Itsetuntemus 4. lk

Kuka minä olen? 

Itsetuntemuksella tarkoitetaan ymmärrystä itsestä. Se on omien vahvuuksien, heikkouksien, arvojen ja asenteiden tunnistamista. Se on itseluottamusta ja itsensä arvostamista, kykyä arvostaa muita ihmisiä sekä epäonnistumisten ja pettymysten sietämistä.  Lapsen/nuoren itsetuntoon ja minäkuvaan vaikuttavat erityisesti häntä ympäröivät ihmiset ja ryhmät.  

Itsetunnon kehittymisen kannalta onkin tärkeää, miten hän tuntee kuuluvansa esimerkiksi kouluunsa, luokkaansa ja ystäväpiiriinsä. Myönteisen minäkuvan sekä vahvan itsetunnon kehittyminen vaatii arvostusta, onnistumisen kokemuksia sekä vahvuuksien tunnistamista ja sanoittamista.  

Aikuisten täytyy uskoa siihen, että kaikissa lapsissa ja nuorissa on hyviä asioita ja tuoda ne näkyväksi, jotta lapsi/nuori ymmärtää olevansa arvokas, tärkeä ja hyvän kohtelun arvoinen. Näillä kaikilla on merkitystä turvallisen luokkayhteisön rakentumisessa, mikä nähdään tärkeänä itsetunnon kasvualustana.

Tavoitteet: L1, L2, L3, L4, L6, L7 

  • Tavoitteena on vahvistaa itsetuntemusta ja itseluottamusta 
  • Oppia tiedostamaan omia taitoja ja vahvuuksia sekä huomaamaan niitä toisissa. 

Oppiaineisiin kytkeytyminen: suomen kieli ja kirjallisuus (T1, T2, T3, T4), ympäristöoppi (T10), liikunta (T8, T9, T10, T11), uskonto (T10, T11, T12), elämänkatsomustieto (T1, T3, T4)

Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne

HARJOITUKSET: 

VAHVUUSMUISTELU 
Kesto: 5-10 min  
Tarvikkeet: Pähkä ja Kamu -vahvuuskortit

Istutaan piirissä lattialla. Ohjaaja on levittänyt vahvuuskortit piirin keskelle kuva puoli ylöspäin. Kaikki nostavat vuorollaan yhden vahvuuskortin. Tämän jälkeen jokainen kertoo omasta elämästään tilanteen, jossa kyseistä vahvuutta joko on tarvinnut tai tilanteen, jossa sitä olisi tarvinnut. Annetaan lapsille aikaa miettiä vastauksia, ennen kuin käydään yhdessä jokaisen valitsemat vahvuudet ja tilanteet läpi. 

VAHVUUSBINGO 
Kesto: 10-15 min 
Tarvikkeet: Pähkä ja Kamu -vahvuuskortit , paperia, kynät 

Ohjaaja jakaa kaikille osallistujille paperin ja kynän. Jokainen lapsi piirtää itselleen bingoruudukon (4X4) ruutua ja kirjoittaa jokaiseen ruutuun yhden vahvuussanan. Ohjaaja valitsee tai päätetään yhdessä, mitkä 16 vahvuutta valitaan peliin mukaan Pähkä ja Kamu vahvuuskorteista. Valitut vahvuudet voi esimerkiksi kirjoittaa taululle. 

Ohjaaja kertoo osallistujille vahvuuskorteissa olevan vihjeen (vahvuuskorttien takana). Lapset rastittavat ruudukosta sen vahvuuden, joka heidän mielestään sopii vihjeeseen.  

Kuka saa ensimmäisenä bingon?  

MINUN VAHVUUTENI -VAHVUUSTAULU 
Kesto: 10-15 min 
Tarvikkeet: A4 paperit, kynät 

Istutaan piirissä luokan lattialla. Ohjaaja jakaa jokaiselle lapselle tyhjän A4 paperin ja kynän. Jokainen kirjoittaa oman nimensä tyhjälle paperille. Papereita kierrätetään aina vasemmalla puolella istuvalle henkilölle.   

Jokainen kirjoittaa yhden myönteisen asian paperille siitä, jonka nimi on paperissa. Kun oma paperi palaa kierroksen jälkeen, voitte lukea mainitut vahvuudet mielessänne tai halutessanne jakaa ne ryhmän kesken. Harjoituksen jälkeen on hyvä pohtia yhdessä seuraavia kysymyksiä: 

  • Miltä palautteen antaminen tuntui?   
  • Miltä palautteen saaminen tuntui?   
  • Oliko sinusta helppoa sanoa/kirjoittaa hyviä asioita toisista?   
  • Miten myönteistä puhetta voisi lisätä arjessa?

MIELIKUVIA MINUSTA
Kesto: 10-15 min 
Tarvikkeet: kynät ja paperia kaikille osallistujille 

Ohjaaja lukee ääneen tai heijastaa valkokankaalle virkkeenalkuja yksi kerrallaan. Osallistujat kirjoittavat kyseisen virkkeenalun ylös paperille ja pohtivat itsekseen, miten jatkaisivat sitä. Harjoitus kannustaa pohtimaan omaa persoonaa eri näkökulmista ja vahvistaa itsetuntemusta. Kun kysymyksiä on useita, tulee huomaamattaan pohtineeksi ja kertoneeksi itsestään yllättävän paljon. 

1. Jos olisin oppitunti, olisin… 
2. Jos olisin kouluruoka, olisin… 
3. Jos olisin jokin paikka meidän koulussa, olisin… 
4. Jos olisin musiikkikappale tai laulu, olisin… 
5. Jos olisin urheiluväline, olisin… 
6. Jos olisin huonekalu, olisin… 
7. Jos olisin kirja, olisin… 
8. Jos olisin vaate, olisin… 

Purkakaa harjoitus käymällä vastaukset kysymys kerrallaan läpi siten, että jokainen kertoo ja perustelee valintansa. Jokainen jakaa itsestään ryhmälle sen verran kuin on valmis. Myös ohjaaja voi osallistua harjoitukseen. Harjoituksen purun yhteydessä keskustellaan myös siitä, miltä oman itsen kuvailu tuntui. 

MILLAINEN MINÄ OLEN TOISTEN SILMIN? 
Kesto: 10-15 min 
Tarvikkeet: paperin paloja ja kynät 
 
Ryhmä jaetaan n. 4-5 lapsen ryhmiin. Jokaiselle ryhmäläiselle jaetaan kynät ja paperin paloja. Ryhmä istuu piiriin. Kukin vuorollaan kysyy muilta pienryhmän jäseniltä “Millainen minä olen?” Muut kirjoittavat lapuille tästä ryhmäläisistä positiivisia sanoja, vahvuuksia, taitoja esim. Rohkea, nopea oppimaan, hyvä päässälaskija, kiva kaveri jne. Paperinpalat annetaan kysyjälle, joka laittaa laput tärkeysjärjestykseen sen mukaan, mitä itse arvostaa itsessään eniten. Vaihdetaan vuoro seuraavalle. 

LÄHTEET: 

Mielenterveystalo. Nepsypiirteisten lasten omahoito-ohjelma: URL: https://www.mielenterveystalo.fi/fi/omahoito/nepsypiirteisten-lasten-omahoito-ohjelma/28-minun-vahvuuteni 

Tunne-, vuorovaikutus ja turvataitojen opetusmateriaalipaketti 4.lk. Tampereen kaupunki. Perusopetus.2023. 

MLL: Tehtäväkortit, mielikuvia minusta: URL: https://www.mll.fi/tehtavat/mielikuvia-minusta-minakasitys-ja-itsetunto/ 

Uusitalo-Malmivaara L., Vuorinen K. (2017). Huomaa hyvä! Vahvuusvariksen bongausopas. PS-kustannus.