Tunteiden tunnistaminen 3. lk

Tunnetaidoiksi kutsutaan taitoja tunnistaa, säädellä, ilmaista ja sanoittaa tunteita. Tunteiden kohtaaminen ja hyväksyminen ovat keskeinen osa mielen hyvinvointia. Omien tunteiden läpi eläminen, hyväksyminen ja ilmaiseminen rakentavalla tavalla auttavat saavuttamaan tavoitteita sekä luomaan ja ylläpitämään ihmissuhteita. Tunteiden tunnistaminen auttaa ymmärtämään omaa ja muiden ihmisten toimintaa. Se auttaa myös suhtautumaan toisen ihmisen tunteisiin. Tunteiden hallintaa ja oman toiminnan säätelemistä pidetäänkin tunnekasvatuksen tärkeimpinä tavoitteina.  
 
Tunnesäätelyn taitojen harjoittelun tavoitteena on oppia ymmärtämään tunteita, vähentää haavoittuvuutta kielteisille tunnekokemuksille ja lisätä tietoisesti positiivisia tunteita, sekä oppia päästämään irti kurjaa oloa tuottavista tunteista. Tunnesäätelyn harjoituksiin liittyy voimakkaasti myös rauhoittumisen elementti, josta on oma osionsa materiaalipaketissa. Tätä materiaalia voi hyödyntää tunnetaitojen opettamisen rinnalla.

Tavoitteet: L1, L2, L3, L4, L6, L7 

  • Vahvistetaan taitoja tunnistaa, nimetä ja ilmaista tunteita. 
  • Pohditaan tunteiden merkitystä ja voimakkuutta erilaisissa tilanteissa. 
  • Lapsi tunnistaa, että tunteet ovat vaihtuvia ja tilanteisiin ja tapahtumiin liittyviä. 

Oppiaineisiin kytkeytyminen: suomen kieli ja kirjallisuus (T1, T2, T3, T4), ympäristöoppi (T10), liikunta (T8), uskonto (T11)

Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne

HARJOITUKSET: 

ETSI TUNNEPARISI 
Kesto: 5-10 min 
Tarvikkeet: Pähkä ja Kamu -tunnetilakortit

Ohjaaja tulostaa jokaista tunnetta kaksi kappaletta. Tunnekortit jaetaan lapsille niin, että jokaiselle löytyy tunnepari. Lapset liikkuvat vapaasti tilassa ja tavoitteena on löytää oma tunnepari. Paria etsitään menemällä toisen oppilaan luokse ja esittämällä tunnetta pantomiimina, sanoja ei saa käyttää. Leikkiä jatketaan niin kauan, kunnes kaikki ovat löytäneet tunneparinsa.

MIKÄ TUNNE?
Kesto: 10-15 min 
Tarvikkeet: Pähkä ja Kamu -tunnetilakortit 

Ohjaaja jakaa osallistujat 2-4 henkilön ryhmiin. Ohjaaja valitsee jokaiselle ryhmän jäsenelle oman tunteen Pähkä ja Kamu tunnetilakorteista niin, että vain henkilö itse tietää oman tunteensa. Ohjaaja kertoo ryhmäläisille tilanteen (kts. esimerkit alla), mikä heidän tulee näytellä annetun tunteen vallassa. Esimerkiksi henkilöt ovat lähdössä ruokakauppaan; yksi ryhmäläisistä esittää surullista, toinen iloista jne. (Jokainen esiintyjä tietää vain oman tunteensa). Katsojien tehtävänä on päätellä, mikä tunne kenelläkin on ko. tilanteessa. 

Esimerkkejä näyteltävistä tapahtumista: lähtö ruokakauppaan, bussipysäkillä odottaminen, iltapala perheen kanssa, vaateostoksilla, kesähelteellä pyöräretkellä, pulkkamäessä, läksyjä tekemässä, hammaslääkärin odotushuoneessa, lumilinnaa rakentamassa 

TUNTEIDEN TUNNISTUS -TEHTÄVÄ 
Kesto: 10 min 
Tarvikkeet: kynät ja moniste tulostettuna liitteestä: https://www.varinautit.fi/wp-content/uploads/2020/03/tunteiden_tunnistus.png

Ohjaaja jakaa lapsille monisteen liitteestä. Tehtävän voi tehdä joko yksin tai parin kanssa. Lapset lukevat monisteessa olevat tarinat ja pohtivat, mikä tunne henkilöllä on eri tilanteissa. Lopuksi käydään tehtävä läpi yhdessä keskustellen. 

TUNNISTA TUNTEEN VOIMAKKUUS 
Kesto: 5-10 min 
Tarvikkeet: värikynät (vihreä, keltainen, oranssi, punainen), tunnemittari liitteestä s.3: https://e986e240e0.clvaw-cdnwnd.com/0e5164d5a464c5e952ff890f64d21e83/200000128-2b0092b00b/Tunnemittarit.pdf?ph=e986e240e0

Ohjaaja heijastaa tunnemittarin taululle ja ennen harjoitusta käydään asteikko lasten kanssa läpi. Jokaiselle osallistujalle jaetaan neljä värikynää (vihreä, keltainen, oranssi ja punainen) tunnemittari asteikon mukaisesti. Istutaan piirissä lattialla ja ohjaaja kysyy kysymyksiä tunteiden voimakkuuksista eri tilanteissa. Lapsi nostaa sen värisen värikynän pystyyn kuinka voimakkaalta tunne hänestä tuntusi esimerkki tilanteissa.  

  • Kuinka vihainen olisit, jos joku herättäisi sinut kesken unien? 
  • Kuinka iloinen olisit, jos saisit uuden puhelimen?  
  • Kuinka vihainen olisit, jos joku sanoisi sinulle rumasti? 
  • Kuinka iloinen olisit, jos ystäväsi tulisi hakemaan sinua ulos leikkimään? 
  • Kuinka surullinen olisit, jos pitkään ja huolella tekemäsi piirustus repeäisi? 
  • Kuinka paljon sinua pelottaisi, jos olisit yksin kotona ukkosella? 
  • Kuinka surullinen olisit, jos paras ystäväsi muuttaisi toiseen kaupunkiin? 
  • Kuinka vihainen olisit, jos joutuisit lopettamaan tietokonepelin pelaamisen nukkumaan menon takia? 
  • Kuinka paljon sinua pelottaisi, jos näkisit hämähäkin kädelläsi? 

Ohjaajan on hyvä kertoa lapsille, että tähän tehtävään ei ole oikeita tai vääriä vastauksia, koska me kaikki koemme tunteita hieman eri tavalla. 

Ohjaaja voi keksiä tarvittaessa lisää kysymyksiä. 

Vinkki: Harjoituksen voi tehdä myös tunneseinä periaatteella. (Tilan yksi seinä nimetään tunneseinäksi. Ryhmä asettuu seisomaan riviin seinän vastakkaiseen päähän. Ohjaaja lukee väittämän ja ryhmäläiset liikkuvat seinää kohti tunteen voimakkuuden mukaisesti.) 

TUNNEPÄIVÄKIRJA 
Kesto: 15-20 
Tarvikkeet: lyijykynä, värikynät, tunnepäiväkirjapohja kaikille osallistujille liitteestä s.11:  https://www.ps-kustannus.fi/lisamateriaalit/maltti_ja_sinni_lisamateriaali.pdf

Aluksi keskustellaan lasten kanssa tunteista. Alla kysymyksiä ohjaajalle keskustelun tueksi  

  • Pyydetään lasta muistelemaan, milloin hän on viimeksi tuntenut iloa, surua, vihaa, pelkoa jne. ja missä tilanteessa tämä tunne on tullut? 
  • Miten voimakas tunne on ollut siinä tilanteessa, miten hän on näyttänyt tunteensa? 
  • Missä kohtaa kehoa tunne tuntui? 

Keskustelun jälkeen lapsille jaetaan tunnepäiväkirjapohjat. Ohjaaja ohjeistaa lapsia tunnepäiväkirjan täyttämiseen päiväkirjapohjan kysymysten mukaan. Tässä harjoitteessa kannattaa valita tarkasteluun arkisia tilanteita, joissa esiintyviä tunteita tutkitaan. Halutessaan lapset voivat jakaa pohdintojaan yhteisesti. 

TUNNETAITO -DOMINO 
Kesto: 10-15 min 
Tarvikkeet: sakset, tunnetaito-domino kortit liitteestä: https://www.varinautit.fi/wp-content/uploads/2022/01/tunnetaito_domino.pdf

Pelataan tunnetaito-dominoa pareittain. Ohjaaja tulostaa jokaiselle parille yhden tunnetaito-domino pohjan. Lapset leikkaavat kortit ja pelaavat peliä dominon säännöillä. Pelissä yhdistetään tilanne tunteeseen. Perustele myös vastauksesi parillesi. 

LÄHTEET: 

Lapsen oikeuksien viikko: https://www.lapsenoikeudet.fi/kampanja/lapsenoikeuksienviikko/kouluille/3-6-luokka/etsi-tunneparisi/ 

Kiiski J., Pursiainen L. (2016). Tuliko tunne? Välineitä tunnetaitojen harjoitteluun. Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri. 

Matilainen, M. & Puustinen, M. (2021). Maltti ja Sinni. Harjoitteita itsesäätelytaitojen oppimiseen. Jyväskylä: PS-kustannus. 

Pöyhönen, J., Livingston H. (2020). Tunnetaitojen käsikirja. Askeleittain etenevä tunnetaito-ohjelma lapsille ja vanhemmille. Ympyräiset. 

Värinautit: https://www.varinautit.fi/