Digiturvataidot 1. lk

Pienet lapsetkin ovat nykyään paljon ruudun ääressä esimerkiksi tabletilla tai kännykällä, josta saattavat vahingossakin eksyä pelottaville tai ahdistaville sivustoille tai nähdä ikäviä kuvia tai videoita. Myös isommat lapset saattavat näyttää heille jännittäviä tai pelottavia kuvia tai videoita laitteilta. Lasten suojaaminen viestintäteknologian uhkien varalta on yksi ajankohtaisimpia haasteita. 

Aikuisen ei tarvitse olla mediataituri, vaan voit kertoa lapsille yleisiä käyttösääntöjä, käyttäytymisohjeita, kriittisyyttä, kertoa digimaailmaan liittyvistä hienoista puolista sekä myös vaaroista. Lasten kanssa kannattaa yhdessä harjoitella medialaitteiden käyttöä ja erilaisten sovellusten ja pelien käyttöä. Näin myös aikuinen oppii samalla ja pysyy perässä lasten digimaailmasta. Turvataitoja kehittämällä lapset voivat paremmin kohdata ja käsitellä erilaisia tilanteita ja niistä syntyviä tunteita niin digitaalisissa kuin fyysisissäkin ympäristöissä.  

Tavoitteet: L1 L2 L3 L4 L5 

  • Opetellaan, mitä teknisten laitteiden turvallinen käyttö edellyttää 
  • Pohditaan ja opetellaan turvallisia käyttötapoja ja hyviä käytöstapoja digitaalisissa ympäristöissä 
  • Opetellaan sääntöjä turvalliseen median käyttöön 
  • Opetellaan tunnistamaan ikärajamerkinnät ja tunnistamaan ikätasolle sopivaa sisältöä mediassa 
  • Opetellaan tunnistamaan henkilötiedot ja erottamaan ne muista tiedoista 

Oppiaineisiin kytkeytyminen: Ympäristöoppi (T8 T9 T10 T11), Suomen kieli ja kirjallisuus (T7 T10) 

Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne

HARJOITUKSET:

KUVAKAAPPAUKSEN OTTAMINEN
Kesto: 15 min 
Tarvikkeet: jokaiselle mobiililaite tai tietokone 

On tärkeää, että lapsi tietää jo etukäteen, miten toimia kohdatessa erilaisia digiarjen tilanteita ja sisältöjä. Kuvakaappauksen avulla lapsen on huomattavasti helpompi kertoa digitaalisissa ympäristöissä kokemistaan niin mukavista kuin ikävistäkin tilanteista. Kuvakaappauksen yhdessä harjoittelu varhain tukee myös haastavien tilanteiden kohtaamista myöhemmin nuoruudessa. 

  • Kerrotaan lapsille, että digitaalisissa ympäristöissä voi tulla vastaan outoja, hämmentäviä ja pelottaviakin asioita. Mahdollisuus avoimeen keskusteluun suojaa lasta.  
  • Ohjeistetaan lasta ottamaan kuvakaappaus hämmentävissä tilanteissa ja näyttämään se turvallisille aikuisille, niin monelle kunnes hän saa apua tilanteeseen. (Kuvakaappausta ei tule koskaan lähettää!) 
  • Harjoitellaan kuvakaappauksen ottamista yhdessä aina kivoista ja mieluisista asioista ensin. https://www.suojellaanlapsia.fi/post/harjoitellaan-yhdessa-kuvakaappauksen-ottamista-ohjeistus

ENSIMMÄINEN PUHELIN
Kesto: 15 min
Tarvikkeet: AV-laitteisto

Katsotaan yhdessä video: https://www.mediataitokoulu.fi/tehtavapankki/ensimmainen-puhelin-animaatio-mediakasvatukseen/7034/ (3:29 min) 

Oheisia kysymyksiä voi käyttää apuna animaation katsomisen yhteydessä herättämään keskustelua ja tukemaan videon teemojen käsittelyä. 

1. Millaisia erilaisia tunteita Mijia kokee videon eri vaiheissa? 

  • Miltä Mijiasta tuntui ennen oman puhelimen saamista? Entä sen jälkeen? 
  • Mitä tunteita arvelette Mijian kokeneen, kun hän ei päässyt luokan viestiryhmään? Entä miltä Mijiasta tuntui, kun hänet oli otettu mukaan ryhmään? 

2. Millaiset asiat tai tapahtumat videolla olivat mielestänne kiusaamista tai epäreiluja tekoja? Miksi? 

3. Millaisia asioita reilu ja kiva kaveri tekee ja ei tee puhelimellaan? 

4. Mitä ovat puhelimeen luodut viestiryhmät? Mitä niissä tapahtuu? Miten ja miksi ryhmiä muodostetaan? Mistä tietää keiden kaikkien olisi hyvä olla jossain tietyssä ryhmässä mukana? 

5. Miten lohduttaisit ja neuvoisit Mijiaa tai ikäistäsi lasta, jolle tapahtuu puhelimen viestiryhmissä jotain ikävää? 

6. Mikä on mielestäsi hauskinta kavereiden tai muiden kanssa viestittelyssä? Millaisista viesteistä tai asioista sinulle on tullut hyvä mieli? Oletko joskus onnistunut ilahduttamaan jotakuta puhelimella? Mitä silloin teit? 

OMA PUHELIN TUTUKSI
Kesto:  20 min 
Tarvikkeet: osaako kännykkä puhua.pdf

Onko sinulla oma kännykkä? Entä kavereillasi? Mitä kaikkea omalla kännykällä voi tehdä? Tutustu oman puhelimesi toimintoihin. 

1. Kirjoita lista toiminnoista, joita löydät omasta kännykästäsi. Voit myös piirtää sovellusten symbolit. 

2. Jos olet ladannut pelejä tai muita sovelluksia, kirjoita tai piirrä niistä lista. 

3. Alleviivaa ne toiminnot tai sovellukset, jotka ovat sinulle kaikista tärkeimmät. 

4. Ympyröi ne toiminnot tai sovellukset, joita haluaisit oppia käyttämään paremmin. 

5. Näytä lista aikuiselle ja kerro tärkeimmät toiminnot ja sovelluksesi. 

6. Tarkistakaa yhdessä aikuisen kanssa yksityisyysasetukset mahdollisista käytössä olevista sovelluksista. 

MEDIA JA HYVINVOINTI
Kesto: 15 min 
Tarvikkeet: media ja hyvinvointi –monisteet jokaiselle tulostettuna: https://www.mediataitokoulu.fi/images/mediavalineet.pdf  

Tehtävän avulla on tarkoitus selvittää, millaisia mediavälineitä oppilaat käyttävät ja miten he niitä käyttävät.  

  • Mitä medialaitteita teillä on kotona?  
  • Mitä hyvää medialaitteisiin liittyy?  
  • Mitä mieluisia asioita medialaitteilla voidaan tehdä?  
  • Entä mitä sellaisia mieluisia asioita oppilaat keksivät, joihin ei liity medialaitteita? Aluksi opettaja käy Media ja hyvinvointi –tehtävämonisteen luokan kanssa läpi.  
  • Opettaja pyytää oppilaita värittämään ne medialaitteet, joita he itse käyttävät. Tämän jälkeen oppilaat piirtävät rastin ruutuun niiden laitteiden kohdalle, joiden käyttöön on sovittu säännöt (peliaika, ei saa käyttää yksin, puhelin laitetaan yöksi pois).  
  • Lopuksi oppilaat piirtävät lomakkeeseen itselleen mieluisia vapaa-ajan asioita medialaitteilla sekä ilman medialaitteita, kuten harrastuksia, leikkejä, pelejä ja kotiaskareita 

Lopuksi Media ja hyvinvointi -tehtävämoniste käydään läpi parin tai koko luokan kanssa. Keskustellaan, miten medialaitteiden käyttäminen voi vaikuttaa myönteisesti hyvinvointiin, ja miksi jaksamisen ja hyvinvoinnin kannalta on toisaalta tärkeää, että päivän toimet ovat monipuolisia, ja että medialaitteita käytetään kohtuudella. Luokassa voidaan pohtia, millä tavoin medialaitteiden käyttö vaikuttaa hyvinvointiin.  

Esimerkkikysymyksiä:  

  • Mitkä ovat itselle tärkeitä medialaitteita ja -tuotteita? Miksi?  
  • Millaisia myönteisiä tunteita medialaitteet ovat herättäneet? Entä kielteisiä? 
  • Mihin laitat kännykän, kun menet nukkumaan? 
  • Miten pelaaminen ja ohjelmien katselu voivat vaikuttaa nukkumiseen?  
  • Mikä on sopiva määrä aikaa, jonka voi käyttää pelaamiseen ja median käyttämiseen päivittäin?  
  • Mitä liiallinen pelaaminen tai median käyttö voi aiheuttaa? 
  • Miksi medialaitteen käyttöön liittyen on hyvä olla sääntöjä? 

MEDIAKULKUE
Kesto: 10 min 

Lapset asettuvat jonoon kädet toistensa harteilla ja lähtevät jonossa liikkeelle. Jonon ensimmäinen on kuljettaja, joka ohjaa jonoa. Ohjaaja toimii kuuluttajana ja huutaa erilaisia pysäkin nimiä (halutessa pysäkit voivat olla nimettyinä seinillä). Junasta poistutaan (eli irrottaudutaan jonosta) pysäkin nimen mukaisesti ja vastataan pysäkkiä koskevaan kysymykseen joko viereiselle lapselle tai vuorotellen koko ryhmä ohjaajalle.  

  • Kännykkälässä poistutaan junasta ”puhelimeen puhumalla” ja vastataan kysymykseen – Kenelle soitat?  
  • Kamerakylä – Mistä otat kuvia? 
  • Radiosaari – Mitä kuuntelet?,  
  • Videopelikatu – Mitä peliä pelaat? 
  • Musiikkitie – Mitä kappaletta kuuntelet?  
  • Satukirjametsä – Mitä kirjaa luet?  


Kysymykseen vastaamisen jälkeen palataan takaisin jonoksi ja juna jatkaa matkaa.

LIIKENNEVALOPELI
Kesto: 15 min 
Tarvikkeet: vihreä, keltainen ja punainen lappu jokaiselle osallistujalle tai tilaan vihreä, keltainen ja punainen iso paperi, ohjaajalle lista väittämistä: Digiturvallisuus-vaittamat-1lk

Jokainen pelaaja saa kolme lappua: vihreän, keltaisen ja punaisen tai eri puolille tilaa laitetaan vihreä, keltainen ja punainen iso paperi. Kun ohjaaja lukee väittämän ääneen lasten on nostettava lappu tai liikuttava tilassa valitsemansa värin kohdalle. 

Vihreä = Tämä on turvallista ja hyväksyttävää. 
Keltainen = Tässä täytyy olla varovainen ja harkita tilannetta. 
Punainen = Tämä ei ole turvallista tai hyväksyttävää.

Pelin vetäjä selittää oikean vastauksen ja antaa perustelut. Peliä jatketaan, kunnes kaikki väittämät on käyty läpi. Peli auttaa lapsia hahmottamaan, mitkä toiminnot ja käytökset digimaailmassa ovat turvallisia, missä täytyy olla erityisen varovainen ja mitä tulisi ehdottomasti välttää. Pelin jälkeen on hyvä idea käydä läpi pelissä esiin nousseet aiheet ja keskustella niistä tarkemmin yhdessä. 

OUTOJA YHTEYDENOTTOJA 
Kesto 10min
Tarvikkeet: väittämät opettajalle 

Keskustele lasten kanssa oudoista yhteydenotoista, asiattomista viesteistä ja tietojen kalastelusta väittämien avulla. Voit käyttää tehtävässä mielipidejanaa, hymiökortteja, peukkuja tai jos haluat innostaa oppilaita liikkumaan niin maa-meri-laiva- leikin periaatteita. Lasten tehtävä on ilmaista ovatko he samaa mieltä, eri mieltä vai siltä väliltä kerrotuista väittämistä. 

Väittämiä: 

Tehtävä on tärkeä purkaa välittömästi lapsen ilmaistua oman mielipiteensä. Aikuisen ohjaus ja palaute on tehtävässä tärkeää. 

  • Kuka tahansa voi saada outoja viestejä 
  • Tuntemattomien puheluihin pitää aina vastata 
  • Tuntemattomalle voi sanoa, että en halua puhua kanssasi 
  • Oma nimi ja osoite ovat henkilökohtaisia tietoja 
  • Puhelinnumero ei ole henkilökohtainen tieto 
  • Salasanan voi kertoa, jos joku sitä kysyy 
  • Omaa osoitetta ei kannata kertoa tuntemattomille 
  • Kaveri saa jakaa eteenpäin sinun kuviasi kysymättä sinulta 
  • Kaikki aikuiset ovat netissä luotettavia 
  • Pelatessa voi tutustua kivoihin uusiin kavereihin 
  • Kaverin tietoja saa jakaa eteenpäin 
  • Omia tietoja kannattaa jakaa, jos voi voittaa uuden puhelimen 
  • Jos joku kiristää jollain asialla, siitä pitää kertoa heti aikuiselle 
  • Tutustuessa uuteen kaveriin on tärkeä jakaa itsestään salaisuuksia 
  • Jos saa oudon viestin on hyvä kertoa asiasta aikuiselle 

Pyydä lapsia kertomaan lopuksi yksi mieleen jäänyt asia.  
Mihin tilanteeseen oli vaikein muodostaa mielipide? Yllättikö tehtävässä jokin asia? 

SOPIVAA VAI EI
Kesto: 15 min 
Tarvikkeet: Sopivaa vai ei-korttipeli.pdf 

Ohjaaja ottaa käsittelyyn ajankohtaisia aiheita tai lasten suosiossa olevia pelejä, elokuvia ja YouTube videoita, joista ohjaaja näyttää lapsille kuvia. Lapset voivat näyttää peukutuksella arvioidessaan kunkin kuvan sopivuutta heille. Peukku ylös= sopiva ja peukku alas=ei sopiva. Peliä voidaan pelata myös jana-pelinä siten, että toisessa päässä tilaa on “sopiva” ja toisessa “ei sopiva” ja oppilaat menevät siihen päätyyn kumpaan he ajattelevat väittämän sopivan. 

Kun kaikki kuvat on katsottu läpi, ohjaaja voi keskustella lasten kanssa siitä, miksi he kokivat tietyn sisällön sopivaksi tai ei sopivaksi, ja vahvistaa ymmärrystä ikärajamerkinnöistä ja turvallisesta median käytöstä.  Lasten kanssa voidaan myös keskustella siitä, minkälaisia rajoituksia heillä on kotona pelien, elokuvien, tv-sarjojen yms. suhteen.  

Esimerkkejä korttien sisällöistä: 

  1. Elokuva: Kuva: Ryhmä hau-elokuvasta 
  2. Peli: Kuva Minecraft-pelistä. 
  3. Video: Kuva lastenlaulusta YouTube-videosta. 
  4. Sarja: Kuva: Squidgame tv- sarjasta. 
  5. Peli: Kuva Call of Duty-pelistä. 
  6. Video: Kuva uutisvideosta suuresta maanjäristyksestä. 
  7. Elokuva: Kuva Frozen-elokuvasta. 
  8. Peli: Kuva Lego City-pelistä. 
  9. Video: kuva vlogista, jossa lapsi avaa leluja. 
  10. Elokuva: Kuva kauhuelokuvasta, jossa näkyy vain elokuvan nimi ja synkkä tausta. 
  11. Peli: Kuva Minecraft-pelistä 
  12. Video: Kuva musiikkivideosta, jossa pop-tähti laulaa ja tanssii. 

Ohjaaja voi myös näyttää kuvan ikärajoituksista ja niihin liittyvistä merkinnöistä ja keskustella näistä lasten kanssa. Kuva löytyy: https://kavi.fi/kuvaohjelmien-ikarajat-ja-tarjoaminen/  

TIETOTURVALLINEN TARINA
Kesto: 20 min 
Tarvikkeet: Sävelen peliseikkailu tulostettuna tai heijastettuna taululle: Savelen-peliseikkailu-tarina

Ohjaaja lukee “Sävelen peliseikkailu” -tarinaa ja pysäyttää tarinan sopivassa kohdissa ja kysyy kuuntelijoilta, onko toiminta turvallista vai ei?  

Sävelen peliseikkailu 

Sävel on innostunut pelaaja, joka rakastaa online-pelejä. Eräänä päivänä, pelatessaan uutta suosittua verkkoavaruuspeliä, hän sai viestin toiselta pelaajalta nimeltä SpaceMaster2023. “Moikka! Oot tosi hyvä tässä pelissä. Missä päin asut?” SpaceMaster2023 kysyi. 

Sävel mietti hetken. Oli mukavaa saada kehuja, mutta hän muisti vanhempiensa sanoneen jotain siitä, ettei saa kertoa tuntemattomille missä asuu. “Kiitos! Tykkään pelata tätä. Mutta en voi kertoa, missä asun,” Sävel vastasi. 

SpaceMaster2023 jatkoi: “No, minkä ikäinen oot? Mä oon 10.” 

Sävel mietti jälleen. Oliko ikä samanlainen tieto kuin osoite? “Oon suunnilleen sun ikänen,” Sävel vastasi hieman epäröiden. 

“Kiva! Mulla on huomenna synttärit. Saanko sun sähköpostin, niin voin kutsua sut virtuaalibileisiini?” SpaceMaster2023 kysyi innoissaan. 

Sävel tunsi olonsa epämukavaksi. “Mun pitää kysyä eka vanhemmilta,” Sävel kirjoitti, vaikka ei ollutkaan varma, aikoiko hän todella kysyä. 

Pelin edetessä SpaceMaster2023 lähetti kuvan itsestään lemmikkinsä kanssa. “Tässä mä ja mun koira Max. Lähetätkö sä mulle kuvan itsestäsi?” 

Sävel tiesi, että ei saisi lähettää kuvia itsestään netissä tuntemattomille. “Mulla ei nyt ole kuvia, mutta sinulla on hieno koira!” Sävel vastasi. 

Sitten SpaceMaster2023 kysyi: “Missä koulussa käyt? Ehkä me ollaan samassa koulussa!” 

Sävel mietti hetken, mutta päätti olla kertomatta. “En mä oikein halua kertoa. Toivottavasti ymmärrät,” Sävel kirjoitti. 

Pelin loputtua Sävel meni juttelemaan vanhempiensa kanssa ja kertoi keskustelustaan. Vanhemmat kehuivat Säveltä siitä, että hän ei jakanut liikaa tietoja itsestään ja he muistivat taas kerrata, mitä kaikkea netissä on turvallista jakaa ja mitä ei. 

MITÄ SAAN JAKAA? 
Kesto: 5 min 
Tarvikkeet: kortit tulostettuna liitteestä: https://static1.squarespace.com/static/62ff3e3634f3fb2627aec764/t/63b58b6971549651cb5e3f6b/1672842089391/5.+Mit%C3%A4+saan+jakaa.pdf  

Tulosta kortteja ja jaa lapset kahden tai neljän hengen ryhmiin. Lapset päättelevät ryhmissä mitä kuvia saa jakaa ja mitä ei kannata jakaa verkossa. 

ESIMERKKITUNTI DIGITURVALLISUUDESTA
Kesto: 45min
Tarvikkeet: AV-laitteisto

Digiturvallisuus.pdf

LÄHTEET:

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti: https://kavi.fi/  
Mannerheimin Lastensuojeluliitto: https://www.mll.fi/  

Mediataitokoulu: https://www.mediataitokoulu.fi/tehtavapankki/ensimmainen-puhelin-animaatio-mediakasvatukseen/7034/  

Oulun turvataitomateriaali: https://www.ouka.fi/tunne-ja-turvataitokasvatus  

Pelastakaa lapset ry: https://www.pelastakaalapset.fi/  

Suojellaan lapsia ry: https://www.suojellaanlapsia.fi/  

Väestöliitto: https://www.vaestoliitto.fi/