Tunteiden tunnistaminen 2. lk

Tunnetaidoiksi kutsutaan taitoja tunnistaa, säädellä, ilmaista ja sanoittaa tunteita. Tunteiden kohtaaminen ja hyväksyminen ovat keskeinen osa mielen hyvinvointia. Omien tunteiden läpi eläminen, hyväksyminen ja ilmaiseminen rakentavalla tavalla auttavat saavuttamaan tavoitteita sekä luomaan ja ylläpitämään ihmissuhteita. Tunteiden tunnistaminen auttaa ymmärtämään omaa ja muiden ihmisten toimintaa. Se auttaa myös suhtautumaan toisen ihmisen tunteisiin. Tunteiden hallintaa ja oman toiminnan säätelemistä pidetäänkin tunnekasvatuksen tärkeimpinä tavoitteina.  
 
Tunnesäätelyn taitojen harjoittelun tavoitteena on oppia ymmärtämään tunteita, vähentää haavoittuvuutta kielteisille tunnekokemuksille ja lisätä tietoisesti positiivisia tunteita, sekä oppia päästämään irti kurjaa oloa tuottavista tunteista. Tunnesäätelyn harjoituksiin liittyy voimakkaasti myös rauhoittumisen elementti, josta on oma osionsa materiaalipaketissa. Tätä materiaalia voi hyödyntää tunnetaitojen opettamisen rinnalla. 

Tavoitteet: L1, L2, L3, L6, L7 

  • Kasvatetaan tunnesanastoa tunnistamalla ja nimeämällä erilaisia tunteita sekä harjoitellaan ymmärtämään tunteiden merkityksiä. 
  • Opetellaan kuvailemaan ja kertomaan, missä kohtaa kehoa eri tunteet tuntuvat. 

Oppiaineisiin kytkeytyminen: suomen kieli ja kirjallisuus (T1, T2, T3, T4), ympäristöoppi (T10, T15), liikunta (T7, T9), uskonto (T5), elämänkatsomustieto (T1) 

Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne

HARJOITUKSET:

PEUKKU-KUULUMISET
Kesto: 5-10 min  

Istutaan piirissa ja ryhmä näyttää peukulla tämän hetkisen olotilan: peukku ylös = kaikki mahtavasti, peukku vaakaan = kaikki ihan ok, peukku alas = joku harmittaa, tuntuu kurjalle.  

Esimerkki kysymyksiä ohjaajalle:  

  • miten nukuit viime yönä  
  • söitkö hyvän aamiaisen/lounaan 
  • olitko aamulla kännykällä 
  • tuliko kiire kouluun  
  • tuliko riitaa jonkun perheenjäsenen kanssa tai kaverin kanssa koulussa  
  • tervehditkö muita kouluun tullessa 
  • miten olet osallistunut tunneilla   

Peukun voi vaihtaa myös muuhun mittariin, vaikka kyykkyyn ylös menoon sen mukaan millainen olo. Lapsia voi pyytää kertomaan tarkemmin, mistä kurja tai hyvä olo johtuu. Keskustellaan myös millaisia tunteita näissä tilanteissa on herännyt.

RYHMÄN OMA TUNNESANASTO 
Kesto: 15-20 min 
Tarvikkeet: Pähkä ja Kamu tunnetilakortit, sinitarra/taulumagneetti 

Tavoitteena on koota ryhmän tunnesanasto ja kasvattaa jokaisen omaa tunnesanastoa. Samalla ohjaaja saa tietoa lasten tunnesanaston laajuudesta. Lapset saavat 2–3 hengen ryhmissä pohtia noin kolmen minuutin ajan, miten monta tunnetta he osaavat nimetä. Ohjaaja kerää ryhmien nimeämät tunteet Pähkä ja Kamu -tunnetilakorteista taululle. Jos jotain lasten nimeämää tunnetta ei löydy korteista, ohjaaja kirjoittaa tämän tunteen taululle. Käydään taululla olevat tunteet lasten kanssa läpi keskustellen.  Jos lapset eivät osaa nimetä vähintään kymmentä tunnetta, niin ohjaaja valitsee tunnekorteista lisää tunteita (ei kannata vielä ottaa kaikkia kortteja kerralla).  

Tämän jälkeen ohjaaja valitsee taululta yhden tunteen ja esittää lapsille pantomiimina kyseistä tunnetta ja lapset saavat arvata, mikä tunne on kyseessä. Esityksiä jatketaan lasten kanssa. Lapset voivat esittää joko yksin tai parin kanssa. Jos tunnetta on vaikea esittää pantomiimina voi lisäksi kuvailla millainen tunne on ja missä se tuntuu kehossa.

TUNTEEN VALLASSA TOIMIJAT
Kesto: 10 min 
Tarvikkeet: verbi- ja tunnesanakortit valmiiksi leikattuina: tunne- ja verbisanat

Jaetaan luokka 3-4 henkilön ryhmiin. Ohjaajalla on valmiina verbisanapino ja tunnesanapino, joista lapset ottavat kummastakin yhden kortin, esim. “surullinen” ja “hiihtää”. Tästä muodostuu sanapari “hiihtää surullisesti”. Ryhmä näyttelee korttien ilmaiseman toiminnan ja tunteen muille. Muiden ryhmien tarkoituksena on arvata, mistä toiminnasta ja tunteesta on kysymys. Kortit löytyvät liitetiedostona.

KEHOTUNTEET TUTUKSI 
Kesto: 15-20 min 
Tarvikkeet: voimapaperi/aaltopahvi, sakset, sinitarra, Pähkä ja Kamu -tunnetilakorteista tunteet suru, viha, rakkaus, pelko, ilo, nolous. (Kortit on hyvä pienentää tulostusvaiheessa, että ne ovat sopivan kokoiset kehon kuvan päälle). 

Piirretään voimapaperille/aaltopahville iso kehon kuva (joku lapsista voi olla mallina paperin päällä). Jaetaan lapset pieniin ryhmiin. Jokaiselle ryhmälle annetaan yksi tunnetilakortti.  Aluksi ryhmän tehtävänä on miettiä yhdessä: 

– Miltä kuvan hahmo näyttää 
– Miltä hänestä tuntuu, mikä tunne hänellä on 
– Mitä tässä olisi voinut tapahtua
– Mitä kuvan hahmo voisi ajatella 

Lopuksi ryhmä pohtii, missä kohtaa kehoa heidän tunnetilakorttinsa tunne tuntuu ja vie tunnetilakortin siihen kohtaan isoa kehon kuvaa. Ryhmät esittelevät vuorotellen tunnetilakorttinsa muille. Kaikki tunteiden tuntumispaikat ovat oikeita, joten kaikki vastaukset ovat oikein.

TUNNISTETAAN LASTEN TUNTEITA 
Kesto: 30 min 
Tarvikkeet: sinitarra/liima, sakset, kuvat tulostettuna osoitteesta: https://viitotturakkaus.fi/tuote/tunnistetaan-tunnetiloja/ 

Tunnistetaan lasten tunnetiloja valokuvista. Tehtävässä käsitellään tunteet: ilo, suru, pelko, viha/suuttumus, inho ja hämmästys. Ohjeet ovat tehtäväpaketin etusivulla. Materiaalin lopussa on myös ohjeet tehtävän purkamiseen/keskusteluun.

EMOJI TUNTEET LAUTAPELI 
Kesto: 10-15 min 
Tarvikkeet: pelilauta liitteestä, nopat, pelimerkit
https://viitotturakkaus.fi/tuote/emoji-tunteet-lautapeli-1-2/ 

Pelataan pienissä ryhmissä tunteet -lautapeliä. Ohjaaja jakaa lapset ryhmiin (2-3 henkilöä) ja tulostaa jokaiselle ryhmälle pelilaudan liitteestä.

LÄHTEET: 

Draamaa! Käsikirja: URL: https://peda.net/kuopio/yhteiset-hankkeet/peh2/draamaa-kasikirja-on-ilmestynyt/draamaa-kasikirja.pdf:file/download/ed5baa0befdc7cb192f42cc49585c2f63360870c/draamaa%21%20k%C3%A4sikirja.pdf 

Matilainen, M. & Puustinen, M. (2021). Maltti ja Sinni. Harjoitteita itsesäätelytaitojen oppimiseen. Jyväskylä: PS-kustannus. 

Nurmi R. , Sillanpää A. ,Hannukkala M. (2014). Hyvää mieltä yhdessä. Käsikirja alakoululaisen mielenterveyden edistämiseen. Mieli ry. 

Perusopetuksen tunne- ja turvataitokasvatuksen opetusmateriaali 1.-2. luokat, Oulu: URL: https://www.ouka.fi/media/6375/download 

Viitottu rakkaus: URL: https://viitotturakkaus.fi/