Tunteiden tunnistaminen 4. lk

Tunnetaidoiksi kutsutaan taitoja tunnistaa, säädellä, ilmaista ja sanoittaa tunteita. Tunteiden kohtaaminen ja hyväksyminen ovat keskeinen osa mielen hyvinvointia. Omien tunteiden läpi eläminen, hyväksyminen ja ilmaiseminen rakentavalla tavalla auttavat saavuttamaan tavoitteita sekä luomaan ja ylläpitämään ihmissuhteita. Tunteiden tunnistaminen auttaa ymmärtämään omaa ja muiden ihmisten toimintaa. Se auttaa myös suhtautumaan toisen ihmisen tunteisiin. Tunteiden hallintaa ja oman toiminnan säätelemistä pidetäänkin tunnekasvatuksen tärkeimpinä tavoitteina.  
 
Tunnesäätelyn taitojen harjoittelun tavoitteena on oppia ymmärtämään tunteita, vähentää haavoittuvuutta kielteisille tunnekokemuksille ja lisätä tietoisesti positiivisia tunteita, sekä oppia päästämään irti kurjaa oloa tuottavista tunteista. Tunnesäätelyn harjoituksiin liittyy voimakkaasti myös rauhoittumisen elementti, josta on oma osionsa materiaalipaketissa. Tätä materiaalia voi hyödyntää tunnetaitojen opettamisen rinnalla.

Tavoitteet: L1, L2, L3, L4, L6, L7 

  • Harjoitellaan tunnistamaan tunteita itsessä ja toisissa sekä nimeämään ja ilmaisemaan erilaisia tunteita.  
  • Pohditaan oman tunnetilan vaikutusta omaan mieleen ja kehoon ja sitä kautta omaan toimintaan. 
  • Harjoitellaan erottamaan tilanne ja siihen liittyvät tunteet.  

Oppiaineisiin kytkeytyminen: suomen kieli ja kirjallisuus (T1, T2, T3, T4), ympäristöoppi (T10), liikunta (T8), uskonto (T11)

Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne

HARJOITUKSET: 

ARVAA MIKÄ TUNNE? 
Kesto: 5-10 min 
Tarvikkeet: Pähkä ja Kamu –tunnetilakortit 

Lapset jaetaan pieniin ryhmiin ja jokaiselle ryhmälle annetaan yksi tunnekortti. Ryhmissä pohditaan:  

  • Mikä tunne kortissa on?  
  • Missä tilanteessa kyseistä tunnetta voi tuntea?  
  • Missä kohtaa kehoa tunne tuntuu?  

Tämän jälkeen ryhmät esittävät tunteen patsaana tai liikkeinä ja ilmeinä pantomiimin tapaan. Muut ryhmät yrittävät arvata, mistä tunteesta on kysymys. Keskustelu esitysten lomassa tai niiden jälkeen: Missä tilanteissa olet kokenut kyseistä tunnetta? Missä kehon osassa tunne on tuntunut? Minkä tunteen arvaaminen oli helppoa? Entä haastavaa? 

TUNTEITA ILMEIN, ELEIN JA ASENNOIN 
Kesto: 5-10 min 
Tarvikkeet: Pähkä ja Kamu –tunnetilakortit

Asetutaan seisomaan kahteen piiriin niin, että sisemmän piirin ryhmäläisten kasvot ovat kohti ulkopiiriläisiä. Jokaisen sisäpiiriläisen kohdalla on yksi ulkopiiriläinen eli oma pari. Harjoituksessa sisäpiiri pysyy paikallaan ja ulkopiiriläiset liikkuvat aina ohjaajan merkistä oikealle seuraavan lapsen luokse. Jatketaan samalla tavalla koko kierros läpi. 

Ohjaaja antaa sisäpiirissä oleville yhden tunnekortin jokaiselle. Lapset esittävät kortissa olevan tunnetilan ilmeillä, eleillä ja asennoilla parille. Toinen pareista yrittää arvata oikean tunteen.  

Toisella kierroksella voi kokeilla keksiä tunnetiloille vastakohtia. Ohjaaja antaa sisäpiiriläisille tunnetilan valmiiksi (ilo, viha, hermostuneisuus, pelko jne.) jota hän esittää. Ulkopiirissä olevan parin tulee esittää tälle tunteelle vastakohta ilmeillä ja eleillä. Lopuksi nimetään esitetty tunne. 

MIELIPIDEJANA: MILLE SINUSTA TUNTUU…? 
Kesto: 5-10 min 
Tarvikkeet: maalarinteippi 

Tilaan hahmotetaan joko kuvitteellinen jana kulkemaan ikkunan ja oven väliin tai merkitään mielipidejana lattiaan teipillä. Janan toinen ääripää nimetään kyllä- pääksi/positiiviseksi pääksi ja toinen ei-pääksi/negatiiviseksi pääksi. Ryhmän ohjaaja sanoo alla olevia väittämiä ja ryhmäläiset asettuvat janalla siihen kohti, miten voimakkaana he kokevat ohjaajan esittämän väittämän. Tässä harjoituksessa pohditaan suuttumuksen/ärtymyksen tunteen voimakkuutta. 

Väittämät: 

  • Kaveri vie piposi. 
  • Jotkut supattelevat seurassasi. 
  • Kaverisi ostaa samanlaisen paidan kuin sinulla. 
  • Saat kuulla, että osa kaveriporukastasi on tehnyt oman whatsup-ketjun, johon sinua ei ole liitetty. 
  • Tarjottimesi tippuu ruokalassa lattialle ja muut nauravat. 
  • Kaverisi keksivät sinulle uuden lempinimen, joka ei varsinaisesti ole haukkumasana, mutta et ole ihan varma pidätkö siitä. 
  • Kaverisi tekee aina samanlaisen kuvistyön kuin sinä, ja sinä sait idean ensin. 

MIKÄ SINUA SUUTUTTAA? 
Kesto: 10-15 min 
Tarvikkeet: värikynät, liite: https://viitotturakkaus.fi/tuote/vihaiset-omenat/

Ohjaaja jakaa kaikille lapsille liitteessä olevan monisteen ja värikynät (keltainen, punainen, vihreä). Vihaiset omenat tehtävässä lapsi värittää omenoita joko vihreäksi, keltaiseksi tai punaiseksi sen mukaan kuinka paljon esitetty tilanne häntä suututtaa. Ensimmäisessä monisteessa väittämät on annettu valmiiksi. Materiaalissa on mukana myös vaihtoehto, johon ohjaaja tai lapset voivat itse kirjoittaa esimerkkitilanteita.  

Vinkki: Tulosta yksi ja kirjoita esimerkit, kopioi sitten niin monta kuin tarvitset. 

TUNNETAITOPELI 
Kesto: 10-15 min 
Tarvikkeet: nopat, pelimerkit, pelilauta liitteestä:  https://www.varinautit.fi/wp-content/uploads/2023/02/varinautit_tunnetaitopeli_kysymykset.pdf

Ohjaaja jakaa lapset pieniin ryhmiin (2-3 henkilöä) ja tulostaa jokaiselle ryhmälle oman pelialustan. Pelataan peli ryhmissä läpi vastaillen pelissä oleviin kysymyksiin. 

LÄHTEET: 

Tunne-, vuorovaikutus ja turvataitojen opetusmateriaalipaketti 4.lk. Tampereen kaupunki. Perusopetus. 2023.  

Perusopetuksen tunne- ja turvataitokasvatuksen opetusmateriaali 3.-4. luokat, Oulu: https://www.ouka.fi/media/6377/download 

Viitottu rakkaus: https://viitotturakkaus.fi/ 

Värinautit: https://www.varinautit.fi/