Tunteiden tunnistaminen 1. lk

Tunnetaidoiksi kutsutaan taitoja tunnistaa, säädellä, ilmaista ja sanoittaa tunteita. Tunteiden kohtaaminen ja hyväksyminen ovat keskeinen osa mielen hyvinvointia. Omien tunteiden läpi eläminen, hyväksyminen ja ilmaiseminen rakentavalla tavalla auttavat saavuttamaan tavoitteita sekä luomaan ja ylläpitämään ihmissuhteita. Tunteiden tunnistaminen auttaa ymmärtämään omaa ja muiden ihmisten toimintaa. Se auttaa myös suhtautumaan toisen ihmisen tunteisiin. Tunteiden hallintaa ja oman toiminnan säätelemistä pidetäänkin tunnekasvatuksen tärkeimpinä tavoitteina.  
 
Tunnesäätelyn taitojen harjoittelun tavoitteena on oppia ymmärtämään tunteita, vähentää haavoittuvuutta kielteisille tunnekokemuksille ja lisätä tietoisesti positiivisia tunteita, sekä oppia päästämään irti kurjaa oloa tuottavista tunteista. Tunnesäätelyn harjoituksiin liittyy voimakkaasti myös rauhoittumisen elementti, josta on oma osionsa materiaalipaketissa. Tätä materiaalia voi hyödyntää tunnetaitojen opettamisen rinnalla. 

Tavoitteet: L1, L2, L3, L6, L7 

  • Havaitaan, tunnistetaan ja nimetään perustunteita.  
  • Oppilas osaa ilmaista tunteita kasvojen ilmeillä ja kehon eleillä. 

Oppiaineisiin kytkeytyminen: suomen kieli ja kirjallisuus (T1, T2, T3, T4), ympäristöoppi (T10, T15), liikunta (T7, T9), uskonto (T5), elämänkatsomustieto (T1) 

Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne

HARJOITUKSET:

TUTUSTUTAAN TUNTEISIIN 
Kesto: 10 min 
Tarvikkeet: Pähkä ja Kamu tunnetilakortit

Keskustellaan tunteista  ja kysellään lapsilta, millaisia tunteita meillä voi olla. Tunnekortit (valitaan perustunteet; viha, ilo, suru, pelko, huolestuminen) levitetään lattialle kuva puoli alaspäin ja jokainen lapsi saa vuorollaan tulla valitsemaan yhden tunnekortin ja nimeämään kortissa olevan tunteen. Kuva näytetään toisille ja lapsi saa kertoa, millaisessa tilanteessa lapsen nimeämä tunne voi tulla esille. Esimerkkien avulla lapset hahmottavat konkreettisesti, millaisesta tunteesta on kyse. Kiitetään erikseen jokaisesta tunteesta, jonka lapset tuovat jaettavaksi. 

PEILATAAN TUNTEITA 
Kesto: 10-15 min 
Tarvikkeet: pieniä peilejä, Pähkä ja Kamu tunnetilakortit

Ohjaaja jakaa lapset pareiksi. Pareille jaetaan peili ja tunnekortit (viha, ilo, suru, pelko, huolestuminen) Pähkä ja Kamu tunnetilakorteista. Parit nostavat vuorotellen yhden tunnetilakortin ja peilaavat omaa ilmettään kortin tunnetilan mukaisesti. Toinen parista yrittää arvata, mikä tunne parin kasvoilla on. Kortti laitetaan pinon alimmaiseksi ja toinen pareista nostaa seuraavan kortin. Harjoituksen lopuksi ohjaajan on hyvä antaa aikaa parien peilailla vapaasti erilaisia ilmeitä eri tunnetiloissa.

TUNNEPIIRI 
Kesto: 5-10 min 

Lapset istuvat piirissä selkä piiriin päin. Ohjaaja lukee alla olevasta listasta väittämiä ja lapset kääntyvät paikallaan ympäri, kasvot piirin keskustaan päin, jos väittämä pitää hänen kohdallaan paikkansa. 

  • Se, joka pelkää hämähäkkejä, kääntyy piirin keskustaan päin 
  • Se, joka tulee iloiseksi yllätyssynttäreistä… 
  • Se, joka tulee vihaiseksi, jos äiti ei tee lempiruokaa… 
  • Se, joka pelkää ukkosta… 
  • Se, joka tulee iloiseksi kun sataa lunta/vettä… 
  • Se, joka tulee surulliseksi, jos ei saa synttäri- /joululahjaksi sitä, mitä oli toivonut… 
  • Se, joka tulee iloiseksi, jos saa halauksen… 

Ohjaaja voi keksiä tarvittaessa lisää väittämiä. 

TUNNEKORTTIEN ETSINTÄ 
Kesto: 10-15 min 
Tarvikkeet: Pähkä ja Kamu tunnetilakortit (iloinen, surullinen, huolestunut, pelokas, vihainen) 

Harjoituksen voi tehdä joko salissa tai luokassa. Salin/luokan lattioille ja seiniin kiinnitetään tunnekortit: iloinen, surullinen, huolestunut, pelokas, vihainen.  Ohjaaja lukee ääneen tapahtumia ja lapset liikkuvat sinne, miltä arvelevat heistä näissä tilanteissa tuntuvan. Jos harjoitus tehdään luokassa voi liikkumistapana olla joku rahallisempi tyyli, esim. kävely kyykyssä, lilliputeilla jne. 

  • Saat kutsun kaverin synttäreille 
  • Paras kaverisi vaihtaa koulua 
  • Kaveri kehuu uutta takkiasi 
  • Puhelimesi tippuu lattialle ja se menee rikki 
  • Kaverin joukkue voittaa jalkapallopelin 
  • Olet yksin kotona ja sähköt menevät poikki 
  • Olet unohtanut tehdä läksyt 
  • Kaveri kutsuu sinut yökylään 
  • Olet nähnyt pahaa unta 
  • Löydät kadulta 5 euron setelin 
  • Haluaisit mennä koulun jälkeen kaverille, mutta äiti ei anna lupaa. 

Ohjaaja voi keksiä lisää esimerkkejä.  

Harjoituksen jälkeen on tärkeää käydä keskustelua lasten kanssa siitä, olivatko tunteet eri tilanteissa samoja vai erosivatko ne toisistaan ryhmän kesken. Lapsille on tärkeää korostaa, että ihmiset voivat kokea samoissa tilanteissa hyvin erilaisia tunteita ja kaikki tunteet ovat sallittuja. Ei ole olemassa oikeita tai vääriä tunteita.

TUNNEVALOKUVAT  
Kesto: 10 min 
Tarvikkeet: Pähkä ja Kamu tunnetilakortit

Jaetaan luokka 3-4 henkilön ryhmiin. Tunnekortit jaetaan ryhmien kesken. Jokainen ryhmä ottaa ryhmävalokuvan (still-kuva) jäsenistään oman korttinsa tunnetilaa esittämässä. Muut ryhmät arvaavat, mistä tunteesta on kyse. 

TUNNEJUNA 
Kesto: 5-10 min 

Lapset asettuvat jonoksi ja ottavat toisiaan olkapäistä kiinni, ohjaaja asettuu veturiksi eli ensimmäiseksi. Voidaan myös äännellä junan ääniä. Juna mutkittelee tilassa, kunnes veturi huutaa, mille asemalle tullaan ja juna pysähtyy. Lapset käyttäytyvät asemalla annetun tunnetilan / liikehdinnän mukaan. Asemoita voivat olla esim. Ilolan asema (nauretaan), Kiukkulan asema (viha), Surulan asema, Pelkolan asema, ohjaaja voi keksiä lisää asemia eri tunteiden mukaan.  

TUNNEHIPPA  
Kesto: 5 min 

Valitaan tunteet vihainen, iloinen, surullinen. Jokainen osallistuja valitsee itselleen näistä yhden tunteen. Iloisen tunteen valinneet juoksevat käsiä ylhäällä heiluttaen, surulliset laittavat kädet rinnan päälle ristiin ja vihaiset laittavat kädet nyrkkiin ja heiluttavat niitä edestakaisin lattiaa kohden. Muistuta, että on tarkoitus esittää myös kasvoilla tätä ilmettä. Osallistujat lähtevät juoksemaan ympäri tilaa ja tarkoituksena on tartuttaa oma tunne muille koskettaen toista. Tunne tarttuu ja kyseinen ryhmäläinen jatkaa juoksemista uuden tunteen kanssa. Peli loppuu, kun kaikille on tarttunut sama tunne. 

LÄHTEET: 

Nurmi R., Sillanpää A., Hannukkala M. (2014). Hyvää mieltä yhdessä. Käsikirja alakoululaisen mielenterveyden edistämiseen. Mieli ry. 

Mun elämä – ohjausmateriaalia erityisopetukseen: URL: https://www.oph.fi/fi/oppimateriaali/mun-elama/tunnetaidot/tunteiden-ilmaiseminen 

Viitottu rakkaus: URL: https://viitotturakkaus.fi 

Kiitos kaveruudelle – stoppi kiusaamiselle: URL: https://www.kuopio.fi/vapaa-aika-ja-hyvinvointi/kulttuuri-kuopio/kulttuuria-lapsille-ja-nuorille/kiitos-kaveruudelle-stoppi-kiusaamiselle/

Draamaa! Käsikirja: URL: https://peda.net/kuopio/yhteiset-hankkeet/peh2/mktv/ped/draamaa-kasikirja:file/download/ed5baa0befdc7cb192f42cc49585c2f63360870c/draamaa%21%20k%C3%A4sikirja.pdf 

Leikki- ja tunnetaitopankki: URL: https://sites.google.com/koulu.raahe.fi/hyvantuulenaskeleet/leikki-ja-tunnetaitopankki