Oppitunnin rakenne

Tunne-, vuorovaikutus- tai turvataitotunnin voit koota esimerkiksi näin: 

1. Lämmittelyharjoitus tai muu virittäytyminen aiheeseen, kuten tarina, kuva, video tms. muu alkukoukku. Lämmittelyyn sopivat hyvin kaikki vuorovaikutuksen ryhmäyttävät harjoitukset tai jonkun aiemman tunnin jo tutuksi tullut mikä tahansa muu harjoitus.  

2. Tunnin teeman harjoitukset (2-3). Valitun tavoitteen ja teeman mukaan valitaan muutama harjoitus, joissa työtapaa voi vaihdella ryhmän ja ohjaajan mukaan. Toiminnalliset harjoitukset auttavat tekemisen ja kokemisen kautta ymmärtämään käsiteltävää aihetta. Oppimista voi syventää lisäksi peleillä, täydennettävillä monistetehtävillä, videoilla ja keskusteluilla. Jokaisen harjoituksen jälkeen puhutaan, mitä tässä harjoiteltiin ja miksi tätä harjoiteltiin ja mitä tästä voisi oppia. 

3. Loppukoonti on myös aina syytä tehdä, jossa kerrataan, mitä tällä kerralla harjoitetiin, millaisia kokemuksia osallistujat saivat ja millaiseksi kokivat harjoittelun. Harjoitusten purkaminen jälkikäteen keskustellen on usein olennaisempaa kuin itse harjoitukset. Harjoitusten yhteydessä on kysymysvinkkejä, joiden avulla koettuja asioita voi reflektoida. Yhteinen keskustelu johtaa usein kiinnostaviin ja hauskoihin havaintoihin omasta ja muiden toiminnasta muissa arkisissa tilanteissa.

  • Millaisia ajatuksia / tunteita harjoitus herätti? 
  • Mikä harjoituksen tarkoitus mielestäsi oli? Miksi tätä harjoiteltiin? 
  • Miten ryhmänne toimi harjoituksen aikana? 

Erilaisia tehtävien palaute- ja purkumalleja: 

  • Suullinen purku: avaavat kysymykset 
  • Pari- tai pienryhmäpurku: keskustelu, josta nostot yhteisesti loppuun, draaman työtavat (patsaat, valokuvat jne.) 
  • Seinäpurku: lapuille jokaisen kirjoittamana huomiot eri teemojen alle 
  • Symbolipurku: emojit, kuvat, kortit tms., jonka jokainen valitsee oman tunnelman mukaan 
  • Janapurku: Asetutaan janalle väittämän ja mielipiteen mukaan tai näytetään peukulla mielipide