Myötätunto 1. lk

Myötätunto on toisen tunnetilan huomioimista, siihen eläytymistä ja tekoja, joilla ilmaisemme myötäelämistä. Myötätunto on empatian osoittamista käytännön teoin. Se on toisen kuuntelemista, auttamista, lohduttamista ja kannustamista. Empatiakyvyn kehittyminen on osa sosiaalisen vuorovaikutuksen oppimista. Kokemukset aidosta kohtaamisesta ja kuulluksi tulemisesta vahvistavat empatian kehittymistä. 

Itsemyötätuntoa on myös tärkeä opetella. Itsemyötätunto on kykyä suhtautua itseen ystävällisesti, lempeästi ja armollisesti silloinkin, kun on kohdannut vastoinkäymisiä tai epäonnistunut jossain. Itsemyötätunto liittyy keskeisesti hyväksyvään asenteeseen itseä kohtaan. 

Harjoituksissa on tarkoitus pohtia hyvää ystävyyttä, kavereiden saamista, toisten huomioimista ja mukaan ottamista sekä oppia arvostavaa ja myötätuntoista kohtaamista niin itseä kuin toisiakin kohtaan. Kaikilla näillä harjoituksilla yhdessä on tärkeä rooli myös kiusaamisen ja häirinnän ennaltaehkäisyssä lasten ja nuorten vuorovaikutustilanteissa.

Tavoitteet: L1, L2, L3, L4, L6, L7 

  • Pohditaan hyvää ystävyyttä ja kavereiden saamista sekä hyvän kaverin ominaisuuksia 
  • Harjoitellaan toisten auttamista, kohteliaasti kysymistä sekä kiittämistä  
  • Pohditaan, miten voi toimia ystävällisesti eri tilanteissa 

Oppiaineisiin kytkeytyminen:  suomen kieli ja kirjallisuus (T1, T2, T3, T4, T12, T14), ympäristöoppi (T8, T9, T10), liikunta (T7, T8, T9), uskonto (T6, T7), elämänkatsomustieto ( T1, T3, T5, T6, T8)  

Ohjeet oppitunnin suunnitteluun: Oppitunnin rakenne

HARJOITUKSET:

MINÄ AUTAN 
Kesto: 10 min 
Tarvikkeet: Hernepussit jokaiselle  

Jokainen lapsi ottaa hernepussin, laittaa sen päänsä päälle ja kävelee ympäri tilaa. Jos hernepussi putoaa, lapsen täytyy pysähtyä, jähmettyä paikoilleen ja kääntyä toisen lapsen puoleen kysyen kohteliaasti: “Voisitko auttaa?”. Tällöin ystävä auttaa kumartuen nostamaan pudonneen hernepussin ystävänsä pään päälle ja sanoo: “Ole hyvä!”. Autettu lapsi kiittää ja molemmat jatkavat taas liikkumista tilassa. Lapset saavat koskettaa omia hernepussejaan vain silloin kun kumartuvat auttamaan toista.

TEHOSEKOITINLEIKKI 
Kesto: 10 min 

Leikkijät istuvat tai seisovat piirissä. Joku valitaan keskelle, ja hän kertoo, mistä hän pitää (esim. mieliruoka, harrastus, bändi). Keskellä oleva sanoo: ”Ne, jotka pitävät jalkapallosta, vaihtavat paikkaa.” Silloin kaikki jalkapallosta pitävät vaihtavat keskenään paikkaa ja keskellä oleva koettaa napata itselleen vapaan paikan. Paikatta jäänyt siirtyy nyt keskelle ja kertoo, mistä hän pitää.

YHTEISIÄ ASIOITA 
Kesto: 5-10 min 
Tarvikkeet: Kaiutin ja musiikkia 

Lapset liikkuvat vapaasti ympäri huonetta musiikin soidessa. Kun musiikki loppuu, otetaan joka kierroksella eri pari. Sovitaan, että otetaan pari mahdollisimman läheltä, kuka siihen musiikin loppuessa sattuu. Parit katselevat toisiaan tarkasti ja luettelevat, mitä yhteisiä asioita he toisissaan huomaavat. Kummankin tulisi keksiä ainakin yksi yhteinen piirre. Esimerkiksi ”sinulla on ruskeat silmät, aivan kuten minulla”, ”sinulla on punainen paita, aivan kuten minulla” tai ”sinä olet 7-vuotias, aivan kuten minä”. Kohtaamisen jälkeen lähdetään taas liikkumaan musiikin soidessa ja tavataan joku toinen osallistuja.

PALLO LENTÄÄ 
Kesto: 5-10 min 
Tarvikkeet: Pallo tai hernepussi  

Ohjaaja ja leikkijät asettuvat seisomaan piiriin. Ohjaaja aloittaa kertomalla yhden reilun kaverin ominaisuuden, ja heittää pallon sattumanvaraisesti jollekulle piirissä. Pallon saanut lapsi kertoo puolestaan jonkin toisen reilun kaverin ominaisuuden, ja heittää pallon taas seuraavalle. Kun pallo on kiertänyt mahdollisimman monella eikä enempää ominaisuuksia keksitä, ohjaaja ottaa pallon ja kysyy, ovatko lapset kaikista esille tulleista reilun kaverin ominaisuuksista yhtä mieltä.  

KIVA KAVERI KUVATEHTÄVÄ 
Kesto: 30 min 
Tarvikkeet: Moniste tulostettuna liitteestä: https://viitotturakkaus.fi/tuote/mita-kiva-kaveri-tekee/, sinitarra/liima 

Harjoituksessa lajitellaan kuvia sen mukaan mikä on kivaa käytöstä kaveria kohtaan ja mikä ei. Tehtävän voi tehdä yksin tai pienessä ryhmässä. Monista jokaiselle parille tehtävämonistepaketin ensimmäinen sivu. Ohjaaja jakaa satunnaisesti valmiiksi leikatut kortit (monisteet 2 ja 3) lapsille. Lapset kiinnittävät kortit oikeille paikoille omiin monisteisiinsa joko sinitarralla tai liimalla.  

Lopuksi lyhyt keskustelu hyvän kaverin ominaisuuksista 

  • Mitä hyvän kaverin ominaisuuksia löysitte tehtävästä?   
  • Keksittekö jotain ominaisuuksia lisää? 

MILLAINEN KAVERI SINÄ HALUAT OLLA? 
Kesto: 10-15 min 
Tarvikkeet: Moniste tulostettuna liitteestä: https://cdn.freeed.com/uploads/2ab3d179-95e9-4e4b-beb4-aabce6ba3e14/attachment.pdf

Ohjaaja jakaa lapsille monisteen liitteestä (moniste 5). Jokainen lapsi lukee ja värittää viisi hyvän kaverin ominaisuutta, joita kokee itsellä olevan tai joita haluaisi itsessään kehittää. Lopuksi keskustellaan yhdessä, miten nämä eri ominaisuudet näkyvät omassa toiminnassa.  

MITEN TOIMISIT ERI TILANTEISSA?
Kesto: 10-15 min 
Tarvikkeet: Moniste tulostettuna liitteestä: https://www.varinautit.fi/wp-content/uploads/2021/12/kaveritaidot_uusi.pdf, kynät 

Harjoituksessa lapset pohtivat parin kanssa, miten he toimisivat esimerkki tapausten tilanteissa. Ohjaaja jakaa lapset pareiksi ja jakaa jokaiselle parille monisteen liitteestä. Parit joko piirtävät tai kirjoittavat vastauksen laatikkoon. Ohjaaja lukee ensin esimerkkitapaukset kaikille ääneen. Harjoituksen jälkeen käydään parien vastaukset yhdessä keskustellen läpi.

KAVERITAITOPELI 
Kesto: 10-15 min 
Tarvikkeet: Pelilauta tulostettuna linkistä: https://ellipsi.me/wp-content/uploads/Kaveritaitopeli.pdf, nopat, pelimerkit 

Pelatkaa kaveritaito-peliä 2-3 hengen ryhmissä.

ITSEMYÖTÄTUNTO 
Kesto: 5 min 

Pyydä ryhmää seisomaan ja ottamaan itselle tilaa ympärille. Tehkää seuraavat kohdat yhdessä: 
1.) Nostakaa kädet eteen ja puristakaa nyrkit tiukasti ja voimakkaasti kiinni. Mitä tunteita tämä tuo esiin, miltä tuntuu? Missä tunteessa nyrkit voisivat mennä näin? (viha, ärtymys) 
2.) Avatkaa nyrkit ja kääntäkää kämmenet osoittamaan ylöspäin. Mitä tunteita tämä voisi muistuttaa? (tyyneys, rauhallisuus) 
3.) Levittäkää kädet vähän enemmän sivulle ja käännä kämmenet osoittamaan toisiaan vastaan. Kuvittele ikään kuin olisit menossa halaamaan jotakuta läheistä. Mitä tunteita tämä asento voisi herättää? (ilo, rakkaus, onni, läheisyys) 
4.) Lopuksi kiertäkää kädet itsenne ympärille, halatkaa itseänne. Miltä tämä tuntuu? Kerro, että on tärkeää välittää itsestään ja olla hyvä itselle. Kerro, että tätä on itsemyötätunto. 

LÄHTEET: 

Barrett, P. (2014). Fun Friends- ryhmänohjaajan opas 4-8 -vuotiaiden lasten kanssa työskentelyyn. Aseman Lapset  

Miettinen, J. 2020. Kognitiivisten ja sosioemotionaalisten taitojen oppimisvalmennus alakoulussa. Mediapinta 

Kaveritaitoja Muumien tapaan: https://www.sproppimateriaalit.fi/web/site-474591/state-jurdeojqgircytzr/page-474661 

Perusopetuksen tunne- ja turvataitokasvatuksen opetusmateriaali 1.-2. luokat, Oulu: https://www.ouka.fi/media/6375/download 

Lajunen, K., Andell, M., Ylenius-Lehtonen, M. & Ojanen, S. (2019). Tunne- ja turvataitoja lapsille: Tunne- ja turvataitokasvatuksen oppimateriaali. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/126027/Tunne-%20ja%20turvataitoja%20lapsille_WEB.pdf?sequence=1&isAllowed=y 

Leikki- ja tunnetaitopankki: https://sites.google.com/koulu.raahe.fi/hyvantuulenaskeleet/leikki-ja-tunnetaitopankki 

Viitottu rakkaus: https://viitotturakkaus.fi/ 

Värinautit: https://www.varinautit.fi/ 

Ellipsin materiaalipankki: https://ellipsi.me/kaveritaitopeli/ 

Freeed: https://www.freeed.com/ 

Materiaalipaketti lasten tunne- ja kaveritaitojen tukemiseksi: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/789822/Materiaalipaketti%20lasten%20tunne-%20ja%20kaveritaitojen%20tukemiseksi.pdf;jsessionid=E20CC6DCF8632446295E8F549E701499?sequence=3 

Perusopetuksen tunne- ja turvataitokasvatuksen opetusmateriaali 5.-6. luokat, Oulu: https://www.ouka.fi/media/6378/download

Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö: https://www.yths.fi/terveystieto/mielenterveys/itsemyotatunto/