaa?
Mitä voi tehdä, jos oma kuva tai video jaetaan muille ilman lupaa:
1) Pyydä jakajaa poistamaan kuva tai video.
2) Kerro jakajalle, että hän teki väärin.
3) Ilmianna kuva tai video.
4) Kerro luotettavalle aikuiselle.
- Jokainen oppilas kirjoittaa pienen tekstin tai piirtää kuvan siitä, millaisia kommentteja haluaisi saada muilta omaan kuvaan tai videoon. Lopuksi tekstit ja piirrokset käydään läpi ja voidaan laittaa esille luokan seinälle.
- Pyydetään oppilaita antamaan peukkupalaute oppitunnista väittämien avulla:
– Opin, että toisen kuvia tai videoita ei saa jakaa ilman lupaa.
– Tiedän, mitä sanoa, jos kaverin toiminta tuntuu kurjalta.
– Opin, millaisia kommentteja on kiva saada, jos jaan omia kuvia tai videoita muille
NETINKÄYTÖN PELISÄÄNNÖT
Kesto: 30min
Tarvikkeet: iso paperi ja kyniä, pienempiä papereita suunnitteluun
Tehdään netinkäytön pelisäännöt yhdessä tai pienissä ryhmissä. Kukin pienryhmä voi myös pohtia vain yhtä kysymystä. Tehtävän tarkoituksena on luoda koko luokan yhteiset netinkäytön pelisäännöt, jotka kirjoitetaan isolle paperille ja ripustetaan näkyvälle paikalle luokan seinälle. Pelisäännöt voidaan allekirjoittaa esim. painamalla oman peukun jälki julisteeseen sääntöjen alapuolelle. Netissä pitää noudattaa yhdessä sovittuja pelisääntöjä aivan kuten liikenteessä on noudatettava liikennesääntöjä.
Yhteiset pelisäännöt vähentävät netissä olevia kurjia asioita. Kun kaikki noudattavat pelisääntöjä, netissä on kiva olla.
Esimerkkikysymyksiä:
- Millaisia sääntöjä teillä on kotona kännykän ja netin käytölle?
- Mitä netissä toimiessa tulee muistaa?
- Mitä tietoja netissä itsestä ei saa kertoa?
- Miten kiva kaveri toimii netissä, peleissä ja kännykän kanssa?
- Miten voi olla ystävällinen netissä? Saako netissä kiusata?
- Minkälainen on hyvä ja sopiva kuva nettiin?
- Mitä tulee muistaa, jos haluaa ottaa toisesta kuvia?
- Mitä teet, jos näkemäsi sivusto, kuva, video tai peli pelottaa, järkyttää tai inhottaa sinua?
- Mitä teet, jos outo tyyppi ottaa sinuun yhteyttä netissä tai puhelimella?
- Mistä tiedät, että olet pelannut tai viettänyt liikaa aikaa medialaitteella?
Esimerkkejä:
- Ole kohtelias ja ystävällinen, älä hauku tai kiusaa muita netissä.
- Älä paljasta salasanojasi kenellekään.
- Harkitse, millaista tekstiä ja millaisia kuvia laitat nettiin. Mieti erityisen tarkkaan ennen kuin annat oman nimesi, puhelinnumerosi, kotiosoitteesi tai sähköpostiosoitteesi netissä.
- Ole tarkkana, kenen kanssa netissä keskustelet ja mitä itsestäsi kerrot.
- Älä kirjoita netissä mitään sellaista, mitä et olisi valmis sanomaan henkilölle kasvotusten.
- Kysy kaverilta lupa, ennen kuin laitat kuvan hänestä nettiin.
- Älä levitä muiden tietoja netissä.
- Kerro aina luotettavalle aikuiselle, jos jokin asia mietityttää, pelottaa, järkyttää tai inhottaa sinua.
- Ikärajoja tulee noudattaa.
- Kotona on tärkeä olla pelisäännöt netin ja kännykän käyttöön.
HUOM! Netissä on ikäviä aikuisia, jotka eivät osaa käyttäytyä sääntöjen mukaan. Nämä aikuiset voivat huijata, puhua outoja ja esittää lapsia. Miten toimia, jos joku rikkoo netin sääntöjä?
- Säilytä viestit, kuvat tai videot ruutukaappauksella
- Sulje laite tai sovellus Kerro turvalliselle aikuiselle
- Estä henkilön yhteydenotot puhelimen ja somen asetuksista Ilmianna henkilö sivuston tai sovelluksen ylläpidolle
- Ota aikuisen kanssa tarvittaessa yhteyttä poliisiin
Lisätietoa: Minun sääntöni netinkäyttöön https://static1.squarespace.com/static/62ff3e3634f3fb2627aec764/t/63b56ef0b30d7569f1c1275a/1672834800401/1.+Minun+s%C3%A4%C3%A4nt%C3%B6ni+netink%C3%A4ytt%C3%B6%C3%B6n.pdf
MITÄ KUVIA JAAN NETTIIN?
Kesto: 20 min
Pohditaan, millaisia kuvia ja videoita nettiin kannattaa jakaa ja millaisia ei. Lapset nostavat peukun ylös, jos kyllä tai kääntävät peukun alas, jos ei. Käydään kunkin väittämän kohdalla läpi, miksi kyseinen kuva on hyvä tai ei ole hyvä nettiin.
- Video sinusta, kun leikit lapsena hiekkalaatikolla
- Kuva sinusta uimapuvussa
- Video, jossa pelleilet oudoilla ilmeillä
- Video, jossa aikuinen riehuu tai tappelee
- Video, jossa esittelet kotiasi
- Video, jossa tanssit
- Kuva kotitalostasi
- Kuva, jossa on selfiesi
- Kuva, jossa on perheesi
- Kuva, jossa on hieno maisema rannalta
- Kuva kaverisi syntymäpäiväjuhlilta
- Kuva, jossa näytät keskisormea
- Kuva, jossa on lemmikkieläimesi
- Kuva, jossa esittelet uutta t-paitaasi
- Video, jossa olet vauvana kylvyssä
- Kuva kaveristasi, kun hän on pukeutunut hassusti
- Kuva, jonka kehtaisit näyttää mummollesikin
Keskustellaan yhdessä: Millaisia kuvia kannattaa jakaa netissä tai lähettää toiselle? Ketkä kaikki voivat nähdä nettiin laitetun kuvan? Mitä tapahtuu kuville, videoille ja teksteille, jotka laittaa nettiin tai lähettää esimerkiksi WhatsAppissa?
Lisätietoa:
Kerrotaan tehtävän lopuksi yksityisyydestä ja omien tietojen suojaamisesta netissä. Mitä tietoja ja millä tavoin itsestä kannattaa maailmalle kertoa? Mitä tietoja netissä tai esim. peleissä ei kannata kertoa? Älä koskaan kerro netissä:
- omaa nimeäsi
- puhelinnumeroasi
- osoitettasi
- kouluasi
- urheilujoukkueesi nimeä
- tunnuksiasi eri palveluihin, salasanoja ei saa kertoa edes parhaalle ystävälle
- Voi hyvin kertoa nettitutuille, mistä elokuvista pitää tai mihin maahan haluaisi matkustaa – sellaisia asioita, joiden avulla ei saa selville, mikä nimesi on tai missä asut.
- Netissä olevat profiilit tai käyttäjät kannattaa asettaa yksityiseksi sovelluksen asetuksista. Tässä aikuinen voi auttaa. Tuntemattomia ei kannata hyväksyä kavereiksi peleissä tai sovelluksissa ilman vanhempien lupaa. On hyvä muistaa, että nettiin laitetut kuvat, videot ja tekstit voivat olla netissä ikuisesti.
MEDIAN SEURANTA
Kesto: 3 päivää.
Tarvikkeet: monisteet tulostettuna liitteestä: median seuranta- tehtävämoniste
Lapset täyttävät tehtävämonisteeseen omaan median käyttöön liittyviä asioita kolmen päivän ajalta yhdessä kotiväen kanssa. Lopuksi he miettivät yhdessä, mitkä asiat median käytössä ovat hyvin ja missä on vielä parannettavaa. Tehtävämoniste tarkastetaan koulussa yhdessä.
ESIMERKKITUNTI DIGITURVALLISUUDESTA
Kesto: 45min
Tarvikkeet: AV-laitteisto, paperia ja kyniä
LÄHTEET:
Kyberturvallisuuspeli Spoofy: https://www.spoofy.fi/
Media metka: https://mediametka.fi/
Oulun tunne- ja turvataitokasvatus: https://www.ouka.fi/tunne-ja-turvataitokasvatus
Pelastakaa lapset ry:https://www.pelastakaalapset.fi/
Someturva: https://www.someturva.fi/