Tunteiden tunnistaminen 7. lk
Tunnetaidoiksi kutsutaan taitoja tunnistaa, säädellä, ilmaista ja sanoittaa tunteita. Tunteiden kohtaaminen ja hyväksyminen ovat keskeinen osa mielen hyvinvointia. Omien tunteiden läpi eläminen, hyväksyminen ja ilmaiseminen rakentavalla tavalla auttavat saavuttamaan tavoitteita sekä luomaan ja ylläpitämään ihmissuhteita. Tunteiden tunnistaminen auttaa ymmärtämään omaa ja muiden ihmisten toimintaa. Se auttaa myös suhtautumaan toisen ihmisen tunteisiin. Tunteiden hallintaa ja oman toiminnan säätelemistä pidetäänkin tunnekasvatuksen tärkeimpinä tavoitteina.
Tunnesäätelyn taitojen harjoittelun tavoitteena on oppia ymmärtämään tunteita, vähentää haavoittuvuutta kielteisille tunnekokemuksille ja lisätä tietoisesti positiivisia tunteita, sekä oppia päästämään irti kurjaa oloa tuottavista tunteista. Tunnesäätelyn harjoituksiin liittyy voimakkaasti myös rauhoittumisen elementti, josta on oma osionsa materiaalipaketissa. Tätä materiaalia voi hyödyntää tunnetaitojen opettamisen rinnalla.
Tavoitteet: L1, L2, L3, L4, L6, L7
- Opetellaan tunnistamaan, sanoittamaan ja ilmaisemaan tunteita
- Harjoitellaan erottamaan tilanne ja siihen liittyvät tunteet sekä ajatukset.
- Pohditaan, mikä merkitys tunteilla on olotilaamme ja hyvinvointiimme.
Oppiaineisiin kytkeytyminen: suomen kieli ja kirjallisuus (T3, T4), terveystieto (T2, T3), liikunta (T8), oppilaanohjaus (T1, T2, T3, T4) uskonto (T10), elämänkatsomustieto (T10)
Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne
HARJOITUKSET:
FIILISKIERROS
Kesto: 5-10 min
Tarvikkeet: Postikortteja, erilaisia kuvia leikattuna tai vaihtoehtoisesti tulostettavat kuvat liitteestä: https://ensijaturvakotienliitto.fi/violary/wp-content/uploads/sites/31/2021/08/tunnekortit-nuorille-WEB.pdf
Istutaan piirissä lattialla. Ohjaaja levittää kuvakortit lattialle piirin keskelle kuvapuoli ylöspäin. Jokainen nuori valitsee korteista sen kortin, joka kuvaa hänen fiilistään juuri sillä hetkellä. Millaisin fiiliksin nuori on tullut tänään kouluun ja tähän tilanteeseen. Mikä tähän fiilikseen on vaikuttanut? Ohjaaja voi aloitta kierroksen ja toimia esimerkkinä.
HELLUREI JA HELKKARIN TUNTEET
Kesto: 5-10 min
Tarvikkeet: AV-laitteisto
Ohjaaja näyttää Hellurei ja helkkarin tunteet –videon osallistujille: https://youtu.be/_tQ1jkbafcY?si=RYfJgBLRL41iDJOt (2:27 min). Videon katsomisen jälkeen yhteistä keskustelua.
Kysymykset videoon:
- Millaisia vääristyneitä mielikuvia meillä saattaa olla tunteista? Kerro esimerkki.
- Miten tunteet voivat tuntuvat kehossa, miten ne ilmenevät ulospäin?
- Mitkä tunteet ovat vaikeimpia tunnistaa? Miksi?
- Miten voit oppia ymmärtämään omia tunteita?
OLENKO AINOA, JOKA ON JOSKUS OLLUT…
Kesto: 10 min
Tarvikkeet: tuolit jokaiselle
Aloitetaan harjoitus käymällä läpi mitä kaikkia tunteita on olemassa. Osallistujat voivat viitata tai huudella vapaasti eri tunteita.
Jatketaan itse harjoitukseen, jossa on sama periaate, kun ”hedelmäsalaatti” -leikissä eli yksi seisoo keskellä ja muut istuvat hänen ympärillään tuoleilla ringissä.
Käydään läpi tunnekokemuksia siten, että keskellä oleva miettii jonkun tunteen, joka hänellä on joskus ollut, ja sanoo sen muille aloittaen lauseen: “Olenko ainoa joka on joskus ollut…(vihainen, iloinen, nolostunut)” Kaikki, jotka ovat joskus kokeneet samaa tunnetta, nousevat yhtä aikaa ylös ja vaihtavat paikkoja. Viereiselle tuolille ei saa mennä. Myös keskellä oleva menee yhdelle vapaalle tuolille – eli keskellä oleva vaihtuu koko ajan.
Jos kukaan ei ole tuntenut samaa tunnetta, kuin keskellä oleva, ohjaaja antaa merkin, ja kaikki osallistujat vaihtavat paikkaa.
Ohjaajalle kysymyksiä harjoituksen purkuun:
- Mikä tunne oli sellainen, mitä moni oli tuntenut?
- Jäikö joku tärkeä tunne sanomatta?
- Oliko harjoituksessa helppo tuoda rehellisesti tunteitaan esille?
TUNNEVALOKUVAT: YHTEINEN TUNNE
Kesto: 10-15 min
Tarvikkeet: Pähkä ja Kamu -tunnetilakortit
Jaetaan luokka 3-4 henkilön pienryhmiin. Jokainen pienryhmä saa oman tunnetilakorttinsa. Pienryhmä suunnittelee ryhmävalokuvan (still-kuva) jäsenistään oman korttinsa tunnetilaa esittämässä.
Mennään katsomo-lava-muodostelmaan. Yksi pienryhmä kerrallaan esittää oman ryhmävalokuvansa. Katsojat arvaavat, mistä tunteesta on kyse.
Vinkki: Ryhmät voivat esittää myös valokuvat tilanteista, mitä on tapahtunut ennen tunnevalokuvan ottamista, ja mitä tapahtuu kuvan ottamisen jälkeen.
Pohdittavaksi:
• Millä tavoin tunne ilmeni ryhmävalokuvissa?
• Millä tavoin erilaiset tapahtumat tai asiat vaikuttavat tunteisiin?
TUNNESPOTTI
Kesto: 20 min
Istutaan katsomo-lava-muodostelmassa. Noin kolmasosa oppilaista menee seisomaan katsojien eteen riviin siten, että jokainen on ikään kuin omassa näkymättömässä valospotissaan/valokeilassaan.
Sovitaan teemaksi esimerkiksi ammatit, kotityöt tai harrastukset. Jokainen esiintyjä miettii hiljaa mielessään teemaan liittyvän oman tekemisen, jota osaa esittää pantomiimina eli ilman ääntä. Ohjaajan merkistä kaikki esittävät hetken omaa tekemistään yhtä aikaa ilman ääntä ja katsojat antavat aplodit.
Jatketaan harjoitusta niin, että ohjaaja pyytää katsojilta kolme mahdollisimman erilaista tunnetilaa (esim. rakkaus, viha, suru). Nyt esiintyjät pääsevät esittämään samaa tekemistä kolmella eri tunnetilalla. Ohjaajan merkistä aloitetaan ensimmäisellä tunnetilalla ja aina uudesta merkistä vaihdetaan uuteen tunnetilaan.
Lopuksi yhteistä keskustelua: ”Miten tunteet näkyivät tekemisessä? Miten tunteet tuntuivat ja näkyivät kehossa?” Kun ensimmäinen esiintyjäkaarti on valmis, käydään samalla rakenteella läpi myös toinen ja kolmas
TUNNETAITO VÄITTEET
Kesto: 10 min
Ohjaaja esittää väitteitä ja jokainen saa miettiä, onko väitteen kanssa samaa vai eri mieltä. Oman mielipiteen voi esittää esimerkiksi käsillä (kyllä = kädet auki Y-asennossa tai ei= kädet ristissä X-asennossa) tai peukulla (kyllä = peukku ylös ja ei = peukku alas).
Esimerkkiväitteitä:
- Toisen ihmisen tunteita on tärkeää yrittää ymmärtää.
- Toisen ihmisen tunteen tunnistaminen on vaikeaa.
- Oman tunteen tunnistaminen on vaikeaa.
- Viha on aina huono tunne, rakkaus on aina hyvä tunne.
- Saman tunteen voi ilmaista monella eri tavalla.
- Kaikki tunteet ovat ok mutta kaikki teot eivät ole.
- Tunteita voi muuttaa ajatuksen voimalla.
- Tunteeseen voi jäädä koukkuun.
LÄHTEET:
Perusopetuksen tunne- ja turvataitokasvatuksen opetusmateriaali, Oulu 7.-9. luokat: https://www.ouka.fi/media/6379/download
Tunnetaito opas, SPR: https://rednet.punainenristi.fi/system/files/page/SPR%2C%20NOY_tunnetaito-opas%281%29_0.pdf
Kiitos kaveruudelle-käsikirja: https://www.kuopio.fi/uploads/2023/02/kiitos-kaveruudelle-kasikirja.pdf